Decyzja 2003/129/WE zmieniająca decyzję 98/83/WE uznającą niektóre państwa trzecie i niektóre obszary państw trzecich za wolne od Xanthomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), Cercospora angolensis Carv. et Mendes i Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 lutego 2003 r.
zmieniająca decyzję 98/83/WE uznającą niektóre państwa trzecie i niektóre obszary państw trzecich za wolne od Xanthomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), Cercospora angolensis Carv. et Mendes i Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych)

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 600)

(2003/129/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lutego 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/89/WE(2), w szczególności jej część A ppkt 16.2 załącznika IV,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Część A ppkt 16.2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE ustanawia przepisy szczególne w odniesieniu do przywozu do Wspólnoty owoców Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich mieszańców pochodzących z państw trzecich, w których stwierdzono występowanie Xanthomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych) (dalej: Xanthomonas campestris).

(2) Decyzja Komisji 98/83/WE z dnia 8 stycznia 1998 r. uznająca niektóre państwa trzecie i niektóre obszary państw trzecich za wolne od Xanthomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), Cercospora angolensis Carv. et Mendes i Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych)(3), ostatnio zmieniona decyzją 2001/440/WE(4), przewiduje, że niektóre obszary państw trzecich mają zostać uznane za wolne od Xanthomonas campestris.

(3) Decyzja 98/83/WE uznaje niektóre stany Argentyny za wolne od Xanthomonas campestris. Jednakże na podstawie informacji dostarczonych przez Argentynę, kilka z wymienionych stanów nie może być nadal uznawane za wolne od tych organizmów szkodliwych.

(4) Na podstawie informacji przedłożonych przez Stany Zjednoczone Ameryki, wydaje się, iż stwierdzono, że w różnych hrabstwach Florydy wykryto nową inwazję Xanthomonas campestris. Dlatego, nie należy dłużej uznawać Florydy za wolną od tych organizmów szkodliwych.

(5) Szczególne ustalenia powinny zostać podjęte w odniesieniu do owoców cytrusowych znajdujących się w tranzycie, dla których urzędowe oświadczenia przewidziane w części A sekcja I ppkt 16.2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE zostały wydane przed datą notyfikacji niniejszej decyzji właściwym władzom w Argentynie i Stanach Zjednoczonych Ameryki.

(6) Dlatego, decyzja 98/83/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 98/83/WE, art. 2 otrzymuje brzmienie:

a) skreśla się tiret pierwsze;

b) tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- w Stanach Zjednoczonych Ameryki: Arizona, Kalifornia, Guam, Hawaje, Luizjana, Mariany Północne, Puerto Rico, Samoa Amerykańskie, Teksas i Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych,".

Artykuł  2

Niniejszej decyzji nie stosuje się do owoców cytrusowych, dla których wydano urzędowe oświadczenie przewidziane w części A sekcja I pkt 16.2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE, oraz które były wywożone zanim właściwe organy Argentyny i Stanów Zjednoczonych Ameryki, zostały poinformowane przez Komisję o niniejszej decyzji. Komisja informuje Państwa Członkowskie o terminie, w którym właściwe organy Argentyny i Stanów Zjednoczonych Ameryki zostały poinformowane o niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lutego 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 45.

(3) Dz.U. L 15 z 21.1.1998, str. 41.

(4) Dz.U. L 155 z 12.6.2001, str. 13.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.51.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/129/WE zmieniająca decyzję 98/83/WE uznającą niektóre państwa trzecie i niektóre obszary państw trzecich za wolne od Xanthomonas campestris (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych), Cercospora angolensis Carv. et Mendes i Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych)
Data aktu: 25/02/2003
Data ogłoszenia: 26/02/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/02/2003