Rozporządzenie 1267/2003 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do terminów przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych, w odniesieniu do odstępstw dotyczących przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych i w odniesieniu do przekazywania danych dotyczących zatrudnienia w godzinach przepracowanych

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1267/2003 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 16 czerwca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do terminów przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych, w odniesieniu do odstępstw dotyczących przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych i w odniesieniu do przekazywania danych dotyczących zatrudnienia w godzinach przepracowanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(4) zawiera wzorce ramowe wspólnych norm, definicji, klasyfikacji oraz reguł rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu rachunków Państw Członkowskich z uwagi na wymóg prowadzenia statystyki we Wspólnocie, w celu uzyskania porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) Sprawozdanie Komitetu Walutowego w sprawie wymogów statystycznych w Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW), zatwierdzone przez Radę Ecofin, z dnia 18 stycznia 1999 r., podkreślało, że w celu sprawnego funkcjonowania UGW i jednolitego rynku największe znaczenie mają skuteczny nadzór i koordynacja polityk gospodarczych i że wymaga to wyczerpującego systemu informacji statystycznych dostarczającego politykom niezbędnych danych, na których opierają oni swoje decyzje. Sprawozdanie to określało w zarysie wysoki priorytet dostępności takich informacji dla Wspólnoty, w szczególności dla Państw Członkowskich uczestniczących w strefie euro.

(3) Sprawozdanie podkreślało, że porównanie rynku pracy między krajami będzie wymagało więcej uwagi w UGW.

(4) W celu opracowania statystyk kwartalnych w odniesieniu do strefy euro termin przekazania głównych agregatów rachunków narodowych powinien zostać ograniczony do 70 dni.

(5) Kwartalne i roczne odstępstwa przyznane Państwom Członkowskim, które uniemożliwiają opracowanie głównych agregatów rachunków narodowych w odniesieniu do strefy euro i Wspólnoty, powinny zostać uchylone.

(6) Plan działań w sprawie wymogów statystycznych Unii Gospodarczej i Walutowej, zatwierdzony przez Radę Ecofin, z dnia 29 września 2000 r. określa jako priorytet przekazywanie danych rachunków narodowych dotyczących zatrudnienia zgodnie z jednostką "godziny przepracowane".

(7) Komitet ds. Programu Statystycznego (SPC) i Komitet ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych i Bilansu Płatniczego (CMFB) były odpowiednio konsultowane zgodnie z art. 3 decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(5), oraz decyzją Rady 91/115/EWG(6), odpowiednio,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku B do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 wprowadza się następujące zmiany:

1. W tekście następującym po tytule: "Program przekazywania danych rachunków narodowych" wprowadza się następujące zmiany:

a) tekst "Przeglądu tabel" zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I;

b) tekst tabeli 1 "Główne agregaty - zadania kwartalne i roczne" zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II.

2. Tekst następujący po tytule: "Odstępstwa dotyczące tabel dostarczanych w ramach kwestionariusza »ESA 95« według krajów" zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku III.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 16 czerwca 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. PAPANDREOU
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 203 E z 27.8.2002, str. 258.

(2) Dz.U. C 253 z 22.10.2002, str. 14.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 18 lutego 2003 r. (Dz.U. C 125 E z 27.5.2003, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 maja 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 359/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 1).

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zmiany do tabeli "Przegląd tabel" załącznika B - Program przekazywania danych rachunków narodowych - rozporządzenia (WE) nr 2223/96, (ESA 95)

PROGRAM PRZEKAZYWANIA DANYCH RACHUNKÓW NARODOWYCH

Przegląd tabel

Pierwszy przekaz Opóźnienie + miesiąc

(dni, gdzie wymieniono)

Przekaz za lata Tematyka tabel Tabela nr
2002 70 dni 1995-2001 Główne agregaty, roczne 1
2002 70 dni 1995-2001 Główne agregaty, kwartalne 1
1999 8 1995-1998 Główne agregaty instytucji rządowych i samorządowych 2
2001 3 1997-2000 Główne agregaty instytucji rządowych i samorządowych 2'
2000 9 1995-1999 Tabele według branż 3
2000 9 1995-1999 Wywóz i przywóz UE/państwa trzecie 4
2000 9 1995-1999 Wydatki na spożycie ostateczne gospodarstw domowych według przeznaczenia 5
2000 9 1995-1999 Rachunki finansowe według sektorów (transakcji) 6
2000 9 1995-1999 Bilanse aktywów i pasywów finansowych 7
2000 12 1995-1999 Rachunki niefinansowe według sektorów 8
2000 12 1995-1999 Szczegółowe wpływy podatkowe według sektorów 9
2000 24 1995-1998 Tabele według branży i regionów, NUTS II, A17 10
2001 12 1995-2000 Wydatki instytucji centralnych i samorządowych według funkcji 11
2001 24 1995-1999 Tabele według branży i regionów, NUTS III, A3 12
2001 24 1995-1999 Rachunki gospodarstw domowych według regionów, NUTS II 13
2001 24 1995-1999 Aktywa trwałe w gospodarce ogółem i według produktów (Pi 3) 14
2002 36 1995-1999 Tabela podaży w cenach bazowych wraz z przeliczeniem na ceny nabycia, A60 × P60 15
2002 36 1995-1999 Tabela wykorzystania w cenach nabycia, A60 × P60 16
2002 36 1995(*) Symetryczna tabela przepływów międzybranżowych w cenach bazowych, P60 × P60, co pięć lat 17
2002 36 1995(*) Symetryczna tabela przepływów międzybranżowych dla produkcji krajowej w cenach bazowych, P60 × P60, co pięć lat 18
2002 36 1995(*) Symetryczna tabela przepływów międzybranżowych dla przywozu w cenach bazowych P60 × P60, co pięć lat 19
2003 36 2000 Klasyfikacja krzyżowa środków trwałych według branż i produktu, A31 × Pi 3, co pięć lat 20
2003 36 2000 Klasyfikacja krzyżowa rachunku produkcji według branż i sektorów, A60 × (S111, S12, S13, S14, S15), co pięć lat 21
2003 36 2000 Tabela krzyżowa stałych inwestycji brutto według branż i produktu, A31 × P60, co pięć lat 22
patrz tabela patrz tabela patrz tabela Obliczenia retrospektywne 23
t: okres odniesienia (rok lub kwartał).
(*) Tablicę z danymi za okres 5-letni za rok 2000 należy przekazać w roku 2003.

