Decyzja 2004/561/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 lipca 2004 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
(notyfikowana jako dokument nr K(2004) 2762)
(Wyłącznie teksty w języku angielskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, holenderskim, niemieckim, portugalskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)
(2004/561/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem EFOGR,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR (3) stanowią, że Komisja przystępuje do niezbędnych weryfikacji, informuje Państwa Członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z ich zastrzeżeniami, zwołuje dwustronne dyskusje w celu wypracowania porozumienia z danymi Państwami Członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach, czyniąc odwołanie do decyzji Komisji 94/442/WE z dnia 1 lipca 1994 r. w sprawie ustanowienia procedury pojednawczej w ramach rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR (4).

(2) Państwa Członkowskie miały możliwość wniesienia prośby o otwarcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała raport sporządzony po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuł 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne mające na celu stabilizację rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub przedsięwzięte zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Przeprowadzone weryfikacje, wyniki dwustronnych dyskusji i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez Państwa Członkowskie nie spełnia warunków i nie może zatem być finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać kwoty nieuznane do poniesienia w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR, które to kwoty nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż 24 miesiące przed pisemnym powiadomieniem Państw Członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją szacunek kwot do wykluczenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi został zakomunikowany Państwom Członkowskim przez Komisję w syntetycznym raporcie.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza konsekwencji finansowych, jakie Komisja mogłaby uzyskać z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 2 kwietnia 2004 r. i dotyczących kwestii stanowiących jej przedmiot,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez Państwa Członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wskazane w Załączniku, są wyłączone z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja jest skierowana do: Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Holandii, Republiki Portugalskiej, Republiki Finlandii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lipca 2004 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2025/2001 (Dz.U. L 274 z 17.10.2001, str. 3).

(4) Dz.U. L 182 z 16.7.1994, str. 45. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją (WE) nr 2001/535/WE (Dz.U. L 193 z 17.7.2001, str. 25).

ZAŁĄCZNIK 

ŁĄCZNIE KOREKTY

Sektor Państwo Członkowskie Pozycja budżetowa Podstawa Waluta narodowa Wydatki do wykluczenia z finansowania Dotychczas zastosowane odliczenia Skutek finansowy niniejszej decyzji Rok finansowy
Audyt finansowy BE 1800 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 12.546,82 - 12.546,82 0,00 2002
Łącznie BE - 12.546,82 - 12.546,82 0,00
Audyt finansowy DE 2124, 2125, 2128 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 2.201.556,70 - 2.201.556,70 0,00 2002
Łącznie DE - 2.201.556,70 - 2.201.556,70 0,00
Owoce i warzywa GR 1512 Korekta - odrzucone wydatki - niezgodność z rozporządzeniem (WE) 2201/96 i (WE) 504/97 - nieprzestrzeganie ceny minimalnej i 2 % zryczałtowana korekta - niedostateczny zwrot

kosztów transportu: przetwórstwo brzoskwiń

EUR - 13.666.570,48 0,00 - 13.666.570,48 2000-2001
Owoce i warzywa GR 1511 Korekta ad hoc - płatności bezpośrednie dla producentów i 10 % zryczałtowana korekta wynikająca z uchybień w kluczowych kontrolach: przetwórstwo pomidorów EUR - 11.327.825,25 0,00 - 11.327.825,25 1999-2002
Owoce i warzywa GR 1511 Zryczałtowana 5 % korekta - uchybienia w kluczowych kontrolach: przetwórstwo pomidorów dostarczanych przez OP EUR - 366.752,30 0,00 - 366.752,30 2002-2003
Premie zwierzęce GR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 25 % korekta kwoty netto wynikająca z braku 2,2 % - kluczowej kontroli: niefunkcjonowanie bazy danych identyfikacji i rejestracji i niewystarczająca liczba kontroli na miejscu EUR - 15.616.929,93 0,00 - 15.616.929,93 2000-2001
Premie zwierzęce GR 2220, 2222 Skutek finansowy korekty nałożonej na lata finansowe 1999-2000 (decyzja Komisji 2003/536/WE) na wydatki zadeklarowane w roku

