Ukraina-Unia Europejska. Porozumienie w sprawie udziału Ukrainy w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (EUPOL "Proxima"). Haga.2004.07.08.

POROZUMIENIE
pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą w sprawie udziału Ukrainy w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (EUPOL "Proxima")

UNIA EUROPEJSKA,

z jednej strony, oraz

UKRAINA,

z drugiej strony,

nazywane łącznie w dalszej części tekstu "Stronami uczestniczącymi",

UWZGLĘDNIAJĄC:

- przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej w dniu 29 września 2003 roku wspólnego działania 2003/681/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (EUPOL "Proxima")(1), stwierdzającego, że państwa przystępujące zaprasza się, a inne państwa trzecie mogą być zaproszone do udziału w EUPOL "Proxima",

- zaproszenie wystosowane do Ukrainy dotyczące uczestnictwa w EUPOL "Proxima",

- pomyślne zakończenie procesu tworzenia sił oraz zalecenie wydane przez Szefa Misji Policyjnej i Komitet ds. Aspektów Cywilnych Zarządzania Kryzysowego dotyczące zgody na uczestnictwo Ukrainy w EUPOL "Proxima",

- decyzję wydaną przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa w dniu 10 lutego 2004 roku w sprawie akceptacji udziału Ukrainy w EUPOL "Proxima",

- porozumienie zawarte w dniu 11 grudnia 2003 r. pomiędzy UE i Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie statusu i działalności EUPOL "Proxima" w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii(2), włączywszy w to przepisy dotyczące statusu personelu EUPOL "Proxima",

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ramy współpracy

1.
Ukraina współdziała zgodnie z przepisami wspólnego działania 2003/681/WPZiB w sprawie EUPOL "Proxima" przyjętego przez Radę Unii Europejskiej w dniu 29 września 2003 r. oraz wszelkimi innymi wspólnymi działaniami lub decyzjami, na mocy których Rada Unii Europejskiej może podjąć decyzję o rozszerzeniu EUPOL "Proxima".
2.
Udział Ukrainy w EUPOL "Proxima" nie stanowi uszczerbku dla autonomii Unii Europejskiej w podejmowaniu decyzji.
Artykuł  2

Status personelu

1.
Status personelu oddelegowanego do EUPOL "Proxima" przez Ukrainę podlega porozumieniu zawartemu w dniu 11 grudnia 2003 roku między UE a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie statusu i działalności EUPOL "Proxima" w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii.
2.
Bez uszczerbku dla porozumienia między UE a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie statusu i działalności EUPOL "Proxima" w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, Ukraina sprawuje jurysdykcję nad swoim personelem uczestniczącym w EUPOL "Proxima".
3.
Ukraina jest odpowiedzialne za odpowiadanie na jakiekolwiek roszczenia związane z uczestnictwem w EUPOL "Proxima", dotyczące któregokolwiek członka jego personelu lub pochodzące od członka personelu. Ukraina jest odpowiedzialna za wszczynanie postępowania, w szczególności prawnego lub dyscyplinarnego, przeciwko któremukolwiek członkowi jego personelu.
4.
Ukraina zrzeka się wszelkich roszczeń przeciwko któremukolwiek państwu uczestniczącemu w EUPOL "Proxima", dotyczących uszkodzenia ciała, śmierci członka personelu Ukrainy lub wyrządzenia szkody na lub utraty własnych środków majątkowych należących i używanych przez EUPOL "Proxima", jeżeli takie uszkodzenie ciała, śmierć, szkoda lub utrata:

– zostały spowodowane przez personel EUPOL "Proxima" podczas wykonywania jego obowiązków związanych z operacją, z wyjątkiem przypadku poważnego niedbalstwa lub umyślnego niewłaściwego postępowania, lub

– wyniknęły z użycia którychkolwiek ze środków majątkowych posiadanych przez państwa uczestniczące w EUPOL "Proxima", pod warunkiem że środki te zostały użyte w związku z operacją oraz z wyjątkiem przypadku poważnego niedbalstwa lub umyślnego niewłaściwego postępowania personelu EUPOL "Proxima" używającego tych środków.

5.
Państwa Członkowskie Unii Europejskiej zobowiązują się do złożenia oświadczenia odnośnie do zrzeczenia się roszczeń dla celów uczestnictwa Ukrainy w EUPOL "Proxima".
Artykuł  3

Informacje tajne

1.
Ukraina podejmuje odpowiednie środki w celu zapewnienia ochrony tajnych informacji UE zgodnie z uregulowaniami Rady Unii Europejskiej dotyczącymi bezpieczeństwa, zawartymi w Decyzji Rady 2001/264/WE z dnia 19 marca 2001 roku(3) oraz zgodnie z dalszymi wytycznymi wydanymi przez właściwe władze, w tym przez Szefa Misji/Komisarza Policji EUPOL "Proxima".
2.
W przypadkach gdy UE i Ukraina zawarły porozumienie w sprawie procedur bezpieczeństwa dla wymiany informacji tajnych, postanowienia takiego porozumienia stosuje się w kontekście EUPOL "Proxima".
Artykuł  4

Personel oddelegowany do EUPOL "Proxima"

1.
Ukraina zapewnia, że jego personel oddelegowany do EUPOL "Proxima" wykonuje swoją misję zgodnie z:

– przepisami wspólnego działania 2003/681/WPZiB i późniejszymi zmianami, o których mowa w artykule 1 ustęp 1 niniejszego porozumienia;

– planem operacyjnym;

– środkami wykonawczymi.

