Decyzja 2005/395/WPZiB zmieniająca decyzję Rady 2001/80/WPZiB w sprawie ustanowienia Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej

DECYZJA RADY 2005/395/WPZiB
z dnia 10 maja 2005 r.
zmieniająca decyzję Rady 2001/80/WPZiB w sprawie ustanowienia Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 207 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Obecna organizacja i struktura Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej (SWUE) nie uwzględniają szeregu jego nowych zadań.

(2) Ponadto w przypadku prowadzenia autonomicznych operacji wojskowych, w pewnych okolicznościach, kierując się radą Komitetu Wojskowego UE, Rada może podjąć decyzję odnośnie do wykorzystania ogólnego potencjału Sztabu Wojskowego UE, w szczególności w takich przypadkach, kiedy konieczna jest wspólna reakcja cywilno-wojskowa oraz kiedy nie określono żadnego sztabu krajowego.

(3) W konsekwencji czego należy zmienić zakres uprawnień i organizację SWUE.

(4) W dniu 12 kwietnia 2005 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zalecił wprowadzenie zmian w zakresie uprawnień i organizacji SWUE.

(5) W związku z tym należy zmienić decyzję 2001/80/WPZiB(1).

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2001/80/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Zakres uprawnień i organizacja Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej są określone w Załączniku do niniejszej decyzji.".

2) Artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Członkowie Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej podlegają zasadom ustanowionym decyzją Rady 2003/479/WE z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczącą zasad mających zastosowanie do ekspertów krajowych i krajowego personelu wojskowego oddelegowanych do Sekretariatu Generalnego Rady (*).

______

(*) Dz.U. L 160 z 28.6.2003, str. 72.".

3) Załącznik do decyzji 2001/80/WPZiB zastępuje się Załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dniem jej przyjęcia.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 2005 r.
W imieniu Rady
J. KRECKÉ
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 27 z 30.1.2001, str. 7.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES UPRAWNIEŃ I ORGANIZACJA SZTABU WOJSKOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ (SWUE)

1. Wstęp

W Helsinkach Państwa Członkowskie UE podjęły decyzję o ustanowieniu w ramach Rady nowych stałych organów politycznych i wojskowych umożliwiających UE przejęcie odpowiedzialności za pełen zakres zadań związanych z zapobieganiem konfliktom i zarządzaniem kryzysami określonych w Traktacie o Unii Europejskiej (TUE). Jak przewiduje sprawozdanie z Helsinek, Sztab Wojskowy Unii Europejskiej (SWUE) "w ramach struktur Rady służy fachową wiedzą o sprawach wojskowych i wspiera Europejską Politykę Bezpieczeństwa i Obrony, łącznie z prowadzeniem kierowanych przez UE operacji wojskowych związanych z zarządzaniem kryzysami".

Na swoim posiedzeniu w dniach 12 i 13 grudnia 2003 r. Rada Europejska z zadowoleniem powitała dokument zatytułowany "Obrona europejska: konsultacje, planowanie i operacje NATO/UE". W dniach 16 i 17 grudnia 2004 r. Rada Europejska zatwierdziła szczegółowe wnioski dotyczące wprowadzenia w życie tego dokumentu. Określono następujący zakres uprawnień SWUE:

2. Misja

Sztab Wojskowy ma zajmować się wczesnym ostrzeganiem, oceną sytuacji i planowaniem strategicznym misji i zdań przewidzianych w art. 17 ust. 2 TUE, w tym tych określonych w Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa. Uwzględnia się tu również określanie europejskich sił krajowych i wielonarodowych oraz wprowadzanie w życie polityk i decyzji zgodnie z zaleceniami Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej (EUMC).

