Decyzja 2006/140/WE w sprawie specjalnego wkładu finansowego Wspólnoty związanego z badaniami nad odpornymi na TSE genami PrP u kóz, przedstawionymi przez Cypr na 2006 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 lutego 2006 r.
w sprawie specjalnego wkładu finansowego Wspólnoty związanego z badaniami nad odpornymi na TSE genami PrP u kóz, przedstawionymi przez Cypr na 2006 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 408)

(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)

(2006/140/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zwalczanie przenośnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u małych przeżuwaczy, w tym gąbczastej encefalopatii bydła (BSE), która jest uważana za przyczynę występowania śmiertelnej odmiany choroby Creutzfelda-Jacoba u ludzi, stanowi kwestię ogromnej wagi dla zdrowia zwierząt i ochrony konsumentów.

(2) W przypadku owiec znaczącym narzędziem zwalczania TSE jest selekcja mająca na celu uzyskanie odpornych genów kodujących białko prionowe (PrP). Dlatego decyzja Komisji 2003/100/WE(2) określa minimalne wymogi w zakresie tworzenia programów hodowli owiec odpornych na TSE. Jednakże informacje dotyczące odpornych na TSE genów PrP u kóz są bardzo ograniczone.

(3) W celu udoskonalenia prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie weterynarii, zwłaszcza w odniesieniu do kontroli i możliwego zwalczenia TSE u kóz, niezbędne jest sprawdzenie, czy genotypy odporne na TSE występują u kóz.

(4) W celu uzyskania wsparcia finansowego ze strony Wspólnoty w 2005 r. władze cypryjskie przedstawiły wyniki dwuletnich badań nad genotypami odpornymi na TSE u kóz. Celem tych badań jest dokładniejsze zbadanie genu PrP u kóz cypryjskich, aby potwierdzić wcześniej przeprowadzone badania wstępne, na podstawie których stwierdzono szczególną wielopostaciowość białka prionowego wykazującego odporność na TSE, oraz ocena danych umożliwiająca określenie występowania u kóz odpornych na TSE genów PrP. Zachorowalność kóz na TSE na Cyprze jest bardzo wysoka, dlatego właściwe jest, aby to państwo członkowskie prowadziło taki projekt pilotażowy. Rozpoczęcie badań planowane jest na dzień 1 stycznia 2006 r.

(5) Badania będą przeprowadzone przez służby weterynaryjne cypryjskiego Ministerstwa Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych. Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne ds. TSE przeprowadzi nadzór naukowy nad tymi badaniami.

(6) Na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999(3) środki weterynaryjne oraz środki w zakresie ochrony zdrowia roślin podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi finansowane są z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej; do celów kontroli finansowej zastosowanie mają art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.

(7) Wspólnota udziela wsparcia finansowego, jeżeli finansowane działania są skutecznie realizowane oraz pod warunkiem że władze dostarczą wszelkich niezbędnych informacji w wymaganym terminie. Ze względów budżetowych decyzje dotyczące pomocy Wspólnoty podejmowane są corocznie.

(8) Istnieje konieczność dokładnego określenia kursu, według którego przeliczone zostaną kwoty w walucie krajowej podane we wnioskach o zapłatę, zgodnie z art. 1 lit. d) rozporządzenia Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiającego agromonetarne porozumienia dotyczące euro(4).

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1
1.
Niniejszym zatwierdza się na okres 24 miesięcy, począwszy od dnia 1 stycznia 2006 r., przedłożony przez Cypr program badań nad odpornymi na TSE genami PrP u kóz.
2.
Pomoc finansowa Wspólnoty na program, o którym mowa w ust. 1, obejmuje koszty (z wyłączeniem VAT) poniesione przez Cypr na badania laboratoryjne do 100 %, zgodnie z rozdziałem 1 załącznika na 2006 r. i rozdziałem 3 na 2007 r. Całkowita kwota pomocy wynosi maksymalnie 47.500 EUR na 2006 r. i 103.000 EUR na 2007 r.
Artykuł  2
1.
Pomoc finansowa, o której mowa w art. 1 ust. 2, udzielana jest Cyprowi pod warunkiem, że realizacja programu jest zgodna ze stosownymi przepisami prawa wspólnotowego, w tym z zasadami konkurencji i zasadami udzielania zamówień publicznych oraz z zastrzeżeniem warunków, o których mowa w lit. a) do e), czyli:

a) wprowadzenia w życie do dnia 1 stycznia 2006 r. przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych do celów realizacji badań;

b) 2 przesłania cząstkowej rocznej oceny finansowej i technicznej, obejmującej pierwsze osiem miesięcy każdego roku badań, najpóźniej do dwóch miesięcy od chwili zakończenia tego okresu; sprawozdanie powinno być zgodne ze wzorem określonym w rozdziale 2 załącznika na 2006 r. i w jego rozdziale 4 na 2007 r. i powinny mu towarzyszyć dowody uzasadniające poniesione koszty.

c) 3 przesłania rocznego sprawozdania końcowego za każdy rok badań najpóźniej do dnia 31 marca 2007 r. za 2006 r. i najpóźniej do dnia 31 marca 2008 r. za 2007 r. dotyczącego ogólnego wykonania i wyników badań uzyskanych podczas całego okresu, na który przyznana została pomoc finansowa Wspólnoty; sprawozdanie zawiera również ocenę techniczną i finansową za 2006 r., zgodnie ze wzorem przedstawionym w rozdziale 2 załącznika, wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty;

d) pozyskania dzięki powyższym sprawozdaniom informacji technicznych i naukowych o zasadniczym znaczeniu, zgodnie z celem wyznaczonym dla udziału Wspólnoty;

e) skutecznej realizacji programu.

