Decyzja 2006/140/WE w sprawie specjalnego wkładu finansowego Wspólnoty związanego z badaniami nad odpornymi na TSE genami PrP u kóz, przedstawionymi przez Cypr na 2006 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 lutego 2006 r.
w sprawie specjalnego wkładu finansowego Wspólnoty związanego z badaniami nad odpornymi na TSE genami PrP u kóz, przedstawionymi przez Cypr na 2006 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 408)

(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)

(2006/140/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zwalczanie przenośnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u małych przeżuwaczy, w tym gąbczastej encefalopatii bydła (BSE), która jest uważana za przyczynę występowania śmiertelnej odmiany choroby Creutzfelda-Jacoba u ludzi, stanowi kwestię ogromnej wagi dla zdrowia zwierząt i ochrony konsumentów.

(2) W przypadku owiec znaczącym narzędziem zwalczania TSE jest selekcja mająca na celu uzyskanie odpornych genów kodujących białko prionowe (PrP). Dlatego decyzja Komisji 2003/100/WE(2) określa minimalne wymogi w zakresie tworzenia programów hodowli owiec odpornych na TSE. Jednakże informacje dotyczące odpornych na TSE genów PrP u kóz są bardzo ograniczone.

(3) W celu udoskonalenia prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie weterynarii, zwłaszcza w odniesieniu do kontroli i możliwego zwalczenia TSE u kóz, niezbędne jest sprawdzenie, czy genotypy odporne na TSE występują u kóz.

(4) W celu uzyskania wsparcia finansowego ze strony Wspólnoty w 2005 r. władze cypryjskie przedstawiły wyniki dwuletnich badań nad genotypami odpornymi na TSE u kóz. Celem tych badań jest dokładniejsze zbadanie genu PrP u kóz cypryjskich, aby potwierdzić wcześniej przeprowadzone badania wstępne, na podstawie których stwierdzono szczególną wielopostaciowość białka prionowego wykazującego odporność na TSE, oraz ocena danych umożliwiająca określenie występowania u kóz odpornych na TSE genów PrP. Zachorowalność kóz na TSE na Cyprze jest bardzo wysoka, dlatego właściwe jest, aby to państwo członkowskie prowadziło taki projekt pilotażowy. Rozpoczęcie badań planowane jest na dzień 1 stycznia 2006 r.

(5) Badania będą przeprowadzone przez służby weterynaryjne cypryjskiego Ministerstwa Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych. Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne ds. TSE przeprowadzi nadzór naukowy nad tymi badaniami.

(6) Na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999(3) środki weterynaryjne oraz środki w zakresie ochrony zdrowia roślin podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi finansowane są z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej; do celów kontroli finansowej zastosowanie mają art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.

(7) Wspólnota udziela wsparcia finansowego, jeżeli finansowane działania są skutecznie realizowane oraz pod warunkiem że władze dostarczą wszelkich niezbędnych informacji w wymaganym terminie. Ze względów budżetowych decyzje dotyczące pomocy Wspólnoty podejmowane są corocznie.

(8) Istnieje konieczność dokładnego określenia kursu, według którego przeliczone zostaną kwoty w walucie krajowej podane we wnioskach o zapłatę, zgodnie z art. 1 lit. d) rozporządzenia Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiającego agromonetarne porozumienia dotyczące euro(4).

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1
1.
Niniejszym zatwierdza się na okres 24 miesięcy, począwszy od dnia 1 stycznia 2006 r., przedłożony przez Cypr program badań nad odpornymi na TSE genami PrP u kóz.
2.
Pomoc finansowa Wspólnoty na program, o którym mowa w ust. 1, obejmuje koszty (z wyłączeniem VAT) poniesione przez Cypr na badania laboratoryjne do 100 %, zgodnie z rozdziałem 1 załącznika na 2006 r. i rozdziałem 3 na 2007 r. Całkowita kwota pomocy wynosi maksymalnie 47.500 EUR na 2006 r. i 103.000 EUR na 2007 r.
Artykuł  2
1.
Pomoc finansowa, o której mowa w art. 1 ust. 2, udzielana jest Cyprowi pod warunkiem, że realizacja programu jest zgodna ze stosownymi przepisami prawa wspólnotowego, w tym z zasadami konkurencji i zasadami udzielania zamówień publicznych oraz z zastrzeżeniem warunków, o których mowa w lit. a) do e), czyli:

a) wprowadzenia w życie do dnia 1 stycznia 2006 r. przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych do celów realizacji badań;

b) 2 przesłania cząstkowej rocznej oceny finansowej i technicznej, obejmującej pierwsze osiem miesięcy każdego roku badań, najpóźniej do dwóch miesięcy od chwili zakończenia tego okresu; sprawozdanie powinno być zgodne ze wzorem określonym w rozdziale 2 załącznika na 2006 r. i w jego rozdziale 4 na 2007 r. i powinny mu towarzyszyć dowody uzasadniające poniesione koszty.

c) 3 przesłania rocznego sprawozdania końcowego za każdy rok badań najpóźniej do dnia 31 marca 2007 r. za 2006 r. i najpóźniej do dnia 31 marca 2008 r. za 2007 r. dotyczącego ogólnego wykonania i wyników badań uzyskanych podczas całego okresu, na który przyznana została pomoc finansowa Wspólnoty; sprawozdanie zawiera również ocenę techniczną i finansową za 2006 r., zgodnie ze wzorem przedstawionym w rozdziale 2 załącznika, wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty;

d) pozyskania dzięki powyższym sprawozdaniom informacji technicznych i naukowych o zasadniczym znaczeniu, zgodnie z celem wyznaczonym dla udziału Wspólnoty;

e) skutecznej realizacji programu.

