(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2005/734/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 października 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Środki przewidziane w dyrektywie Rady nr 92/40/EWG z dnia 19 maja 1992 r. wprowadzającej wspólnotowe środki zwalczania influenzy drobiu 2 powinny zapewniać ochronę zdrowia zwierząt oraz przyczyniać się do rozwoju sektora drobiu.
(2) Po wybuchu wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 po raz pierwszy w południowo-wschodniej Azji w grudniu 2003 r. Komisja przyjęła kilka decyzji w celu ochrony przed przenoszeniem tej choroby do Wspólnoty z państw trzecich, w których wystąpiła. Wyżej wymienione decyzje stanowią że, z zastrzeżeniem ograniczonych wyjątków, zakazuje się przywozu do Wspólnoty z przedmiotowych krajów żywego drobiu, innych żywych ptaków, mięsa drobiowego i niektórych innych produktów pochodzenia drobiowego, mięsa i produktów mięsnych z dzikich i hodowlanych zwierząt łownych, trofeów myśliwskich z ptaków oraz jaj i produktów z jaj.
(3) Działania określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 745/2004 z dnia 16 kwietnia 2004 r. ustanawiającym środki w odniesieniu do przywozu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do indywidualnego spożycia 3 odnoszą się wyraźnie do mięsa i produktów mięsnych z dzikich i hodowlanych zwierząt łownych.
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 745/2004 wprowadza wobec wszystkich Państw Członkowskich wymóg zwrócenia uwagi pasażerów na ustanowione zasady na wszystkich wyznaczonych punktach wjazdu na teren UE. Państwa Członkowskie powinny w szczególności zapewnić, by pasażerowie przybywający z państw, w których wystąpiła ptasia grypa byli odpowiednio poinformowani. Informacje należy umieszczać w formie wyraźnych ogłoszeń w dobrze widocznych miejscach. Operatorzy międzynarodowego transportu pasażerskiego powinni zapewnić, by wszyscy pasażerowie przewożeni na teren Wspólnoty byli wystarczająco informowani o warunkach zdrowotnych zwierząt, mających zastosowanie w przypadku przywozu do Wspólnoty produktów pochodzenia zwierzęcego.
(5) Ponieważ istnieje ryzyko szerzenia wirusa grypy A podtyp H5N1 przez dzikie ptaki, a w szczególności ptaki migrujące, Komisja przyjęła również decyzje 2005/731/WE 4 , 2005/732/WE 5 i 2005/726/WE 6 przewidujące dodatkowy nadzór nad drobiem domowym i dzikim ptactwem w związku z ptasią grypą.
(6) Prawodawstwo wspólnotowe, zwłaszcza dyrektywa 90/425/EWG i 92/40/EWG ustanawia ogólne wymogi dotyczące utrzymania maksymalnej gotowości do zwalczania choroby, a w szczególności wdrażania wetrynaryjnej kontroli i środków bezpieczeństwa biologicznego.
(7) Wysoce zjadliwą grypę ptaków spowodowaną przez wirus grypy A podtyp H5N1 potwierdzono niedawno w Turcji. Dowody i molekularne dane epidemiologiczne zdecydowanie wskazują na to, że wirus ptasiej grypy został przeniesiony do tego kraju przez ptaki migrujące ze Środkowej Azji.
(8) Przypadki ptasiej grypy zostały również potwierdzone w Rumunii na terenie fermy drobiu w obszarze o wysokim zagęszczeniu ptaków migrujących.
(9) W celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 przez dzikie ptaki do ferm drobiu i innych pomieszczeń gospodarskich gdzie ptaki są trzymane w niewoli właściwe jest wzmocnienie już istniejących wspólnotowych środków zapobiegania temu ryzyku.
10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny uwzględniać ryzyko i nie ograniczać się do działań średnioterminowych jak te wdrażane w ramach krajowych planów działań na wypadek zagrożenia ptasią grypą lub rzekomym pomorem drobiu w przypadku wybuchu choroby.
(11) W celu zapewnienia właściwego wdrażania niniejszej decyzji Państwa Członkowskie powinny poinformować Komisję najpóźniej do dnia 5 listopada 2005 r. o podjętych środkach. Wyżej wymienione środki i, w razie potrzeby, niniejsza decyzja zostaną przeanalizowane przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt na posiedzeniu zaplanowanym w dniach 10-11 listopada 2005 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
- dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2005/855/WE z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.316.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 decyzji nr 2010/734/UE z dnia 30 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.316.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2005/745/WE z dnia 21 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.279.79) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2006/574/WE z dnia 18 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.228.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2005/745/WE z dnia 21 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.279.79) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji,
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2005/855/WE z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.316.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji,
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2006/405/WE z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.158.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2007/105/WE z dnia 15 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.46.54) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2007/803/WE z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.323.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr 2009/6/WE z dnia 17 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.4.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr 2009/818/WE z dnia 6 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.291.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 pkt 4 decyzji nr 2010/734/UE z dnia 30 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.316.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2012/248/UE z dnia 7 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.123.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2013/635/UE z dnia 31 października 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.293.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2015/2225 z dnia 30 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.316.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.274.105 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2005/734/WE ustanawiająca środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidująca system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka |
| Data aktu: | 19/10/2005 |
| Data ogłoszenia: | 20/10/2005 |
| Data wejścia w życie: | 20/10/2005 |