Decyzja 2003/476/WE w sprawie nowelizacji Statutu Komitetu Ekonomiczno-Finansowego

DECYZJA RADY
z dnia 18 czerwca 2003 r.
w sprawie nowelizacji Statutu Komitetu Ekonomiczno-Finansowego

(2003/476/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 czerwca 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 209,

uwzględniając opinię Komisji(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komitet Ekonomiczno-Finansowy został utworzony dnia 1 stycznia 1999 r. zgodnie z art. 114 ust. 2 Traktatu.

(2) Rada przyjęła dnia 21 grudnia 1998 r. decyzję 98/743/WE w sprawie składu Komitetu Ekonomiczno-Finansowego(2).

(3) Rada przyjęła dnia 31 grudnia 1998 r. decyzję 1999/8/WE w sprawie Statutu Komitetu Ekonomiczno-Finansowego(3); Statut ten umożliwił Komitetowi do chwili obecnej prawidłowe funkcjonowanie.

(4) Zgodnie z decyzją podjętą przez szefów państw lub rządów podczas spotkania Rady Europejskiej w Kopenhadze w grudniu 2002 r. dziesięciu nowych członków podpisało dnia 16 kwietnia 2003 r. Traktat o Przystąpieniu do Unii Europejskiej i powinno stać się jej członkami dnia 1 maja 2004 r.

(5) Komitet Ekonomiczno-Finansowy powinien kontynuować skuteczną pracę po rozszerzeniu.

(6) Ważne jest zachowanie elementów, które przyczyniły się do skuteczności Komitetu.

(7) Będzie to wymagało dostosowania metod pracy Komitetu.

(8) Dostosowanie to będzie miało wpływ na uczestnictwo przedstawicieli banków centralnych; ważne będzie wykorzystanie ich wiedzy i zdolności analitycznych oraz zapewnienie ich udziału w pracach nad zagadnieniami, za które są odpowiedzialni.

(9) Statut Komitetu Ekonomiczno-Finansowego powinien zostać dlatego znowelizowany,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Statut Komitetu Ekonomiczno-Finansowego, ustanowiony w Załączniku do decyzji 1999/8/WE, zastępuje się tekstem określonym w niniejszym Załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia 1 lipca 2003 r.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 2003 r.

W imieniu Rady
G. DRYS
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana w dniu 21 maja 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 358 z 31.12.1998, str. 109.

(3) Dz.U. L 5 z 9.1.1999, str. 71.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

STATUT KOMITETU EKONOMICZNO-FINANSOWEGO

Artykuł  1

Komitet Ekonomiczno-Finansowy (Komitet) wykonuje zadania opisane w art. 114 ust. 2 i 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Artykuł  2

Komitet może, między innymi:

– być konsultowany w toku procedury prowadzącej do podjęcia decyzji odnoszących się do mechanizmu kursów walut trzeciego etapu unii gospodarczej i walutowej (ERM II),

– bez uszczerbku dla postanowień art. 207 Traktatu, przygotowywać na użytek Rady przeglądy rozwoju kursu walutowego euro,

– tworzyć ramy, w których może być przygotowywany i kontynuowany dialog między Radą i Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) na poziomie wyższych urzędników z ministerstw, krajowych banków centralnych, Komisji oraz EBC.

Artykuł  3

Członkowie Komitetu oraz zastępcy kierują się, w wykonywaniu swoich funkcji, ogólnym interesem Wspólnoty.

Artykuł  4

Komitet zbiera się w dwóch konfiguracjach: z udziałem członków administracji, narodowych banków centralnych, Komisji oraz EBC lub z udziałem członków administracji, Komisji oraz EBC. Komitet w swoim pełnym składzie dokonuje regularnie przeglądu zagadnień, w stosunku do których oczekuje się udziału w posiedzeniach członków narodowego banku centralnego.

Artykuł  5

Opinie, sprawozdania lub komunikaty przyjmuje się większością głosów członków, jeżeli wymagane jest głosowanie. Każdy członek Komitetu posiada jeden głos. Jednakże kiedy wydawana jest porada lub opinia w sprawie kwestii, w odniesieniu do których Rada może podjąć decyzję, członkowie z banków centralnych, gdy są obecni, i Komisja mogą uczestniczyć w dyskusjach, lecz nie mogą brać udziału w głosowaniu. Komitet zawiera również w sprawozdaniu poglądy mniejszości lub głosy odrębne wyrażone w toku dyskusji.

Artykuł  6

Komitet wybiera spośród swoich członków, większością głosów członków, przewodniczącego na okres dwóch lat. Dwuletni mandat przewodniczącego jest odnawialny. Przewodniczącego wybiera się spośród członków będących wyższymi urzędnikami w krajowych administracjach. Przewodniczący przekazuje swoje prawo głosu swojemu zastępcy.

Artykuł  7

W przypadku gdy przewodniczący nie może wypełniać swoich obowiązków, jest zastępowany przez wiceprzewodniczącego Komitetu, którego wybiera się według takich samych reguł.

Artykuł  8

Zastępcy członków mogą uczestniczyć w posiedzeniach Komitetu, chyba że Komitet zadecyduje inaczej. Zastępcy członków nie biorą udziału w głosowaniu. Jeżeli Komitet nie zadecyduje inaczej, zastępcy nie uczestniczą w dyskusji.

Członek, który nie może uczestniczyć w posiedzeniu Komitetu, może przekazać swoje funkcje jednemu z zastępców. Może również przekazać je innemu członkowi. Przewodniczący i sekretarz powinni zostać o tym powiadomieni pisemnie przed posiedzeniem. W wyjątkowych okolicznościach przewodniczący może zgodzić się na inne ustalenia.

Artykuł  9

Komitet może powierzyć przeprowadzenie badań nad poszczególnymi kwestiami zastępcom członków, podkomitetom lub grupom roboczym. W takich przypadkach organowi przewodniczy członek lub zastępca członka Komitetu, wyznaczony przez Komitet. Członkowie Komitetu, ich zastępcy, podkomitety lub grupy robocze mogą powoływać do pomocy biegłych.

Artykuł  10

Komitet jest zwoływany przez przewodniczącego z jego inicjatywy albo na wniosek Rady, Komisji lub co najmniej czterech członków Komitetu.

Artykuł  11

Komitet jest reprezentowany z zasady przez przewodniczącego; w szczególności przewodniczący może być upoważniony przez Komitet do składania sprawozdań z dyskusji oraz wydawania ustnych komentarzy do opinii i komunikatów przygotowanych przez Komitet. Przewodniczący jest odpowiedzialny za utrzymywanie kontaktów Komitetu z Parlamentem Europejskim.

Artykuł  12

Prace Komitetu są poufne. Tą samą regułę stosuje się do prac zastępców członków oraz podkomitetów i grup roboczych.

Artykuł  13

Komitet jest wspomagany przez sekretariat, działający pod kierunkiem sekretarza. Sekretarz i pracownicy potrzebni do obsługi sekretariatu są zapewniani przez Komisję. Sekretarz jest wyznaczany przez Komisję po konsultacjach z Komitetem. Sekretarz oraz jego pracownicy, wykonując swoje obowiązki na rzecz Komitetu, działają na podstawie instrukcji Komitetu.

Wydatki Komitetu są uwzględniane w preliminarzu Komisji.

Artykuł  14

Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.158.58

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/476/WE w sprawie nowelizacji Statutu Komitetu Ekonomiczno-Finansowego
Data aktu: 18/06/2003
Data ogłoszenia: 27/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/2003