(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2003 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 44 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europejska w Lizbonie w dniach 23-24 marca 2000 r. zwróciła uwagę na potrzebę przyspieszenia zakończenia tworzenia rynku wewnętrznego usług finansowych, ustaliła 2005 r. jako termin wdrożenia planu działania Komisji w sprawie usług finansowych i ponagliła do podjęcia działań dla poprawy porównywalności sprawozdań finansowych sporządzanych przez spółki wspólnotowe, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (zwane dalej spółkami notowanymi na giełdzie).
(2) W dniu 13 czerwca 2000 r. Komisja opublikowała komunikat zatytułowany "Unijna strategia sprawozdawczości finansowej: Dalsze działania", w którym zaproponowano, aby wszystkie spółki notowane na giełdzie sporządzały skonsolidowane sprawozdania finansowe według jednych standardów rachunkowości, mianowicie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR), najpóźniej do 2005 r.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości(4) (zwane dalej rozporządzeniem MSR) wprowadziło wymóg, aby począwszy od 2005 r. wszystkie spółki notowane na giełdzie sporządzały skonsolidowane sprawozdania finansowe zgodnie z MSR przyjętymi do stosowania w obrębie Wspólnoty. Dało ono także Państwom Członkowskim możliwość zezwolenia lub nakazania, aby stosowano przyjęte MSR przy sporządzaniu rocznych sprawozdań finansowych oraz zezwolenia lub nakazania, aby przyjęte MSR były stosowane przez spółki nienotowane na giełdzie.
(4) Rozporządzenie MSR przewiduje, że aby przyjąć jakikolwiek międzynarodowy standard rachunkowości do stosowania we Wspólnocie, musi on spełniać podstawowy wymóg czwartej dyrektywy Rady 78/660/EWG z dnia 25 lipca 1978 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek(5) oraz siódmej dyrektywy Rady 83/349/EWG z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych(6), to znaczy, że jego stosowanie prowadzi do przedstawienia sytuacji finansowej i wyników przedsiębiorstwa w sposób rzetelny i jasny - rozpatrując tę zasadę w świetle powyższych dyrektyw bez sugerowania ścisłej zgodności z bezwzględnie każdym zapisem tych dyrektyw.
(5) Jako że dla rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych jednostek objętych przepisami dyrektyw 78/660/EWG i 83/349/EWG, które nie są sporządzane zgodnie z rozporządzeniem MSR, dyrektywy te nadal będą podstawowym źródłem wspólnotowych wymogów w zakresie rachunkowości, ważne jest istnienie równych reguł dla wspólnotowych spółek stosujących MSR i tych, które ich nie stosują.
(6) Zarówno do celów przyjęcia MSR, jak i stosowania dyrektyw 78/660/EWG i 83/349/EWG pożądane jest, aby dyrektywy te odzwierciedlały ustalenia w zakresie rachunkowości międzynarodowej. W tym względzie komunikat Komisji zatytułowany "Harmonizacja rachunkowości: Nowa strategia a harmonizacja międzynarodowa" wezwał Unię Europejską do pracy nad zachowaniem spójności między wspólnotowymi dyrektywami dotyczącymi rachunkowości a ustaleniami w zakresie międzynarodowych standardów rachunkowości, w szczególności dokonywanymi przez Komitet ds. Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASC).
(7) Państwa Członkowskie powinny móc modyfikować sposób prezentowania rachunku zysków i strat oraz bilansu zgodnie z międzynarodowymi ustaleniami wyrażonymi standardami wydawanymi przez Radę ds. Międzynarowych Standardów Rachunkowości (IASB).
(8) Państwa Członkowskie powinny móc zezwolić lub nakazać, aby stosowano przeszacowania i wartość godziwą zgodnie z międzynarodowymi ustaleniami wyrażonymi standardami wydawanymi przez IASB.
