(2005/56/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 27 stycznia 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 58/2003 upoważnia Komisję do ustanawiania agencji wykonawczych zgodnie ze statutem ogólnym określonym przez wyżej określone rozporządzenie oraz powierzania im niektórych zadań w zakresie zarządzania jednym lub wieloma programami wspólnotowymi; niniejsza decyzja nie narusza zakresu wyżej określonego rozporządzenia.
(2) Upoważnienie Komisji do ustanawiania agencji wykonawczych ma na celu umożliwienie jej koncentracji na podstawowych działaniach i funkcjach, których nie można zlecić na zewnątrz bez utraty kontroli i ostatecznej odpowiedzialności za działania, którymi zarządzają agencje wykonawcze.
(3) Zarządzanie niektórymi centralnymi aspektami wielu programów w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego wymaga realizacji projektów technicznych, z którymi nie wiąże się podejmowanie decyzji natury politycznej, i wymaga dużego doświadczenia technicznego i finansowego przez cały czas trwania cyklu projektu.
(4) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją programów może nastąpić przy założeniu jasnego podziału na etapy programowania projektu i podejmowania decyzji w sprawie finansowania, które powinny leżeć w gestii Komisji, z jednej strony, oraz na realizację projektów, która powinna zostać powierzona agencji wykonawczej, z drugiej strony.
(5) Ustanowienie agencji wykonawczej nie zmienia faktu przekazania Komisji przez Radę zarządzania niektórymi etapami działań realizowanych w ramach poszczególnych programów ani faktu przekazania krajowym agencjom zadań w zakresie zarządzania określonymi programami.
(6) Przeprowadzona w tym celu analiza kosztów i korzyści wykazała, że wykorzystanie agencji wykonawczej do zarządzania niektórymi centralnymi aspektami programów w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego stanowi najkorzystniejszą z dostępnych opcji, zarówno z punktu widzenia finansowego, jak i pozafinansowego.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych.
(8) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. określa typowe rozporządzenie finansowe dla agencji wykonawczych ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 58/2003(2),
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 stycznia 2005 r.
| W imieniu Komisji | |
| Viviane REDING | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6.
(3) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, s. 11.
(4) Dz.U. L 321 z 30.12.1995, s. 25.
(5) Dz.U. L 321 z 30.12.1995, s. 33.
(6) Dz.U. L 28 z 3.2.2000, s. 1.
(7) Dz.U. L 146 z 11.6.1999, s. 33.
(8) Dz.U. L 117 z 18.5.2000, s. 1.
(9) Dz.U. L 63 z 10.3.2000, s. 1.
(10) Dz.U. L 12 z 18.1.2000, s. 1.
(11) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 1.
(12) Dz.U L 311 z 12.12.2000, s. 1.
(13) Dz.U. L 120 z 8.5.1999, s. 30.
(14) Dz.U. L 71 z 13.3.2001, s. 7.
(15) Dz.U L 71 z 13.3.2001, s. 15.
(16) Dz.U. L 336 z 30.12.2000, s. 82.
(17) Dz.U L 26 z 27.1.2001, s. 1.
(18) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 9.
(19) Dz.U L 30 z 4.2.2004, s. 6.
(20) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 24.
(21) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 31.
(22) Dz.U L 138 z 30.4.2004, s. 40.
(23) Dz.U L 345 z 31.12.2003, s. 1.
(24) Dz.U L 346 z 9.12.2006, s. 33.
(25) Dz.U. L 397 z 30.12.2006, s. 14.
(26) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 45.
(27) Dz.U. L 372 z 27.12.2006, s. 1.
(28) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 32.
(29) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 30.
(30) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 12.
(31) Dz.U. L 52 z 27.2.1992, s. 1.
(32) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.
(33) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, s. 1.
(34) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41.
(35) Dz.U. L 405 z 3.12.2006, s. 37.
(36) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 355.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2007/114/WE z dnia 8 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.49.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez decyzję nr 2008/785/WE z dnia 9 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.269.11) zmieniającą nin. decyzję z dniem 9 października 2008 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.24.35 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2005/56/WE ustanawiająca "Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego" do zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie edukacji, kultury i sektora audiowizualnego w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 |
| Data aktu: | 14/01/2005 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2005 |
| Data wejścia w życie: | 14/01/2005, 01/01/2005 |