Dyrektywa 2003/66/WE zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego

DYREKTYWA KOMISJI 2003/66/WE
z dnia 3 czerwca 2003 r.
zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/75/EWG z dnia 22 września 1992 r. w sprawie wskazania, poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez urządzenia gospodarstwa domowego(1), w szczególności jej art. 9 i 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Energia elektryczna wykorzystywana przez chłodziarki, chłodziarko-zamrażarki oraz zamrażarki stanowi znaczącą część całkowitego wspólnotowego zapotrzebowania na energię gospodarstw domowych. Szczególnie istotne jest dalsze zmniejszanie zużycia energii przez te urządzenia.

(2) Sukces systemu etykietowania wprowadzonego przez dyrektywę Komisji 94/2/WE(2), łącznie z dyrektywą 96/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 września 1996 r. w sprawie wymagań efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego(3), doprowadził do wzrostu w latach 1996-2000 wskaźnika efektywności nowych chłodziarek i zamrażarek o 30 %.

(3) Około 20 % urządzeń chłodniczych sprzedanych w 2000 r. należało do najbardziej wydajnej klasy A, a na niektórych rynkach ten odsetek był nawet wyższy niż 50 %. Udział w rynku urządzeń należących do klasy A gwałtownie wzrasta. Wskutek tego istnieje potrzeba wprowadzenia dwóch dodatkowych klas oznaczonych jako A + oraz A++, jako przejściowe ustalenie do czasu, gdy zostanie przeprowadzona szczegółowa weryfikacja klas etykiet efektywności energetycznej.

(4) Skutek etykietowania efektywności energetycznej będzie malał, lub nawet zniknie, o ile nie zostaną określone dalsze, bardziej efektywne klasy.

(5) Dlatego dyrektywa 94/2/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona. W tym samym czasie możliwe będzie dostosowanie niniejszej dyrektywy do podobnych dyrektyw, przyjętych ostatnio, wykonujących dyrektywę 92/75/EWG.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 10 dyrektywy 92/75/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 94/2/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"2. Informacje wymagane na mocy niniejszej dyrektywy są uzyskiwane za pomocą pomiarów wykonywanych zgodnie ze zharmonizowanymi normami przyjętymi przez Europejskie Organy Normalizacyjne (CEN, CENELEC, ETSI) w ramach mandatu udzielonego przez Komisję, zgodnie z dyrektywą 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(*), których numery referencyjne zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a dla których Państwa Członkowskie opublikowały numery referencyjne norm krajowych stanowiących transpozycję tych norm zharmonizowanych.

3. Przepisy zawarte w załącznikach I, II i III wymagające podania informacji odnoszącej się do hałasu stosuje się tylko w przypadku, gdy informacja ta jest wymagana przez Państwa Członkowskie na podstawie art. 3 dyrektywy 86/594/EWG. Informacja ta zostaje poddana pomiarowi zgodnie z tą dyrektywą.

4. W niniejszej dyrektywie stosuje się definicje określone w art. 1 ust. 4 dyrektywy 92/75/EWG.

______

(*) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37."

2) W art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku gdy na podstawie obliczeń opartych na projekcie i/lub ekstrapolacji innych typów otrzymano informację odnoszącą się do szczególnego typu modelu, dokumentacja powinna uwzględniać szczegóły takich obliczeń i/lub ekstrapolacji a także badań przeprowadzonych w celu weryfikacji dokładności przedsięwziętych obliczeń (szczegóły modelu matematycznego dla wyniku obliczeń oraz mierników przyjętych w celu weryfikacji modelu).";

b) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku gdy urządzenia są oferowane do sprzedaży, wynajmu lub kupna na raty za pomocą komunikatu w formie drukowanej lub pisemnej, lub innej, takiej jak oferta pisemna, katalog na zamówienia pocztowe, ogłoszenia w Internecie i innych mediach elektronicznych, co oznacza, że potencjalny klient nie może oczekiwać pokazania urządzenia, komunikaty takie zawierają wszelkie informacje wymienione w załączniku III."

3) Załączniki I, II, III, i V zostają zmienione w sposób określony w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

4) Skreśla się załącznik VI.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zezwalają na obieg etykiet, kart oraz komunikatów określonych w art. 2 ust. 5 dyrektywy 94/2/WE, zawierających informacje zrewidowane na mocy niniejszej dyrektywy, nie później niż do dnia 1 lipca 2004 r.

Państwa Członkowskie zapewniają, że wszystkie etykiety, karty oraz komunikaty określone w art. 2 ust. 5 dyrektywy 94/2/WE są zgodne ze zrewidowanymi modelami, nie później niż dnia 31 grudnia 2004 r.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż dnia 30 czerwca 2004 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają metody dokonywania takiego odniesienia.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 czerwca 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 297 z 13.10.1992, str. 16.

