uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 151 ust. 5,
uwzględniając wniosek Komisji,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Traktat powierza Wspólnocie obowiązek tworzenia coraz bliższego związku między narodami Europy i przyczyniania się do rozkwitu kultur Państw Członkowskich, przy poszanowaniu ich różnorodności narodowej i regionalnej i jednoczesnym podkreślaniu znaczenia wspólnego dziedzictwa kulturowego.
(2) Deklaracja z Laeken załączona do Konkluzji Rady Europejskiej z dnia 14 i 15 grudnia 2001 r. stwierdza, że jednym z podstawowych wyzwań, którym musi sprostać Unia Europejska, jest przybliżenie obywatelom europejskiego wzorca i europejskich instytucji.
(3) Rada i ministrowie kultury zebrani w Radzie, w rezolucji z 14 listopada 1991 r. w sprawie europejskich sieci kulturalnych(2), podkreślili ważną rolę sieci organizacji kulturalnych we współpracy kulturalnej w Europie oraz uzgodnili, że będą zachęcać organizacje kulturalne w swoich krajach do aktywnego udziału we współpracy pozarządowej na skalę europejską.
(4) Rezolucja Rady z dnia 19 grudnia 2002 r.(3) przedstawiła sposoby identyfikacji i oceny europejskiej wartości dodanej działań kulturalnych.
(5) Pozycja A-3042 ogólnego budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2003 i poprzednie lata finansowe przewiduje pomoc dla organizacji będących przedmiotem zainteresowania Europy pod względem kulturalnym.
(6) W związku z rezolucjami Parlamentu Europejskiego w sprawie języków i kultury regionalnej Unia Europejska zaangażowała się w działanie na rzecz promowania i wspierania różnorodności językowej w Unii w celu ochrony języków, stanowiących jeden z elementów żywego dziedzictwa kulturowego Europy.
(7) Na wniosek Parlamentu Europejskiego Komisja od 1982 r. wspiera organizację non-profit, Europejskie Biuro na rzecz Mniej Wykorzystywanych Języków (EBLUL), zorganizowane w formie sieci komitetów krajowych działających w Państwach Członkowskich, a od 1987 r. - sieć informacji i dokumentacji Mercator. Organy te realizują cele ogólnego interesu europejskiego: EBLUL reprezentuje wszystkie regionalne lub mniejszościowe wspólnoty językowe w Unii Europejskiej oraz rozpowszechnia informacje europejskie w tych społecznościach; sieć informacji i dokumentacji Mercator gromadzi i upowszechnia na szczeblu europejskim informacje o trzech aspektach mających zasadnicze znaczenie dla promowania języków regionalnych i mniejszościowych: edukacji, ustawodawstwie i mediach.
(8) Pozycja A-3015 ogólnego budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2003 i poprzednie lata budżetowe przewiduje pomoc dla tych dwóch organów.
(9) Dnia 11 lutego 1993 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie europejskiej i międzynarodowej ochrony, jako pomników historii, miejsc, w których znajdowały się hitlerowskie obozy koncentracyjne(4).
(10) Pozycja A-3035 ogólnego budżetu Unii Europejskiej na rok budżetowy 2003 i poprzednie lata budżetowe przewiduje pomoc w ochronie, jako pomników historii, miejsc, w których znajdowały się hitlerowskie obozy koncentracyjne.
(11) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich(5), zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym", wymaga wydania podstawowego aktu obejmującego istniejące działania wspierające. Komisja zobowiązała się do uwzględnienia w kontekście wdrażania uwag określonych w budżecie.
(12) Parlament Europejski, Rada i Komisja, przyjmując rozporządzenie finansowe, zobowiązały się do realizacji celu polegającego na zapewnieniu wejścia w życie tego aktu podstawowego od roku budżetowego 2004.
(13) Konieczne jest zapewnienie odpowiedniej stabilności i ciągłości finansowania, w ramach rozporządzenia finansowego, instytucji, którym Wspólnota Europejska przyznała finansowe wsparcie w poprzednich latach.
(14) Za niezbędne uważane są ustalenia tymczasowe na lata 2004 i 2005 umożliwiające udzielenie dotacji na mocy części 2 niniejszego programu Wspólnoty. Właściwe byłoby skorzystanie z wyjątku wspomnianego w art. 168 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002(6), który zezwala na udzielanie dotacji bez zaproszenia do składania wniosków organom określonym w akcie podstawowym jako odbiorcy dotacji.
(15) Finansowanie niewspólnotowe ze źródeł państwowych powinno być zgodne z art. 87 i 88 Traktatu.
(16) Niniejsza decyzja ustanawia, na cały okres trwania programu, ramy finansowe tworzące podstawowe odniesienie, w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(7), dla organów budżetowych podczas rocznej procedury budżetowej.
(17) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(8).
(18) Konieczne jest przeprowadzenie oceny treści działań, w szczególności europejskiej wartości dodanej działalności planowanej przez beneficjentów kwalifikujących się do uzyskania dotacji; taka ocena może być najlepiej przeprowadzona dzięki wykorzystaniu komitetu zarządzającego.
(19) Wszelkie wsparcie udzielone na mocy niniejszej decyzji powinno być ściśle zgodne z zasadami pomocniczości i proporcjonalności,
STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | D. ROCHE |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 listopada 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. (Dz.U. 72 E z 23.3.2004, str. 10), stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 30 marca 2004 r.
(2) Dz.U. C 314 z 5.12.1991, str. 1.
(3) Dz.U. C 13 z 18.1.2003, str. 5.
(4) Dz.U. C 72 z 15.3.1993, str. 118.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(6)Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, EURATOM) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1).
(7) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie ostatnio zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. C 147 z 14.6.2003, str. 25).
(8) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(9) Dz.U. L 63 z 10.3.2000, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.138.40 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 792/2004/WE ustanawiająca wspólnotowy program działań wspierający organy działające na szczeblu europejskim w dziedzinie kultury |
| Data aktu: | 21/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2004 |