Decyzja 2004/561/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 lipca 2004 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
(notyfikowana jako dokument nr K(2004) 2762)
(Wyłącznie teksty w języku angielskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, holenderskim, niemieckim, portugalskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)
(2004/561/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem EFOGR,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR (3) stanowią, że Komisja przystępuje do niezbędnych weryfikacji, informuje Państwa Członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z ich zastrzeżeniami, zwołuje dwustronne dyskusje w celu wypracowania porozumienia z danymi Państwami Członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach, czyniąc odwołanie do decyzji Komisji 94/442/WE z dnia 1 lipca 1994 r. w sprawie ustanowienia procedury pojednawczej w ramach rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR (4).

(2) Państwa Członkowskie miały możliwość wniesienia prośby o otwarcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała raport sporządzony po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuł 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne mające na celu stabilizację rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub przedsięwzięte zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Przeprowadzone weryfikacje, wyniki dwustronnych dyskusji i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez Państwa Członkowskie nie spełnia warunków i nie może zatem być finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać kwoty nieuznane do poniesienia w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR, które to kwoty nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż 24 miesiące przed pisemnym powiadomieniem Państw Członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją szacunek kwot do wykluczenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi został zakomunikowany Państwom Członkowskim przez Komisję w syntetycznym raporcie.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza konsekwencji finansowych, jakie Komisja mogłaby uzyskać z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 2 kwietnia 2004 r. i dotyczących kwestii stanowiących jej przedmiot,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez Państwa Członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wskazane w Załączniku, są wyłączone z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja jest skierowana do: Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Holandii, Republiki Portugalskiej, Republiki Finlandii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lipca 2004 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2025/2001 (Dz.U. L 274 z 17.10.2001, str. 3).

(4) Dz.U. L 182 z 16.7.1994, str. 45. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją (WE) nr 2001/535/WE (Dz.U. L 193 z 17.7.2001, str. 25).

ZAŁĄCZNIK 

ŁĄCZNIE KOREKTY

Sektor Państwo Członkowskie Pozycja budżetowa Podstawa Waluta narodowa Wydatki do wykluczenia z finansowania Dotychczas zastosowane odliczenia Skutek finansowy niniejszej decyzji Rok finansowy
Audyt finansowy BE 1800 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 12.546,82 - 12.546,82 0,00 2002
Łącznie BE - 12.546,82 - 12.546,82 0,00
Audyt finansowy DE 2124, 2125, 2128 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 2.201.556,70 - 2.201.556,70 0,00 2002
Łącznie DE - 2.201.556,70 - 2.201.556,70 0,00
Owoce i warzywa GR 1512 Korekta - odrzucone wydatki - niezgodność z rozporządzeniem (WE) 2201/96 i (WE) 504/97 - nieprzestrzeganie ceny minimalnej i 2 % zryczałtowana korekta - niedostateczny zwrot

kosztów transportu: przetwórstwo brzoskwiń

EUR - 13.666.570,48 0,00 - 13.666.570,48 2000-2001
Owoce i warzywa GR 1511 Korekta ad hoc - płatności bezpośrednie dla producentów i 10 % zryczałtowana korekta wynikająca z uchybień w kluczowych kontrolach: przetwórstwo pomidorów EUR - 11.327.825,25 0,00 - 11.327.825,25 1999-2002
Owoce i warzywa GR 1511 Zryczałtowana 5 % korekta - uchybienia w kluczowych kontrolach: przetwórstwo pomidorów dostarczanych przez OP EUR - 366.752,30 0,00 - 366.752,30 2002-2003
Premie zwierzęce GR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 25 % korekta kwoty netto wynikająca z braku 2,2 % - kluczowej kontroli: niefunkcjonowanie bazy danych identyfikacji i rejestracji i niewystarczająca liczba kontroli na miejscu EUR - 15.616.929,93 0,00 - 15.616.929,93 2000-2001
Premie zwierzęce GR 2220, 2222 Skutek finansowy korekty nałożonej na lata finansowe 1999-2000 (decyzja Komisji 2003/536/WE) na wydatki zadeklarowane w roku

