(Dz.U.UE L z dnia 1 kwietnia 2003 r.)
RADA ZEBRANA W SKŁADZIE SZEFÓW PAŃSTW LUB RZĄDÓW,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego(1), w szczególności jego art. 10.6,
uwzględniając zalecenie Europejskiego Banku Centralnego(2),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(3),
uwzględniając opinię Komisji(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozszerzenie strefy euro prowadzi do wzrostu liczby członków Rady Prezesów Europejskiego Banku Centralnego (ECB). Istnieje potrzeba utrzymania zdolności Rady Prezesów do skutecznego i terminowego podejmowania decyzji w rozszerzonej strefie euro, niezależnie od liczby Państw Członkowskich, które przyjęły euro. W tym celu liczba prezesów mających prawo do głosowania musi być mniejsza niż całkowita liczba prezesów w Radzie Prezesów. System rotacji jest sprawiedliwym, skutecznym i możliwym do przyjęcia sposobem rozdzielania głosów między prezesami w Radzie Prezesów. Liczba 15 praw głosu w odniesieniu do prezesów zachowuje właściwe proporcje między, z jednej strony, ciągłością w istniejącym układzie, włączając zrównoważony przydział praw do głosowania między sześcioma członkami Zarządu i pozostałymi członkami Rady Prezesów oraz, z drugiej strony, koniecznością zapewnienia skutecznego podejmowania decyzji w znacznie poszerzonej Radzie Prezesów.
(2) W związku z wyznaczeniem ich na poziomie europejskim poprzez procedurę traktatową oraz ich rolę w EBC, którego właściwość obejmuje całą strefę euro, każdy członek Zarządu musi utrzymać stałe prawo do głosowania w Radzie Prezesów.
(3) Zmiany dotyczące głosowania w Radzie Prezesów dostosowywane są na podstawie art. 10.6 Statutu. Ponieważ artykuł ten dotyczy tylko zmian w art. 10.2 Statutu, każde dostosowanie zmian dotyczących głosowania nie ma żadnego wpływu na głosowanie w sprawie decyzji podejmowanych zgodnie z art. 10.3, 10.6 i 41.2 Statutu.
(4) Pięć konstytutywnych elementów wybranego systemu rotacji odzwierciedla pięć podstawowych zasad. Zasada "jeden członek, jeden głos", która jest podstawową zasadą podejmowania decyzji przez Radę Prezesów, nadal ma zastosowanie do wszystkich członków Rady Prezesów mających prawo do głosowania. Wszyscy członkowie Rady Prezesów nadal uczestniczą w jej posiedzeniach osobiście i w sposób niezależny, bez względu na to czy mają prawo do głosowania czy też nie. Silną stroną systemu rotacji jest to, że jest w stanie zaabsorbować każde rozszerzenie strefy euro do obecnie przewidywanej, maksymalnej liczby Państw Członkowskich. Ponadto system rotacji zapobiega powstawaniu sytuacji, w których prezesi, którzy mają prawo do głosowania, pochodzą z krajowych banków centralnych (KBC) Państw Członkowskich, które, razem wzięte, są postrzegane jako niereprezentatywne w odniesieniu do gospodarki strefy euro jako całości. Wreszcie, system rotacji jest przejrzysty.
