Dyrektywa 2003/66/WE zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego

DYREKTYWA KOMISJI 2003/66/WE
z dnia 3 czerwca 2003 r.
zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/75/EWG z dnia 22 września 1992 r. w sprawie wskazania, poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez urządzenia gospodarstwa domowego(1), w szczególności jej art. 9 i 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Energia elektryczna wykorzystywana przez chłodziarki, chłodziarko-zamrażarki oraz zamrażarki stanowi znaczącą część całkowitego wspólnotowego zapotrzebowania na energię gospodarstw domowych. Szczególnie istotne jest dalsze zmniejszanie zużycia energii przez te urządzenia.

(2) Sukces systemu etykietowania wprowadzonego przez dyrektywę Komisji 94/2/WE(2), łącznie z dyrektywą 96/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 września 1996 r. w sprawie wymagań efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego(3), doprowadził do wzrostu w latach 1996-2000 wskaźnika efektywności nowych chłodziarek i zamrażarek o 30 %.

(3) Około 20 % urządzeń chłodniczych sprzedanych w 2000 r. należało do najbardziej wydajnej klasy A, a na niektórych rynkach ten odsetek był nawet wyższy niż 50 %. Udział w rynku urządzeń należących do klasy A gwałtownie wzrasta. Wskutek tego istnieje potrzeba wprowadzenia dwóch dodatkowych klas oznaczonych jako A + oraz A++, jako przejściowe ustalenie do czasu, gdy zostanie przeprowadzona szczegółowa weryfikacja klas etykiet efektywności energetycznej.

(4) Skutek etykietowania efektywności energetycznej będzie malał, lub nawet zniknie, o ile nie zostaną określone dalsze, bardziej efektywne klasy.

(5) Dlatego dyrektywa 94/2/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona. W tym samym czasie możliwe będzie dostosowanie niniejszej dyrektywy do podobnych dyrektyw, przyjętych ostatnio, wykonujących dyrektywę 92/75/EWG.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 10 dyrektywy 92/75/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 94/2/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"2. Informacje wymagane na mocy niniejszej dyrektywy są uzyskiwane za pomocą pomiarów wykonywanych zgodnie ze zharmonizowanymi normami przyjętymi przez Europejskie Organy Normalizacyjne (CEN, CENELEC, ETSI) w ramach mandatu udzielonego przez Komisję, zgodnie z dyrektywą 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(*), których numery referencyjne zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a dla których Państwa Członkowskie opublikowały numery referencyjne norm krajowych stanowiących transpozycję tych norm zharmonizowanych.

3. Przepisy zawarte w załącznikach I, II i III wymagające podania informacji odnoszącej się do hałasu stosuje się tylko w przypadku, gdy informacja ta jest wymagana przez Państwa Członkowskie na podstawie art. 3 dyrektywy 86/594/EWG. Informacja ta zostaje poddana pomiarowi zgodnie z tą dyrektywą.

4. W niniejszej dyrektywie stosuje się definicje określone w art. 1 ust. 4 dyrektywy 92/75/EWG.

______

(*) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37."

2) W art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku gdy na podstawie obliczeń opartych na projekcie i/lub ekstrapolacji innych typów otrzymano informację odnoszącą się do szczególnego typu modelu, dokumentacja powinna uwzględniać szczegóły takich obliczeń i/lub ekstrapolacji a także badań przeprowadzonych w celu weryfikacji dokładności przedsięwziętych obliczeń (szczegóły modelu matematycznego dla wyniku obliczeń oraz mierników przyjętych w celu weryfikacji modelu).";

b) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku gdy urządzenia są oferowane do sprzedaży, wynajmu lub kupna na raty za pomocą komunikatu w formie drukowanej lub pisemnej, lub innej, takiej jak oferta pisemna, katalog na zamówienia pocztowe, ogłoszenia w Internecie i innych mediach elektronicznych, co oznacza, że potencjalny klient nie może oczekiwać pokazania urządzenia, komunikaty takie zawierają wszelkie informacje wymienione w załączniku III."

3) Załączniki I, II, III, i V zostają zmienione w sposób określony w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

4) Skreśla się załącznik VI.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zezwalają na obieg etykiet, kart oraz komunikatów określonych w art. 2 ust. 5 dyrektywy 94/2/WE, zawierających informacje zrewidowane na mocy niniejszej dyrektywy, nie później niż do dnia 1 lipca 2004 r.

Państwa Członkowskie zapewniają, że wszystkie etykiety, karty oraz komunikaty określone w art. 2 ust. 5 dyrektywy 94/2/WE są zgodne ze zrewidowanymi modelami, nie później niż dnia 31 grudnia 2004 r.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż dnia 30 czerwca 2004 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają metody dokonywania takiego odniesienia.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 czerwca 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 297 z 13.10.1992, str. 16.

