Chorwacja-Wspólnota Europejska. Umowa w formie wymiany listów dotycząca systemu ekopunktów stosowanego w chorwackim ruchu tranzytowym przez Austrię od dnia 1 stycznia 2003 roku. Bruksela.2003.07.23.

UMOWA
w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską a Republiką Chorwacji dotycząca systemu ekopunktów stosowanego w chorwackim ruchu tranzytowym przez Austrię od dnia 1 stycznia 2003 roku

A.

List Wspólnoty Europejskiej

Szanowny Panie,

Mam honor poinformować Pana, że po zakończeniu negocjacji między delegacją Republiki Chorwacji a delegacją Wspólnot Europejskich, zgodnie z postanowieniami artykułu 2 ustęp 2 litera b) protokołu 6 do Umowy przejściowej między Wspólnotą Europejską a Republiką Chorwacji, uzgodniono co następuje:

1. Przydział ekopunktów (prawa tranzytu) dla chorwackich samochodów ciężarowych będących w tranzycie przez Austrię na rok 2003: 171 904 ekopunktów.

Dodatkowe ekopunkty przydzielone chorwackim użytkownikom Rollenden Landstrasse (RoLa) (maksymalnie do 40 % całkowitej liczby ekopunktów na rok 2003): 68 762 ekopunktów.

Ekopunkty dla użytkowników RoLa przydzielane są władzom chorwackim na następującej zasadzie: dwa przejazdy w tą i z powrotem RoLą uprawniają do takiej liczby ekopunktów, która odpowiada dwóm przejazdom drogowym.

Austriackie przedsiębiorstwa transportu kombinowanego będą regularnie co miesiąc dostarczać Ministerstwu Spraw Morskich, Transportu i Łączności Republiki Chorwacji informacje dotyczące chorwackich użytkowników transportu kombinowanego przejeżdżających tranztem przez Austrię.

Przejazdy tranzytowe dokonywane w okolicznościach wymienionych w załączniku A lub na podstawie zezwoleń ECMT są wyłączone z systemu ekopunktów.

2. Kierowca chorwackiego samochodu ciężarowego na terytorium Austrii posiada i udostępnia do kontroli na żądanie organów nadzoru:

a) należycie wypełniony standardowy formularz lub austriackie świadectwo potwierdzające opłacenie ekopunktów na daną podróż, oparte o wzór z załącznika B, zwane dalej "ekokartą"; lub

b) urządzenie elektroniczne, zamocowane do pojazdu silnikowego, które umożliwia automatyczne obciążenie ekopunktami, dalej zwane "ekoetykietą"; lub

c) właściwą dokumentację wskazującą, że dokonywany jest przejazd tranzytowy zwolniony z ekopunktów, zdefiniowany w załączniku A lub na mocy zezwolenia ECMT; lub

d) właściwą dokumentację wykazującą, że nie jest dokonywany przejazd tranzytowy oraz w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w ekoetykietę, ekoetykietę przygotowaną do tego celu.

Właściwe władze chorwackie wystawiają ekokartę po opłaceniu kosztów produkcji i dystrybucji ekopunktów i ekokart.

3. Ekoetykiety są wytwarzane, programowane i instalowane zgodnie z ogólnymi specyfikacjami technicznymi ustanowionymi w załączniku C. Ministerstwo Spraw Morskich, Transportu i Łączności Republiki Chorwacji jest upoważnione do zatwierdzania, programowania i instalowania ekoetykiet.

Ekoetykieta jest programowana w taki sposób, aby zawierała informacje o kraju rejestracji i wartości NOx pojazdu silnikowego, jak stanowi dokument zgodności produkcji (COP), zdefiniowany w punkcie 4.

Ekoetykieta jest przymocowana do przedniej szyby pojazdu. Umieszcza się ją zgodnie z załącznikiem D. Jest nieprzenoszalna.

