Decyzja 2003/916/WE zmieniająca decyzję 2001/131/WE w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Haiti na mocy art. 96 Umowy o Partnerstwie AKP-WE

DECYZJA RADY
z dnia 22 grudnia 2003 r.
zmieniająca decyzję 2001/131/WE w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Haiti na mocy art. 96 Umowy o Partnerstwie AKP-WE

(2003/916/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Umowę o Partnerstwie AKP-WE(1), która weszła w życie dnia 1 kwietnia 2003 r., w szczególności jej art. 96,

uwzględniając umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich zebranych w Radzie w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy AKP-WE(2), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie decyzji 2001/131/WE(3) przyznanie pomocy finansowej Haiti zostało częściowo zawieszone środki jako "właściwe środki" na mocy art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy AKP-WE.

(2) Decyzja 2001/131/WE wygasa w dniu 31 grudnia 2003 r i wymaga przejrzenia środków przed tym terminem.

(3) Zasady demokratyczne nadal nie są przestrzegane na Haiti. Jednakże działania wspierające demokratyzację, wzmacniające państwo prawa i procedurę wyborczą zasługują na wsparcie, w szczególności misja, która została powierzona Organizacji Państw Amerykańskich na mocy jej rezolucji nr 806, 822 i 1959. Działania mające na celu wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego i sektora prywatnego, zwalczanie ubóstwa, udzielanie pomocy humanitarnej i w sytuacjach nadzwyczajnych oraz te przynoszące bezpośrednie korzyści ludności haitańskiej powinny nadal być wdrażane,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do decyzji 2001/131/WE wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 3 ustęp drugi i trzeci, datę 31 grudnia 2003 r. zastępuje się datą "31 grudnia 2004 r.".

i) w akapicie drugim "31 grudnia 2003 r." zastępuje się przez "31 grudnia 2004 r.";

ii) akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Zostanie przejrzana regularnie i przynajmniej w ciągu sześciu miesięcy."

2. Załącznik zostanie zastąpiony Załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2003 r.

W imieniu Rady
G. ALEMANNO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3, Umowa zmieniona decyzją nr 1/2003 (Dz.U. L 141 z 7.6.2003, str. 25).

(2) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 376.

(3) Dz.U L 41 z 17.2.2001, str. 31. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/55/WE (Dz.U. L 20 z 24.1.2003, str. 23).

ZAŁĄCZNIK

List skierowany do rządu Haiti

Szanowny Panie,

Unia Europejska przywiązuje dużą wagę do art. 9 Umowy AKP-WE. Zasady demokratyczne i zasada państwa prawa, na których opiera się Umowa AKP-WE, są zasadniczymi elementami Umowy i dlatego stanowią kamień węgielny naszych stosunków.

W liście z dnia 31 stycznia 2001 r., Unia wyraziła swój żal, że nie znaleziono żadnego satysfakcjonującego rozwiązania, które zaradziłoby naruszeniom haitańskiego prawa wyborczego. Poinformowała Pana o podjętych właściwych środkach przewidzianych w art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy o Partnerstwie AKP-WE. W swoich listach z dnia 23 stycznia 2002 r. i 24 stycznia 2003 r., Unia przejrzała swoją decyzję z dnia 29 stycznia 2001 r., by stopniowo ponownie uruchomić instrumenty współpracy na które środki te miały niekorzystny wpływ, pod warunkiem osiągnięcia celów w zakresie procedury wyborczej.

Dzisiaj, po niemal trzech latach kryzysu politycznego, Unia uważa, że zasady demokratyczne nadal nie są przestrzegane na Haiti. Niemniej jednak, Unia uznaje, że wiele międzynarodowych i lokalnych wysiłków przyczynia się do szukania rozwiązania tego kryzysu, szczególnie te Organizacji Państw Amerykańskich (OPA) i Wspólnoty Karaibskiej (CARICOM), i potwierdza swoją chęć wspierania tych wysiłków. Rząd Haiti, w ramach rezolucji OPA nr 822, zobowiązał się do przyznania szczególnego priorytetu przywróceniu klimatu bezpieczeństwa i zaufania w kraju, włączając w to zakończenie śledztw dotyczących przestępstw politycznych i wzmocnienie programu rozbrojeniowego. Unia Europejska nadal stanowczo wzywa Rząd do zamiany tego zobowiązania na konkretne działania i do przeprowadzenia wszyskich kroków zawartych w rezolucji 822 OPA prowadzących do wolnych i uczciwych wyborów narodowych i lokalnych. Ponadto, Unia Europejska jest poważnie zatroskana ciągłym pogarszaniem się sytuacji społeczno-gospodarczej na Haiti i potwierdza chęć kontynuowania współpracy dla bezpośredniej korzyści ludności haitańskiej.

W świetle powyższego, Rada Unii Europejskiej przejrzała swoją decyzję z dnia 10 stycznia 2003 r. i zdecydowała się przejrzeć w następujący sposób właściwe środki, o których mowa w art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy:

a) kontynuowane będzie przekierowywanie funduszy pozostałych z ósmego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) do programów przynoszących bezpośrednie korzyści dla ludności haitańskiej, zmierzających do wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego i sektora prywatnego, wzocnienia państwa prawa i procedury wyborczej.

b) Decyzje w sprawie powiadomienia o przyznaniu dziewiątego EFR, programowaniu i podpisaniu odnośnego Krajowego Programu Indykatywnego zostaną podjęte na podstawie wprowadzenia w życie rezolucji OPA 822, a szczególnie waruków dotyczących legislacyjnych i lokalnych procedur wyborczych, włącznie z utworzeniem Tymczasowej Rady Wyborczej (CEP - Conseil Electoral Provisoire), utworzenie przez CEP Komisji Gwarancji Wyborczych i przeprowadzenia wyborów narodowych.

Przywołując wezwanie OPA w jej rezolucji 822 do normalizacji współpracy i spotkanie w Waszyngtonie w grudniu 2003 r., Unia Europejska była reprezentowana na spotkaniu i uczestniczyła w przeglądzie sytuacji w Haiti. W tym kontekście uważa się, że powyższe środki nie wpływają niekorzystnie na programy regionalne z Karaibskiego Regionalnego Programu Indykatywnego, które obejmują bezpośrednie korzyści dla ludności haitańskiej, i których korzyści dzielone są z innymi krajami. Środki te nie wpływają niekorzystnie na współpracę handlową i preferencje dotyczące handlu.

Unia Europejska będzie uważnie śledzić rozwój procesu demokratyzacji, w szczególności realizację kroków ku narodowym i lokalnym wyborom. Unia gotowa jest do przejrzenia niniejszej decyzji w przypadku odnotowania znaczącego rozwoju. Ponownie przedstawia swoją gotowość do zaangażowania się w zaawansowany dialog polityczny.

Proszę przyjąć wyrazy mojego najwyższego szacunku.

W imieniu Komisji W imieniu Rady

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.345.156

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/916/WE zmieniająca decyzję 2001/131/WE w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Haiti na mocy art. 96 Umowy o Partnerstwie AKP-WE
Data aktu: 22/12/2003
Data ogłoszenia: 31/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/12/2003