Decyzja 2003/881/WE dotycząca warunków zdrowia zwierząt oraz wydawania zaświadczeń w przywozie pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z określonych państw trzecich oraz uchylająca decyzję 2000/462/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 grudnia 2003 r.
dotycząca warunków zdrowia zwierząt oraz wydawania zaświadczeń w przywozie pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z. określonych krajów trzecich oraz uchylająca decyzję 2000/462/WE 1

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 4623)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/881/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A punkt I do dyrektywy 90/425/EWG(1), w szczególności jej art. 17 ust. 2 lit. b) tiret pierwsze art. 18 ust. 1 oraz art. 19 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 2 Decyzja Komisji 2000/462/WE z dnia 12 lipca 2000 r. dotycząca świadectw zdrowia przy przywozie pszczół/uli, królowych i ich robotnic z krajów trzecich(2) określa warunki dla świadectw zdrowia przy tym przywozie z krajów trzecich zgodnie z wymaganiami dyrektywy 92/65/EWG.

(2) 3 Mały chrząszcz ulowy (Aethina tumida) jest egzotycznym pasożytem atakującym pszczoły miodne, który rozprzestrzenił się z różnych krajów afrykańskich do kilku innych krajów trzecich, powodując poważne problemy dla pszczelarstwa. Obecnie nie ma skutecznego i bezpiecznego sposobu zwalczania tego pasożyta. Po przedostaniu się do Wspólnoty mały chrząszcz ulowy mógłby stanowić zagrożenie dla równowagi w pszczelarstwie, a w konsekwencji dla rolnictwa i środowiska naturalnego z uwagi na zakłócenie zapylania.

(3) 4 Mały chrząszcz ulowy nie znajduje się jeszcze na liście chorób Międzynarodowego Urzędu ds. Epizootii (OIE). Z uwagi na to zasięg zakażenia tym pasożytem w krajach trzecich nie jest znany.

(4) 5 Roztocze tropilaelaps (Tropliaelaps spp.) jest egzotycznym pasożytem pszczół miodnych, który rozprzestrzenia się w różnych krajach trzecich, powodując poważne problemy w pszczelarstwie. Po przedostaniu się do Wspólnoty roztocze to mogłoby powodować podobne, poważne konsekwencje dla równowagi w pszczelarstwie.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1398/2003 obecność małego chrząszcza ulowego oraz roztocza tropilaelaps we Wspólnocie podlega obowiązkowemu zgłoszeniu, na skutek ich wymienienia na liście w ramach dyrektywy 92/65/EWG. W chwili obecnej nie ma doniesień o pojawieniu się powyższych pasożytów we Wspólnocie.

(6) 6 Poza obowiązkiem zgłaszania obecności tych pasożytów na terenie Wspólnoty konieczne jest zatem ustalenie dodatkowych wymagań przy przywozie pszczół z pewnych krajów trzecich. Ma to na celu ograniczenie ryzyka przedostania się małego chrząszcza ulowego oraz roztocza Tropilaelaps do Wspólnoty w interesie ochrony wspólnotowego statusu w zakresie zdrowia pszczół.

(7) 7 Kontrola na obecność małego chrząszcza ulowego oraz roztocza tropilaelaps może zostać z łatwością wykonana jedynie u matek pszczelich z towarzyszącą im niewielką liczbą robotnic w pojedynczych klateczkach. Z tego względu przywóz pszczół powinien w zasadzie ograniczać się do takich przesyłek.

(8) 8 Nie ma jednak dowodów na to, że roztocze tropilaelaps może zakazić rodziny trzmieli (Bombus spp.). Ponadto wykazano, że mały chrząszcz ulowy powodował zakażenie rodziny trzmieli jedynie w warunkach eksperymentalnych, i brak jest udokumentowanych dowodów na to, że mały chrząszcz ulowy może zakazić rodziny trzmieli w środowisku naturalnym. Również niewielkie rodziny trzmieli, hodowane w kontrolowanych warunkach środowiska, mogą być przedmiotem handlu, w szczególności na potrzeby ogrodnictwa, podczas gdy przywóz matek trzmieli ze środowiska naturalnego może również być konieczny do celów hodowlanych. Z tego względu przywóz trzmieli (Bombus spp.) powinien być dopuszczony również w stosunku do małych przesyłek, hodowanych wyłącznie w kontrolowanych warunkach środowiska, w stosunku do uznanych przedsiębiorstw, przy zapewnieniu statusu - wolny od małego chrząszcza ulowego.

(9) 9 Z uwagi na konieczność zachowania przejrzystości prawodawstwa Wspólnoty oraz w celu zapewnienia dalszej harmonizacji wspólnotowych wymogów dotyczących zdrowia zwierząt przy przywozie, decyzja 2000/462/WE powinna zatem zostać uchylona oraz zastąpiona przez przepisy niniejszej decyzji, ograniczającej dopuszczenie przywozu do matek pszczelich (Apis mellifera) oraz matek trzmieli (Bombus spp.) z niewielką liczbą robotnic lub do niewielkich rodzin trzmieli (Bombus spp.) hodowanych w kontrolowanych warunkach środowiska, w ramach uznanego przedsiębiorstwa.