finansowym 2002

EUR - 43.594,40 0,00 - 43.594,40 2002
Premie zwierzęce GR 2540, 2320 Korekta: nadmierne zadeklarowanie wydatków do EFOGR, nieuprawnione włączenie VAT - produkcja i sprzedaż miodu EUR - 83.730,89 0,00 - 83.730,89 1999-2002
Łącznie GR - 41.105.403,25 0,00 - 41.105.403,25
Premie zwierzęce ES 2220, 2221 Zryczałtowana 5 % korekta - uchybienia w kontrolach kluczowych i pomocniczych - premia na owce EUR - 893.597,52 0,00 - 893.597,52 2000-2002
Audyt finansowy ES 1049, 1055, 1210, 1400, 1402, 1515, 1610, 1800, 2124, 2125, 2320 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 11.491.292,34 - 11.835.994,73 344.702,39 2002
Łącznie ES - 12.384.889,86 - 11.835.994,73 - 548.895,13
Audyt finansowy FI 2124, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 58.459,31 - 58.459,31 0,00 2002
Łącznie FI - 58.459,31 - 58.459,31 0,00
Premie zwierzęce FR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Korekta łącznych wydatków - Haute-Corse - premia na bydło EUR - 22.639.501,84 0,00 - 22.639.501,84 2001-2003
Premie zwierzęce FR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 2 % korekta - uchybienia w kontrolach na miejscu dotyczących nie w pełni funkcjonującej bazy danych: premia na bydło EUR - 28.134.491,21 0,00 - 28.134.491,21 2003
Premie zwierzęce FR 2220, 2222 Zryczałtowana 2 % korekta - uchybienia w kontrolach na miejscu EUR - 1.934.036,76 0,00 - 1.934.036,76 2001-2003
Premie zwierzęce FR 2220, 2222 Zryczałtowana 10 % korekta - uchybienia w kontrolach kluczowych - Haute-Corse - premia na owce EUR - 386.031,63 0,00 - 386.031,63 2000-2002
Audyt finansowy FR 1210, 1611, 1612, 2124, 2125, 2128 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 10.297.687,75 - 10.297.687,75 0,00 2002
Łącznie FR - 63.391.749,19 - 10.297.687,75 - 53.094.061,44
Audyt finansowy IE 1049, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 53.301,01 - 75.116,75 21.815,74 2002
Łącznie IE - 53.301,01 - 75.116,75 21.815,74
Premie zwierzęce IT 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 10 % korekta - brak kluczowej kontroli, nie w pełni funkcjonująca baza danych identyfikacji i rejestracji, zryczałtowana 5 % i 2 % korekta - brak lub uchybienia w kontroli i administracji na miejscu EUR - 21.098.010,70 0,00 - 21.098.010,70 1999-2001
Rozwój obszarów wiejskich IT 4051, 4072 Korekta - sprostowanie decyzji ad hoc nr 15 - zryczałtowana 2 % i 5 % korekta za niedopełnienia w systemie zarządzania i kontroli EUR - 40.000,00 0,00 - 40.000,00 2001-2002
Łącznie IT - 21.138.010,70 0,00 - 21.138.010,70
Audyt finansowy LU 1051, 2124 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 132.220,46 - 132.220,46 0,00 2002
Łącznie LU - 132.220,46 - 132.220,46 0,00
Refundacje wywozowe NL 2100-013 do 016 Zryczałtowana 10 % korekta i 5 % - Niedopełnienie we wdrażaniu i uchybienia w kontrolach kluczowych - nieprzestrzeganie przepisów dyrektywy 91/628/EWG i rozporządzenia (WE) nr 615/98 - refundacje wywozowe dla żywego bydła EUR - 1.064.627,33 0,00 - 1.064.627,33 1999-2001
Audyt finansowy NL 2120, 2124, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 470.165,16 - 470.165,16 0,00 2002
Łącznie NL - 1.534.792,49 - 470.165,16 - 1.064.627,33
Audyt finansowy PT 1050, 1610, 1800 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 44.704,67 - 44.704,67 0,00 2002
Łącznie PT - 44.704,67 - 44.704,67 0,00
Audyt finansowy UK 1054, 1060, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności GBP - 1.118.369,01 - 1.118.369,01 0,00 2002
Łącznie UK - 1.118.369,01 - 1.118.369,01 0,00

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024