Decyzja 2003/475/WE zmieniająca decyzję Rady 2000/604/WE w sprawie składu i Statutu Komitetu Polityki Gospodarczej

DECYZJA RADY
z dnia 18 czerwca 2003 r.
zmieniająca decyzję Rady 2000/604/WE w sprawie składu i Statutu Komitetu Polityki Gospodarczej

(2003/475/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 czerwca 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 209,

uwzględniając opinię Komisji(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komitet Polityki Gospodarczej jest przewidziany w art. 272 Traktatu.

(2) Dnia 29 września 2000 r. Rada przyjęła decyzję 2000/604/WE w sprawie składu i Statutu Komitetu Polityki Gospodarczej(2).

(3) Statut ten dotychczas umożliwiał właściwe funkcjonowanie Komitetu.

(4) Zgodnie z decyzją podjętą przez szefów państw lub rządów podczas spotkania Rady Europejskiej w Kopenhadze w grudniu 2002 r., dziesięciu nowych członków podpisało dnia 16 kwietnia 2003 r. Traktat o Przystąpieniu do Unii Europejskiej i powinno stać się jej członkami dnia 1 maja 2004 r.

(5) Komitet Polityki Gospodarczej powinien kontynuować skuteczną pracę po rozszerzeniu.

(6) Skład i Statut Komitetu Polityki Gospodarczej powinny zostać odpowiednio zrewidowane,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2000/604/WE wprowadza się następujące zmiany:

a) motyw 14 otrzymuje brzmienie:

"(14) Państwa Członkowskie, Komisja i Europejski Bank Centralny powinny być odpowiednio reprezentowane w Komitecie. Każde z nich powinno wyznaczyć dwóch członków.";

b) Załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2003 r.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 2003 r.

W imieniu Rady
G. DRYS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 127 z 29.5.2003, str. 33.

(2) Dz.U. L 257 z 11.10.2000, str. 28.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

STATUT KOMITETU POLITYKI GOSPODARCZEJ

CZĘŚĆ  I

ZADANIA KOMITETU

Artykuł  1
1.
Bez uszczerbku dla postanowień art. 114 i 207 Traktatu, Komitet Polityki Gospodarczej (zwany dalej Komitetem) przyczynia się do przygotowania prac Rady, koordynując polityki gospodarcze Państw Członkowskich i Wspólnoty, oraz udziela porad Komisji i Radzie.
2.
Komitet przyczynia się do przygotowania prac Rady, dostarczając analiz ekonomicznych, opinii dotyczących metodologii i projektów dotyczących zaleceń w sprawie polityki, w szczególności w sprawie polityki strukturalnej mającej na celu poprawę potencjału wzrostu i zatrudnienia we Wspólnocie. W tym kontekście Komitet koncentruje się w szczególności na:

a) funkcjonowaniu rynków towarów, kapitałów, usług i pracy, włącznie z płacami, produktywnością, rozwojem zatrudnienia i konkurencyjności;

b) roli i efektywności sektora publicznego oraz długoterminowej stabilności finansów publicznych;

c) ogólnogospodarczych implikacjach poszczególnych polityk, takich jak polityki odnoszące się do środowiska naturalnego, badania i rozwoju oraz spójności społecznej.

3.
W wyżej wymienionych obszarach Komitet, bez uszczerbku dla postanowień art. 114 i 207 Traktatu, wspiera prace Rady, w szczególności w zakresie formułowania ogólnych wytycznych dotyczących polityki gospodarczej, i wnosi wkład w procedurę nadzoru wielostronnego określoną w art. 99 ust. 3 Traktatu. W tym kontekście Komitet prowadzi regularne przeglądy krajowe skupiające się w szczególności na reformach strukturalnych w Państwach Członkowskich.
4.
Bez uszczerbku dla postanowień art. 130 i 207 Traktatu, Komitet wnosi wkład w prace Rady zgodnie z tytułem Traktatu dotyczącym zatrudnienia.
5.
Komitet wspiera Komitet Ekonomiczno-Finansowy, w szczególności poprzez dokonywanie stałych przeglądów krótko- i średnioterminowego rozwoju gospodarczego w Państwach Członkowskich i we Wspólnocie poprzez dostarczanie analiz i opinii dotyczących głównie kwestii metodologicznych odnoszących się do wzajemnych oddziaływań między politykami strukturalnymi i makroekonomicznymi oraz dotyczących kształtowania się płac w Państwach Członkowskich i we Wspólnocie.
6.
Komitet określa ramy, w których odbywa się dialog makroekonomiczny na szczeblu technicznym, z udziałem przedstawicieli Komitetu (w tym Europejskiego Banku Centralnego), Komitetu Ekonomiczno-Finansowego, Komitetu Zatrudnienia, Komisji oraz partnerów społecznych.
7.
Komisja zasięga opinii Komitetu w sprawie maksymalnej stopy wzrostu wydatków nieobowiązkowych z budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich przewidzianego w art. 272 Traktatu.
Artykuł  2

Komitet wydaje opinie na wniosek Rady, Komisji lub Komitetu Ekonomiczno- Finansowego, lub z własnej inicjatywy.