(9) Roczne sprawozdanie z działalności i skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności stanowią istotne elementy sprawozdawczości finansowej. Zaostrzenie zgodnie z obecnie stosowanymi najlepszymi praktykami obowiązującego wymogu odnośnie do wyżej wymienionych tak, aby przedstawiały one rzetelną ocenę rozwoju przedsiębiorstwa oraz jego sytuacji w sposób zgodny z wielkością i złożonością przedsiębiorstwa, jest konieczne w celu promowania większej spójności oraz udzielania dodatkowych wytycznych odnośnie do informacji, które powinna zawierać "rzetelna ocena". Informacje te nie powinny się ograniczać do aspektów finansowych działalności spółki. Oczekuje się, że w odpowiednich przypadkach powinna ona prowadzić do analizy aspektów ochrony środowiska i społecznych niezbędnych dla zrozumienia rozwoju spółki, jej wyników lub sytuacji. Jest to zgodne także z zaleceniem Komisji 2001/453/WE z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie ujmowania, wyceny i ujawniania zagadnień związanych z ochroną środowiska w rocznych sprawozdaniach finansowych i rocznych sprawozdaniach z działalności spółek(7). Jednakże zważywszy na ewoluujący charakter tego obszaru sprawozdawczości finansowej oraz biorąc pod uwagę nałożenie ewentualnego obciążenia na przedsiębiorstwa poniżej pewnej wielkości, Państwa Członkowskie mogą zadecydować o odstąpieniu od obowiązku przedstawiania informacji niefinansowych w przypadku rocznego sprawozdania z działalności tych jednostek.
(10) Różnice w sporządzaniu i prezentowaniu raportu z badania zmniejszają porównywalność i rozumienie przez użytkownika tak istotnego aspektu sprawozdawczości finansowej. Należy uzyskać większą spójność poprzez zmiany zgodne z obecnie stosowanymi najlepszymi praktykami międzynarodowymi w określonych wymogach dotyczących formy i treści raportu z badania. Podstawowy wymóg, aby opinia z badania stwierdzała, czy roczne lub skonsolidowane sprawozdanie finansowe daje rzetelny i jasny obraz zgodnie z odpowiednimi ramami sprawozdawczości finansowej, nie stanowi ograniczenia zakresu opinii, lecz wyjaśnia kontekst, w którym jest ona wyrażana.
(11) Dyrektywy 78/660/EWG i 83/349/EWG powinny zostać odpowiednio zmienione. Ponadto konieczna jest również zmiana dyrektywy Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych(8).
(12) IASB tworzy i doskonali standardy rachunkowości mające zastosowanie do działalności ubezpieczeniowej.
(13) Powinno się zezwolić także zakładom ubezpieczeń na stosowanie rachunkowości uwzględniającej wartość godziwą, wyrażonej odpowiednimi standardami wydanymi przez IASB.
(14) Wskutek tego dyrektywa Rady 91/674/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych zakładów ubezpieczeń(9) powinna zostać zmieniona.
(15) Powyższe zmiany z jednej strony wyeliminują wszystkie nieścisłości między dyrektywami 78/660/EWG, 83/349/EWG, 86/635/EWG i 91/674/EWG oraz MSR obowiązującymi w dniu 1 maja 2002 r., z drugiej strony,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 2003 r.
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | G. DRYS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 227 E z 24.9.2002, str. 336.
(2) Dz.U. C 85 z 8.4.2003, str. 140.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 14 stycznia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 6 maja 2003 r.
(4) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 1.
(5) Dz.U. L 222 z 14.8.1978, str. 11. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 283 z 27.10. 2001, str. 28).
(6) Dz.U. L 193 z 18.7.1983, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/65/WE.
(7) Dz.U. L 156 z 13.6.2001, str. 33.
(8) Dz.U. L 372 z 31.12.1986, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/65/WE.
(9) Dz.U. L 374 z 31.12.1991, str. 7.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.178.16 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2003/51/WE zmieniająca dyrektywy 78/660/EWG, 83/349/EWG, 86/635/EWG i 91/674/EWG w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek, banków i innych instytucji finansowych oraz zakładów ubezpieczeń |
| Data aktu: | 18/06/2003 |
| Data ogłoszenia: | 17/07/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 17/07/2003 |