4. Kierowca chorwackiego samochodu ciężarowego zarejestrowanego w dniu lub po dniu 1 października 1990 roku także przewozi i okazuje na żądanie dokument COP, według wzoru z załącznika E, jako dowód emisji NOx przez ten pojazd. W przypadku samochodów ciężarowych zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 października 1990 lub w stosunku do których dokument taki nie może być okazany zakłada się, że posiadają wartość COP równą 15,8 g/kWh.

5. Ministerstwo Spraw Morskich, Transportu i Łączności Republiki Chorwacji jest upoważnione do wystawiania dokumentów i ekoetykiet określonych w punktach 2-4.

6. Jeżeli pojazd nie stosuje ekoetykiety, do ekokarty załącza się wymaganą liczbę ekopunktów i anuluje. Ekokarta zostaje unieważniona za pomocą jednej z następujących metod:

a) ostemplowania ekokarty w maszynie stemplującej ekokarty;

b) ostemplowanie ekokarty przez austriackie organy kontroli granicznej przy wjeździe do Austrii;

c) ostemplowanie i datowanie ekokarty przez organy krajowe przewoźnika przed wjazdem na terytoriom Austrii;

d) ostemplowanie ekokarty w urzędzie, gdzie dokonuje się aktywacji ekoetykiet.

Austriackie przejścia graniczne wyposażone w maszyny stemplujące ekokarty są wymienione w załączniku F.

Do celów statystycznych strona 1 wypełnionej ekokarty zostaje zatrzymana przez austriackie władze lub zwrócona władzom austriackim przez właściwe władze w terminie trzech miesięcy od zakończenia przejazdu. Zebrane w ten sposób statystyki służą Komisji w przygotowaniu propozycji rozdzielania rezerwowych ekopunktów.

Jeżeli pojazd jest wyposażony w ekoetykietę po potwierdzeniu, że podejmuje przejazd tranzytowy wymagający ekopunktów, liczba ekopunktów równoważna informacji o emisji NOx zawartej w ekoetykiecie pojazdu jest odejmowana od całkowitej sumy ekopunktów przyznanych Republice Chorwacji. Dokonuje się tego za pomocą infrastruktury zapewnionej i obsługiwanej przez władze austriackie.

W przypadku pojazdów wyposażonych w ekoetykiety, które realizują przejazdy dwustronne, należy tak ustawić ekoetykietę, aby wskazywała, że przed wjazdem na terytorium Austrii odbywał się przejazd nietranzytowy.

W przypadku stosowania ekokarty oraz w przypadku gdy zmieniana jest jednostka ciągnąca w trakcie przejazdu tranzytowego, dowód opłaty przy wjeździe pozostaje ważny i należy go zachować. W przypadku gdy wartość COP nowej jednostki ciągnącej przekracza wartość wskazaną na formularzu, dodatkowe ekopunkty, załączone do nowej karty, są anulowane w chwili opuszczania kraju.

7. Nieprzerwane przejazdy, podczas których ma miejsce przekroczenie granicy austriackiej pociągiem, za pomocą konwencjonalnego transportu kolejowego lub w transporcie kombinowanym oraz podczas których przekroczenie granicy drogą ma miejsce przed lub po przekroczeniu tej granicy koleją, nie są uznawane za drogowy tranzyt towarów przez Austrię, lecz za przejazdy dwustronne.

Za przejazdy dwustronne uważa się nieprzerwane przejazdy tranzytowe przez Austrię przy wykorzystaniu następujących terminali kolejowych:

Fürnitz, Villach Süd, Sillian, Innsbruck/Hall, Brennersee, Graz.

8. Ekopunkty są ważne w okresie od dnia 1 stycznia roku, dla którego są przypisane do dnia 31 stycznia następnego roku.

9. Naruszenie niniejszej Umowy przez kierowcę chorwackiego pojazdu ciężarowego lub przez przedsiębiorstwo będzie ścigane zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym.

Komisja i właściwe organy Austrii i Chorwacji udzielają sobie wzajemnie pomocy administracyjnej, każde w granicach swej właściwości, w prowadzeniu dochodzeń i ściganiu tych naruszeń, w szczególności w celu zapewnienia, że ekokarty i ekoetykiety są właściwie używane i stosowane.

