Decyzja 2003/159/WE dotycząca zawarcia Umowy o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z drugiej strony, podpisanej w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r.

DECYZJA RADY
z dnia 19 grudnia 2003 r.
dotycząca zawarcia Umowy o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z drugiej strony, podpisanej w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r.

(2003/159/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 310 w połączeniu z art. 300 ust. 2 akapit pierwszy zdanie drugie i art. 300 ust. 3 akapit drugi,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 96 Umowy o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z drugiej strony, podpisanej w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r. (zwanej dalej "Umową o partnerstwie")(3), Strona, która uważa, że inna Strona nie wypełniła swojego zobowiązania w odniesieniu do jednego z elementów zasadniczych określonych w art. 9 może wezwać drugą Stronę do podjęcia konsultacji oraz w niektórych okolicznościach, podjąć w odniesieniu do zainteresowanej strony właściwe środki włącznie z pełnym lub częściowym zawieszeniem stosowania Umowy o partnerstwie w miarę potrzeby.

(2) Na podstawie art. 97 Umowy o partnerstwie, Strona, która uważa, że wystąpił poważny przypadek korupcji, może wezwać drugą Stronę do podjęcia konsultacji oraz w niektórych okolicznościach podjąć właściwe środki w odniesieniu do zainteresowanej strony, włącznie z częściowym lub całkowitym zawieszeniem stosowania Umowy o partnerstwie w miarę potrzeby.

(3) Należy przyjąć skuteczną procedurę, w przypadku zamiaru podjęcia właściwych środków na mocy art. 96 lub art. 97 Umowy o partnerstwie.

(4) Komisja określiła pozycję Wspólnoty w stosunku do wniosków o odstępstwa od reguł pochodzenia, określonych w protokole 1 do Umowy o partnerstwie AKP-WE zgodnie z przepisami decyzji Rady 2000/399/WE(4).

(5) Umowa o partnerstwie powinna zostać zatwierdzona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Umowa o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z drugiej strony, podpisana w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r., wraz z jej załącznikami i protokołami oraz deklaracjami sporządzonymi przez Wspólnotę jednostronnie lub wspólnie z innymi stronami i załączonymi do Aktu Końcowego, zostają niniejszym zatwierdzone w imieniu Wspólnoty.

Teksty Umowy o partnerstwie, załączników, protokołów i Aktu Końcowego są załączone do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym upoważnia się Przewodniczącego Rady do wyznaczenia osoby (osób) umocowanej(-ych) do złożenia dokumentów zatwierdzających w imieniu Wspólnoty zgodnie z wymogami art. 93 ust. 2 Umowy o partnerstwie.

Artykuł  3
1.
Jeżeli z inicjatywy Komisji lub Państwa Członkowskiego, Rada uzna, że państwo AKP nie wypełniło zobowiązania dotyczącego jednego z elementów zasadniczych określonych w art. 9 Umowy o partnerstwie lub stwierdzi poważne przypadki korupcji, zainteresowane państwo AKP zostanie wezwane do podjęcia konsultacji, o ile nie występują okoliczności nadzwyczajne, zgodnie z art. 96 i 97 Umowy o partnerstwie.

Rada stanowi większością kwalifikowaną.

Podczas konsultacji, Wspólnota jest reprezentowana przez Prezydencję Rady i Komisji.

2.
Jeżeli po wygaśnięciu ostatecznych terminów podjęcia konsultacji określonych w art. 96 i 97 oraz mimo wszelkich wysiłków nie znaleziono rozwiązania, Rada zgodnie z tymi artykułami, może podjąć decyzję o podjęciu właściwych środków, włącznie z częściowym lub całkowitym zawieszeniem, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji. Podobna procedura jest niezwłocznie stosowana w nadzwyczajnych przypadkach lub wobec odmowy podjęcia konsultacji.

Rada stanowi jednomyślnie w przypadku pełnego zawieszenia stosowania Umowy o partnerstwie w odniesieniu do zainteresowanego państwa AKP.

Wymienione środki pozostają w mocy do czasu stosowania przez Radę odpowiedniej procedury wymienionej w akapicie pierwszym, w celu podjęcia decyzji zmieniającej lub odwołującej przyjęte wcześniej środki lub w określonych przypadkach na okres określony w decyzji.

W tym celu Rada poddaje wspomniane środki regularnym przeglądom, odbywającym się co najmniej co sześć miesięcy.

Przewodniczący Rady powiadamia o przyjętych środkach zainteresowane państwo AKP i Radę Ministrów przed ich wejściem w życie.

Decyzja Rady zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W przypadku niezwłocznego przyjęcia środków, powiadomienie jest kierowane do zainteresowanego państwa AKP i Rady Ministrów w tym samym czasie, co wezwanie do podjęcia konsultacji.

3.
Parlament Europejski jest natychmiast i w pełni informowany o jakiejkolwiek decyzji podjętej na mocy ust. 1 i 2.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2002 r.

W imieniu Rady
L. ESPERSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 240 E z 28.8.2001, str. 5.

(2) Zgoda udzielona dnia 17 stycznia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(4) Dz.U. L 151 z 24.6.2000, str. 16.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.65.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/159/WE dotycząca zawarcia Umowy o partnerstwie między państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z drugiej strony, podpisanej w Cotonou dnia 23 czerwca 2000 r.
Data aktu: 19/12/2002
Data ogłoszenia: 08/03/2003
Data wejścia w życie: 19/12/2002, 01/05/2004