Bułgaria-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Bułgarii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH). Bruksela.2003.01.09.

UMOWA
między Unią Europejską a Republiką Bułgarii w sprawie udziału Republiki Bułgarii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH)

UNIA EUROPEJSKA,

z jednej strony, oraz

REPUBLIKA BUŁGARII,

z drugiej strony,

obie zwane dalej "Uczestniczącymi Stronami",

UWZGLĘDNIAJĄC

- obecność Międzynarodowych Sił Policyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych (IPTF) w Bośni i Hercegowinie od 1996 roku i propozycję Unii Europejskiej dotyczącą zapewnienia do dnia 1 stycznia 2003 roku kontynuacji misji IPTF w Bośni i Hercegowinie,

- przyjęcie przez Bośnię i Hercegowinę tej propozycji w drodze wymiany listów w dniu 2 i 4 marca 2002 roku, która przewiduje między innymi, że zespół planowania EUPM ma uzyskać status obecnie przysługujący członkom Misji Obserwacyjnej Unii Europejskiej (EUMM) w Bośni i Hercegowinie,

- przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej dnia 11 marca 2002 roku wspólnego działania 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej(1) stanowiącego, że europejscy członkowie NATO spoza UE oraz inne państwa kandydujące do Unii Europejskiej, jak również inne Państwa Członkowskie OBWE nienależące do UE, które obecnie zasilają kadrowo IPTF, są zaproszone do wzięcia udziału w EUPM,

- umowę zawartą w dniu 4 października 2002 roku między UE a Bośnią i Hercegowiną w sprawie działalności EUPM w Bośni i Hercegowinie(2), zawierającą postanowienia dotyczące statusu personelu EUPM,

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ramy

Republika Bułgarii związana jest przepisami wspólnego działania 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie, włączając jego Załącznik w sprawie deklaracji celów EUPM, przyjętego przez Radę Unii Europejskiej dnia 11 marca 2002 roku, zgodnie z postanowieniami uzgodnionymi w poniższych artykułach.

Artykuł  2

Personel oddelegowany do EUPM

1.
Republika Bułgarii uczestniczy w EUPM delegując trzech funkcjonariuszy policji. Personel ten powinien zostać oddelegowany na co najmniej jeden rok, zakładając, że zapewniona jest właściwa rotacja delegowanego personelu.
2.
Republika Bułgarii zapewnia, że jej personel delegowany do EUPM podejmuje się swojej misji zgodnie z przepisami wspólnego działania 2002/210/WPZiB.
3.
Republika Bułgarii powiadamia we właściwym czasie EUPM i Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o każdej zmianie w odniesieniu do jej udziału w EUPM.
4.
Personel delegowany do EUPM przechodzi wszechstronne badania lekarskie, podlega szczepieniom i otrzymuje zaświadczenie lekarskie właściwego organu Republiki Bułgarii, że jest zdolny do pełnienia obowiązków. Personel oddelegowany do EUPM jest zaopatrzony w kopię takiego zaświadczenia.
5.
Republika Bułgarii ponosi koszty wysłania funkcjonariuszy policji i/lub międzynarodowego personelu cywilnego przez nią delegowanego, włączając wynagrodzenie, diety, koszty leczenia, ubezpieczenie i koszty podróży obejmującej wyjazd do i przyjazd z Bośni i Hercegowiny.
Artykuł  3

Status personelu delegowanego do EUPM

1.
Personel delegowany do EUPM przez Republikę Bułgarii objęty jest do dnia 31 grudnia 2002 roku umową stosowaną do zespołu planowania EUPM, a od dnia 1 stycznia 2003 roku umową zawartą dnia 4 października 2002 roku między Unią Europejską a Bośnią i Hercegowiną w sprawie działalności EUPM w Bośni i Hercegowinie.
2.
Republika Bułgarii jest obowiązana reagować na wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem, czy to wniesionymi przez pracownika, czy przeciw niemu. Instytucja państwowa lub wspólnotowa odpowiada za wniesienie powództwa przeciw oddelegowanemu.
3.
EUPM jest misją nieuzbrojoną i w związku z tym nie podlega żadnym zasadom zaangażowania.
4.
Delegowani funkcjonariusze policji pracują w swoich narodowych mundurach policyjnych. Berety i insygnia dostarczane są przez EUPM.
Artykuł  4