Kontrole w punktach innych niż na granicy wewnętrznej mogą być przeprowadzane według uznania Państwa Członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, przy należytym uwzględnieniu zasady niedyskryminacji.

10. Austriackie organy nadzorcze mogą, uwzględniając zasadę proporcjonalności, podjąć odpowiednie środki, jeżeli pojazd jest wyposażony w ekoetykietę i zaistnieje przynajmniej jedna z poniższych sytuacji:

a) pojazd lub kierowca pojazdu wielokrotnie dopuścił się naruszeń;

b) Chorwacji pozostał przydział niewystarczającej liczby ekopunktów;

c) ekoetykieta nosi ślady manipulowania, lub została zmieniona przez inny organ niż upoważniony w punkcie 3;

d) Chorwacja nie przyznała pojazdowi odpowiedniej ilości ekopunktów do przejazdu tranzytowego;

e) pojazd nie jest zaopatrzony we właściwą dokumentację zgodnie z punktem 1 litera c) lub d), w celu usprawiedliwienia dlaczego ekoetykieta została ustawiona w celu wskazania, że przez terytorium Austrii przeprowadzany jest przejazd nietranzytowy;

f) gdy ekoetykieta określona w załączniku C nie jest załadowana odpowiednią ilością ekopunktów do przeprowadzenia przejazdu tranzytowego.

Austriackie organy nadzorcze mogą, należycie uwzględniając zasadę proporcjonalności, podjąć odpowiednie środki, jeżeli pojazd nie jest wyposażony w ekoetykietę i zaistnieje przynajmniej jedna z poniższych sytuacji:

a) ekokarta nie zostaje przedstawiona organom nadzoru zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy;

b) zostaje przedstawiona ekokarta, która jest niekompletna lub niewłaściwa, lub do której ekopunkty nie są właściwie załączone;

c) pojazd nie jest wyposażony w odpowiednią dokumentację uzasadniającą, że nie potrzebuje ekopunktów.

d) ekokarta nie została unieważniona zgodnie z procedurą przewidzianą w punkcie 6.

11. Drukowane ekopunkty przeznaczone do umieszczenia na ekokartach są udostępniane każdego roku przed dniem 1 listopada roku poprzedniego.

12. W przypadku pojazdów zarejestrowanych przed dniem 1 października 1990 roku, w których po tej dacie dokonano zmiany silnika, stosuje się wartość COP nowego silnika. W takim przypadku w świadectwie wystawionym przez właściwy organ wpisana jest zmiana silnika i podane są dane dotyczące nowej wartości COP dla emisji NOx.

13. Przejazd tranzytowy zwolniony jest z opłaty ekopunktów, jeżeli spełnione są następujące trzy warunki:

a) jedynym celem przejazdu jest dostarczenie nowego pojazdu lub zespołu pojazdów, od producentów do miejsca przeznaczenia w innym państwie;

b) w trakcie przejazdu nie transportuje się żadnych towarów;

c) pojazd lub zespół pojazdów posiada właściwe międzynarodowe dokumenty rejestracyjne oraz wywozowe tablice rejestracyjne.

14. Przejazd tranzytowy jest zwolniony z opłaty ekopunktów, jeżeli jest to zwolniony z ekopunktów przejazd na etapie podróży bez ładunku, wymieniony w załączniku A, a pojazd przewozi odpowiednią dokumentację potwierdzającą ten fakt. Taką odpowiednią dokumentację stanowi:

a) konosament; lub

b) wypełniona ekokarta, do której nie zostały załączone żadne ekopunkty; lub

c) wypełniona ekokarta zawierająca ekopunkty, które mogą zostać wykorzystane później.

