Decyzja 2003/597/WE ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w odniesieniu do prowadzenia badań statystycznych dotyczących pogłowia i hodowli owiec i kóz

DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 sierpnia 2003 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w odniesieniu do prowadzenia badań statystycznych dotyczących pogłowia i hodowli owiec i kóz

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 2801)

(2003/597/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 sierpnia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/25/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie badań statystycznych prowadzonych w dziedzinie hodowli owiec i kóz(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/77/WE(2), w szczególności jej art. 1 ust. 4, art. 2 ust. 2, art. 3 ust. 2 i 3, art. 7, art. 10 ust. 1 i 2 oraz art. 13 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 94/434/WE z dnia 30 maja 1994 r. ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w odniesieniu do prowadzenia badań statystycznych dotyczących pogłowia i hodowli owiec i kóz(3) kilkakrotnie była znacznie zmieniana(4). Dla jasności i ze względów praktycznych wspomniana dyrektywa powinna zostać skodyfikowana.

(2) Konieczne są precyzyjne definicje w celu przeprowadzenia badań przewidzianych w dyrektywie 93/25/EWG. Wymaga to przede wszystkim określenia definicji gospodarstw rolnych objętych badaniem. Należy również dokładnie określić indywidualne kategorie, na jakie mają zostać rozbite wyniki badania, oraz klasy wielkości stad oraz regiony, według których Państwa Członkowskie opracowują wyniki badań w regularnych odstępach czasu. Do celów sporządzania statystyk uboju konieczna jest jedna definicja wagi tuszy.

(3) Zgodnie z dyrektywą 93/25/EWG, Państwa Członkowskie mogą na ich wniosek zostać upoważnione do korzystania ze źródeł administracyjnych zamiast badań statystycznych dotyczących hodowli owiec i kóz oraz określonego podziału według klas wielkości stada dla ostatecznych wyników z lat parzystych.

(4) Państwa Członkowskie złożyły wnioski o upoważnienia różnego rodzaju.

(5) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Statystyk Rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Do celów art. 2 ust. 2 dyrektywy 93/25/EWG "gospodarstwo rolne" oznacza każdą jednostkę techniczną oraz gospodarczą znajdującą się pod jednym zarządem, która wytwarza produkty rolne.
2.
Badania określone w art. 1 ust. 1 dyrektywy 93/25/EWG obejmują:

a) gospodarstwa rolne o wykorzystywanej powierzchni użytków rolnych 1 ha lub więcej;

b) gospodarstwa rolne o wykorzystywanej powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha, jeśli ich produkcja jest w określonym zakresie przeznaczona na sprzedaż lub jeśli ich jednostka produkcyjna przekracza określone progi naturalne.

3.
Jednakże Państwa Członkowskie, które pragną stosować inny próg badań statystycznych, dokonują ustalenia tych progów w taki sposób, aby z badań wykluczone zostały tylko najmniejsze gospodarstwa i aby łącznie wykluczone gospodarstwa stanowiły 1 % lub mniej całkowitej standardowej marży brutto danego Państwa Członkowskiego w rozumieniu decyzji Komisji 85/377/EWG(5).
Artykuł  2

Definicje kategorii owiec i kóz określone w art. 3 ust. 1 i art. 13 ust. 2 dyrektywy 93/25/EWG są wymienione w załączniku I.

Artykuł  3

Jednostki podziału terytorialnego określone w art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/25/EWG zostały podane w załączniku II.

Artykuł  4

Klasy wielkości określone w art. 10 ust. 1 dyrektywy 93/25/EWG zostały podane w załączniku III.

Artykuł  5

Wagę tusz określoną w art. 13 ust. 1 dyrektywy 93/25/EWG określono w załączniku IV.

Artykuł  6
1.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 dyrektywy 93/25/EWG Państwa Członkowskie wymienione w lit. a) załącznika V są upoważnione do korzystania ze źródeł administracyjnych zamiast badań statystycznych.
2.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy 93/25/EWG Państwa Członkowskie wymienione w lit. b) załącznika V są upoważnione do stosowania podziału według klas wielkości stada dla ostatecznych wyników z lat parzystych.
Artykuł  7

Decyzja 94/434/WE traci moc.

Odniesienia do uchylonej decyzji traktuje się jako odniesienia do niniejszej decyzji i odczytuje się je zgodnie z tabelą korelacji przedstawioną w załączniku VII.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 149 z 21.6.1993, str. 10.

