Rozporządzenie 1429/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1429/2003
z dnia 11 sierpnia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 386/90 z dnia 12 lutego 1990 r. w sprawie monitorowania wywozu produktów rolnych otrzymujących refundacje lub inne kwoty(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 163/94(2), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2090/2002(3), zmieniony rozporządzeniem (WE) nr 444/2003(4), przewiduje dokonanie kontroli podmiany w przypadkach, gdy zgłoszenie wywozowe zostaje przyjęte w urzędzie celnym wywozu, który nie jest urzędem celnym wyjścia lub urzędem, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5.

(2) W celu zapewnienia, że urzędy celne wyjścia lub urzędy, do których wysyła się egzemplarz kontrolny T5 stosują jednolitą praktykę, oraz aby uniknąć wątpliwości dotyczących tożsamości towarów, co jest warunkiem wstępnym do przyznania refundacji, należy zapewnić przeprowadzenie szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, w których urzędy celne odkryły, że usunięto plomby umieszczone przy wywozie, ale nie pod dozorem celnym, albo je zerwano lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania. Ze względu na to, że w tych przypadkach istnieje wyraźne podejrzenie podmiany, szczegółowe kontrole podmiany wymagają zwiększonej uwagi, która obejmuje, w miarę potrzeb, kontrolę bezpośrednią towarów.

(3) W celu zapewnienia, że przeprowadzono odpowiednią liczbę kontroli podmiany towarów, które mają być wywiezione, należy zapewnić przeprowadzenie szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, gdy plomby zostały usunięte, ale nie pod dozorem celnym, lub zerwane lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania, które zostaną uwzględnione w ograniczonym zakresie wyłącznie przy obliczaniu minimalnej liczby kontroli podmiany.

(4) W celu poprawy monitorowania kontroli podmiany, należy zapewnić informacje dotyczące liczby przeprowadzonych szczegółowych kontroli podmiany w przypadkach, gdy plomby zostały usunięte, ale nie pod dozorem celnym, lub zostały zerwane lub gdy nie przyznano zwolnienia od plombowania, który powinny być udostępnione w dowolnym czasie przez dane urzędy celne a wszystkie kontrole podmiany powinny być przedmiotem sprawozdania dotyczącego wykazu przeprowadzonych kontroli.

(5) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 powinno zostać zmienione.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami wszystkich zainteresowanych Komitetów Zarządzających,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 10 rozporządzenia (WE) nr 2090/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) W ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli urząd celny wywozu nie zaplombował środków transportu lub opakowań, należy przeprowadzić kontrole podmiany, gdzie jest to możliwe biorąc pod uwagę analizę ryzyka, bez uszczerbku dla ust. 2a i kontroli przeprowadzonych na mocy innych przepisów.";

2) Dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a W przypadku gdy urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 odkryje, że plomby umieszczone przy wywozie zostały usunięte, lecz nie pod dozorem celnym, lub zostały złamane lub nie przyznano zwolnienia od plombowania na mocy art. 357 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, należy przeprowadzić szczegółową kontrolę podmiany.

Liczba szczegółowych kontroli podmiany przeprowadzonych zgodnie z poprzednim akapitem, podlega limitowi 50 %, należy uwzględnić do celów obliczenia kontroli podmiany zgodnie z ust. 2 akapit drugi."

3) W ust. 4 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Kontrola podmiany, określona w ust. 2 polega na sprawdzeniu wzrokowo, czy towary odpowiadają dokumentowi, który im towarzyszy od urzędu celnego wywozu do urzędu celnego wyjścia lub urzędu, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5.";

4) Dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. W przypadku kontroli podmiany określonej w ust. 2a, urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 decyduje, biorąc pod uwagę analizę ryzyka, czy kontrola obejmuje tylko kontrolę wzrokową, określona w ust. 4 lub czy wymaga kontroli bezpośredniej na podstawie art. 5 ust. 1 i 4.";

5) W ust. 5 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Każdy urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 podejmuje środki, aby udostępniać w dowolnym czasie informacje o:

a) liczbie zgłoszeń wywozowych wziętych pod uwagę do celów kontroli podmiany określonych w ust. 2;

b) liczbie przeprowadzonych kontroli podmiany określonych w ust. 2;

c) liczbie przeprowadzonych kontroli podmiany określonych w ust. 2a.";

6) Dodaje się ust. 5a:

"5a. Każda kontrola podmiany określona w ust. 2 i 2a jest przedmiotem sprawozdania sporządzanego przez właściwego urzędnika, który ją przeprowadza. Sprawozdanie umożliwia monitorowanie przeprowadzonych kontroli oraz znajduje się w nim data i nazwisko urzędnika. Jest ono przetrzymywane przez urząd celny wyjścia lub urząd, do którego wysyła się egzemplarz kontrolny T5 przez trzy lata po roku wywozu w sposób, który pozwala na łatwy dostęp do niego."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r. w odniesieniu do zgłoszeń przyjętych od tej daty.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 16.2.1990, str. 6.

(2) Dz.U. L 24 z 29.1.1994, str. 2.

(3) Dz.U. L 322 z 27.11.2002, str. 4.

(4) Dz.U. L 67 z 12.3.2003, str. 3.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.203.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1429/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2090/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 386/90 w sprawie kontroli bezpośrednich przy wywozie produktów rolnych kwalifikujących się do refundacji
Data aktu: 11/08/2003
Data ogłoszenia: 12/08/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2004, 19/08/2003