(10) 10 Dyrektywa Rady 96/93/WE z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie certyfikacji zwierząt i produktów zwierzęcych(3) ustala wzorce świadectw niezbędne do ważnej certyfikacji oraz dla zapobieżenia oszustwom: stosowne byłoby zapewnić, że przepisy i zasady stosowane przez urzędników wydających świadectwa w kraju trzecim dają gwarancje, które są co najmniej równoważne tym, które zostały ustalone w tej dyrektywie. Z tego względu jedynie państwa wymienione w części I załącznika do decyzji Rady 79/542/EWG(4) powinny być upoważnione do przywozu pszczół do Wspólnoty.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 11
1.
Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) jak zostało to przewidziane w dyrektywie 92/65/EWG, jeśli spełnione są następujące warunki:

– pochodzą one z państw trzecich lub ich części wymienionych w części 1 załącznika III oraz,

– towarzyszy im świadectwo zdrowia zgodnie ze wzorem określonym w załączniku I oraz odpowiadają gwarancjom ustalonym w tym świadectwie, oraz,

– przesyłki są ograniczone do maksymalnie 20 robotnic towarzyszących jednej królowej w pojedynczym pakiecie.

2.
Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z państwa trzeciego, określony w ust. 1, jeżeli występowanie zgnilca amerykańskiego, małego chrząszcza ulowego (Aethina tumida) oraz roztocza Tropilaelaps (Tropilaelaps spp.) podlega obowiązkowi zgłoszenia choroby/pasożyta na całym terytorium takiego państwa trzeciego.

W drodze odstępstwa, przywóz pszczół i trzmieli dozwolony jest z geograficznie i epidemiologicznie oddzielonej części państwa trzeciego wymienionego w części 2 załącznika III. Stosując takie odstępstwo, automatycznie wyklucza się przywóz pszczół i trzmieli ze wszystkich innych części takiego państwa trzeciego niewymienionych w części 2 załącznika III.

3.
W miejscu przeznaczenia, gdzie roje są poddawane kontroli urzędowej przed wprowadzeniem do miejscowych rodzin, królowe są przenoszone do nowych pakietów.
4.
Pakiety, robotnice i pozostały materiał towarzyszący królowym z kraju pochodzenia będącego państwem trzecim jest przesyłany do laboratorium do kontroli na obecność małego chrząszcza ulowego, jego jaj lub larw oraz oznak roztocza Tropilaelaps. Po kontroli laboratoryjnej cały materiał ulega zniszczeniu.
Artykuł  2 12

W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 tiret drugie i trzecie, Państwa Członkowskie dopuszczają również przywóz przesyłek trzmieli (Bombus spp.), ograniczonych do pojedynczej rodziny, zawierającej maksymalnie 200 dorosłych osobników trzmieli w jednym pojemniku wraz ze świadectwem zdrowia według wzorca określonego w załączniku II, odpowiadającej gwarancjom ustalonym przez ten wzorzec. W takim przypadku oraz w drodze odstępstwa od art. 1 ust. 2 i 3 wystarczające jest, aby pojemnik i cały materiał towarzyszący trzmielom z kraju pochodzenia będącego krajem trzecim został zniszczony za życia kolonii lub zaraz po jego zakończeniu.

Artykuł  3

Niniejszym uchyla się decyzję 2000/462/WE.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 27 grudnia 2003 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1398/2003 (Dz.U. L 98 z 6.8.2003, str. 3).

(2) Dz.U. L 183 z 12.7.2000, str. 18.

(3) Dz.U. L 13 z 16.1.1997, str. 28.

(4) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I 13

Wzór świadectwa zdrowia dla matek pszczelich i matek trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) oraz ich robotnic przeznaczonych do wysyłki do Wspólnoty Europejskiej

Informacja dla importera: Niniejsze świadectwo jest przeznaczone wyłącznie do celów weterynaryjnych, a jego oryginał musi towarzyszyć przesyłce aż do osiągnięcia punktu kontroli granicznej.

grafika

ZAŁĄCZNIK  II 14

Wzór świadectwa zdrowia dla trzmieli (Bombus spp.) w kontrolowanych warunkach środowiska w uznanym przedsiębiorstwie i przeznaczonych do wysyłki do Wspólnoty Europejskiej

ZAŁĄCZNIK  III 15

Część 1: Wykaz państw trzecich spełniających podstawowe warunki zdrowotne zwierząt i w zasadzie upoważnionych do wywozu królowych pszczół i trzmieli do WE:

- państwa wymienione w części 1 załącznika II do decyzji Rady 79/542/EWG (ostatnio zmienionej).

Część 2: Regiony państwa trzeciego geograficznie i epidemiologicznie odizolowane pod kątem występowania zgnilca amerykańskiego, małego chrząszcza ulowego oraz roztocza Tropilaelaps oraz spełniające obowiązek zgłoszenia tych chorób /pasożytów, mogące wywozić królowe pszczół i trzmieli do WE:

- stan Hawaje (USA).

1 Tytuł zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
2 Motyw 1 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
3 Motyw 2 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
4 Motyw 3 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
5 Motyw 4 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
6 Motyw 6 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
7 Motyw 7 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
8 Motyw 8 zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
9 Motyw 9 zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
10 Motyw 10 zmieniony przez pkt 2 i 6 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
11 Art. 1:

- zmieniony przez pkt 2 i 7-9 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.

12 Art. 2 zmieniony przez pkt 10 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
13 Załącznik I:

-zmieniony przez pkt 11-14 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.

14 Załącznik II zmieniony przez pkt 15 i 16 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
15 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.328.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/881/WE dotycząca warunków zdrowia zwierząt oraz wydawania zaświadczeń w przywozie pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z określonych państw trzecich oraz uchylająca decyzję 2000/462/WE
Data aktu: 11/12/2003
Data ogłoszenia: 17/12/2003
Data wejścia w życie: 17/12/2003, 01/05/2004, 27/12/2003