15. Wszelkie problemy wynikające z zarządzania niniejszym systemem ekopunktów przedkładane są Tymczasowemu Podkomitetowi ds. Transportu Wspólnoty/Republiki Chorwacji, przewidzianemu w artykule 41 Umowy przejściowej, który ocenia sytuację i zaleca właściwe działania. Wszelkie środki, które należy podjąć są niezwłocznie wykonywane, są proporcjonalne i mają charakter niedyskryminacyjny.

Byłbym wdzięczny, gdyby potwierdził Pan zgodę Pańskiego Rządu na treść niniejszego listu.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rady Unii Europejskiej

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

Przejazdy, dla których ekopunkty nie są wymagane

1. Okazjonalny transport towarów do i z portów lotniczych w wypadku zmiany trasy lotu.

2. Przewóz bagażu w przyczepach dołączonych do samochodów osobowych oraz przewóz bagażu do i z portów lotniczych przez pojazdy dowolnego rodzaju.

3. Przewóz przesyłek pocztowych.

4. Przewóz pojazdów uszkodzonych i pojazdów wymagających naprawy.

5. Przewóz odpadów i ścieków.

6. Przewóz tusz zwierzęcych przeznaczonych do usunięcia.

7. Przewóz pszczół i ikry.

8. Transport zwłok.

9. Przewóz dzieł sztuki na wystawy lub do celów komercyjnych.

10. Okazjonalny przewóz towarów do celów reklamowych lub edukacyjnych.

11. Przewóz towarów przez przedsiębiorstwa przeprowadzające przeprowadzki, które dysponują odpowiednim personelem i wyposażeniem.

12. Przewóz wyposażenia, akcesoriów i zwierząt na imprezy i z imprez teatralnych, muzycznych, kinowych, sportowych lub cyrkowych, wystaw lub targów lub na nagrania i z nagrań radiowych, filmowych lub telewizyjnych.

13. Przewóz części zapasowych do statków i samolotów.

14. Pusty przejazd pojazdu towarowego wysłanego w celu zastąpienia pojazdu, który zepsuł się podczas tranzytu oraz kontynuacja przejazdu przez pojazd zastępczy z wykorzystaniem zezwoleń wydanych dla pierwszego pojazdu.

15. Przewóz środków pomocy medycznej w nagłych przypadkach (w szczególności w wypadku klęsk żywiołowych).

16. Przewóz cennych towarów (np. metali szlachetnych) w specjalnych pojazdach eskortowanych przez policję lub inne służby ochroniarskie.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  B

ZAŁĄCZNIK  C

Ogólne specyfikacje techniczne ekoetykiety

Urządzenia komunikacyjne krótkiego zasięgu - pojazdy

Normy (normy wstępne) oraz sprawozdania techniczne zgodne z DSRC (wydzielona komunikacja krótkiego zasięgu)

Mają być spełnione następujące wymagania zawarte w CEN/TC 278 w odniesieniu do przesyłania informacji w krótkim zasięgu między pojazdami a infrastrukturą wzdłuż drogi:

a) prENV278/No 62 "DSRC warstwa fizyczna korzystająca z mikrofal 5,8 GHz";

b) prENV278/No 64 "DSRC warstwa łącza danych";

c) prENV278/No 65 "DSRC warstwa aplikacji".

Badania typu

Dostawca ekoetykiety musi przedstawić świadectwa badań typu dla urządzeń z akredytowanego instytutu badawczego potwierdzających zgodność ze wszystkimi wartościami dopuszczalnymi określonymi w obecnym I-ETS 300674.

Warunki działania

Ekoetykieta dla automatycznego systemu ekopunktów musi gwarantować wymaganą funkcjonalność w następujących warunkach działania;

– warunki otoczenia: temperatura od - 25 °C do + 70 °C,

– warunki pogodowe: każde,

– ruch: kilka pasm, w ruchu,

– zakres prędkości: od "stój i jedź" do 120 km/godz.

Powyższe warunki działania są minimalnymi wymogami do przyjęcia norm (norm wstępnych) dotyczących DSRC.

Ekoetykieta może reagować jedynie na sygnały mikrofalowe charakterystyczne dla jej zastosowania.

