Rozporządzenie 1082/2003 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1082/2003
z dnia 23 czerwca 2003 r.
ustanawiające szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. o utworzeniu systemu identyfikacji i rejestracji bydła oraz oznakowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz unieważnieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97(1), w szczególności jego art. 10 lit.d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2630/97 z dnia 29 grudnia 1997r. ustanawiające szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w sprawie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzonych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła(2), było w znacznym stopniu wielokrotnie zmieniane(3). W interesie jasności i racjonalności rzeczone rozporządzenie powinno być skodyfikowane.

(2) Niezbędne jest zdefiniowanie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w celu zapewnienia odpowiedniego wdrożenia systemu identyfikacji i rejestracji bydła.

(3) Właściwe urzędy każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole opierając się na analizie ryzyka. Analiza ryzyka powinna uwzględniać wszystkie istotne elementy, a w szczególności względy zdrowotne ludzi i zwierząt.

(4) W zasadzie wszystkie zwierzęta w gospodarstwie powinny być objęte tą kontrolą. Jednak, gdy ze względów praktycznych nie można zebrać zwierząt w gospodarstwie w ciągu 48 godzin, właściwe władze mogą przewidzieć odpowiedni system pobierania próbek.

(5) Właściwe władze każdego Państwa Członkowskiego powinny przeprowadzać kontrole na miejscu, które generalnie powinny być niezapowiedziane zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. o utworzeniu systemu zintegrowanej administracji i kontroli dla niektórych planów pomocy(4), zmienionego w drodze Rozporządzenia Komisji (WE) nr 495/2001(5).

(6) Państwa Członkowskie powinny corocznie sporządzać raport dla Komisji z podaniem szczegółowych informacji na temat wdrożenia kontroli.

(7) Komisja powinna dostarczyć Państwom Członkowskim wzór tego raportu.

(8) Środki przewidziane w niniejszym Rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Kontrole przewidziane w systemie identyfikacji i rejestracji bydła są co najmniej zgodne z minimalnymi wymogami podanymi w art. 2-5.

Artykuł  2
1. 1
Właściwy organ prowadzi coroczne kontrole, które obejmują przynajmniej 3 % gospodarstw.
2. 2
Jeżeli kontrole, o których mowa w ust. 1, ujawnią znaczny stopień niezgodności z rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000, w następnym rocznym okresie kontroli minimalny poziom kontroli zostanie zwiększony.
3.
Wybór gospodarstw, które są objęte kontrolą przez właściwe władze, dokonywany jest na podstawie analizy ryzyka.
4.
Analiza ryzyka każdego gospodarstwa uwzględnia w szczególności co następuje:

a) liczbę zwierząt w gospodarstwie, co obejmuje dane szczegółowe wszystkich zwierząt znajdujących się i zidentyfikowanych w gospodarstwie;

b) względy zdrowotne ludzi i zwierząt, a w szczególności wystąpienie w przeszłości ognisk zapalnych chorób;

c) kwotę rocznej premii dla bydła, o którą gospodarstwo się domaga lub, która jest wypłacana dla gospodarstwa w porównaniu z kwotą wypłaconą w poprzednim roku;

d) istotne zmiany w porównaniu z sytuacją w latach wcześniejszych;

e) wyniki kontroli przeprowadzonych we wcześniejszych latach, a w szczególności:

i) prowadzenie w sposób odpowiedni rejestru w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97(6);

ii) prowadzenie w sposób odpowiedni paszportów zwierząt znajdujących się obecnie w gospodarstwie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2629/97;

f) przekazywanie w sposób odpowiedni danych do właściwych władz;

g) inne kryteria, które Państwa Członkowskie określą.

5.
Z każdej kontroli jest sporządzany raport w formie znormalizowanej na poziomie krajowym, podający rezultaty kontroli oraz wszelkie nie zadawalające spostrzeżenia, powód kontroli oraz osoby biorące w niej udział. Przechowujący raport lub jego przedstawiciel podpisze raport oraz w odpowiednich przypadkach przedstawi swe uwagi odnośnie do jego treści.
6.
Kopie raportu, o którym mowa w ust. 5, będą w przypadkach naruszenia postanowień rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przesłane bezzwłocznie właściwym władzom odpowiedzialnym za wdrożenie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001(7).
Artykuł  3 3

Właściwy organ kontroluje identyfikację wszystkich zwierząt w gospodarstwie.

Jednak w przypadku gdy liczba zwierząt w gospodarstwie przekracza dwadzieścia sztuk, właściwy organ może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli środków służących identyfikacji na reprezentatywnej próbie tych zwierząt zgodnie z normami międzynarodowymi, pod warunkiem że liczba kontrolowanych zwierząt jest wystarczająca, aby wykryć 5 % przypadków nieprzestrzegania wymogów rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przez posiadaczy takich zwierząt, przy poziomie ufności równym 95 %.