Zasady dowodzenia

1.
Udział Republiki Bułgarii w EUPM pozostaje bez uszczerbku dla autonomii decyzyjnej Unii. Personel delegowany przez Republikę Bułgarii wykonuje swoje obowiązki i postępuje zgodnie z interesami EUPM.
2.
Cały personel EUPM podlega całkowicie dowództwu swoich władz krajowych.
3.
Władze krajowe przekazują dowództwo operacyjne (OPCOM) szefowi misji/komisarzowi policji EUPM, który sprawuje to dowództwo poprzez hierarchiczną strukturę dowodzenia i kontroli.
4.
Szef misji/komisarz policji kieruje EUPM i zapewnia bieżące zarządzanie nią.
5.
Republika Bułgarii ma takie same prawa i obowiązki w zakresie bieżącego zarządzania operacjami jak Państwa Członkowskie Unii Europejskiej biorące udział w operacjach, zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego działania 2002/210/WPZiB. Odbywa się to na miejscu w normalnym toku operacji, włączając w to kwaterę główną misji policyjnej.
6.
Szef misji/komisarz policji EUPM jest odpowiedzialny za sprawy dyscyplinarne dotyczące personelu misji. W stosownym przypadku, postępowanie dyscyplinarne jest prowadzone przez zainteresowany organ krajowy.
7.
Republika Bułgarii wyznacza punkt kontaktowy kontyngentu krajowego w celu reprezentowania krajowego kontyngentu w ramach misji. Punkt kontaktowy zdaje sprawozdanie szefowi misji/komisarzowi policji EUPM dotyczące spraw krajowych i jest odpowiedzialny za bieżącą dyscyplinę kontyngentów.
8.
Decyzja Unii Europejskiej o zakończeniu operacji zostaje podjęta po konsultacji z Republiką Bułgarii, pod warunkiem że państwo to nadal uczestniczy w EUPM w dniu zakończenia misji.
Artykuł  5

Informacje niejawne

Republika Bułgarii przyjmuje właściwe środki w celu zapewnienia przestrzegania przepisów Rady dotyczących bezpieczeństwa, które są zawarte w decyzji Rady 2001/264/WE(3), w przypadku gdy jego personel delegowany do EUPM ma do czynienia z informacjami niejawnymi UE.

Artykuł  6

Składki na pokrycie kosztów bieżących

1.
Republika Bułgarii wpłaca kwotę w wysokości 25.000 EUR rocznie na pokrycie kosztów bieżących EUPM. Republika Bułgarii przewiduje dokonanie dodatkowych dobrowolnych wpłat na pokrycie kosztów bieżących, uwzględniając swoje środki i poziom uczestnictwa.
2.
Porozumienie zostaje podpisane między szefem misji/komisarzem policji EUPM a odpowiednimi służbami administracyjnymi Republiki Bułgarii w sprawie składek Republiki Bułgarii na pokrycie kosztów bieżących EUPM. Porozumienie to zawiera następujące postanowienia dotyczące:

a) danej kwoty, włączając ewentualne dodatkowe dobrowolne składki;

b) uzgodnień dotyczących płatności danej kwoty i zarządzania nią;

c) uzgodnień dotyczących weryfikacji, obejmujących kontrolę i audyt danej kwoty, w stosownym przypadku.

3.
Republika Bułgarii oficjalnie powiadamia EUPM i Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o całkowitej kwocie swojej składki na pokrycie kosztów bieżących przed dniem 15 listopada 2002 roku, a następnie przed dniem 1 listopada każdego roku i zawiera porozumienie finansowe przed dniem 15 grudnia każdego roku.
4.
Corocznie przed dniem 31 marca składki na pokrycie kosztów bieżących EUPM zostają złożone przez Republikę Bułgarii na rachunku bankowym, który zostanie wskazany temu państwu.
Artykuł  7

Nieprzestrzeganie obowiązków

Jeżeli jedna z Uczestniczących Stron nie przestrzega obowiązków ustanowionych w poprzednich artykułach, druga Strona ma prawo wypowiedzieć niniejszą umowę z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza Umowa wchodzi w życie wraz z jej podpisaniem. Umowa zostaje zawarta na czas uczestnictwa Republiki Bułgarii w EUPM.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 stycznia 2003 roku, w języku angielskim, w czterech egzemplarzach.
W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Republiki Bułgarii
(podpis pominięto) (podpis pominięto)

______

(1) Dz.U. L 70 z 13.3.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 293 z 29.10.2002, str. 2.

(3) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.239.41

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Bułgaria-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Republiki Bułgarii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH). Bruksela.2003.01.09.
Data aktu: 09/01/2003
Data ogłoszenia: 25/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/01/2003