Rozporządzenie 1874/2003 zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1874/2003
z dnia 24 października 2003 r.
zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1234/2003(2), w szczególności jego załącznik VIII rozdział A część 1 lit. b) pkt ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 przewiduje zatwierdzanie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec Państw Członkowskich, jeśli spełniają one kryteria ustanowione w tym rozporządzeniu. Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 przewiduje również określenie wszelkich dodatkowych gwarancji, które mogą być wymagane w handlu wewnątrzwspólnotowym i przywozie zgodnie z tym rozporządzeniem.

(2) Decyzja Komisji 2003/100/WE z dnia 13 lutego 2003 r. ustanawiająca minimalne wymogi w zakresie tworzenia programów hodowli owiec odpornych na pasażowalne encefalopatie gąbczaste(3) przewiduje, że każde Państwo Członkowskie ma wprowadzić program hodowlany celem dokonania wyboru, pod względem odporności na TSE, w niektórych rasach owiec. Decyzja ta przewiduje również możliwość przyznania Państwom Członkowskim odstępstwa od wymogu ustanowienia programu hodowlanego, na podstawie krajowego programu kontroli trzęsawki owiec, przedłożonego i zatwierdzonego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001, uwzględniającego ciągłe i czynne monitorowanie owiec i kóz padłych na terenie gospodarstwa rolnego w zakresie wszystkich stad w danym Państwie Członkowskim.

(3) Dla dobra zdrowia zwierząt, krajowe programy kontroli trzęsawki owiec powinny być zatwierdzane jedynie wtedy, gdy istnieje możliwość małego rozpowszechnienia lub braku trzęsawki na terytorium Państwa Członkowskiego. W dniu 7 marca 2003 r. i w dniu 5 września 2003 r., odpowiednio Szwecja i Dania przedłożyły krajowe programy kontroli trzęsawki owiec. Uważa się, że programy te spełniają kryteria określone w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 i w przypadku obu Państw Członkowskich istnieje możliwość małego rozpowszechnienia lub braku trzęsawki owiec na ich terytoriach. Krajowe programy kontroli trzęsawki owiec tych Państw Członkowskich powinny zatem zostać zatwierdzone.

(4) Na podstawie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec, Szwecji i Danii powinno zostać przyznane odstępstwo od programu hodowlanego przewidzianego w decyzji 2003/100/WE oraz powinny zostać ustanowione dodatkowe gwarancje handlowe wymagane przez załącznik VIII rozdział A oraz załącznik IX rozdział E do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

(5) Krajowe programy kontroli trzęsawki owiec wraz z dodatkowymi gwarancjami mogą zostać w przyszłości zatwierdzone i określone dla innych Państw Członkowskich, podobnie jak odstępstwa od wymogu ustanowienia programów hodowlanych. Zgodnie z powyższym, właściwe jest przewidzenie tych środków w drodze rozporządzenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zatwierdzanie krajowych programów kontroli trzęsawki owiec

Niniejszym zatwierdza się krajowe programy kontroli trzęsawki owiec Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Dodatkowe gwarancje dotyczące gospodarstw

1.
Owce i kozy z przeznaczeniem dla Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku a pochodzące z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich muszą być hodowane nieprzerwanie od urodzenia w gospodarstwach, które spełniły następujące warunki przez okres co najmniej siedmiu lat przed datą wysyłki tych zwierząt:

a) nie zostały potwierdzone żadne przypadki trzęsawki owiec;

b) nie zostały zastosowane żadne środki zwalczania trzęsawki owiec;

c) gospodarstwa nie posiadają zwierząt zidentyfikowanych jako zagrożone, określonych w art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 999/2001.

2.
Nasienie, zarodki i komórki jajowe owiec i kóz, z przeznaczeniem dla Państw Członkowskich wymienionych w Załączniku a pochodzące z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich, muszą być otrzymywane od dawców hodowanych nieprzerwanie od urodzenia w gospodarstwach spełniających warunki określone w ust. 1.
Artykuł  3

Urzędowe ograniczenia dotyczące przemieszczania się

1.
Państwa Członkowskie wymienione w Załączniku stosują urzędowe ograniczenia dotyczące przemieszczania się, przewidziane w ust. 2, w stosunku do gospodarstw otrzymujących owce, kozy lub nasienie, zarodki i komórki jajowe tych zwierząt w okresie siedmiu lat od daty ostatniego przyjęcia tych zwierząt, nasienia, zarodków i komórek jajowych, gdy:

a) zwierzęta, nasienie, zarodki i komórki jajowe są otrzymywane z innych Państw Członkowskich niewymienionych w Załączniku lub państw trzecich; oraz

b) w ciągu trzech lat przed lub po wysyłce zwierząt, nasienia, zarodków i komórek jajowych trzęsawka owiec została potwierdzona w Państwie Członkowskim lub państwie trzecim wysyłki, określonym w lit. a).

2.
Gospodarstwa, które otrzymują zwierzęta, nasienie, zarodki i komórki jajowe, spełniające warunki określone w ust. 1 lit. a) i b), są objęte urzędowymi ograniczeniami, polegającymi na niewprowadzaniu do gospodarstwa i nieopuszczaniu go przez owce i kozy, nasienie, zarodki i komórki jajowe, z wyjątkiem bezpośredniego wywozu do rzeźni.
3.
Ograniczenia w przemieszczaniu się, zarysowane w ust. 2, nie są stosowane w przypadku odbioru owiec o białkowym genotypie prionowym ARR/ARR lub nasienia, zarodków i komórek jajowych od dawcy o białkowym genotypie prionowym ARR/ARR.
Artykuł  4

Odstępstwa od wymogu ustanowienia programu hodowlanego

Zgodnie z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze decyzji 2003/100/WE, Państwom Członkowskim wymienionym w Załączniku zostaje przyznane odstępstwo od wymogu ustanowienia programu hodowlanego, przewidzianego w art. 2 ust. 1 tej decyzji.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 października 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1.

(2) Dz.U. L 173 z 11.7.2003, str. 6.

(3) Dz.U. L 41 z 14.2.2003, str. 41.

ZAŁĄCZNIK 1

Kraje Członkowskie, których program krajowej kontroli scrapie został zatwierdzony

Dania

Finlandia

Szwecja

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1472/2004 z dnia 18 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.271.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.275.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1874/2003 zatwierdzające krajowe programy niektórych Państw Członkowskich dla kontroli trzęsawki owiec oraz określające dodatkowe gwarancje i przyznające odstępstwa w zakresie programów hodowli owiec odpornych na TSE zgodnie z decyzją 2003/100/WE
Data aktu: 24/10/2003
Data ogłoszenia: 25/10/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/11/2003