ZAŁĄCZNIK  II

Zmiany do tabeli 1 - Główne agregaty, zadania kwartalne i roczne - załącznika B - Program przekazywania danych rachunków narodowych - rozporządzenia (WE) nr 2223/96, (ESA 95)

Tabela 1 - Główne agregaty - zadania kwartalne i roczne
Kod Wykaz zmiennych Podział + Ceny bieżące Ceny stałe
Wartość dodana i produkt krajowy brutto
B.1g 1. Wartość dodana brutto w cenach bazowych A6 x x
D.21-D.31 2. Podatki pomniejszone o subsydia do produktów x x
P.119 3. FISIM x x
B.1*g 4. Produkt krajowy brutto w cenach rynkowych x x
Wydatki produktu krajowego brutto
P.3 5. Wydatki na spożycie ostateczne ogółem x x
P.3 6. a) Wydatki gospodarstw domowych na spożycie

ostateczne (koncepcja krajowa)

x x
P.3 6. b) Wydatki gospodarstw domowych na spożycie

ostateczne (koncepcja narodowa)

x x
P.3 7. Wydatki na spożycie ostateczne INKgd x x
P.3 8. Wydatki na spożycie ostateczne w instytucjach

rządowych i samorządowych

x x
P.31 a) Spożycie indywidualne x x
P.32 b) Spożycie ogólnospołeczne x x
P.4 9. Spożycie ostateczne skorygowane gospodarstw domowych x x
P.41 a) Spożycie indywidualne x x
P.5 10. Inwestycje brutto x x
P.51 a) Środki trwale brutto Pi 6 x x
P.52 b) Zmiany w zapasach x x
P.53 c) Nabycie pomniejszone o sprzedaż aktywów o

wyjątkowej wartości

x x
P.6 11. Wywóz towarów (fob) i usług x x
P.7 12. Przywóz towarów (fob) i usług x x
Dochód, oszczędności i wierzytelności netto
B.5 13. Saldo dochodów podstawowych z zagranicą x x
B.5*g 14. Dochód narodowy brutto w cenach rynkowych x (x)
K.1 15. Zużycie środków trwałych x x
B.5*n 16. Dochód narodowy netto w cenach rynkowych x x
D.5, D.6, D.7 17. Transfery bieżące netto z zagranicą x
B.6n 18. Dochód do dyspozycji, netto x (x)
B.8n 19. Oszczędności krajowe, netto x
D.9 20. Transfery kapitałowe netto z zagranicą x
B.9 21. Wierzytelności netto lub zadłużenie netto kraju x
Ludność, zatrudnienie, wynagrodzenie pracownicze
22. Ludność i dane o zatrudnieniu
a) Ludność ogółem (1 000)
b) Osoby bezrobotne (1 000)
c) Zatrudnienie w produkcji przez rezydentów

(tysiące osób zatrudnionych i tysiące

przepracowanych godzin) i zatrudnienie rezydentów

(tysiące osób)

osoby pracujące na własny rachunek A6(**)
osoby fizyczne pracujące najemnie A6(**)
D.1 23. Wynagrodzenie pracownicze zatrudnionych w produkcji

przez rezydentów i wynagrodzenie pracowników

rezydentów

A6(**) x
D.11 a) Wynagrodzenia i płace brutto A6(**) x
+ Jeśli nie ma wskazanego podziału, oznacza gospodarkę ogółem.
(**) A6 tylko dla osób pracujących na własny rachunek oraz osób fizycznych pracujących najemnie,

zatrudnionych w produkcji przez rezydentów.

(x) W wartościach realnych.
.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ZAŁĄCZNIK  III

Zmiany w tabelach według krajów z załącznika B - Odstępstwa dotyczące tabel dostarczanych w ramach kwestionariusza "ESA 95" według krajów - do rozporządzenia (WE) nr 2223/96, (ESA 95)

ODSTĘPSTWA DOTYCZĄCE TABEL DOSTARCZANYCH W RAMACH KWESTIONARIUSZA "ESA 95" WEDŁUG KRAJÓW

grafika

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.180.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1267/2003 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do terminów przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych, w odniesieniu do odstępstw dotyczących przekazywania głównych agregatów rachunków narodowych i w odniesieniu do przekazywania danych dotyczących zatrudnienia w godzinach przepracowanych
Data aktu: 16/06/2003
Data ogłoszenia: 18/07/2003
Data wejścia w życie: 07/08/2003, 01/05/2004