(2) Dz.U. L 45 z 17.2.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 236 z 18.9.1996, str. 36.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

1) W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji "Uwagi na etykiecie" skreśla się ostatnie zdanie "Uwaga: Odpowiedniki terminologiczne w innych językach, odpowiadające powyższym, znajdują się w załączniku VI.";

b) w pozycji "Druk":

i) po ilustracji dodaje się tekst w brzmieniu:

"Litera oznaczenia dla urządzeń A + i A++ jest zgodna z poniższymi ilustracjami i jest umieszczona w tym samym miejscu, co oznaczenie A dla urządzeń klasy A"

grafika

ii) skreśla się końcowy tekst zaczynający się od słów: "Pełna informacja dotycząca druku zawarta jest w »Wytycznych wzorów etykiet chłodziarek/zamrażarek« .................................................................................".

2) W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) punkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Klasa efektywności energetycznej modelu określona w załączniku V, wyrażona jako »Klasa efektywności energetycznej ......... w skali od A++ (bardziej efektywna energetycznie) do G (najmniej efektywna energetycznie)«. Jeżeli informacje te podane są w tabeli, mogą zostać one wyrażone w inny sposób pod warunkiem, że jest oczywiste, że skala rozpoczyna się od A++ (bardziej efektywna energetycznie) a kończy na G (najmniej efektywna energetycznie).";

b) punkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Pojemność przechowywania netto przedziału na żywność mrożoną i przedziału chłodniczego, tam gdzie to stosowne, zgodnie z normami określonymi w art. 1 ust. 2 - oprócz klas 1, 2 oraz 3. Dla urządzeń klasy 3 pojemność netto »pojemnika na lód«.";

c) dodaje się pkt 15 w brzmieniu:

"15. Jeśli model jest produkowany z przeznaczeniem do zabudowy, powinno być to wskazane.";

d) skreśla się ostatnią uwagę.

3) W załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

Skreśla się ostatnią uwagę.

4) W załączniku V po tytule dodaje się tekst w brzmieniu: "KLASA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ":

"CZĘŚĆ 1: Definicje klas A + i A++

Urządzenie klasyfikuje się jako urządzenie klasy A + lub A++, w przypadku gdy wskaźnik alfa (Iα) efektywności energetycznej mieści się w przedziale określonym w tabeli 1.

Tabela 1

Wskaźnik α (Iα) efektywności energetycznej »Klasa efektywności energetycznej«
30 > Iα A ++
42 > Iα ≥ 30 A+
Iα ≥ 42 A-G (patrz poniżej)

W Tabeli 1

gdzie:

AC = roczne zużycie energii urządzenia (zgodnie z załącznikiem I uwaga V)

SCα = standardowe roczne zużycie energii α urządzenia

SCα oblicza się

gdzie:

Vc jest objętością netto (w litrach) przedziału (zgodnie z normami określonymi w art. 2 ust. 1).

Tc jest temperaturą nominalną (w °C) przedziału.

Wartości Mα i Nα są podane w tabeli 2 a wartości FF, CC, BI i CH są podane w tabeli 3

Tabela 2

Typ urządzenia Temperatura najzimniejszego przedziału Mα Nα
1 Chłodziarka spiżarkowa > - 6 °C 0,233 245
2 Chłodziarki/urządzenia

chłodzące

> - 6 °C 0,233 245
3 Chłodziarka bez gwiazdek > - 6 °C 0,233 245
4 Chłodziarka* ≤ - 6 °C* 0,643 191
5 Chłodziarka** ≤ - 12 °C** 0,450 245
6 Chłodziarka***/ ≤ - 18 °C***/*(***) 0,777 303
7 Chłodziarko-zamrażarka*(***) ≤ - 18 °C***/*(***) 0,777 303
8 Pionowe zamrażarki ≤ - 18 °C*(***) 0,539 315
9 Poziome zamrażarki ≤ - 18 °C*(***) 0,472 286
10 Wielodrzwiowe lub inne

urządzenie

(1) (1)
(1) Dla tych urządzeń temperatura i klasyfikacja w formie gwiazdek

przedziału z najniższą temperaturą ustalają wartości M i N. Urządzenia

z przedziałami o temperaturze - 18 °C *(***) są uznawane za

chłodziarko-zamrażarki *(***).

Tabela 3

Mnożnik poprawkowy Wartość Warunki
Klasa FF (bezszronowa) 1,2 Dla »bezszronowych« (wietrzonych) komór dla mrożonek
1 Inne
Klasa CC (klasa klimatu) 1,2 Dla urządzeń »tropikalnych«
1,1 Dla urządzeń »podzwrotnikowych«
1 Inne
Klasa BI (do zabudowy) 1,2 Dla urządzeń do zabudowy(1) o szerokości poniżej 58 cm.
1 Inne
Klasa CH (przedział chłodzący) 50 Kwh/y Dla urządzeń z przedziałem chłodzącym o objętości przynajmniej 15 litrów
0 Dla pozostałych
(1) Urządzenie jest przeznaczone do zabudowy tylko w przypadku, gdy jest

zaprojektowane wyłącznie do instalacji we wnęce kuchennej, z

koniecznością wykończenia płytą meblową i jako takie było badane.

W przypadku gdy urządzenie nie należy do klasy A + lub A++, klasyfikuje się je zgodnie z częścią 2.

Część 2: Definicje klas A-G

..."

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.170.10

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/66/WE zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego
Data aktu: 03/07/2003
Data ogłoszenia: 09/07/2003
Data wejścia w życie: 29/07/2003, 01/05/2004