Ekoetykieta

Identyfikacja

Każda ekoetykieta musi posiadać swój własny numer identyfikacyjny. Ponadto, oprócz liczby cyfr koniecznych do odróżnienia jej, numer ten musi także zawierać sumę kontrolną dla weryfikacji jej integralności.

Instalacja

Ekoetykieta powinna być zaprojektowana do zainstalowania za przednią szybą samochodu ciężarowego lub jednostki ciągnącej. Jest tak instalowana, aby była niemożliwa do odłączenia od pojazdu.

Zgłoszenie tranzytowe

Ekoetykieta musi mieć urządzenie do wprowadzania danych w celu zgłaszania przejazdu zwolnionego od płacenia ekopunktów.

Urządzenie to musi być wyraźnie widoczne na ekoetykiecie do celów kontrolnych; z drugiej strony, zamiennie musi istnieć możliwość ustawienia ekoetykiety w określonej pozycji wstępnej. We wszystkich przypadkach, musi zostać zapewnione, że jedynie status w momencie wjazdu jest brany pod uwagę dla oceny w ramach systemu.

Oznakowanie zewnętrzne

Wyraźna identyfikacja każdej ekoetykiety musi być możliwa w trakcie kontroli wizualnej. W tym celu, wyżej wymieniony numer identyfikacyjny musi być wyraźnie uwidoczniony na powierzchni urządzenia.

Niemożliwe do odłączenia lub usunięcia oznakowanie ekoetykiety w formie przygotowanych nalepek jest załączone do ekoetykiety. Oznakowanie to musi wskazywać liczbę ekopunktów dla danego pojazdu (5, 6,... 16).

Te specjalne nalepki muszą być zabezpieczone od prób fałszerstwa; muszą posiadać odpowiednią wytrzymałość mechaniczną i być odporne na światło i temperaturę. Muszą posiadać wysoką przylepność, tak, aby każda próba usunięcia ich kończyła się ich zniszczeniem.

Integralność

Obudowa musi być tak skonstruowana, aby uniemożliwione było jakiekolwiek manipulowanie elementami wewnętrznymi, a każda ingerencja była możliwa do wykrycia.

Pamięć

Ekoetykieta musi mieć odpowiednią pojemność pamięci w celu zmagazynowania następujących danych:

– numer identyfikacy,

– dane pojazdu,

– wartość COP,

– dane transakcji,

– identyfikacja urzędu kontroli granicznej,

– data/czas,

– statusu przejazdu,

– blokowanie (wpisywania na czarną listę) informacji,

– dane dotyczące statusu,

– manipulacja,

– status zasilania (baterii),

– status ostatnio otrzymanej informacji,

Musi istnieć przynajmniej 30 % rezerwa pamięci.

ZAŁĄCZNIK  D

Wymogi montowania ekoetykiet

ZAŁĄCZNIK  E

ZAŁĄCZNIK  F

Austriackie punkty kontroli granicznej wyposażone w maszyny stemplujące ekokarty

Achenkirch

Arnoldstein

Braunau

Brennerpass

Ehrwald

Hangendenstein

Hörbranz

Kiefersfelden

Musau

Nauders

Neuhaus

Pinswang

Reit im Winkl

Saalbrücke

Scharnitz

Schleching

Sillian

Springen

Suben

Steinpass

Walserberg

Wegscheid

B.

List Republiki Chorwacji

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt odwołać się do Pańskiego listu z dnia ..., w którym informuje mnie Pan o poniższym:

"Mam honor poinformować Pana, że po zakończeniu negocjacji między delegacją Republiki Chorwacji a delegacją Wspólnot Europejskich, zgodnie z postanowieniami artykułu 2 ustęp 2 litera b) protokołu 6 do Umowy przejściowej między Wspólnotą Europejską a Republiką Chorwacji, uzgodniono co następuje:

1. Przydział ekopunktów (prawa tranzytu) dla chorwackich samochodów ciężarowych przejeżdżających tranzytem przez Austrię na rok 2003: 171 904 ekopunktów.

