Decyzja 2003/728/WE w sprawie procedury atestowania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów metalowych konstrukcji budowlanych, zestawów betonowych konstrukcji budowlanych, prefabrykowanych elementów budowlanych, pokojowych zestawów chłodzących i zestawów ochrony przed obrywami skalnymi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 października 2003 r.
w sprawie procedury atestowania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów metalowych konstrukcji budowlanych, zestawów betonowych konstrukcji budowlanych, prefabrykowanych elementów budowlanych, pokojowych zestawów chłodzących i zestawów ochrony przed obrywami skalnymi

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3452)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/728/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja zobowiązana jest wybrać między dwoma procedurami dotyczącymi zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa. Oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do atestacji zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wymagany jest udział zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby ustalona w ten sposób procedura była wykazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych. Dlatego pożądane jest określenie koncepcji produktów lub rodziny produktów wykorzystywanych w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG. Dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom wymienionym w pierwszej możliwości, bez ciągłego nadzoru, oraz drugiej i trzeciej możliwości z ust. 2 ppkt ii) załącznika III. Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom określonym w ust. 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszej możliwości, z ciągłym nadzorem, w ust. 2 ppkt ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I niniejszym poświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji używanego przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  2

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku II wskazuje się w mandatach dotyczących wytycznych dla Europejskich Zatwierdzeń Technicznych.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 października 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

1. Zestawy metalowych konstrukcji budowlanych

Niniejsza decyzja obejmuje zestawy poddane obróbce przemysłowej, wprowadzane do obrotu jako kompletne budynki wykonane z komponentów wcześniej zaprojektowanych i prefabrykowanych przeznaczonych do produkcji seryjnej. Niniejsza decyzja dotyczy tylko tych zestawów, które spełniają minimalne wymagania określone poniżej. Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do zestawów częściowych, niespełniających minimalnych wymagań. Minimalne wymagania obejmują wszystkie następujące elementy: konstrukcyjne elementy budynku, połączenie budynku z podziemną częścią budynku i specyfikację istotnych części składowych zewnętrznej powłoki jako izolacji termicznej, okładziny, pokrycia dachowego, okładziny wewnętrznej, okien i drzwi zewnętrznych w zakresie niezbędnym do spełnienia wymogów zasadniczych stosowanych do budynku.

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania przy pracach budowlanych

2. Zestawy betonowych konstrukcji budowlanych

Niniejsza decyzja obejmuje zestawy poddane obróbce przemysłowej, wprowadzane do obrotu jako kompletne budynki wykonane z komponentów wcześniej zaprojektowanych i prefabrykowanych przeznaczonych do produkcji seryjnej. Niniejsza decyzja dotyczy tylko tych zestawów, które spełniają minimalne wymagania określone poniżej. Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do zestawów częściowych, niespełniających minimalnych wymagań. Minimalne wymagania obejmują wszystkie następujące elementy: konstrukcyjne elementy budynku, połączenie budynku z podziemną częścią budynku i specyfikację istotnych części składowych zewnętrznej powłoki jako izolacji termicznej, okładziny, pokrycia dachowego, okładziny wewnętrznej, okien i drzwi zewnętrznych w zakresie niezbędnym do spełnienia wymogów zasadniczych stosowanych do budynku.

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania przy pracach budowlanych

3. Prefabrykowane elementy budowlane

Niniejsza decyzja obejmuje prefabrykowane elementy budowlane, które można transportować na miejsce w niezależnym lub objętościowym formacie i szybko zapewniające powłokę odporną na działanie czynników atmosferycznych, możliwie z uwzględnieniem najwyższej odporności na działanie czynników atmosferycznych, łączenia pomiędzy elementami, połączenia z obsługą i wszelkimi połączeniami podłoża.

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania przy pracach budowlanych

4. Pokojowe zestawy chłodzące

Niniejsza decyzja obejmuje prefabrykowane pokojowe zestawy chłodzące do instalacji wewnątrz istniejących budynków lub przynajmniej chronionych przed działaniem zewnętrznych warunków klimatycznych, tj. gdzie pokojowe zestawy chłodzące nie są narażone na działanie zewnętrznych warunków klimatycznych. Złożone zestawy nie przyczyniają się do przejęcia obciążenia pracą, lecz przewidzieć można pomocniczy system w celu wsparcia całego złożonego zestawu lub jego części. Wyklucza się wyposażenie techniczne (np. systemy chłodzenia).

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania przy pracach budowlanych

5. Zestawy ochrony przed obrywami skalnymi

Niniejsza decyzja obejmuje zestawy ochrony przed obrywami skalnymi składające się z pojedynczej lub wielokrotnej siatki lub oczek sieci lub podobnych, wspartych metalową lub drewnianą konstrukcją (np. metalowe słupy) i być może kablami.

Mimo iż niektóre komponenty mogą być poddawane obróbce w różnych zakładach, niniejsza decyzja nie dotyczy takich pojedynczych komponentów, lecz końcowego zestawu budowlanego dostarczanego na budowę.

– do stosowania w inżynierii lądowej i wodnej

ZAŁĄCZNIK  II

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej, wnioskuje się do EOTA o sprecyzowanie następujących systemów atestacji zgodności w stosownych wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych:

Wyrób(-y) (jak określono w załączniku I) Zamierzone użycie Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) System (-y) zaświadczania zgodności
Zestawy metalowych konstrukcji budowlanych W pracach budowlanych Wszelkie 1
Zestawy betonowych konstrukcji budowlanych
Prefabrykowane elementy budowlane
Pokojowe zestawy chłodzące
Zestawy ochrony przed obrywami skalnymi W inżynierii lądowej i wodnej Wszelkie 1
System 1: patrz załącznik III.2 ppkt i) dyrektywy 89/106/EWG bez

kontrolnego badania próbek.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w stosownych przypadkach, ppkt 1.2.3 dokumentu interpretacyjnego).

W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.262.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/728/WE w sprawie procedury atestowania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów metalowych konstrukcji budowlanych, zestawów betonowych konstrukcji budowlanych, prefabrykowanych elementów budowlanych, pokojowych zestawów chłodzących i zestawów ochrony przed obrywami skalnymi
Data aktu: 03/10/2003
Data ogłoszenia: 14/10/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970