3. Rola

- Jest źródłem fachowej wiedzy o sprawach wojskowych UE,

- zapewnia powiązanie między EUMC z jednej strony a zasobami wojskowymi dostępnymi dla UE z drugiej strony, oraz służy fachową wiedzą w sprawach wojskowych organom UE zgodnie z zaleceniami EUMC,

- pełni trzy główne funkcje operacyjne: wczesnego ostrzegania, oceny sytuacji i planowania strategicznego,

- zapewnia zdolność wczesnego ostrzegania. Planuje, ocenia i wydaje zalecenia dotyczące koncepcji zarządzania kryzysami oraz ogólnych strategii wojskowych i wprowadza w życie decyzje i wytyczne EUMC,

- wspiera EUMC w zakresie oceny sytuacji oraz wojskowych aspektów planowania strategicznego(1) w pełnym zakresie misji i zadań przewidzianych w art. 17 ust. 2 TUE, w tym tych określonych w Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa we wszelkich operacjach kierowanych przez UE niezależnie od tego, czy UE korzysta z aktywów i potencjału NATO, czy też nie,

- wspiera (na prośbę SG/WP lub Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPB)) tymczasowe misje do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych w celu służenia, w zależności od potrzeby, radą lub pomocą w wojskowych aspektach zapobiegania konfliktom, zarządzania kryzysami oraz stabilizacji sytuacji po konflikcie,

- wnosi wkład w proces szczegółowego opracowania, oceny i przeglądu celów osiągnięcia zdolności obronnej, uwzględniając potrzebę zapewnienia przez zainteresowane Państwa Członkowskie spójności z procesem planowania obrony NATO (DPP) i z procesem planowania i oceny (PARP) w Partnerstwie dla Pokoju (PfP) zgodnie z ustalonymi procedurami,

- ściśle koordynuje swoje prace z Europejską Agencją Obrony,

- jest odpowiedzialny za monitorowanie, ocenę i formułowanie zaleceń dotyczących sił i potencjału postawionego do dyspozycji UE przez Państwa Członkowskie w dziedzinie szkolenia, ćwiczeń i interoperacyjności,

- utrzymuje zdolność wzmocnienia sztabu krajowego wyznaczonego do prowadzenia autonomicznej operacji UE, głównie poprzez komórkę cywilno-wojskową,

- jest odpowiedzialny, poprzez komórkę cywilno-wojskową, za uzyskiwanie zdolności do planowania i prowadzenia autonomicznej operacji UE oraz, w ramach SWUE, utrzymuje zdolność do szybkiego ustanowienia centrum operacji dla danej operacji, w szczególności w takich przypadkach, kiedy konieczna jest wspólna reakcja cywilno-wojskowa oraz kiedy nie określono żadnego sztabu krajowego, po podjęciu decyzji odnośnie do takiej operacji przez Radę na podstawie rady EUMC.

4. Zadania

- Pod kierownictwem EUMC służy fachową wiedzą o sprawach wojskowych Sekretarzowi Generalnemu/Wysokiemu Przedstawicielowi oraz organom UE,

- monitoruje potencjalne kryzysy polegając na odpowiednim krajowym i wielonarodowym potencjale wywiadowczym,

- dostarcza do Centrum Sytuacyjnego informacje wojskowe i otrzymuje od niego dane wyjściowe,

- przeprowadza wyprzedzające planowanie strategiczne w jego aspektach wojskowych,

- określa i sporządza wykaz europejskich sił krajowych i wielonarodowych przeznaczonych do prowadzenia operacji kierowanych przez UE we współpracy z NATO,

- przyczynia się do rozwoju i przygotowania (łącznie ze szkoleniem i ćwiczeniami) krajowych i wielonarodowych sił postawionych do dyspozycji UE przez Państwa Członkowskie. Warunki i sposoby powiązań z NATO określają odpowiednie dokumenty,

- organizuje i koordynuje procedury z krajowymi i wielonarodowymi sztabami, łącznie ze sztabami NATO udostępnianymi UE, zapewniając, w miarę możności, zgodność z procedurami NATO,

