(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2006/405/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 10 czerwca 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich i zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(2), w szczególności jej art. 18 ust. 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich(3), w szczególności jej art. 22 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 998/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie wymogów dotyczących zdrowia zwierząt, stosowanych do przemieszczania zwierząt domowych o charakterze niehandlowym, i zmieniające dyrektywę Rady 92/65/EWG(4), w szczególności jej art. 18,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Z uwagi na pojawienie się ogniska ptasiej grypy, spowodowanej wysoce zjadliwym szczepem wirusa H5N1, w południowo-wschodniej Azji w grudniu 2003 r., Komisja przyjęła szereg środków ochronnych w odniesieniu do ptasiej grypy.
(2) Decyzja Komisji 2005/710/WE z dnia 13 października 2005 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do podejrzenia wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków w Rumunii(5) stanowi, że państwa członkowskie mają zawiesić przywóz żywego drobiu, ptaków bezgrzebieniowych, hodowlanych lub dzikich ptaków łownych oraz jaj wylęgowych tych gatunków pochodzących z całego terytorium Rumunii oraz określonych produktów uzyskanych z ptaków z części terytorium Rumunii.
(3) Decyzja Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiająca środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidująca system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka(6) stanowi, że państwa członkowskie podejmują odpowiednie i praktyczne środki mające na celu zmniejszenie ryzyka związanego z przeniesieniem tej choroby z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli, z uwzględnieniem określonych kryteriów i czynników ryzyka.
(4) Decyzja Komisji 2005/758/WE z dnia 27 października 2005 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do podejrzenia wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków w Chorwacji oraz uchylająca decyzję 2005/749/WE(7) stanowi, że państwa członkowskie mają zawiesić przywóz żywego drobiu, ptaków bezgrzebieniowych, hodowlanych lub dzikich ptaków łownych, niektórych żywych ptaków innych niż drób, włącznie z ptakami domowymi, jaj wylęgowych tych gatunków oraz określonych produktów uzyskanych z ptaków z części terytorium Chorwacji.
(5) Decyzja Komisji 2005/759/WE z dnia 27 października 2005 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków w niektórych państwach trzecich oraz przemieszczania z państw trzecich ptaków towarzyszących swoim właścicielom(8) oraz decyzja Komisji 2005/760/WE z dnia 27 października 2005 r. dotycząca niektórych środków ochronnych odnoszących się do wysoce zjadliwej grypy ptaków w określonych państwach trzecich w zakresie przywozu ptaków żyjących w niewoli(9) określają środki ochronne w odniesieniu do przywozu do Wspólnoty ptaków innych niż drób, w tym ptaków domowych.
(6) Decyzja Komisji 2006/247/WE z dnia 27 marca 2006 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do przywozu z Bułgarii w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków w tym państwie trzecim(10) stanowi, że państwa członkowskie mają zawiesić przywóz żywego drobiu, ptaków bezgrzebieniowych, hodowlanych lub dzikich ptaków łownych oraz jaj wylęgowych tych gatunków pochodzących z całego terytorium Bułgarii oraz określonych produktów uzyskanych z ptaków z części terytorium Bułgarii.
(7) Decyzja Komisji 2006/265/WE z dnia 31 marca 2006 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do podejrzenia wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków w Szwajcarii(11) stanowi, że państwa członkowskie mają zawiesić przywóz żywego drobiu, ptaków bezgrzebieniowych, hodowlanych lub dzikich ptaków łownych, niektórych żywych ptaków innych niż drób, włącznie z niektórymi ptakami domowymi, jaj wylęgowych tych gatunków oraz określonych produktów uzyskanych z ptaków z części terytorium Szwajcarii, wobec których władze tego kraju trzeciego zastosowały restrykcje o skutku równoważnym do restrykcji określonych w decyzjach Komisji 2006/115/WE(12) i 2006/135/WE(13).