2. 4
W przypadku gdy termin przewidziany w ust. 1 lit. c) nie jest przestrzegany, kwota pomocy zostanie zmniejszona o 25 % w dniu 1 maja, o 50 % w dniu 1 czerwca, o 75 % w dniu 1 lipca oraz o 100 % w dniu 1 września roku kalendarzowego następującego po odnośnym roku badania.
Artykuł  3 5

Wydatki przedstawione przez Cypr do zwrotu w ramach wkładu finansowego Wspólnoty są wyrażane w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej ani innych podatków.

Kursem wymiany mającym zastosowanie do wydatków jest ostatni kurs ustalony przez Europejski Bank Centralny przed pierwszym dniem miesiąca, w którym Cypr przedłożył swój wniosek.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 lutego 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 31).

(2) Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 41.

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(4) Dz.U. L 349 z 24.12.1998; str. 1.

ZAŁĄCZNIK 6

ROZDZIAŁ  1

Pomoc finansowa Wspólnoty

Koszty Liczba jednostek Koszt jednostkowy w euro Koszt całkowity w euro Pomoc Wspólnoty
Pobranie próbek 70 godzin 21 EUR 1.470 EUR Brak
Badanie histologiczne 1.500 analiz 3,5 EUR 5.250 EUR Brak
Badanie genotypu białka prionowego Analiza sekwencji DNA 750 analiz 60 EUR 45.000 EUR Koszty maksymalnie 750 analiz przy stawce maksymalnie 60 EUR za analizę
Szybkie przeprowadzanie badań Zestawy do badań i materiały eksploatacyjne 250 badań 14 EUR 3.500 EUR Koszty maksymalnie 250 badań przy stawce maksymalnie 10 EUR za badanie
Praca 60 godzin 20 EUR 1.200 EUR Brak
Koordynacja i ocena danych 1.778 godzin 14,5 EUR 25.780 EUR Brak
Koszty podróży i zakwaterowania eksperta z CRL 1 podróż 1.300 EUR 1.300 EUR Brak
Ogółem Maksymalnie

47.500 EUR

ROZDZIAŁ  2

Sprawozdawczość finansowa i techniczna

Sekcja A: Sprawozdanie techniczne

Okres sprawozdawczy od .......... do ..........

Określenie genotypu białka prionowego poprzez sekwencjonowanie DNA

Ilość próbek z aminokwasem w kodonie 146:
Kwas asparaginowy Seryna ... Inne
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (+), szybki test (+)
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (+), szybki test (-)
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (-), szybki test (+)
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (-), szybki test (-)
Zdrowe grupy kontrolne

Sekcja B: Zestawienie kosztów poniesionych podczas kontroli(1)

Okres sprawozdawczy od .......... do ..........

Numer referencyjny decyzji Komisji, na mocy której przyznana została pomoc finansowa: ..........

Poniesione koszty związane z Ilość jednostek Koszty poniesione w okresie sprawozdawczym (w walucie krajowej)
Badaniem genotypu PrP poprzez sekwencjonowanie DNA.
Ilość badań:
Szybkie przeprowadzanie badań. Ilość badań:
Szybkie przeprowadzanie badań. Godziny pracy:

ROZDZIAŁ  3

Pomoc finansowa Wspólnoty

Koszty Liczba jednostek Koszt jednostkowy w EUR Koszt całkowity w EUR Pomoc Wspólnoty
Badanie genotypu białka prionowego

Analiza SNP/sekwencjonowanie DNA

11.000 analiz 8 EUR 88.000 EUR Koszty maksymalnie 11.000 analiz przy stawce maksymalnie 8 EUR za analizę
Szybkie przeprowadzanie badań: zestawy do badań i materiały eksploatacyjne 1.500 badań 10 EUR 15.000 EUR Koszty maksymalnie 1.500 badań przy stawce maksymalnie 10 EUR za badanie
Ogółem Maksymalnie 103.000 EUR

ROZDZIAŁ  4

Sprawozdawczość techniczna i finansowa

Sekcja A: Sprawozdanie techniczne

Okres sprawozdawczy od. ......... do .........

Określenie genotypu białka prionowego poprzez analizę SNP/sekwencjonowanie DNA

Liczba próbek z aminokwasem w kodonie 146:
Kwas asparaginowy Seryna ... Inne
Badanie według rasy: damasceńska
Badanie według rasy: saaneńska
Badanie według rasy: Macheras Local
Badanie według rasy: Local
Badanie według rasy: alpejska francuska
Stada wolne od trzęsawki owiec (jednostki - jądra)
Podejrzenie TSE na podstawie badania histologicznego (+), szybki test (+)

Sekcja B: Zestawienie kosztów poniesionych podczas kontroli(2)

Okres sprawozdawczy od ......... do .........

Numer referencyjny decyzji Komisji przewidującej pomoc finansową: .........

Koszty poniesione w związku z: Liczba jednostek Koszty poniesione w okresie sprawozdawczym (w walucie krajowej)
Badanie genotypu PrP poprzez analizę SNP/sekwencjonowanie DNA Liczba badań:
Szybkie przeprowadzanie badań Liczba badań
______

(1) W sprawozdaniu końcowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. c), dla każdej z pozycji kosztów należy przedstawić listę poniesionych kosztów wraz kopiami dokumentów potwierdzających.

(2) W sprawozdaniu końcowym, o którym mowa w art. 2 lit. c), dla każdej z pozycji kosztów należy przedstawić listę poniesionych kosztów wraz kopiami dokumentów potwierdzających.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
2 Art. 2 ust. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
3 Art. 2 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
4 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
5 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
6 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2007/507/WE z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.186.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024