- wnosi wkład w wojskowe aspekty walki z terroryzmem w ramach EPBiO,

- przyczynia się do opracowania koncepcji, doktryn, planów i procedur użycia wojskowych aktywów i potencjału w prowadzeniu operacji zarządzania konsekwencjami klęski żywiołowej lub katastrofy spowodowanej przez człowieka,

- programuje, planuje, stosuje i ocenia procedury UE dotyczące zarządzania kryzysami w ich aspekcie wojskowym, łącznie ze stosowaniem procedur UE/NATO,

- uczestniczy w szacunkowej ocenie kosztów operacji i ćwiczeń,

- działa w porozumieniu z krajowymi sztabami i wielonarodowymi sztabami sił wielonarodowych,

- ustanawia stałe stosunki z NATO zgodnie ze "Stałymi uzgodnieniami między UE a NATO",

- gości zespół łącznikowy przy SWUE oraz utrzymuje komórkę UE przy SHAPE zgodnie ze sprawozdaniem Prezydencji dotyczącym EPBiO, przyjętym przez Radę w dniu 13 grudnia 2004 r.,

- nawiązuje odpowiednie stosunki z określonymi odpowiednikami w ONZ oraz innych organizacjach międzynarodowych, łącznie z OBWE i UA, pod warunkiem zawarcia porozumień z tymi organizacjami,

- przyczynia się do koniecznego wszechstronnego procesu uczenia się na podstawie doświadczeń,

- zadania wypełniane poprzez komórkę cywilno-wojskową:

- przeprowadza szczegółowe planowanie strategiczne z inicjatywy SG/WP lub PSC,

- przyczynia się do opracowania zbioru doktryn/koncepcji, ucząc się na podstawie doświadczenia zdobytego w cywilno-wojskowych operacjach i ćwiczeniach,

- przygotowuje koncepcje i procedury dla Centrum Operacji UE oraz zapewnia dostępność i gotowość sił, urządzeń i sprzętu centrum operacji do przeprowadzania operacji, ćwiczeń i szkoleń,

- serwisuje, unowocześnia i wymienia urządzenia i sprzęt Centrum Operacji UE oraz dba o jego siedzibę i teren.

a) Dodatkowe zadania w sytuacjami wymagających zarządzania kryzysami

- Występuje do organizacji wywiadowczych o określone informacje i przetwarza je, podobnie jak inne istotne informacje ze wszystkich dostępnych źródeł,

- wspiera EUMC w jego wkładzie we wstępne wytyczne planowania i dyrektywy planowania KPB,

- opracowuje wojskowe opcje strategiczne stanowiące podstawę rad dotyczących spraw wojskowych, jakich EUMC udziela PSC i ustala ich priorytety poprzez:

- określanie wstępnych szerokich opcji,

- w stosownych przypadkach korzystanie w zakresie wsparcia w planowaniu ze źródeł zewnętrznych, które następnie analizują i dalej opracowują te opcje w sposób bardziej szczegółowy,

- ocenę rezultatów tej bardziej szczegółowej pracy i zlecanie wszelkiej dalszej pracy, która może okazać się konieczna,

- przedstawienie ogólnej oceny, ze wskazaniem w stosownych przypadkach priorytetów i zaleceń dla EUMC,

- określa siły, które mogą uczestniczyć w ewentualnych operacjach kierowanych przez UE, koordynując swoje działanie z krajowymi sztabami planistycznymi i, w stosownych przypadkach, z NATO,

- pomaga dowódcy operacji w technicznych wymianach z państwami trzecimi oferującymi udział wojskowy w operacji kierowanej przez UE oraz w przygotowaniu konferencji w sprawie formowania sił zbrojnych,

- kontynuuje monitorowanie sytuacji kryzysowych,

- zadania wypełniane poprzez komórkę cywilno-wojskową:

- na prośbę skierowaną przez Dyrekcję Generalną ds. Zagranicznych i Polityczno-Wojskowych (DGE) do DGSWUE pomaga w polityczno-wojskowym planowaniu strategicznym w reakcji na kryzys opracowywanym w zakresie odpowiedzialności DGE (przygotowanie Koncepcji Zarządzania Kryzysami - CMC, wspólne działanie...),