(2) Dz.U. L 10 z 16.1.1998, str. 8.

(3) Dz.U. L 179 z 13.7.1994, str. 33.

(4) Patrz: załącznik VI.

(5) Dz.U. L 220 z 17.8.1985, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Definicje kategorii

Maciorki i jarki dopuszczone do tryka

Samice owiec, które przynajmniej raz okociły się, jak również te, które zostały dopuszczone do tryka po raz pierwszy.

Owce mleczne

Maciorki, które są hodowane wyłącznie lub głównie do produkcji mleka przeznaczonego do spożycia przez ludzi i/lub dla przetwórstwa na produkty mleczarskie. Obejmuje również wybrakowane owce (niezależnie od tego, czy były tuczone między ostatnią laktacją i ubojem).

Pozostałe maciorki

Maciorki inne niż owce mleczne.

Jagnięta

Samce lub samice owiec w wieku do około 12 miesięcy.

ZAŁĄCZNIK  II

Podziały terytorialne
Belgia: Région/Gewest
Dania: -
Niemcy: Bundesländer
Grecja: Regiony Służby Rozwoju Regionalnego
Hiszpania: País Vasco
Navarra
La Rioja
Aragón
Cataluña
Islas Baleares
Castilla y León
Madrid
Castilla-La Mancha
Comunidad Valenciana
Región de Murcia
Extremadura
Andalucía
pozostałe Comunidades Autónomas
Francja: - dla owiec, następujące regiony:
Midi-Pyrénées
Poitou-Charentes
Limousin
Aquitaine
Provence-Alpes-Côte d'Azur
Auvergne
pozostałe regiony
- dla kóz, następujące regiony:
Rhône-Alpes
Poitou-Charentes
Centre - Pays-de-la-Loire
Bourgogne
Midi-Pyrénées
pozostałe regiony
Irlandia -
Włochy: - dla owiec:
- Regioni
dla kóz: Regioni:
Piemonte
Lombardia
Toscana
Lazio
Campania
Puglia
Basilicata
Calabria
Sicilia
Sardegna
Luksemburg: -
Niderlandy: Prowincje
Austria: Bundesländer
Portugalia: Regiões
Finlandia: Etelä-Suomi - Uusimaa
Itä-Suomi
Väli-Suomi
Pohjois-Suomi
Szwecja: - dla owiec:
- 8 Riksområden
Zjednoczone Królestwo: Regiony Standardowe
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  III

ZAŁĄCZNIK  IV

Definicja wagi tuszy

Waga tuszy oznacza wagę zimną poubojową, po upuszczeniu krwi, po zdjęciu skóry i wypatroszeniu oraz po usunięciu łba (odciętego na wysokości stawu szczytowo-potylicznego), kopyt (odciętych na wysokości stawu nadgarstkowo-śródręcznego lub stawu stępowo-śródstopnego), ogona (uciętego na wysokości szóstego lub siódmego kręgu ogonowego) oraz organów płciowych (w tym wymion).

Nerki oraz tłuszcz nerkowy należą do tuszy.

ZAŁĄCZNIK  V

a) Państwa Członkowskie upoważnione do korzystania ze źródeł administracyjnych zamiast badań statystycznych.

b) Państwa Członkowskie upoważnione do wykorzystywania podziału według klas wielkości stada dla opracowywania ostatecznych wyników dla lat parzystych.

ZAŁĄCZNIK  VI

Uchylone decyzje z kolejnymi zmianami

Decyzja Komisji 94/434/WE: (Dz.U. L 179 z 13. 7.1994, str. 33)

Decyzja Komisji 95/380/WE, tylko art. 3 (Dz.U. L 228 z 23. 9.1995, str. 25)

Decyzja Komisji 1999/47/WE, tylko art. 3 (Dz.U. L 15 z 20. 1.1999, str. 10)

ZAŁĄCZNIK  VII

Tabela korelacji
Decyzja 94/434/WE Niniejsza decyzja
artykuły 1-6 artykuły 1-6
artykuł 7 i 8 -
- artykuł 7
artykuł 9 artykuł 8
załącznik I załącznik I
załącznik II załącznik II
załącznik III załącznik III
załącznik IV załącznik IV
załącznik V załącznik V
- załącznik VI
- załącznik VII

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.203.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/597/WE ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w odniesieniu do prowadzenia badań statystycznych dotyczących pogłowia i hodowli owiec i kóz
Data aktu: 04/08/2003
Data ogłoszenia: 12/08/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/08/2003