finansowym 2002

EUR - 43.594,40 0,00 - 43.594,40 2002
Premie zwierzęce GR 2540, 2320 Korekta: nadmierne zadeklarowanie wydatków do EFOGR, nieuprawnione włączenie VAT - produkcja i sprzedaż miodu EUR - 83.730,89 0,00 - 83.730,89 1999-2002
Łącznie GR - 41.105.403,25 0,00 - 41.105.403,25
Premie zwierzęce ES 2220, 2221 Zryczałtowana 5 % korekta - uchybienia w kontrolach kluczowych i pomocniczych - premia na owce EUR - 893.597,52 0,00 - 893.597,52 2000-2002
Audyt finansowy ES 1049, 1055, 1210, 1400, 1402, 1515, 1610, 1800, 2124, 2125, 2320 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 11.491.292,34 - 11.835.994,73 344.702,39 2002
Łącznie ES - 12.384.889,86 - 11.835.994,73 - 548.895,13
Audyt finansowy FI 2124, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 58.459,31 - 58.459,31 0,00 2002
Łącznie FI - 58.459,31 - 58.459,31 0,00
Premie zwierzęce FR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Korekta łącznych wydatków - Haute-Corse - premia na bydło EUR - 22.639.501,84 0,00 - 22.639.501,84 2001-2003
Premie zwierzęce FR 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 2 % korekta - uchybienia w kontrolach na miejscu dotyczących nie w pełni funkcjonującej bazy danych: premia na bydło EUR - 28.134.491,21 0,00 - 28.134.491,21 2003
Premie zwierzęce FR 2220, 2222 Zryczałtowana 2 % korekta - uchybienia w kontrolach na miejscu EUR - 1.934.036,76 0,00 - 1.934.036,76 2001-2003
Premie zwierzęce FR 2220, 2222 Zryczałtowana 10 % korekta - uchybienia w kontrolach kluczowych - Haute-Corse - premia na owce EUR - 386.031,63 0,00 - 386.031,63 2000-2002
Audyt finansowy FR 1210, 1611, 1612, 2124, 2125, 2128 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 10.297.687,75 - 10.297.687,75 0,00 2002
Łącznie FR - 63.391.749,19 - 10.297.687,75 - 53.094.061,44
Audyt finansowy IE 1049, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 53.301,01 - 75.116,75 21.815,74 2002
Łącznie IE - 53.301,01 - 75.116,75 21.815,74
Premie zwierzęce IT 2120, 2122, 2125, 2124, 2128 Zryczałtowana 10 % korekta - brak kluczowej kontroli, nie w pełni funkcjonująca baza danych identyfikacji i rejestracji, zryczałtowana 5 % i 2 % korekta - brak lub uchybienia w kontroli i administracji na miejscu EUR - 21.098.010,70 0,00 - 21.098.010,70 1999-2001
Rozwój obszarów wiejskich IT 4051, 4072 Korekta - sprostowanie decyzji ad hoc nr 15 - zryczałtowana 2 % i 5 % korekta za niedopełnienia w systemie zarządzania i kontroli EUR - 40.000,00 0,00 - 40.000,00 2001-2002
Łącznie IT - 21.138.010,70 0,00 - 21.138.010,70
Audyt finansowy LU 1051, 2124 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 132.220,46 - 132.220,46 0,00 2002
Łącznie LU - 132.220,46 - 132.220,46 0,00
Refundacje wywozowe NL 2100-013 do 016 Zryczałtowana 10 % korekta i 5 % - Niedopełnienie we wdrażaniu i uchybienia w kontrolach kluczowych - nieprzestrzeganie przepisów dyrektywy 91/628/EWG i rozporządzenia (WE) nr 615/98 - refundacje wywozowe dla żywego bydła EUR - 1.064.627,33 0,00 - 1.064.627,33 1999-2001
Audyt finansowy NL 2120, 2124, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 470.165,16 - 470.165,16 0,00 2002
Łącznie NL - 1.534.792,49 - 470.165,16 - 1.064.627,33
Audyt finansowy PT 1050, 1610, 1800 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 44.704,67 - 44.704,67 0,00 2002
Łącznie PT - 44.704,67 - 44.704,67 0,00
Audyt finansowy UK 1054, 1060, 2125 Korekta - stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1258/99 - nieprzestrzeganie terminów płatności GBP - 1.118.369,01 - 1.118.369,01 0,00 2002
Łącznie UK - 1.118.369,01 - 1.118.369,01 0,00

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.250.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/561/WE
Data aktu: 16/07/2004
Data ogłoszenia: 24/07/2004