- wnosi wkład w cywilne planowanie strategiczne w reakcji na kryzys dla wspólnych operacji cywilnowojskowych, opracowując opcje strategiczne, jak to przewidują procedury zarządzania kryzysami. Bezpośrednią odpowiedzialność za to planowanie ponosi DGEMUS i DGE, a ogólną władzę sprawuje nad nim SG/WP,

- na prośbę skierowaną przez DGE do DGSWUE pomaga w cywilnym planowaniu strategicznym w reakcji na kryzys przeprowadzanym w zakresie odpowiedzialności DGE (przygotowanie Policyjnej Opcji Strategicznej - PSO, Cywilnej Opcji Strategicznej - CSO itd.).

b) Dodatkowe zadania podczas prowadzenia operacji

- SWUE, działając pod kierunkiem EUMC, nieustannie monitoruje wszelkie wojskowe aspekty operacji. Prowadzi strategiczną analizę we współpracy z wyznaczonym dowódcą operacji w celu wspierania EUMC w jego roli doradczej wobec PSC odpowiedzialnego za kierunek strategiczny,

- w świetle politycznego i operacyjnego rozwoju sytuacji przedstawia EUMC nowe opcje stanowiące podstawę rad w sprawach wojskowych, udzielanych PSC,

- wnosi wkład we wzmocniony kluczowy zalążek oraz, w stosownych przypadkach, w inne wzmocnienia Centrum Operacji UE,

- zadania wypełniane poprzez komórkę cywilno-wojskową:

- stanowi stały kluczowy zalążek Centrum Operacji UE,

- pomaga w koordynowaniu operacji cywilnych. Operacje takie podlegają DGE. Pomaga w planowaniu, wspieraniu (łącznie z ewentualnym użyciem środków wojskowych) oraz prowadzeniu operacji cywilnych (poziom strategiczny pozostaje w gestii DGE).

5. Organizacja

- SWUE działa pod wojskowym kierownictwem EUMC, któremu podlega,

- SWUE jest departamentem Sekretariatu Rady przyporządkowanym bezpośrednio SG/WP i ściśle współpracuje z innymi departamentami Sekretariatu Rady,

- SWUE jest kierowany przez DGSWUE, oficera w stopniu generała broni lub w równorzędnym stopniu,

- w jego skład wchodzi personel oddelegowany z Państw Członkowskich działający jako podmiot prawa międzynarodowego zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do ekspertów krajowych i krajowego personelu wojskowego oddelegowanych do Sekretariatu Generalnego Rady (SGR), jak również urzędników służby cywilnej oddelegowanych z SGR i Komisji. W celu poprawy procesu doboru SWUE zachęca się Państwa Członkowskie do typowania więcej niż jednego kandydata na każde stanowisko,

- aby sprostać z pełnemu zakresowi misji i zadań, SWUE jest zorganizowany w sposób przedstawiony w dodatku "A",

- w przypadku sytuacji wymagających zarządzania kryzysami lub ćwiczeń SWUE może ustanowić Zespoły Działania Kryzysowego (CAT), korzystając ze swej własnej wiedzy, sił i infrastruktury. Dodatkowo, w razie konieczności, może wystąpić do Państw Członkowskich UE za pośrednictwem EUMC o udostępnienie sił w celu czasowego wzmocnienia,

- misja, funkcja i organizacja komórki cywilno-wojskowej, jak również konfiguracja centrum operacji zostały przyjęte przez Radę w dniu 13 grudnia i zatwierdzone przez Radę Europejską w dniach 16 i 17 grudnia 2004 r. EUMC, poprzez DGSWUE, będzie udzielać wytycznych dotyczących działań wojskowych podejmowanych przez komórkę cywilno-wojskową. Funkcjonalną odpowiedzialność za wkład komórki w aspekty cywilne zarządzania kryzysami ponosi nadal DGE. Składanie sprawozdań z tych działań Komitetowi ds. Cywilnych Aspektów Zarządzania Kryzysami (CIVCOM) będzie zgodne z ustanowionymi procedurami dotyczącymi aspektów cywilnych zarządzania kryzysami.