(2) Dz.U. L 45 z 17.2.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 236 z 18.9.1996, str. 36.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

1) W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji "Uwagi na etykiecie" skreśla się ostatnie zdanie "Uwaga: Odpowiedniki terminologiczne w innych językach, odpowiadające powyższym, znajdują się w załączniku VI.";

b) w pozycji "Druk":

i) po ilustracji dodaje się tekst w brzmieniu:

"Litera oznaczenia dla urządzeń A + i A++ jest zgodna z poniższymi ilustracjami i jest umieszczona w tym samym miejscu, co oznaczenie A dla urządzeń klasy A"

grafika

ii) skreśla się końcowy tekst zaczynający się od słów: "Pełna informacja dotycząca druku zawarta jest w »Wytycznych wzorów etykiet chłodziarek/zamrażarek« .................................................................................".

2) W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) punkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Klasa efektywności energetycznej modelu określona w załączniku V, wyrażona jako »Klasa efektywności energetycznej ......... w skali od A++ (bardziej efektywna energetycznie) do G (najmniej efektywna energetycznie)«. Jeżeli informacje te podane są w tabeli, mogą zostać one wyrażone w inny sposób pod warunkiem, że jest oczywiste, że skala rozpoczyna się od A++ (bardziej efektywna energetycznie) a kończy na G (najmniej efektywna energetycznie).";

b) punkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Pojemność przechowywania netto przedziału na żywność mrożoną i przedziału chłodniczego, tam gdzie to stosowne, zgodnie z normami określonymi w art. 1 ust. 2 - oprócz klas 1, 2 oraz 3. Dla urządzeń klasy 3 pojemność netto »pojemnika na lód«.";

c) dodaje się pkt 15 w brzmieniu:

"15. Jeśli model jest produkowany z przeznaczeniem do zabudowy, powinno być to wskazane.";

d) skreśla się ostatnią uwagę.

3) W załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

Skreśla się ostatnią uwagę.

4) W załączniku V po tytule dodaje się tekst w brzmieniu: "KLASA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ":

"CZĘŚĆ 1: Definicje klas A + i A++

Urządzenie klasyfikuje się jako urządzenie klasy A + lub A++, w przypadku gdy wskaźnik alfa (Iα) efektywności energetycznej mieści się w przedziale określonym w tabeli 1.

Tabela 1

Wskaźnik α (Iα) efektywności energetycznej »Klasa efektywności energetycznej«
30 > Iα A ++
42 > Iα ≥ 30 A+
Iα ≥ 42 A-G (patrz poniżej)

W Tabeli 1

gdzie:

AC = roczne zużycie energii urządzenia (zgodnie z załącznikiem I uwaga V)

SCα = standardowe roczne zużycie energii α urządzenia

SCα oblicza się

gdzie:

Vc jest objętością netto (w litrach) przedziału (zgodnie z normami określonymi w art. 2 ust. 1).

Tc jest temperaturą nominalną (w °C) przedziału.

Wartości Mα i Nα są podane w tabeli 2 a wartości FF, CC, BI i CH są podane w tabeli 3

Tabela 2

Typ urządzenia Temperatura najzimniejszego przedziału Mα Nα
1 Chłodziarka spiżarkowa > - 6 °C 0,233 245
2 Chłodziarki/urządzenia

chłodzące

> - 6 °C 0,233 245
3 Chłodziarka bez gwiazdek > - 6 °C 0,233 245
4 Chłodziarka* ≤ - 6 °C* 0,643 191
5 Chłodziarka** ≤ - 12 °C** 0,450 245
6 Chłodziarka***/ ≤ - 18 °C***/*(***) 0,777 303
7 Chłodziarko-zamrażarka*(***) ≤ - 18 °C***/*(***) 0,777 303
8 Pionowe zamrażarki ≤ - 18 °C*(***) 0,539 315
9 Poziome zamrażarki ≤ - 18 °C*(***) 0,472 286
10 Wielodrzwiowe lub inne

urządzenie

(1) (1)
(1) Dla tych urządzeń temperatura i klasyfikacja w formie gwiazdek

przedziału z najniższą temperaturą ustalają wartości M i N. Urządzenia

z przedziałami o temperaturze - 18 °C *(***) są uznawane za

chłodziarko-zamrażarki *(***).

Tabela 3

Mnożnik poprawkowy Wartość Warunki
Klasa FF (bezszronowa) 1,2 Dla »bezszronowych« (wietrzonych) komór dla mrożonek
1 Inne
Klasa CC (klasa klimatu) 1,2 Dla urządzeń »tropikalnych«
1,1 Dla urządzeń »podzwrotnikowych«
1 Inne
Klasa BI (do zabudowy) 1,2 Dla urządzeń do zabudowy(1) o szerokości poniżej 58 cm.
1 Inne
Klasa CH (przedział chłodzący) 50 Kwh/y Dla urządzeń z przedziałem chłodzącym o objętości przynajmniej 15 litrów
0 Dla pozostałych
(1) Urządzenie jest przeznaczone do zabudowy tylko w przypadku, gdy jest

zaprojektowane wyłącznie do instalacji we wnęce kuchennej, z

koniecznością wykończenia płytą meblową i jako takie było badane.

W przypadku gdy urządzenie nie należy do klasy A + lub A++, klasyfikuje się je zgodnie z częścią 2.

Część 2: Definicje klas A-G

..."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.170.10

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/66/WE zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego
Data aktu: 03/07/2003
Data ogłoszenia: 09/07/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/07/2003