Dodatkowe ekopunkty przydzielone chorwackim użytkownikom Rollenden Landstrasse (RoLa) (maksymalnie do 40 % całkowitej liczby ekopunktów na rok 2003): 68 762 ekopunktów.

Ekopunkty dla użytkowników RoLa przydzielane są władzom chorwackim na następującej zasadzie: dwa przejazdy w tą i z powrotem RoLą uprawniają do takiej liczby ekopunktów, która odpowiada dwóm przejazdom drogowym.

Austriackie przedsiębiorstwa transportu kombinowanego regularnie będą, w każdym miesiącu, zapewniać Ministerstwu Spraw Morskich, Transportu i Łączności Republiki Chorwacji informacje dotyczące chorwackich użytkowników transportu kombinowanego będących w tranzycie przez Austrię.

Przejazdy tranzytowe dokonywane w okolicznościach wymienionych w załączniku A lub na podstawie zezwoleń ECMT są wyłączone z systemu ekopunktów.

2. Kierowca chorwackiego samochodu ciężarowego na terytorium Austrii posiada i udostępnia dla kontroli na żądanie organów nadzoru:

a) należycie wypełniony standardowy formularz lub austriackie świadectwo potwierdzające opłacenie ekopunktów na daną podróż, oparte o wzór z załącznika B, zwane dalej »ekokartą«; lub

b) urządzenie elektroniczne, zamocowane do pojazdu silnikowego, które umożliwia automatyczne obciążenie ekopunktami, dalej zwane »ekoetykietą«; lub

c) właściwą dokumentację wskazującą, że dokonywany jest przejazd tranzytowy zwolniony z ekopunktów, zdefiniowany w załączniku A lub na mocy zezwolenia ECMT; lub

d) właściwą dokumentację wykazującą, że nie jest dokonywany przejazd tranzytowy, oraz w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w ekoetykietę, ekoetykietę przygotowaną do tego celu.

Właściwe władze chorwackie wystawiają ekokartę po opłaceniu kosztów produkcji i dystrybucji ekopunktów i ekokart.

3. Ekoetykiety są wytwarzane, programowane i instalowane zgodnie z ogólnymi specyfikacjami technicznymi ustanowionymi w załączniku C. Ministerstwo Spraw Morskich, Transportu i Łączności Republiki Chorwacji jest upoważnione do zatwierdzania, programowania i instalowania ekoetykiet.

Ekoetykieta jest programowana w taki sposób, aby zawierała informacje o kraju rejestracji i wartości NOx pojazdu silnikowego, jak stanowi dokument zgodności produkcji (COP), zdefiniowany w punkcie 4.

Ekoetykieta jest przymocowana do przedniej szyby pojazdu. Umieszcza się ją zgodnie z załącznikiem D. Jest nieprzenoszalna.

4. Kierowca chorwackiego samochodu ciężarowego zarejestrowanego w dniu lub po dniu 1 października 1990 roku także przewozi i okazuje na żądanie dokument COP, według wzoru z załącznika E, jako dowód emisji NOx przez ten pojazd. W przypadku samochodów ciężarowych zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 października 1990 lub w odniesieniu do których dokument taki nie może być okazany, zakłada się, że posiada on wartość COP równą 15,8 g/kWh.

5. Ministerstwo Spraw Morskich, Transportu i Łączności Republiki Chorwacji jest upoważnione do wystawiania dokumentów i ekoetykiet określonych w punktach 2-4.

6. Jeżeli pojazd nie stosuje ekoetykiety, do ekokarty załącza się wymaganą liczbę ekopunktów i anuluje. Ekokarta zostaje unieważniona za pomocą jednej z następujących metod:

a) ostemplowania ekokarty w maszynie stemplującej ekokarty;

b) ostemplowanie ekokarty przez austriackie organy kontroli granicznej przy wjeździe do Austrii;

c) ostemplowanie i datowanie ekokarty przez organy krajowe przewoźnika przed wjazdem na terytoriom Austrii;

d) ostemplowanie ekokarty w urzędzie, gdzie dokonuje się aktywacji ekoetykiet.