6. Stosunki z państwami trzecimi

Stosunki między SWUE a członkami NATO nienależącymi do UE, innymi państwami trzecimi oraz państwami kandydującymi do UE są określone w odpowiednich dokumentach dotyczących stosunków UE z państwami trzecimi.

______

(1) Definicje wstępne:

Planowanie strategiczne: działania związane z planowaniem, które rozpoczynają się natychmiast po wystąpieniu kryzysu i kończą się, gdy władze polityczne UE zatwierdzają opcję wojskowo-strategiczną lub zbiór opcji wojskowo-strategicznych. Proces strategiczny obejmuje ocenę sytuacji wojskowej, definicję ram polityczno-wojskowych (POL/MIL) oraz opracowanie opcji wojskowo-strategicznych.

Opcja wojskowo-strategiczna: ewentualne działanie wojskowe ukierunkowane na osiągnięcie celów POL/MIL nakreślonych w ramach POL/MIL. Opcja wojskowo-strategiczna opisuje zarys rozwiązania wojskowego, wymagane środki i ograniczenia oraz zalecenia odnośnie do wyboru dowódcy operacji i sztabu operacji (OHQ).

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

DODATEK 

ZARYS ORGANIZACJI SWUE

grafika

SKRÓTY

A

ACOS Asystent Szefa Sztabu

ADMIN Oddział Administracji

C

CEUMC Przewodniczący Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej (EUMC)

CIS Wydział Systemów Łączności i Informacji

Civ/Mil Cell Komórka cywilno-wojskowa

CIVCOM Komitet ds. Cywilnych Aspektów Zarządzania Kryzysami

CMC SPT Wsparcie dla Przewodniczącego Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej

CMSP Oddział Cywilno-Wojskowego Planowania Strategicznego

CONOPS Koncepcja Operacji

CRP/COP Planowanie w Reakcji na Kryzys/Oddział Operacji Bieżących

D

DDG/COS Zastępca dyrektora generalnego i szef sztabu w Sztabie Wojskowym Unii Europejskiej

DGSWUE Dyrektor Generalny Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej

DOC/CON Oddział Doktryn i Koncepcji

E

EUMC Komitet Wojskowy Unii Europejskiej

SWUE Sztab Wojskowy Unii Europejskiej

EXE/TRG/ANL Oddział Ćwiczeń, Szkoleń i Analiz

EX OFFICE Biuro Szefa Sztabu

F

FOR/CAP Oddział Rozwoju Siły i Zdolności Obronnych

I

INT Wydział Wywiadu

INT POL Oddział Polityki Wywiadowczej

ITS Oddział Informatyki i Bezpieczeństwa

L

LEGAL Doradca prawny

LOG Oddział Logistyki

LOG/RES Wydział Logistyki i Zasobów

O

OCPS Stała Kadra Centrum Operacji

OHQ Sztab Operacji

OPLAN Plan Operacji

OPSCEN Centrum Operacji

OPS/EXE Wydział Operacji i Ćwiczeń

P

PERS Kadra

POL Odział ds. Polityki

POL/PLS Wydział Polityki i Planów

POL/REQ Oddział Polityki i Zapotrzebowań

PRD Oddział Produkcji

R

REQ Oddział Zapotrzebowań

RES/SPT Oddział Wsparcia Środkami

U

UN MLO Oficer Łącznikowy przy ONZ

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.132.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/395/WPZiB zmieniająca decyzję Rady 2001/80/WPZiB w sprawie ustanowienia Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej
Data aktu: 10/05/2005
Data ogłoszenia: 26/05/2005
Data wejścia w życie: 10/05/2005