2. 4
W przypadku gdy termin przewidziany w ust. 1 lit. c) nie jest przestrzegany, kwota pomocy zostanie zmniejszona o 25 % w dniu 1 maja, o 50 % w dniu 1 czerwca, o 75 % w dniu 1 lipca oraz o 100 % w dniu 1 września roku kalendarzowego następującego po odnośnym roku badania.
Artykuł  3 5

Wydatki przedstawione przez Cypr do zwrotu w ramach wkładu finansowego Wspólnoty są wyrażane w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej ani innych podatków.

Kursem wymiany mającym zastosowanie do wydatków jest ostatni kurs ustalony przez Europejski Bank Centralny przed pierwszym dniem miesiąca, w którym Cypr przedłożył swój wniosek.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 lutego 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 31).

(2) Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 41.

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(4) Dz.U. L 349 z 24.12.1998; str. 1.

ZAŁĄCZNIK 6

ROZDZIAŁ  1

Pomoc finansowa Wspólnoty

Koszty Liczba jednostek Koszt jednostkowy w euro Koszt całkowity w euro Pomoc Wspólnoty
Pobranie próbek 70 godzin 21 EUR 1.470 EUR Brak
Badanie histologiczne 1.500 analiz 3,5 EUR 5.250 EUR Brak
Badanie genotypu białka prionowego Analiza sekwencji DNA 750 analiz 60 EUR 45.000 EUR Koszty maksymalnie 750 analiz przy stawce maksymalnie 60 EUR za analizę
Szybkie przeprowadzanie badań Zestawy do badań i materiały eksploatacyjne 250 badań 14 EUR 3.500 EUR Koszty maksymalnie 250 badań przy stawce maksymalnie 10 EUR za badanie
Praca 60 godzin 20 EUR 1.200 EUR Brak
Koordynacja i ocena danych 1.778 godzin 14,5 EUR 25.780 EUR Brak
Koszty podróży i zakwaterowania eksperta z CRL 1 podróż 1.300 EUR 1.300 EUR Brak
Ogółem Maksymalnie

47.500 EUR

ROZDZIAŁ  2

Sprawozdawczość finansowa i techniczna

Sekcja A: Sprawozdanie techniczne

Okres sprawozdawczy od .......... do ..........

Określenie genotypu białka prionowego poprzez sekwencjonowanie DNA

Ilość próbek z aminokwasem w kodonie 146:
Kwas asparaginowy Seryna ... Inne
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (+), szybki test (+)
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (+), szybki test (-)
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (-), szybki test (+)
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (-), szybki test (-)
Zdrowe grupy kontrolne

Sekcja B: Zestawienie kosztów poniesionych podczas kontroli(1)

Okres sprawozdawczy od .......... do ..........

Numer referencyjny decyzji Komisji, na mocy której przyznana została pomoc finansowa: ..........

Poniesione koszty związane z Ilość jednostek Koszty poniesione w okresie sprawozdawczym (w walucie krajowej)
Badaniem genotypu PrP poprzez sekwencjonowanie DNA.
Ilość badań:
Szybkie przeprowadzanie badań. Ilość badań:
Szybkie przeprowadzanie badań. Godziny pracy:

ROZDZIAŁ  3

Pomoc finansowa Wspólnoty

Koszty Liczba jednostek Koszt jednostkowy w EUR Koszt całkowity w EUR Pomoc Wspólnoty
Badanie genotypu białka prionowego

Analiza SNP/sekwencjonowanie DNA

11.000 analiz 8 EUR 88.000 EUR Koszty maksymalnie 11.000 analiz przy stawce maksymalnie 8 EUR za analizę
Szybkie przeprowadzanie badań: zestawy do badań i materiały eksploatacyjne 1.500 badań 10 EUR 15.000 EUR Koszty maksymalnie 1.500 badań przy stawce maksymalnie 10 EUR za badanie
Ogółem Maksymalnie 103.000 EUR

ROZDZIAŁ  4

Sprawozdawczość techniczna i finansowa

Sekcja A: Sprawozdanie techniczne

Okres sprawozdawczy od. ......... do .........

Określenie genotypu białka prionowego poprzez analizę SNP/sekwencjonowanie DNA

Liczba próbek z aminokwasem w kodonie 146:
Kwas asparaginowy Seryna ... Inne
Badanie według rasy: damasceńska
Badanie według rasy: saaneńska
Badanie według rasy: Macheras Local
Badanie według rasy: Local
Badanie według rasy: alpejska francuska
Stada wolne od trzęsawki owiec (jednostki - jądra)
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (+), szybki test (+)

Sekcja B: Zestawienie kosztów poniesionych podczas kontroli(2)

Okres sprawozdawczy od ......... do .........

Numer referencyjny decyzji Komisji przewidującej pomoc finansową: .........

Koszty poniesione w związku z: Liczba jednostek Koszty poniesione w okresie sprawozdawczym (w walucie krajowej)
Badanie genotypu PrP poprzez analizę SNP/sekwencjonowanie DNA Liczba badań:
Szybkie przeprowadzanie badań Liczba badań
______

(1) W sprawozdaniu końcowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. c), dla każdej z pozycji kosztów należy przedstawić listę poniesionych kosztów wraz kopiami dokumentów potwierdzających.

(2) W sprawozdaniu końcowym, o którym mowa w art. 2 lit. c), dla każdej z pozycji kosztów należy przedstawić listę poniesionych kosztów wraz kopiami dokumentów potwierdzających.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
2 Art. 2 ust. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
3 Art. 2 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
4 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
5 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
6 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.54.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/140/WE w sprawie specjalnego wkładu finansowego Wspólnoty związanego z badaniami nad odpornymi na TSE genami PrP u kóz, przedstawionymi przez Cypr na 2006 r.
Data aktu: 15/02/2006
Data ogłoszenia: 24/02/2006