Austriackie stacje graniczne wyposażone w maszyny stemplujące ekokarty są wymienione w załączniku F.

Do celów statystycznych strona 1 wypełnionej ekokarty zostaje zatrzymana przez austriackie władze lub zwrócona władzom austriackim przez właściwe władze w terminie trzech miesięcy od zakończenia przejazdu. Zebrane w ten sposób statystyki służą Komisji w przygotowaniu propozycji rozdzielania rezerwowych ekopunktów.

Jeżeli pojazd nie jest wyposażony w ekoetykietę po potwierdzeniu, że podejmuje przejazd tranzytowy wymagający ekopunktów, liczba ekopunktów równoważna informacji o emisji NOx zawartej w ekoetykiecie pojazdu jest odejmowana od ogólnej sumy ekopunktów przyznanych Republice Chorwacji. Dokonuje się tego za pomocą infrastruktury zapewnionej i obsługiwanej przez władze austriackie.

W przypadku pojazdów wyposażonych w, ekoetykiety, które realizują przejazdy dwustronne, należy tak ustawić ekoetykietę, aby wskazywała, że przed wjazdem na terytorium Austrii odbywał się przejazd nietranzytowy.

W przypadku stosowania ekokarty, oraz w przypadku gdy zmieniana jest jednostka ciągnąca w trakcie przejazdu tranzytowego, dowód opłaty przy wjeździe pozostaje ważny i należy go zachować. W przypadku gdy wartość COP nowej jednostki ciągnącej przekracza wartość wskazaną na formularzu, dodatkowe ekopunkty, załączone do nowej karty, są anulowane w chwili opuszczania kraju.

7. Nieprzerwane przejazdy, podczas których ma miejsce przekroczenie granicy austriackiej pociągiem, za pomocą konwencjonalnego transportu kolejowego lub w transporcie kombinowanym oraz podczas których przekroczenie granicy drogą ma miejsce przed lub po przekroczeniu tej granicy koleją, nie są uznawane za drogowy tranzyt towarów przez Austrię, lecz za przejazdy dwustronne.

Za przejazdy dwustronne uważa się nieprzerwane przejazdy tranzytowe przez Austrię przy wykorzystaniu następujących terminali kolejowych:

Fürnitz, Villach Süd, Sillian, Innsbruck/Hall, Brennersee, Graz.

8. Ekopunkty są ważne w okresie od dnia 1 stycznia roku, dla którego są przypisane do dnia 31 stycznia następnego roku.

9. Naruszenie niniejszego Porozumienia przez kierowcę chorwackiego pojazdu ciężarowego lub przez przedsiębiorstwo będzie ścigane zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym.

Komisja i właściwe organy Austrii i Chorwacji udzielają, każde w granicach swej właściwości, sobie wzajemnie pomocy administracyjnej w prowadzeniu dochodzeń i ściganiu tych naruszeń, w szczególności w celu zapewnienia, że ekokarty i ekoetykiety są właściwie używane i stosowane.

Kontrole w punktach innych niż na granicy wewnętrznej mogą być przeprowadzane według uznania Państwa Członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, przy należytym uwzględnieniu zasady niedyskryminacji.

10. Austriackie organy nadzorcze mogą, uwzględniając zasadę proporcjonalności, podjąć odpowiednie środki, jeżeli pojazd jest wyposażony w ekoetykietę i zaistnieje przynajmniej jedna z poniższych sytuacji:

a) pojazd lub kierowca pojazdu wielokrotnie dopuścił się naruszeń;

b) Chorwacji pozostał przydział niewystarczającej liczby ekopunktów;

c) ekoetykieta nosi ślady manipulowania, lub została zmieniona przez inny organ niż upoważniony w punkcie 3;

d) Chorwacja nie przyznała pojazdowi odpowiedniej ilości ekopunktów do przejazdu tranzytowego;

e) pojazd nie jest zaopatrzony we właściwą dokumentację zgodnie z punktem 1 litera c) lub d), w celu usprawiedliwienia dlaczego ekoetykieta została ustawiona w celu wskazania, że przez terytorium Austrii przeprowadzany jest przejazd nietranzytowy;

f) gdy ekoetykieta określona w załączniku C nie jest załadowana odpowiednia ilością ekopunktów do przeprowadzenia przejazdu tranzytowego.

