uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/524/EWG z dnia 23 listopada 1970 r., dotyczącą dodatków paszowych 1 , ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji (WE) nr 1756/2002 2 , w szczególności jej art. 3 i 9 lit. d) i e),
(1) Kilka dodatków należących do grupy pierwiastków śladowych uzyskało zezwolenie na pewnych warunkach zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG, w drodze rozporządzeń (WE) nr 2316/98 3 , (WE) nr 639/1999 4 , (WE) nr 2293/1999 5 , (WE) nr 2200/2001 6 i (WE) nr 871/2003 7 .
(2) W związku z rozwojem wiedzy naukowej i technicznej zbadano ponownie maksymalną zawartość pierwiastków śladowych, dozwoloną w paszach w celu zapewnienia optymalnego zastosowania warunków zezwolenia, ustanowionych w art. 3 lit. a) dyrektywy 70/524/EWG.
(3) Przy obecnym stanie wiedzy naukowej i technicznej można uznać, że maksymalna zawartość żelaza, kobaltu, miedzi, manganu i cynku dozwolona w paszach zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG powinna zostać zmniejszona w celu lepszego spełniania wymogów ustanowionych w art. 3a lit. a) i b) tej dyrektywy, w szczególności działań w celu zaspokojenia potrzeb żywieniowych, poprawy produkcji zwierzęcej oraz ograniczenia szkodliwych skutków spowodowanych przez odchody zwierzęce, a także zmniejszenia niekorzystnego wpływu, jaki obecne poziomy niektórych pierwiastków śladowych wywierają na zdrowie ludzkie oraz środowisko naturalne.
(4) Maksymalna zawartość pierwiastków śladowych dopuszczalnych w paszach musi być obliczana, biorąc pod uwagę nie tylko wymagania fizjologiczne zwierząt, lecz także inne aspekty, takie jak średnie wymagania oraz zmienność wymagań co do diety, konieczność zaspokojenia potrzeb większości członków populacji zwierzęcych oraz możliwości zaistnienia niedociągnięć w stosowaniu składników pokarmowych.
(5) Komitet Naukowy ds. Żywienia Zwierząt dnia 19 lutego i dnia 14 marca 2003 r. wydał opinię na temat zastosowania, odpowiednio, miedzi i cynku w paszach. Komitet Naukowy ds. Żywienia Zwierząt stwierdził, że obecne najwyższe dopuszczalne poziomy omawianych pierwiastków śladowych dozwolone w paszach są w większości przypadków wyższe niż jest to konieczne z uwagi na skutki odnośnych dodatków i zaleca on obniżenie tych poziomów w celu dostosowania ich do fizjologicznych wymogów zwierząt.
(6) Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy naukowej i technicznej dotyczącej w szczególności zawartości żelaza w paszach, ssące prosięta muszą zatrzymywać 7-16 mg/kg żelaza dziennie lub 21 mg żelaza na kilogram wagi ciała w celu zachowania odpowiednich poziomów hemoglobiny. Mleko macior zawiera przeciętnie tylko 1 mg żelaza na litr. Dlatego też prosięta otrzymujące tylko mleko szybko zapadają na anemię. Należy więc podawać prosiętom żelazo w mieszankach paszowych uzupełniających, zawierających wysoką zawartość tego pierwiastka, jeżeli w okresie ssania prosięta karmione są tylko mlekiem.
(7) Należy zapewnić okres przejściowy trwający sześć miesięcy na wprowadzanie życie nowych wymagań oraz okres przejściowy trwający dziewięć miesięcy na zbyt istniejących zapasów pasz oznakowanych zgodnie z poprzednimi warunkami ustalonymi na mocy dyrektywy 70/524/EWG.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2112/2003 z dnia 1 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.317.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1980/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.318.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2006 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 107/2014 z dnia 5 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.36.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2014 r.
- zmieniony przez art. 1a rozporządzenia nr 601/2013 z dnia 24 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.172.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1095 z dnia 6 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.182.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2016 r.
- zmieniony przez art. 8 rozporządzenia nr (UE) 2017/1145 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.166.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2017 r.
- zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr (UE) 2017/2330 z dnia 14 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.333.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/1039 z dnia 23 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.186.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 sierpnia 2018 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.187.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1334/2003 zmieniające warunki zezwolenia na kilka dodatków paszowych, należących do grupy pierwiastków śladowych |
| Data aktu: | 25/07/2003 |
| Data ogłoszenia: | 26/07/2003 |
| Data wejścia w życie: | 15/08/2003, 26/01/2004 |