Decyzja 2005/907/WE zmieniająca decyzję 2002/191/WE uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz Porozumieniem EOG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 lipca 2005 r.
zmieniająca decyzję 2002/191/WE uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz Porozumieniem EOG (Sprawa COMP/M.2139 - Bombardier/ADtranz)

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 2683)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/907/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 57,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 4064/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw(1), w szczególności jego art. 8 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie połączeń)(2), w szczególności jego art. 26 ust. 2,

uwzględniając decyzję Komisji 2002/191/WE z dnia 3 kwietnia 2001 r. uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa COMP/M.2139 - Bombardier/ADtranz)(3),

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Koncentracji(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 3 kwietnia 2001 r. Komisja uznała koncentrację, za pomocą której przedsiębiorstwo Bombardier Inc. uzyskało na mocy art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (EWG) nr 4064/89 wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem DaimlerChrysler Rail Systems GmbH (ADtranz), za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Uznanie powyższej zgodności uzależnione jest od całkowitego spełnienia kilku warunków i zobowiązań przedstawionych w załączniku do niniejszej decyzji.

(2) Jeden z warunków dotyczył przedsiębiorstwa Elin EBG Traction (ETR), spółki zależnej przedsiębiorstwa VA Tech AG, z siedzibą w Linzu, Austria. Bombardier miał wspólną kontrolę nad ETR, które jest dostawcą napędu elektrycznego dla taboru kolejowego. Dokonanie rozdzielenia powiązań strukturalnych ETR z Bombardier wymaganego w art. 1 lit. a) załącznika doprowadziło do przekształcenia tej firmy w niezależnego dostawcę technologii napędowych dla, między innymi, pociągów regionalnych i tramwajów/lekkich pojazdów kolejowych. Jednak koniecznym okazało się zapewnienie określonych gwarancji w okresie przejściowym w celu umożliwienia ETR znalezienia nowych partnerów, którzy zastąpiliby Bombardier, który po przejęciu ADtranz uległ integracji pionowej, a zatem nie był już uzależniony od dostaw osprzętowania dla napędu elektrycznego ze strony ETR.

(3) Gwarancje te miały na celu zapewnienie odpowiedniej ilości zleceń dla ETR w okresie przejściowym, tak by umożliwić przedsiębiorstwu gospodarcze przetrwanie. Warunek przedstawiony w ust. 1 lit. b) załącznika przewiduje zawarcie przez Bombardier wspólnego porozumienia o rozwoju z ETR w celu realizacji mającej trwać do 2006 r. współpracy tych dwóch przedsiębiorstw w związku z tramwajem "CityRunner typu Linz", dla którego ETR dostarcza trakcji elektrycznych, co pozwala ETR na zachowanie aktywnej pozycji na rynku tramwajowym.

(4) W dniu 10 stycznia 2005 r. Siemens zgłosił zaplanowane przejęcie wyłącznej kontroli, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (rozporządzenie WE w sprawie połączeń), nad przedsiębiorstwem VA Tech, dzięki czemu uzyskałby również kontrolę nad ETR. Siemens jest wiodącym dostawcą taboru kolejowego, który produkuje trakcje elektryczne dla wszystkich oferowanych przez niego typów taboru kolejowego. W dniu 13 lipca 2005 r., zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia WE w sprawie połączeń, Komisja uznała przejęcie VA Tech przez Siemens za zgodne ze wspólnym rynkiem oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG, przy czym uznanie to uzależnione jest od spełnienia kilku warunków i zobowiązań przedstawionych w załączniku do niniejszej decyzji.

(5) Jako część przedsiębiorstwa Siemens ETR dysponuje finansowym zapleczem międzynarodowej firmy wiodącej na rynku taboru kolejowego. Dlatego też ETR nie potrzebuje już dla gospodarczego przetrwania zamówień zabezpieczających, które uznano za konieczne w 2001 r., kiedy połączenie strukturalne z Bombardier zostało rozdzielone. W konsekwencji nie istnieje już konieczność narzucania przedsiębiorstwu Bombardier warunku zaopatrywania CityRunner typu Linz w trakcje elektryczne produkowane przez ETR, jeżeli Siemens przejąłby wyłączną kontrolę nad ETR.

(6) Przejęcie przedsiębiorstwa VA Tech przez Siemens uznane zostało za zgodne ze wspólnym rynkiem oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG, przy czym uznanie to uzależnione jest od spełnienia określonych warunków. Jednak istnieje możliwość, że powyższa decyzja zostanie uchylona zgodnie z art. 8 ust. 6 rozporządzenia WE w sprawie połączeń. Obowiązywanie niniejszej decyzji uzależnione jest zatem od utrzymania w mocy decyzji Komisji z dnia 13 lipca 2005 r. w sprawie COMP/M.3653 - Siemens/VA Tech(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Artykuł 2 decyzji 2002/191/WE otrzymuje nastepujące brzmienie:

"Artykuł 2

Obowiązywanie art. 1 uzależnione jest od całkowitego spełnienia warunków przedstawionych w ust. 1 lit. a) akapit pierwszy, ust. 1 lit. c), ust. 1 lit. d), ust. 1 lit. e) akapity pierwszy i czwarty, ust. 1 lit. f), ust. 1 lit. g), ust. 1 lit. h), ust. 1 lit. i) załącznika.".

Artykuł  2

Obowiązywanie niniejszej decyzji jest uzależnione od:

a) utrzymania w mocy decyzji Komisji z dnia 13 lipca 2005 r. uznającej koncentrację, za pomocą której Siemens proponuje przejęcie wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem VA Tech AG (sprawa COMP/M.3653 - Siemens/VA Tech), za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz Porozumieniem EOG, przy czym uznanie to uzależnione jest od spełnienia pewnych warunków i zobowiązań; a także

b) realizacji zaproponowanej koncentracji, o której mowa w lit. a).

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do:

Bombardier Inc.

800 René-Lévesque Blvd. West,

Montréal Canada - H3B 1Y8 - Québec

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 lipca 2005 r.

W imieniu Komisji
Neelie KROES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 1; sprostowane w Dz.U. L 257 z 21.9.1990, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1310/97 (Dz.U. L 180 z 9.7.1997, str. 1).

(2) Dz.U. L 24 z 29.1.2004, str. 1.

(3) Dz.U. L 69 z 12.3.2002, str. 50.

(4) Dz.U. C 321 z 16.12.2005.

(5) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.329.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/907/WE zmieniająca decyzję 2002/191/WE uznającą koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz Porozumieniem EOG
Data aktu: 13/07/2005
Data ogłoszenia: 16/12/2005
Data wejścia w życie: 16/12/2005