Decyzja 2003/430/WE w sprawie zmiany perspektywy finansowej

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 19 maja 2003 r.
w sprawie zmiany perspektywy finansowej

(2003/430/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2003 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Porozumienie Międzyinstytucjonalne (PMI) z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(1), w szczególności jego pkt 19-21,

uwzględniając wniosek Komisji(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Parlament Europejski i Rada przyjęły wspólnie dostosowanie perspektywy finansowej do rozszerzenia(4), jak przewidziano w pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r.

(2) Następnie uzgodniły one deklarację w sprawie art. 32 i załącznika XV do Traktatu o Przystąpieniu. Deklaracja przewiduje podwyższenie pułapu dla pozycji 3 (polityki wewnętrzne),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Roczne pułapy dla środków na zobowiązania w pozycji 3 (polityki wewnętrzne) perspektywy finansowej, dostosowane w ramach pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., zostają podwyższone o następujące kwoty, wyrażone w milionach EUR według cen z 1999 r.

2004

2005

2006

50

190

240

Artykuł  2
1.
Ostateczna perspektywa finansowa dla poszerzonej Unii Europejskiej z 25 członkami (z wyłączeniem implikacji budżetowych wynikających z politycznych uzgodnień na Cyprze), według cen z 1999 r., przedstawiona jest w tabeli 1a załączonej do niniejszej decyzji.

W przypadku osiągnięcia uzgodnień politycznych na Cyprze, stosuje się perspektywę finansową dla Unii Europejskiej z 25 członkami według cen 1999 r., jak przedstawiono w tabeli 1b.

2.
Odpowiednia perspektywa finansowa wynikająca z dostosowania technicznego na 2004 r., zgodnie ze zmianami w dochodzie narodowym brutto (DNB) i cenami jest przedstawiona w tabelach 2a i 2b załączonych do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 maja 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. PAPANDREOU
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

(2) Dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym.

(3) Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 kwietnia 2003 r. oraz decyzja Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r.

(4) Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

Tabela 1a: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 1999 r.

grafika

Tabela 1b: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 1999 r.

(włączając implikacje budżetowe uzgodnień politycznych na Cyprze)

grafika

Tabela 2a: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 2004 r.

grafika

Tabela 2b: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 2004 r.

(włączając implikacje budżetowe uzgodnień politycznych na Cyprze)

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Deklaracja w sprawie art. 32 i załącznika XV do Traktatu o Przystąpieniu

1. Przedstawiciele Rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie oświadczają, że dodatkowe kwoty są wymienione w załączniku XV do Traktatu o Przystąpieniu, bez uszczerbku dla praw Parlamentu Europejskiego oraz uprawnień i prerogatyw władzy budżetowej przyznanych na mocy art. 272 Traktatu WE i odpowiednie przepisy Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej (PMI), w szczególności w jego pkt 15, 19-21 i 24 i w negocjacjach w sprawie przyszłej perspektywy finansowej.

2. Parlament Europejski i Rada uzgadniają dostosowanie perspektywy finansowej na lata 2004, 2005 i 2006 do rozszerzenia, zgodnie z pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., zaproponowane przez Komisję(1).

3. Ponadto, Parlament Europejski i Rada uzgadniają zmianę perspektywy finansowej podnosząc pułap pozycji 3 po dostosowaniu w ramach pkt 25 PMI, o kwotę 480 milionów EUR w latach 2004-2006, tj. 50 milionów EUR w 2004 r., 190 milionów EUR w 2005 r., 240 milionów EUR w 2006 r., zgodnie z pkt 19-21 PMI. Komisja przedstawi stosowne propozycje w celu ich przyjęcia do dnia 9 kwietnia 2003 r.

4. Parlament Europejski i Rada uzgadniają także, jak zostało to zaproponowane przez Komisję przeniesienie finansowania pomocy dla Turcji z pozycji 4 do pozycji 7 i zmianę tytułu na następujący: "Strategia przedakcesyjna". Pozycja 7 obejmować będzie wydatki na Bułgarię, Rumunię i Turcję jako kraje kandydujące(2).

5. Raz przyjęte, dostosowane pułapy perspektywy finansowej stosują się do wszystkich Państw Członkowskich bez jakiejkolwiek dyskryminacji za pomocą podpułapów dotyczących nowych Państw Członkowskich.

6. Parlament Europejski i Rada uzgadniają także zmianę (przed zakończeniem procedury budżetowej dla 2004 r.), zgodnie z procedurą współdecydowania kwot referencyjnych w ramach programów podlegających procedurze współdecydowania w ramach limitów pułapów wynikających z wyżej wymienionego dostosowania i zmiany perspektywy finansowej.

7. Wstępny projekt budżetu na 2004 r., który ma być przedstawiony przez Komisję obejmie wszystkie obecne i przystępujące Państwa tak, aby procedura budżetowa mogła doprowadzić do osiągnięcia porozumienia w sprawie wszystkich odpowiednich środków dla poszerzonej Unii.

8. Zgodnie z art. 28 projektu Traktatu o Przystąpieniu, budżet na 2004 r. "przyjmuje się w celu uwzględnienia przystąpienia nowych Państw Członkowskich poprzez budżet zmieniający, który wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r."

9. Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają znaczenie Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. dla funkcjonowania procedury budżetowej i że może ona funkcjonować tylko wtedy, gdy wszystkie instytucje w pełni ją przestrzegają.

______

(1) COM(2003) 70.

(2) Parlament Europejski i Rada mogą podjąć decyzję na wniosek Komisji o uwzględnieniu innych krajów kandydujących pod pozycją 7.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.147.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/430/WE w sprawie zmiany perspektywy finansowej
Data aktu: 19/05/2003
Data ogłoszenia: 14/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/05/2003