(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2003/810/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 22 listopada 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/539/EWG z dnia 15 października 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 806/2003/WE(2), w szczególności jej art. 23 i 24,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/494/EWG z dnia 26 czerwca 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy oraz przywóz świeżego mięsa drobiowego z państw trzecich(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/89/WE(4), w szczególności jej art. 11 i 12,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/118/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt i zdrowia publicznego regulujące handel i przywóz do Wspólnoty produktów nieobjętych wyżej wymienionymi warunkami ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w załączniku A pkt 1 do dyrektywy 89/662/EWG oraz w zakresie czynników chorobotwórczych do dyrektywy 90/425/EWG(5), ostatnio zmienioną decyzją Komisji 2003/721/WE(6), w szczególności jej art. 10 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 94/984/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne przy przywozie świeżego mięsa drobiowego z niektórych państw trzecich(7), ostatnio zmieniona decyzją 2002/477/WE(8), ustala warunki zdrowotne i świadectwa weterynaryjne przy przywozie świeżego mięsa drobiowego. Określa dwa różne świadectwa zdrowia, wzór A i B. Ich stosowanie zależy od sytuacji epidemicznej w odnośnych państwach trzecich.
(2) Decyzja Komisji 2000/609/WE z dnia 29 września 2000 r. ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych przez człowieka, zmieniająca decyzję 94/85/WE ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz świeżego mięsa drobiowego(9), ostatnio zmieniona decyzją 2003/573/WE(10), ustanawia warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie świeżego mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych przez człowieka, zawierające dwa różne świadectwa zdrowia, wzory A i B. Atestacja ta ma być używana biorąc pod uwagę sytuację związaną z rzekomym pomorem drobiu w odnośnym państwie trzecim.
(3) Decyzja Komisji 2001/751/EWG(11), ostatnio zmieniona decyzją 2002/789/WE(12), ustanawia warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne przy przywozie żywych ptaków bezgrzebieniowych oraz jaj wylęgowych. Wzór świadectwa zdrowia ma być używany, biorąc pod uwagę sytuację związaną z rzekomym pomorem drobiu w odnośnym państwie trzecim.
(4) Od 1998 r. Australia doświadczyła kilku wybuchów rzekomego pomoru drobiu, w szczególności w stanach Wiktoria i Nowa Południowa Walia.
(5) Od połowy listopada 2002 r. nie zanotowano w Australii żadnych dalszych wybuchów rzekomego pomoru drobiu i w dniu 26 czerwca 2003 r. australijskie władze weterynaryjne ogłosiły Australię wolną od tej choroby przed Międzynarodowym Biurem Chorób Epizootycznych (OIE).
(6) Sytuacja związana z rzekomym pomorem drobiu w Australii została skomplikowana przez fakt, że lenatalny (powolny) szczep wirusa powodujący endemię rzekomego pomoru drobiu wydaje się krążyć w Australii, co pokazała zdolność do mutacji w szczep velatalny (burzliwy). Australia zmienia obecnie strategię kontroli nad rzekomym pomorem drobiu z kraju nieobjętego szczepieniami przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu, naturalnie wolnego od rzekomego pomoru drobiu, na kraj objęty tymi szczepieniami.
(7) Zgodnie z informacją otrzymaną od australijskich władz weterynaryjnych używane są szczepionki zawierające żywe wirusy przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu, które nie są zgodne z prawodawstwem wspólnotowym. Dlatego należy zmienić decyzje 94/984/WE, 2000/609/WE i 2001/751/WE w odniesieniu do przywozu świeżego mięsa drobiowego, mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych przez człowieka, żywych ptaków bezgrzebieniowych i ich jaj wylęgowych z państw trzecich, w odniesieniu do Australii, biorąc pod uwagę rozwój sytuacji epidemiologicznej związanej z rzekomym pomorem drobiu i użycie takich szczepionek zawierających żywe wirusy.
(8) Komisja przyjęła kilka decyzji w odniesieniu do wymienionych wybuchów pomoru drobiu, w szczególności decyzję 2002/537/WE z dnia 2 lipca 2002 r. dotyczącą środków ochronnych odnoszących się do rzekomego pomoru drobiu w Australii(13), zmienioną decyzją 2002/942/WE(14), która obowiązywała od dnia 6 lipca 2002 r. do dnia 1 grudnia 2002 r. Ostatnio decyzję Komisji 2003/489/WE z dnia 25 czerwca 2003 r. dotyczącą środków ochronnych odnoszących się do rzekomego pomoru drobiu w Australii(15), którą stosuje się do dnia 1 stycznia 2004 r.
(9) Wraz z wymaganiami w zakresie świadectw ustanowionymi w obecnej decyzji środki ochronne przewidziane w decyzji 2003/489/WE stały się bezprzedmiotowe i decyzja 2003/489/WE powinna zostać odpowiednio uchylona.
(10) Jednakże australijskie władze weterynaryjne zażądały przyznania odstępstwa dla świeżego mięsa drobiowego, ptaków bezgrzebieniowych, dzikich zwierząt utrzymywanych przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego, drobiowych produktów mięsnych oraz drobiowych wyrobów mięsnych składających się z lub zawierających mięso wspomnianych powyżej gatunków, które zostało uzyskane z ptaków ubitych przed dniem 13 maja 2002 r., jak przewidziano w decyzji 2002/537/WE, czyli przed wybuchem epidemii.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 listopada 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 303 z 31.10.1990, str. 6.
(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(3) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 35.
(4) Dz.U. L 300 z 23.11.1999, str. 17.
(5) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.
(6) Dz.U. L 260 z 11.10.2003, str. 21.
(7) Dz.U. L 378 z 31.12.1994, str. 11.
(8) Dz.U. L 164 z 22.6.2002, str. 39.
(9) Dz.U. L 258 z 12.10.2000, str. 49.
(10) Dz.U. L 194 z 1.8.2003, str. 89.
(11) Dz.U. L 281 z 25.10.2001, str. 24.
(12) Dz.U. L 274 z 11.10.2002, str. 36.
(13) Dz.U. L 173 z 3.7.2002, str. 33.
(14) Dz.U. L 325 z 30.11.2002, str. 49.
(15) Dz.U. L 167 z 4.7.2003, str. 37.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.305.11 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/810/WE zmieniająca decyzje 94/984/WE, 2000/609/WE, 2001/751/WE w odniesieniu do przywozu świeżego mięsa drobiowego, mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych przez człowieka, żywych ptaków bezgrzebieniowych i ich jaj wylęgowych z państw trzecich w odniesieniu do Australii |
| Data aktu: | 17/11/2003 |
| Data ogłoszenia: | 22/11/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 22/11/2003 |