Artykuł  4

Kontrole na miejscu są w zasadzie niezapowiedziane. W przypadku przekazania wcześniejszego ostrzeżenia o kontroli, ostrzeżenie to ograniczać się będzie do niezbędnego minimum i jako zasada ogólna nie przekracza 48 godzin.

Artykuł  5
1. 4
Każde Państwo Członkowskie sporządza roczny raport dla Komisji, przekazywany co roku do dnia 31 sierpnia, w którym są podane następujące informacje:

a) liczba gospodarstw w danym Państwie Członkowskim;

b) 5 liczba gospodarstw, które poddano kontroli;

c) liczba zwierząt, które poddano kontroli;

d) stwierdzone naruszenia;

e) sankcje nałożone zgodnie z art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1760/2000.

2.
Informacje, o których mowa w ust. 1 są przekazywane do Komisji zgodnie ze wzorem podanym w zał. I.
Artykuł  6

Rozporządzenie (WE) nr 2630/97 traci moc.

Powoływanie się na unieważnione Rozporządzenie rozumie się jako powołanie na niniejsze rozporządzenie i jest odczytywane zgodnie z tabelą korelacyjną podaną w zał . III.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie 20 dnia po jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 czerwca 2003 r.

W imieniu Komisji
Romano PRODI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 204 z 11.8.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 354 z 30.12.1997, str. 23.

(3) Patrz: załącznik II.

(4) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.

(5) Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 6.

(6) Dz.U. L 354 z 30.12.1997, str. 19.

(7) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 6

Raport dotyczący rezultatów kontroli przeprowadzanych zgodnie z tytułem I rozporządzenia (WE) nr 1760/2000

1. Ogólne informacje na temat gospodarstw i zwierząt
Łączna liczba gospodarstw w państwie członkowskim na początku okresu sprawozdawczego(1)
Łączna liczba objętych kontrolą gospodarstw w okresie sprawozdawczym
Łączna liczba zwierząt według stanu rejestracji w państwie członkowskim na początku okresu sprawozdawczego(1)
Łączna liczba objętych kontrolą zwierząt w okresie sprawozdawczym
(1) Lub inna krajowa data referencyjna dla statystyk dotyczących zwierząt.

2. Niezgodność z rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000

Gospodarstwa, w których stwierdzono niezgodność

3. Sankcje nałożone zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 494/98(1)

Zwierzęta objęte sankcjami Gospodarstwa objęte sankcjami
1. Ograniczenia przewozu pojedynczych zwierząt
2. Ograniczenia przewozu wszystkich zwierząt z danego gospodarstwa
3. Zniszczenie zwierząt
Ogółem
(1) Dz.U. L 60 z 28.2.1998, s. 78.

ZAŁĄCZNIK  II

Rozporządzenia zniesione wraz z ich kolejnymi zmianami

– Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2630/97 (Dz.U. L 354 z 30.12.1997, str. 23)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 132/1999 (Dz.U. L 17 z 22.1.1999, str. 20)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1898/2000 (Dz.U. L 228 z 8.9.2000, str. 22)

ZAŁĄCZNIK  III

Tabela korelacyjna

Rozporządzenie (WE) nr 2630/97 Niniejsze rozporządzenie
Artykuł 1 Artykuł 1
Artykuł 2 ust. 1 Artykuł 2 ust. 1
Artykuł 2 ust. 2 Artykuł 2 ust. 2
Artykuł 2 ust. 3 Artykuł 2 ust. 3
Artykuł 2 ust. 4 lit. a) Artykuł 2 ust. 4 lit. a)
Artykuł 2 ust. 4 lit. b) Artykuł 2 ust. 4 lit. b)
Artykuł 2 ust. 4 lit. c) Artykuł 2 ust. 4 lit. c)
Artykuł 2 ust. 4 lit. d) Artykuł 2 ust. 4 lit. d)
Artykuł 2 ust. 4 lit. e) pierwsze tiret Artykuł 2 ust. 4 lit. e) i
Artykuł 2 ust. 4 lit. e) drugie tiret Artykuł 2 ust. 4 lit. e) ii
Artykuł 2 ust. 4 lit. f) Artykuł 2 ust. 4 lit. f)
Artykuł 2 ust. 4 lit. g) Artykuł 2 ust. 4 lit. g)
Artykuł 2 ust. 5 Artykuł 2 ust. 5
Artykuł 2 ust. 6 Artykuł 2 ust. 6
Artykuł 3 Artykuł 3
Artykuł 4 Artykuł 4
Artykuł 5 Artykuł 5
- Artykuł 6
Artykuł 6 Artykuł 7
Załącznik Załącznik I
- Załącznik II
- Załącznik III
1 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.298.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2010 r.
2 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.298.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2010 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.298.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2010 r.
4 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 499/2004 z dnia 17 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.80.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
5 Art. 5 ust.1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.298.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2010 r.
6 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 499/2004 z dnia 17 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.80.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1034/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.298.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2010 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.156.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1082/2003 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie minimalnego poziomu kontroli przeprowadzanych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła
Data aktu: 23/06/2003
Data ogłoszenia: 25/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/07/2003