2.
Ukraina informuje w odpowiednim terminie Szefa Misji/- Komisarza Policji EUPOL "Proxima" oraz Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o wszelkich zmianach odnośnie do swego udziału w EUPOL "Proxima".
3.
Personel oddelegowany do EUPOL "Proxima" przechodzi badania lekarskie i szczepienia oraz musi uzyskać zaświadczenie lekarskie stwierdzające zdolność do pełnienia obowiązków wystawione przez właściwe władze Ukrainy. Personel oddelegowany do EUPOL "Proxima" przedstawia kopię takiego zaświadczenia.
4.
Oddelegowani funkcjonariusze policji pracują w swoich narodowych mundurach policyjnych. Berety i insygnia są dostarczone przez EUPOL "Proxima".
Artykuł  5

Podległość dowództwu

1.
Personel oddelegowany przez Ukrainę wykonuje swoje obowiązki i zachowuje się, mając na uwadze wyłącznie interesy EUPOL "Proxima".
2.
Cały personel pozostaje pod całkowitym dowództwem swoich władz krajowych.
3.
Władze krajowe dokonają przeniesienia kontroli operacyjnej (OPCON) do Szefa Misji/Komisarza Policji EUPOL "Proxima", który dowodzi i sprawowuje kontrolę poprzez hierarchiczną strukturę dowodzenia i kontroli.
4.
Szef Misji/Komisarz Policji kieruje EUPOL "Proxima" i przyjmuje na siebie jego codzienne zarządzanie.
5.
Ukraina ma takie same prawa i obowiązki w kwestii codziennego zarządzania operacją jak Państwa Członkowskie Unii Europejskiej biorące udział w operacji, zgodnie z art. 9 ust. 4 wspólnego działania 2003/681/WPZiB.
6.
Szef Misji/Komisarz Policji EUPOL "Proxima" jest odpowiedzialny za kontrolę dyscyplinarną sprawowaną nad personelem operacyjnym. W przypadku konieczności postępowanie dyscyplinarne jest podejmowane przez odpowiednie władze krajowe.
7.
W celu reprezentowania swojego narodowego kontyngentu w operacji Ukraina wyznacza Punkt Kontaktowy Kontyngentu Narodowego (NPC). W sprawach narodowych NPC podlega Szefowi Misji/Komisarzowi Policji EUPOL "Proxima" oraz jest odpowiedzialny za codzienną dyscyplinę kontyngentu.
8.
Decyzja w sprawie zakończenia operacji będzie podjęta przez Unię Europejską po konsultacji z Ukrainą, pod warunkiem że państwo to wciąż jeszcze uczestniczy w EUPOL "Proxima" w dniu zakończenia operacji.
Artykuł  6

Aspekty finansowe

1.
Ukraina przyjmuje na siebie wszelkie koszty związane ze swoim uczestnictwem w operacji, pominąwszy koszty podlegające wspólnemu finansowania UE, jak jest to wyszczególnione w budżecie operacyjnym operacji.
2.
Ukraina rozważa wnoszenie wkładów o charakterze dobrowolnym.
3.
W przypadku takich wkładów o charakterze dobrowolnym zostanie podpisane uzgodnienie między Szefem Misji/- Komisarzem Policji i odpowiednimi slużbami administracyjnymi Ukrainy w sprawie wkładów Ukrainy do budżetu operacyjnego EUPOL "Proxima". Uzgodnienie to będzie zawierać między innymi następujące postanowienia:

a) suma dokonywanej wpłaty;

b) ustalenia co do pokrycia wkładu finansowego;

c) procedura audytowa.

4.
W przypadku śmierci, uszkodzenia ciała, strat lub wyrządzenia szkód osobom fizycznym lub prawnym z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, Ukraina po ustaleniu jej odpowiedzialności, wypłaci odszkodowanie na warunkach przewidzianych w porozumieniu w sprawie statusu misji, o którym mowa w artykule 2 niniejszego porozumienia.
Artykuł  7

Niewykonanie

Jeżeli jedna ze stron nie wykona swoich zobowiązań przewidzianych w poprzednich artykułach, druga strona będzie miała prawo do rozwiązania niniejszego porozumienia w drodze miesięcznego wypowiedzenia.

Artykuł  8

Rozstrzyganie sporów

Spory dotyczące interpretacji lub zastosowania niniejszego porozumienia rozstrzygane będą w drodze dyplomatycznej pomiędzy stronami.

Artykuł  9

Wejście w życie

1.
Niniejsze porozumienie wchodzi w życie pierwszego dnia pierwszego miesiąca po wzajemnej notyfikowacji stron o zakończeniu wewnętrznych procedur niezbędnych dla tego celu.
2.
Niniejsze porozumienie będzie stosowane tymczasowo od momentu podpisania.
3.
Zmiany do niniejszego porozumienia mogą być dokonane na zasadzie wzajmenego pisemnego porozumienia stron.
4.
Strona może wypowiedzieć niniejsze porozumienie poprzez złożenie drugiej stronie pisemnego wypowiedzenia. Tego rodzaju wypowiedzenie staje się skuteczne z upływem sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez drugą stronę zawiadomienia.
Sporządzone w Hadze, dnia 8 lipca 2004 r. w języku angielskim w czterech egzemplarzach.
W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Ukrainy

______

(1) Dz.U. L 249 z 1.10.2003, str. 66.

(2) Dz.U. L 16 z 23.1.2004, str. 65.

(3) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.354.82

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Ukraina-Unia Europejska. Porozumienie w sprawie udziału Ukrainy w Misji Policyjnej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (EUPOL "Proxima"). Haga.2004.07.08.
Data aktu: 08/07/2004
Data ogłoszenia: 30/11/2004
Data wejścia w życie: 08/07/2004