Decyzja 2004/917/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Grecji

DECYZJA RADY
z dnia 5 lipca 2004 r.
w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Grecji

(2004/917/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 6,

uwzględniając zalecenie Komisji,

uwzględniając uwagi wniesione przez Grecję,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 104 Traktatu Państwa Członkowskie zobowiązane są unikać nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Pakt na rzecz Stabilności i Wzrostu opiera się na dążeniu do stabilności finansów publicznych jako środka służącego tworzeniu warunków do zapewnienia stabilności cenowej oraz silnego, trwałego wzrostu sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.

(3) Procedura nadmiernego deficytu przewidziana w art. 104 przewiduje podjęcie decyzji w sprawie występowania nadmiernego deficytu; załączony do Traktatu Protokół w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu zawiera dalsze postanowienia odnośnie stosowania procedury dotyczącej nadmiernego deficytu. Rozporządzenie Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(1) określa szczegółowe zasady i definicje w zakresie stosowania postanowień tego Protokołu.

(4) Zgodnie z art. 104 ust. 5 Traktatu Komisja zobowiązana jest przedstawić opinię Radzie, jeśli uzna, że w Państwie Członkowskim istnieje lub może wystąpić nadmierny deficyt. Komisja przedstawiła Radzie taką opinię na temat Grecji w dniu 24 czerwca 2004 r. Po zbadaniu stosownych czynników uwzględnionych w sprawozdaniu zgodnie z art. 104 ust. 3, a także uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Finansowego zgodnie z art. 104 ust. 4, Komisja stwierdziła w opinii z dnia 24 czerwca 2004 r., że w Grecji występuje nadmierny deficyt.

(5) Zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu Rada zobowiązana jest rozważyć wszelkie uwagi zgłaszane przez dane Państwo Członkowskie przed podjęciem decyzji, po dokonaniu ogólnej oceny, czy istnieje nadmierny deficyt.

(6) Ogólna ocena prowadzi do następujących wniosków: deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł w Grecji 3,2 % PKB w 2003 r. Przekroczenie określonej w Traktacie wartości referencyjnej 3% PKB nie było spowodowane niezwykłym wydarzeniem, w rozumieniu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, na które władze greckie nie miały wpływu, jak również nie było wynikiem poważnego spadku koniunktury gospodarczej. Przeciwnie, deficyt wystąpił w sytuacji silnego wzrostu gospodarczego na poziomie 4,2 % w 2003 r. i dodatniej luki popytowej w wysokości około 1,5 % PKB. Wynik deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych różni się od docelowego deficytu w wysokości 0,9 % przewidzianej w zaktualizowanym programie stabilności z grudnia 2002 r. Według Komisji tą znaczną rozbieżność należy przypisać czynnikom o wyjątkowym charakterze (przekroczenie wydatków w związku z przygotowaniami do Igrzysk Olimpijskich oraz odszkodowania z tytułu strat spowodowanych warunkami atmosferycznymi), wyższym wydatkom bieżącym (transfery społeczne i płace w sektorze publicznym) oraz niedoborowi wpływów do budżetu (VAT, podatki dochodowe i reklasyfikacja - jako transakcji finansowej - wpłaty Pocztowego Banku Oszczędnościowego na rzecz rządu).

(7) Według prognoz z wiosny 2004 r., opartych na założeniu braku zmian w zakresie polityki budżetowej oraz danych dotyczących deficytu za 2003 r. w wysokości 2,95 % PKB zgodnie ze zgłoszeniem z końcem marca, Komisja przewiduje, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Grecji osiągnie poziom 3,2% PKB w 2004 r.

(8) Stosunek długu do PKB wyniósł 103 % PKB w 2003 r., czyli znacznie powyżej sześćdziesięcioprocentowej wartości referencyjnej określonej w Traktacie. Ponadto w swych prognozach z wiosny 2004 r. Komisja przewiduje, że współczynnik zadłużenia zmniejszy się jedynie marginalnie do 102,8 % PKB w 2004 r., czyli powyżej 98,3 % PKB zgłoszonego przez władze greckie w dniu 4 maja 2004 r. Niepokój budzi wysoki poziom długu publicznego oraz wolne tempo jego redukcji, szczególnie w sytuacji wysokiego nominalnego wzrostu oraz dodatniej i poszerzającej się luki popytowej.

(9) Obecnie jakość danych na temat finansów publicznych pozostaje niepewna. Deficyt za 2003 r. przedstawiony w zgłoszeniu z 4 maja w wysokości 3,2% PKB różni się od deficytu w wysokości 1,7% PKB zgłoszonego na początku marca i skorygowanego na 2,95 % PKB z końcem tego samego miesiąca w efekcie działań podjętych przez rząd na rzecz szeroko zakrojonej kontroli finansów publicznych. Ponieważ kwestie danych pozostają nadal nierozwiązane, greckie władze zobowiązane są do niezwłocznego ich wyjaśnienia w ścisłej współpracy z Eurostatem. Ponadto, pomimo potwierdzenia przez Eurostat danych ze zgłoszenia z 4 maja, wiele wskazuje na to, że będzie miała miejsce dalsza znacząca korekta danych (w przypadku deficytu prawie na pewno w górę) za 2003 rok i wcześniejsze lata po złożeniu zwyczajowego zgłoszenia we wrześniu 2004 r. Oczekuje się, że zmiany te spowodują korektę w górę danych dotyczących deficytu w 2004 r.,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z ogólnej oceny wynika, że w Grecji występuje nadmierny deficyt.

Artykuł  2

Decyzja niniejsza skierowana jest do Republiki Greckiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 lipca 2004 r.

W imieniu Rady
G. ZALM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 351/2002 (Dz.U. L 55 z 26.2.2002, str. 23).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.389.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/917/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Grecji
Data aktu: 05/07/2004
Data ogłoszenia: 30/12/2004