(5) Przydzielenie prezesów do grup i przyznanie określonej liczby praw do głosowania tym grupom zostało zaplanowane w celu zapewnienia, aby prezesi, którzy mają prawo do głosowania, pochodzący z KBC Państw Członkowskich, razem wzięci, stanowili reprezentację gospodarki strefy euro jako całości. Prezesi wykonują swoje prawo do głosowania z różną częstotliwością, w zależności od odpowiedniej wielkości gospodarki Państwa Członkowskiego danego KBC, w ramach strefy euro. Przydzielenie prezesów do grup jest więc uzależnione od uszeregowania Państw Członkowskich danego KBC, na podstawie wskaźników złożonych z dwóch części składowych: wielkości udziału Państwa Członkowskiego danego KBC i) w całkowitym produkcie krajowym brutto w cenach rynkowych (zwanego dalej "PKB cr") Państw Członkowskich, które przyjęły euro; oraz ii) w łącznym zagregowanym bilansie pieniężnym instytucji finansowych Państw Członkowskich, które przyjęły euro. Gospodarcza waga głosu Państwa Członkowskiego odzwierciedlona w jego PKB cr, jest właściwym składnikiem, jako że wpływ decyzji banku centralnego jest większy w Państwach Członkowskich mających bardziej rozwinięte gospodarki niż w tych, których gospodarki są mniej rozwinięte. Jednocześnie wielkość sektora finansowego Państwa Członkowskiego również ma szczególne znaczenie dla decyzji banku centralnego, ponieważ kontrahenci działań banków centralnych należą do tego sektora. wagi przyznane jest PKB cr, a
łącznemu zagregowanemu bilansowi pieniężnemu instytucji finansowych. Ten wybór wag jest odpowiedni, jako że oznacza to, że sektor finansowy jest wystarczająco i znacząco reprezentowany.
(6) W celu zapewnienia płynnego wprowadzenia systemu rotacji, jego urzeczywistnienie odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym etapie prezesi zostają przydzieleni do dwóch grup do momentu aż ich liczba przekroczy 15. Częstotliwość praw do głosowania prezesów przydzielonych do pierwszej grupy nie będzie niższa niż częstotliwość praw do głosowania prezesów z grupy drugiej. Gdy znacząca liczba nowych Państw Członkowskich przystąpi do strefy euro, tj. gdy liczba prezesów przekroczy 21, zostaną oni przydzieleni do trzech grup. W każdej grupie prezesi mają prawo do głosowania w równych okresach czasu. Szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące tych dwóch zasad, jak również każda możliwa decyzja o opóźnieniu rozpoczęcia systemu rotacji w celu uniknięcia sytuacji, że prezesi w każdej grupie mają 100 % częstotliwości głosowania, mają być przyjęte przez Radę Prezesów, stanowiącą większością dwóch trzecich głosów wszystkich jej członków, mających lub nie prawo do głosowania.
(7) Udziały każdego KBC danego Państwa Członkowskiego w całkowitym PKB cr i w łącznym zagregowanym bilansie pieniężnym instytucji finansowych Państw Członkowskich, które przyjęły euro mają być dostosowane w każdym przypadku gdy całkowity PKB cr zostanie dostosowany zgodnie z art. 29.3 Statutu lub w każdym przypadku gdy zwiększy się liczba prezesów w Radzie Prezesów. Nowe udziały wynikające z regularnych dostosowań stosują się od pierwszego dnia następnego roku. W odniesieniu do jednego lub więcej prezesów stających się członkami Rady Prezesów, okresy odniesienia, które mają być stosowane do obliczenia udziałów odpowiednich Państw Członkowskich danych KBC, w łącznym PKB cr i w łącznym zagregowanym bilansie pieniężnym instytucji finansowych Państw Członkowskich, które przyjęły euro powinny być identyczne z okresami stosowanymi w odniesieniu do ostatnich dostosowań udziałów dokonywanych co pięć lat. Nowe udziały wynikające z takich nieregularnych dostosowań stosują się od dnia, w którym prezes(-i) dołącza(-ją) do Rady Prezesów. Te szczegóły operacyjne stanowią część przepisów wykonawczych, które mają być przyjęte przez Radę Prezesów,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 2003 r.
| W imieniu Rady, | |
| zebranej w składzie Szefów Państw lub Rządów | |
| C. SIMITIS | |
| Przewodniczący |
______
(1)Statut ustanowiony na mocy Protokołu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zmieniony Traktatem z Nicei.
(2) Dz.U. C 29 z 7.2.2003, str. 6.
(3) Opinia wydana dnia 13 marca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Opinia wydana dnia 21 lutego 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.83.66 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/223/WE w sprawie zmiany art. 10.2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego |
| Data aktu: | 21/03/2003 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/04/2004 |