Rozporządzenie 1429/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1429/2003
z dnia 11 sierpnia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 386/90 z dnia 12 lutego 1990 r. w sprawie monitorowania wywozu produktów rolnych otrzymujących refundacje lub inne kwoty(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 163/94(2), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2090/2002(3), zmieniony rozporządzeniem (WE) nr 444/2003(4), przewiduje dokonanie kontroli podmiany w przypadkach, gdy zgłoszenie wywozowe zostaje przyjęte w urzędzie celnym wywozu, który nie jest urzędem celnym wyjścia lub urzędem, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5.

(2) W celu zapewnienia, że urzędy celne wyjścia lub urzędy, do których wysyła się egzemplarz kontrolny T5 stosują jednolitą praktykę, oraz aby uniknąć wątpliwości dotyczących tożsamości towarów, co jest warunkiem wstępnym do przyznania refundacji, należy zapewnić przeprowadzenie szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, w których urzędy celne odkryły, że usunięto plomby umieszczone przy wywozie, ale nie pod dozorem celnym, albo je zerwano lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania. Ze względu na to, że w tych przypadkach istnieje wyraźne podejrzenie podmiany, szczegółowe kontrole podmiany wymagają zwiększonej uwagi, która obejmuje, w miarę potrzeb, kontrolę bezpośrednią towarów.

(3) W celu zapewnienia, że przeprowadzono odpowiednią liczbę kontroli podmiany towarów, które mają być wywiezione, należy zapewnić przeprowadzenie szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, gdy plomby zostały usunięte, ale nie pod dozorem celnym, lub zerwane lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania, które zostaną uwzględnione w ograniczonym zakresie wyłącznie przy obliczaniu minimalnej liczby kontroli podmiany.

(4) W celu poprawy monitorowania kontroli podmiany, należy zapewnić informacje dotyczące liczby przeprowadzonych szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, gdy plomby zostały usunięte, ale nie pod dozorem celnym, lub zostały zerwane lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania, który powinny być udostępnione w dowolnym czasie przez dane urzędy celne a wszystkie kontrole podmiany powinny być przedmiotem sprawozdania dotyczącego wykazu przeprowadzonych kontroli.

(5) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 powinno zostać zmienione.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami wszystkich zainteresowanych Komitetów Zarządzających,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 10 rozporządzenia (WE) nr 2090/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) W ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli urząd celny wywozu nie zaplombował środków transportu lub opakowań, należy przeprowadzić kontrole podmiany, gdzie jest to możliwe biorąc pod uwagę analizę ryzyka, bez uszczerbku dla ust. 2a i kontroli przeprowadzonych na mocy innych przepisów.";

2) Dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a W przypadku gdy urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 odkryje, że plomby umieszczone przy wywozie zostały usunięte, lecz nie pod dozorem celnym, lub zostały złamane lub nie przyznano zwolnienia od plombowania na mocy art. 357 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, należy przeprowadzić szczegółową kontrolę podmiany.

Liczba szczegółowych kontroli podmiany przeprowadzonych zgodnie z poprzednim akapitem, podlega limitowi 50 %, należy uwzględnić do celów obliczenia kontroli podmiany zgodnie z ust. 2 akapit drugi."

3) W ust. 4 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Kontrola podmiany, określona w ust. 2 polega na sprawdzeniu wzrokowo, czy towary odpowiadają dokumentowi, który im towarzyszy od urzędu celnego wywozu do urzędu celnego wyjścia lub urzędu, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5.";

4) Dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. W przypadku kontroli podmiany określonej w ust. 2a, urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 decyduje, biorąc pod uwagę analizę ryzyka, czy kontrola obejmuje tylko kontrolę wzrokową, określona w ust. 4 lub czy wymaga kontroli bezpośredniej na podstawie art. 5 ust. 1 i 4.";

5) W ust. 5 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Każdy urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 podejmuje środki, aby udostępniać w dowolnym czasie informacje o:

a) liczbie zgłoszeń wywozowych wziętych pod uwagę do celów kontroli podmiany określonych w ust. 2;

b) liczbie przeprowadzonych kontroli podmiany określonych w ust. 2;

c) liczbie przeprowadzonych kontroli podmiany określonych w ust. 2a.";

6) Dodaje się ust. 5a:

"5a. Każda kontrola podmiany określona w ust. 2 i 2a jest przedmiotem sprawozdania sporządzanego przez właściwego urzędnika, który ją przeprowadza. Sprawozdanie umożliwia monitorowanie przeprowadzonych kontroli oraz znajduje się w nim data i nazwisko urzędnika. Jest ono przetrzymywane przez urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 przez trzy lata po roku wywozu w sposób, który pozwala na łatwy dostęp do niego."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r. w odniesieniu do zgłoszeń przyjętych od tej daty.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 16.2.1990, str. 6.

(2) Dz.U. L 24 z 29.1.1994, str. 2.

(3) Dz.U. L 322 z 27.11.2002, str. 4.

(4) Dz.U. L 67 z 12.3.2003, str. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.203.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1429/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji
Data aktu: 11/08/2003
Data ogłoszenia: 12/08/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/08/2003, 01/01/2004