Rozporządzenie 152/2003 zmieniające środki antydumpingowe nakładane przez rozporządzenie (WE) nr 299/2001 na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 152/2003
z dnia 27 stycznia 2003 r.
zmieniające środki antydumpingowe nakładane przez rozporządzenie (WE) nr 299/2001 na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) (rozporządzenie podstawowe), w szczególności jego art. 11 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji, przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

1. Obowiązujące środki

(1) W lutym 2001 r. Rada na mocy rozporządzenia (WE) nr 299/2001(2) nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL). Cło przybrało formę cła specyficznego.

2. Wszczęcie

(2) Dnia 13 czerwca 2002 r. Komisja ogłosiła w drodze zawiadomienia (zawiadomienie o wszczęciu) opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich(3) wszczęcie częściowego tymczasowego postępowania przeglądowego w sprawie środków antydumpingowych stosowanych do przywozu nadmanganianu potasu pochodzącego z ChRL do Wspólnoty.

(3) Postępowanie zostało wszczęte z inicjatywy Komisji, w celu zbadania stosowności obowiązujących środków. Aktualny środek, tzn. cło w formie cła specyficznego nie uwzględnia sytuacji, gdy przywożone towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu.

3. Postępowanie

(4) Komisja oficjalnie poinformowała producentów eksportujących, importerów oraz znanych zainteresowanych użytkowników i ich zrzeszenia, przedstawicieli zainteresowanego kraju wywozu i producentów wspólnotowych o wszczęciu postępowania. Strony zainteresowane uzyskały możliwość przedstawienia swych opinii w formie pisemnej i złożenia wniosku o przesłuchanie w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu.

(5) Pewna liczba producentów eksportujących w zainteresowanym kraju jak również producentów wspólnotowych i wspólnotowych podmiotów gospodarczych przedstawiła swoje opinie w formie pisemnej. Wszystkim stronom, które złożyły wniosek o to w określonym wyżej terminie i wykazały istnienie szczególnych powodów, dla których powinny zostać przesłuchane, możliwość taka została przyznana.

(6) Komisja poszukiwała i zweryfikowała wszystkie informacje, które uznała za niezbędne do celów określenia stosowności obowiązujących środków.

B. WYNIKI POSTĘPOWANIA

(7) Artykuł 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(4) przewiduje dla określenia wartości celnej, proporcjonalne przeliczenie ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej w sytuacjach, gdy towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu.

(8) Aby uniknąć obciążania cłami antydumpingowymi w nadmiernej wysokości, cło specyficzne powinno zostać, w przypadku towarów uszkodzonych zmniejszone o wskaźnik procentowy odpowiadający proporcjonalnemu przeliczeniu ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej.

(9) Producenci wspólnotowi argumentowali, że termin "uszkodzony" jest ogólnikowy i może podlegać szerokiej interpretacji, która może prowadzić do praktyk obchodzenia przepisów lub nawet uczynić cło antydumpingowe nieskutecznym. Aby uniknąć obchodzenia przepisów, zaproponowano, aby w każdym przypadku, gdy organy celne uznają towary za uszkodzone, dostarczona została druga niezależna fachowa opinia w kwestii, czy towary są uszkodzone.

(10) Należy zauważyć, że wycena towarów uszkodzonych lub nieuszkodzonych, przeprowadzana jest przez organy celne zgodnie z dobrze ustanowionymi zasadami określonymi przez Wspólnotowy Kodeks Celny, niedopuszczającymi szerokiej interpretacji, która może uczynić cło antydumpingowe nieskutecznym. Ze względu na te ustanowione zasady, nie ma potrzeby ustanawiania przepisów szczególnych, obejmujących towary podlegające środkom antydumpingowym. Dlatego wniosek o wprowadzenie obowiązkowej drugiej fachowej opinii zostaje odrzucony.

(11) Z tego powodu sformułowany zostaje wniosek, że przy braku umotywowanych argumentów zainteresowanych stron, w przypadkach gdy towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu i cena faktycznie zapłacona bądź należna zostaje z tego powodu proporcjonalnie przeliczona w celu ustalenia wartości celnej, cło specyficzne zostaje obniżone o wskaźnik procentowy odpowiadający proporcjonalnemu przeliczeniu ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 1 rozporządzenia (WE) nr 299/2001 dodaje się następujący ustęp:

"4. W przypadku gdy towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu i cena faktycznie zapłacona bądź należna zostaje z tego powodu proporcjonalnie przeliczona w celu ustalenia wartości celnej, zgodnie z art. 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93, cło antydumpingowe obliczone na podstawie powyżej ustalonych wartości zostaje zmniejszone o wskaźnik procentowy odpowiadający proporcjonalnemu przeliczeniu ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 stycznia 2003 r.

W imieniu Rady
G. PAPANDREOU
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1972/2002 (Dz.U. L 305 z 7.11.2002, str. 1).

(2) Dz.U. L 44 z 15.2.2001, str. 4.

(3) Dz.U. C 140 z 13.6.2002, str. 12.

(4) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 444/2002 (Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.25.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 152/2003 zmieniające środki antydumpingowe nakładane przez rozporządzenie (WE) nr 299/2001 na przywóz nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej
Data aktu: 27/01/2003
Data ogłoszenia: 30/01/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/2003