Dyrektywa 2006/9/WE zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dikwatu

DYREKTYWA KOMISJI 2006/9/WE
z dnia 23 stycznia 2006 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dikwatu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania maksymalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni (1), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(2), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na środki ochrony roślin stosowane do określonych upraw. Takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko. Elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, jak również wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez konsumpcję pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL) odzwierciedlają stosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu uzyskania skutecznej ochrony roślin, zastosowanych w ten sposób, aby ilość pozostałości była możliwie najmniejsza i dopuszczalna pod względem toksyczności, szczególnie w odniesieniu do szacowanej ilości pobieranej w pożywieniu.

(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów (MRL) należy w dalszym ciągu poddawać stałej ocenie. Mogą one zostać zmienione w świetle nowych informacji i danych.

(4) MRL są ustalane na poziomie dolnej granicy oznaczenia analitycznego przypadków, w których dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w krajach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(5) Informacje o nowych lub zmienionych zastosowaniach dikwatu objętych dyrektywą 90/642/EWG zostały przekazane Komisji.

(6) Długotrwałe narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(3). Obliczono, że dane MRL zapewnią nieprzekraczanie dopuszczalnej dawki dziennej.

(7) Ocena dostępnych informacji wskazuje, że nie jest wymagane ARfD, a zatem nie jest potrzebna ocena krótkoterminowa.

(8) Z tego względu należy ustalić nowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dikwatu.

(9) Ustalenie lub zmiana tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie Wspólnoty nie wyklucza ustalania przez Państwa Członkowskie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dikwatu zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznika VI do niej. Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający na dopuszczenie dalszych zastosowań dikwatu. Po upływie tego okresu tymczasowy wspólnotowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości stanie się definitywny.

(10) W związku z tym należy wprowadzić odpowiednie zmiany do dyrektywy 90/642/EWG.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się następujące zmiany: w grupie "4. NASIONA OLEISTE" pomiędzy zapisy "Nasiona bawełny" a "Inne" dodaje się zapis "Nasiona konopi".

Artykuł  2

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 26 lipca 2006 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne dla przestrzegania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 27 lipca 2006 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonania takiego odniesienia ustalany jest przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2006 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/76/WE (Dz.U. L 293 z 9.11.2005, str. 14).

(2) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/72/WE (Dz.U. L 279 z 22.10.2005, str. 63).

(3) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIK

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG, kolumna odnosząca się do dikwatu otrzymuje następujące brzmienie:
Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom w (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Dikwat
"1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez

zamrażanie, niezawierające dodatku cukru; orzechy

0,05(*)(p)
i) OWOCE CYTRUSOWE
Grejpfruty
Cytryny
Limonki
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi hybrydami)
Pomarańcze
Pomelo
Inne
ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w łupinach lub bez)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Inne
iii) OWOCE ZIARNKOWE
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Inne
iv) OWOCE PESTKOWE
Morele
Wiśnie i czereśnie
Brzoskwinia (łącznie z nektarynami i podobnymi mieszańcami)
Śliwki
Inne
v) JAGODY I DROBNE OWOCE
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina
Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
b) Truskawki (inne niż dzikie)
c) Owoce leśne (inne niż dzikie)
Jeżyny
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny
Inne
d) Inne drobne owoce i jagody (poza dzikimi)
Borówki czernice
Żurawina
Porzeczka (czerwona, biała i czarna)
Agrest
Inne
e) Dzikie jagody i dzikie owoce
vi) RÓŻNE
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Papaja
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Inne
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,05(*)(p)
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE
Buraki
Marchew
Maniok
Seler
Chrzan
Karczoch jerozolimski
Pasternak
Korzeń pietruszki
Rzodkiewka
Salsefia
Słodki ziemniak
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Inne
ii) WARZYWA CEBULOWE
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka
Inne
iii) WARZYWA O JADALNYCH OWOCACH
a) Rośliny psiankowate
Pomidory
Papryka
Bakłażan
Inne
b) Dyniowate - z jadalną skórką
Ogórek
Korniszon
Cukinia
Inne
c) Dyniowate - z niejadalną skórką
Melony
Dynie
Arbuzy
Inne
d) Kukurydza słodka
iv) WARZYWA KAPUSTNE
a) Kwiaty kapustnych
Brokuły
Kalafior
Inne
b) Kapustne głowiaste
Brukselka
Kapusta głowiasta
Inne
c) Kapustne liściaste
Kapusta chińska
Kapusta włoska
Inne
d) Kalarepa
v) WARZYWA LIŚCIASTE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i podobne
Rzeżucha
Roszpunka jadalna
Sałata
Cykoria (typu batawia)
Inne
b) Szpinak i podobne
Szpinak
Boćwina
Inne
c) Rukiew wodna
d) Endywia
e) Zioła
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka
Liście selera
Inne
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)
Fasola (ze strączkami)
Fasola (bez strączków)
Groch (ze strączkami)
Groch (bez strączków)
Inne
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi
Karczochy
Seler
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Inne
viii) GRZYBY
a) Grzyby hodowlane
b) Grzyby dziko rosnące
3. Jadalne nasiona roślin strączkowych 0,2(p)
Fasola
Soczewica
Groch
Inne
4. Nasiona oleiste
Siemię lnu 5(p)
Orzeszki ziemne 0,1(*)(p)
Ziarna maku 0,1(*)(p)
Ziarna sezamu 0,1(*)(p)
Ziarna słonecznika 1(p)
Nasiona rzepaku 2(p)
Ziarna soi 0,2(p)
Nasiona gorczycy 0,5(p)
Nasiona bawełny 0,1(*)(p)
Nasiona konopi 0,5(p)
Inne 0,1(*)(p)
5. Ziemniaki 0,05(*)(p)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (liście i łodygi suszone, fermentowane lub w inny sposób

przetwarzane z liści Camellia sinensis)

0,1(*)(p)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i nieskoncentrowany

proszek

0,1(*)(p)
(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego.
(p) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony

tymczasowo zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024