Decyzja 2004/69/WE przyjmująca, na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG, wykaz obszarów w alpejskim regionie biogeograficznym mających znaczenie dla Wspólnoty

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 grudnia 2003 r.
przyjmująca, na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG, wykaz obszarów w alpejskim regionie biogeograficznym mających znaczenie dla Wspólnoty

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 4957)

(2004/69/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

Alpejski region biogeograficzny, o którym mowa w art. 1 lit. c) ppkt iii) dyrektywy 92/43/EWG, obejmuje wspólnotowe terytorium Alp (Austria, Włochy, Niemcy, Francja), Pireneje (Francja i Hiszpania), Apeniny (Włochy) oraz północne Góry Skandynawskie (Szwecja i Finlandia), zgodnie z kartą biogeograficzną zatwierdzoną dnia 23 października 2000 r. przez Komitet "Habitats" utworzony na mocy art. 20 dyrektywy.

Wykazy obszarów tego regionu proponowane jako obszary mające znaczenie dla Wspólnoty w rozumieniu art. 1 dyrektywy 92/43/EWG zostały odpowiednio przekazane Komisji, zgodnie z art. 4 ust. 1 tej dyrektywy, przez Austrię 24 października 2003 r., Włochy - 11 września 2003 r., Niemcy - 7 listopada 2003 r., Francję - 23 października 2003 r., Hiszpanię - 7 marca i 9 lipca 2002 r., Finlandię - 9 września 2002 r. i Szwecję - 3 lipca 2002 r.

Wykazom proponowanych obszarów towarzyszyły informacje o każdym obszarze, dostarczone na podstawie formularza ustanowionego decyzją Komisji 97/266/WE(2) z dnia 18 grudnia 1996 r. dotyczącej formularza zawierającego informacje o terenach proponowanych jako tereny Natura 2000.

Te informacje zawierają najbardziej aktualną i ostateczną mapę obszaru przekazaną przez dane Państwo Członkowskie, nazwę obszaru, położenie i wielkość oraz dane uzyskane przez zastosowanie kryteriów określonych w załączniku III do dyrektywy 92/43/EWG.

Na podstawie projektu wykazu opracowanego przez Komisję w porozumieniu z każdym z zainteresowanych Państw Członkowskich, który określa także priorytetowe rodzaje siedlisk przyrodniczych lub priorytetowe gatunki, powinien zostać przyjęty wykaz obszarów wybranych jako obszary mające znaczenie dla Wspólnoty.

Posiadana wiedza na temat istnienia i rozmieszczenia rodzajów siedlisk przyrodniczych i gatunków wciąż się rozwija, także z uwagi na kontole na mocy art. 11, ocena i wybór miejsc na poziomie wspólnotowym została dokonana na podstawie wszystkich dostępnych informacji.

Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości "aby sporządzić projekt wykazu obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty, którego celem jest utworzenie zwartej europejskiej sieci specjalnych stref ochronnych, Komisja musi posiadać wyczerpujący spis obszarów mających w skali krajowej istotne znaczenie ekologiczne wobec celu, jakim jest ochrona siedlisk przyrodniczych, jak też i dzikiej fauny i flory, o której mowa w dyrektywie. Zresztą tylko w ten sposób można osiągnąć określony w art. 3 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 92/43/EWG cel zachowania lub przywrócenia rodzajów siedlisk przyrodniczych i siedlisk wybranych gatunków, obejmując je sprzyjającą ochroną w ich naturalnym otoczeniu, które może znajdować się po obu stronach granic wewnętrznych we Wspólnocie".

Na podstawie posiadanych informacji i wspólnych ocen dokonanych w ramach seminariów biogeograficznych, przygotowanych przez Europejskie Centrum Tematyczne Ochrony Przyrody i jej Różnorodności oraz zebrań dwustronnych między Państwami Członkowskimi niektóre Państwa Członkowskie nie zaproponowały wystarczającej liczby obszarów dla pewnych rodzajów siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, aby spełnić wymagania dyrektywy 92/43/EWG. Jest zatem niemożliwe stwierdzenie, że sieć jest kompletna w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, o których mowa w załączniku 2 do niniejszej decyzji. Mając jednak na uwadze czas konieczny do otrzymania informacji i do osiągnięcia porozumienia z Państwami Członkowskimi, Komisja uważa za stosowne przyjęcie wstępnego wykazu obszarów, który będzie musiał być uzupełniony zgodnie z przepisami art. 4 dyrektywy 92/43/EWG w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, o których mowa w załączniku 2 do niniejszej decyzji, dla których wskazane Państwa Członkowskie nie zaproponowały wystarczającej liczby obszarów, aby spełnić wymagania dyrektywy 92/43/EWG.

Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 20 dyrektywy 92/43/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wykaz znajdujący się w załączniku I do niniejszej decyzji stanowi wstępny wykaz obszarów alpejskiego regionu biogeograficznego o znaczeniu wspólnotowym, zgodnie z art. 4 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy 92/43/EWG.

Wykaz ten będzie uzupełniany na podstawie innych propozycji przedstawionych przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 dyrektywy 92/43/EWG w odniesieniu do niektórych rodzajów siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, o których mowa w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/62/WE (Dz.U. L 305 z 8.11.1997, str. 42).

(2) Dz.U. L 107 z 24.4.1997, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz obszarów alpejskiego regionu biogeograficznego o znaczeniu wspólnotowym

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz rodzajów siedlisk, w odniesieniu do których Komisja nie może stwierdzić, że wykaz jest pełny

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.14.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/69/WE przyjmująca, na mocy dyrektywy Rady 92/43/EWG, wykaz obszarów w alpejskim regionie biogeograficznym mających znaczenie dla Wspólnoty
Data aktu: 22/12/2003
Data ogłoszenia: 21/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/01/2004