Austriackie organy nadzorcze mogą, uwzględniając zasadę proporcjonalności, podjąć odpowiednie środki, jeżeli pojazd nie jest wyposażony w ekoetykietę i zaistnieje przynajmniej jedna z poniższych sytuacji:

a) ekokarta nie zostaje przedstawiona organom nadzoru zgodnie z postanowieniami niniejszego Porozumienia;

b) zostaje przedstawiona ekokarta, która jest niekompletna lub niewłaściwa, lub do której ekopunkty nie są właściwie załączone;

c) pojazd nie jest wyposażony w odpowiednią dokumentację uzasadniającą, że nie potrzebuje ekopunktów.

d) ekokarta nie została unieważniona zgodnie z procedurą przewidzianą w punkcie 6.

11. Drukowane ekopunkty przeznaczone do umieszczenia na ekokartach są w każdym roku udostępniane przed dniem 1 listopada roku poprzedniego.

12. W przypadku pojazdów zarejestrowanych przed dniem 1 października 1990 roku, w których po tej dacie dokonano zmiany silnika, stosuje się wartość COP nowego silnika. W takim przypadku w świadectwie wystawionym przez właściwy organ wpisana jest zmiana silnika i podane są dane dotyczące nowej wartości COP dla emisji NOx.

13. Przejazd tranzytowy zwolniony jest z opłaty ekopunktów, jeżeli spełnione są następujące trzy warunki:

a) jedynym celem przejazdu jest dostarczenie nowego pojazdu lub zespołu pojazdów, od producenta do miejsce przeznaczenia w innym państwie;

b) w trakcie przejazdu nie transportuje się żadnych towarów;

c) pojazd lub zespół pojazdu posiada właściwe międzynarodowe dokumenty rejestracyjne oraz wywozowe tablice rejestracyjne.

14. Przejazd tranzytowy jest zwolniony z opłaty ekopunktów, jeżeli jest to zwolniony z ekopunktów przejazd na etapie podróży bez ładunku, wymieniony w załączniku A, a pojazd przewozi odpowiednią dokumentację potwierdzającą ten fakt. Taką odpowiednią dokumentację stanowi:

a) konosament; lub

b) wypełniona ekokarta, do której nie zostały załączone żadne ekopunkty; lub

c) wypełniona ekokarta zawierająca ekopunkty, które mogą zostać wykorzystane później.

15. Wszelkie problemy wynikające z zarządzania niniejszym systemem ekopunktów przedkładane są Tymczasowemu Podkomitetowi ds. Transportu Wspólnoty/Republiki Chorwacji, przewidzianemu w artykule 41 Umowy przejściowej, który ocenia sytuację i zaleca właściwe działania. Wszelkie środki, które należy podjąć są niezwłocznie wprowadzane w życie, są proporcjonalne i mają charakter niedyskryminacyjny.

Byłbym wdzięczny, gdyby potwierdził Pan zgodę Pańskiego Rządu na treść niniejszego listu".

Mam zaszczyt potwierdzić akceptację treści Pańskiego listu przez mój Rząd.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rządu Republiki Chorwacji

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.150.33

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Chorwacja-Wspólnota Europejska. Umowa w formie wymiany listów dotycząca systemu ekopunktów stosowanego w chorwackim ruchu tranzytowym przez Austrię od dnia 1 stycznia 2003 roku. Bruksela.2003.07.23.
Data aktu: 23/07/2003
Data ogłoszenia: 18/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2003