Artykuł  3

Przy wykonywaniu swoich zadań Komitet działa w ścisłej współpracy z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym, gdy składa Radzie sprawozdania. Wnosząc wkład w przygotowywanie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej, Komitet składa sprawozdanie Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu. Koordynuje on swoje prace z Komitetem Zatrudnienia i innymi komitetami oraz grupami roboczymi przygotowującymi prace Rady w obszarach, w których te komitety lub grupy robocze są właściwe.

CZĘŚĆ  II

SKŁAD

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie, Komisja oraz Europejski Bank Centralny powołują po dwóch członków Komitetu.
2.
Członkowie Komitetu są wybierani spośród wyższych urzędników posiadających wybitną wiedzę w dziedzinie określania polityki gospodarczej i finansowej.
Artykuł  5

Członkowie Komitetu, wykonując swoje obowiązki, kierują się ogólnym interesem Wspólnoty.

CZĘŚĆ  III

PRZEWODNICZĄCY I SEKRETARIAT

Artykuł  6
1.
Komitet wybiera spośród swoich członków, głosami większości członków, przewodniczącego i do trzech wiceprzewodniczących na okres dwóch lat. Zasadą jest, że kadencja dwuletnia nie jest odnawialna.
2.
Przewodniczący przekazuje prawo głosu innemu członkowi swojej delegacji.
Artykuł  7

W przypadku niezdolności do wykonywania swoich obowiązków przewodniczący zastępowany jest przez jednego z wiceprzewodniczących Komitetu.

Artykuł  8
1.
Komitet jest wspomagany przez sekretariat, działający pod kierownictwem sekretarza. Sekretarz i personel sekretariatu niezbędny do wykonywania zadań sekretariatu zapewniany jest przez Komisję. Sekretarz mianowany jest przez Komisję po zasięgnięciu opinii Komitetu. Sekretarz oraz jego personel podczas wykonywania zadań Komitetu działa zgodnie z zaleceniami Komitetu.
2.
Wydatki Komitetu są uwzględniane w preliminarzu Komisji.

CZĘŚĆ  IV

POSTĘPOWANIE

Artykuł  9

Opinie lub sprawozdania przyjmuje się głosami większości członków, jeżeli wymagane jest głosowanie. Każdy członek posiada jeden głos. Każdy członek Komitetu posiada jeden głos. Jednakże kiedy wydawana jest porada lub opinia w kwestiach, w odniesieniu do których Rada może podjąć decyzję, członkowie banków centralnych i Komisji mogą w pełni uczestniczyć w dyskusjach, lecz nie biorą udziału w głosowaniu. Komitet zawiera również w sprawozdaniu poglądy mniejszości lub głosy odrębne wyrażone w toku dyskusji.

Artykuł  10

Zasadą jest, że jedynie członkowie mogą zabierać głos podczas posiedzeń Komitetu. W wyjątkowych okolicznościach przewodniczący może zgodzić się na inne ustalenia.

Artykuł  11

Komitet może zlecić zbadanie poszczególnych kwestii podkomitetom lub grupom roboczym. Przewodniczy takim grupom członek Komitetu mianowany przez Komitet.

Artykuł  12

Komitet, podkomitety lub grupy robocze mogą być wspierane przez ekspertów.

Artykuł  13

Komitet jest zwoływany przez przewodniczącego z jego inicjatywy albo na wniosek Rady, Komisji lub co najmniej pięciu członków Komitetu.

Artykuł  14
1.
Zasadą jest, że przewodniczący reprezentuje Komitet; w szczególności przewodniczący może być upoważniony przez Komitet do składania sprawozdań z dyskusji oraz wydawania ustnych komentarzy w sprawie opinii i sprawozdań przygotowywanych przez Komitet.
2.
Przewodniczący Komitetu jest odpowiedzialny za utrzymywanie stosunków Komitetu z Parlamentem Europejskim, który, gdzie właściwe, jest stale informowany o pracach Komitetu.
Artykuł  15
1.
Jeżeli nie zostanie podjęta inna decyzja, prace Komitetu są poufne. Ta sama zasada stosuje się do prac podkomitetów lub grup roboczych.
2.
Sprawozdania lub opinie przygotowywane przez Komitet są dostępne publicznie po ich przekazaniu adresatowi, o ile nie zachodzą uzasadnione podstawy do utrzymania ich poufności.
Artykuł  16

Komitet przyjmuje swój regulamin."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.158.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/475/WE zmieniająca decyzję Rady 2000/604/WE w sprawie składu i Statutu Komitetu Polityki Gospodarczej
Data aktu: 18/06/2003
Data ogłoszenia: 27/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/2003