(8) Zagrożenie dla Wspólnoty spowodowane azjatyckim szczepem wirusa ptasiej grypy nie zmniejszyło się. Wśród dzikich ptaków na terenie Wspólnoty oraz wśród dzikich ptaków i drobiu w kilku krajach trzecich, włącznie z państwami członkowskimi Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) wciąż wykrywa się ogniska tej choroby. Ponadto wirus ten wydaje się stawać coraz bardziej endemiczny w niektórych częściach świata. Należy zatem przedłużyć ważność środków ochrony określonych w decyzjach 2005/710/WE, 2005/734/WE, 2005/759/WE, 2005/760/WE, 2006/247/WE i 2006/265/WE.
(9) Informacje przesłane Komisji przez Rumunię i Bułgarię oraz nadzór prowadzony w tych krajach trzecich potwierdzają, że kraje te kontrolują ptasią grypę na swoich terytoriach oraz gwarantują, że wirus nie przedostaje się do regionów jak dotąd wolnych od tej choroby. W związku z tym właściwe jest ograniczenie zawieszenia przywozu określonego w decyzjach 2005/710/WE i 2006/247/WE do części Rumunii i Bułgarii dotkniętych wirusem ptasiej grypy i narażonych na ryzyko z nim związane.
(10) Chorwacja powiadomiła o dalszych przypadkach wirusa u dzikich ptaków poza terenem obecnie znajdującym się na liście regionów w decyzji 2005/758/WE. Dlatego też niezbędne jest rozszerzenie zawieszenia niektórych przywozów z Chorwacji, jak określono w przedmiotowej decyzji, celem objęcia części terytorium tego kraju trzeciego, które niedawno zostały dotknięte wirusem.
(11) Decyzje 2005/710/WE, 2005/734/WE, 2005/759/WE, 2005/760/WE, 2006/247/WE oraz 2006/265/WE wygasły w dniu 31 maja 2006 r. Jednakże w interesie zdrowia zwierząt oraz w świetle obecnej sytuacji epidemiologicznej niezbędne jest zapewnienie trwałości środków ochronnych określonych w wyżej wspomnianych decyzjach. Dlatego też środki te powinny być stosowane w dalszym ciągu. W związku z powyższym przepisy w niniejszej decyzji, dotyczące dat zastosowania wspomnianych sześciu dyrektyw, powinny obowiązywać z mocą wsteczną.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2005/710/WE, 2005/734/WE, 2005/758/WE, 2005/759/WE, 2005/760/WE, 2006/247/WE i 2006/265/WE.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 czerwca 2006 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).
(2) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem przystąpienia z 2003 r.
(3) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1).
(4) Dz.U. L 146 z 13.6.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 590/2006 (Dz.U. L 104 z 13.4.2006, str. 8).
(5) Dz.U. L 269 z 14.10.2005, str. 42. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/321/WE (Dz.U. L 118 z 3.5.2006, str. 18).
(6) Dz.U. L 274 z 20.10.2005, str. 105. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2005/855/WE (Dz.U. L 316 z 2.12.2005, str. 21).
(7) Dz.U. L 285 z 28.10.2005, str. 50. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/321/WE.
(8) Dz.U. L 285 z 28.10.2005, str. 52. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/79/WE (Dz.U. L 36 z 8.2.2006, str. 48).
(9) Dz.U. L 285 z 28.10.2005, str. 60. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/79/WE.
(10) Dz.U. L 89 z 28.3.2006, str. 52.
(11) Dz.U. L 95 z 4.4.2006, str. 9.
(12) Dz.U. L 48 z 18.2.2006, str. 28. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/277/WE (Dz.U. L 103 z 12.4.2006, str. 29).
(13) Dz.U. L 52 z 23.2.2006, str. 41. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/293/WE (Dz.U. L 107 z 20.4.2006, str. 44).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.158.14 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2006/405/WE zmieniająca decyzje 2005/710/WE, 2005/734/WE, 2005/758/WE, 2005/759/WE, 2005/760/WE, 2006/247/WE oraz 2006/265/WE dotyczące niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków |
| Data aktu: | 07/06/2006 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2006 |
| Data wejścia w życie: | 01/06/2006, 10/06/2006 |