uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 153 Traktatu wymaga w szczególności, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, aby Wspólnota przyczyniła się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów.
(2) W swojej rezolucji z dnia 13 marca 1984 r.(4), Parlament Europejski uznał obowiązkowe stosowanie pasów bezpieczeństwa na wszystkich drogach, zarówno wiejskich jak i miejskich, za priorytetowy środek. W swojej rezolucji z dnia 18 lutego 1986 r.(5), Parlament Europejski podkreślił potrzebę obowiązkowego zapinania pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów, włącznie z dziećmi, z wyjątkiem w pojazdach służb publicznych.
(3) Dyrektywa 91/671/EWG(6) przewiduje obowiązkowe stosowanie urządzeń przytrzymujących dla dzieci na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa. Dyrektywa ta nie określa rodzaju urządzenia przytrzymującego dla dzieci, które byłoby odpowiednie, oraz umożliwia przewóz dzieci bez mocowania odpowiednim urządzeniem przytrzymującym dla dzieci, w przypadku gdy takie urządzenie jest niedostępne.
(4) Stosowanie takich systemów powinno być bardziej rygorystyczne, przybliżając się w ten sposób do zasady obowiązkowego stosowania, określonej w art. 2 akapit drugi dyrektywy.
(5) Na mocy dyrektywy Rady 97/836/WE(7), Wspólnota przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach i/lub na nich, oraz warunków wzajemnego uznawania homologacji udzielanych na podstawie tych wymagań.
(6) Przystępując do tego Porozumienia, Wspólnota przystąpiła do określonego wykazu rozporządzeń ustanowionych zgodnie z tym Porozumieniem, włącznie z rozporządzeniem dotyczącym homologacji urządzeń przytrzymujących dla dzieci podróżujących w pojazdach o napędzie silnikowym (urządzenia przytrzymujące dla dzieci).
(7) Mimo, że liczba dzieci śmiertelnie rannych w wypadkach samochodowych jest stosunkowo niewielka w porównaniu z liczbą zgonów wśród dzieci poruszających się pieszo i dzieci jeżdżących na rowerach, należy wzmocnić wspólne reguły ochrony dzieci. W szczególności, badania wykazały, że wykorzystanie urządzeń przytrzymujących dla dzieci może w istotny sposób przyczynić się do zmniejszenia ciężkości urazu w wyniku wypadku, oraz że ryzyko wystąpienia poważnego urazu w wyniku wypadku jest wyższe dla dzieci nieprzytrzymywanych niż dla dzieci przytrzymywanych odpowiednim urządzeniem.
(8) Jednakże Państwa Członkowskie powinny, za zgodą Komisji, móc zezwolić na pewne wyłączenia odnoszące się do przewozów na ich terytorium, w przypadku szczególnych sytuacji; Państwa Członkowskie powinny również podjąć niezbędne kroki w celu uniknięcia nadużyć.
(9) Ponieważ coraz częstsze jest wyposażanie pojazdów kategorii M2 oraz M3 w pasy bezpieczeństwa, zgodnie z dyrektywami Komisji 96/36/WE(8), 96/37/WE(9) oraz 96/38/WE(10), uzasadnionym jest wymaganie od pasażerów, aby używali takich pasów. Pasażerowie podróżujący tymi pojazdami powinni być informowani o wymogu, zgodnie z którym należy mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, gdy pojazd znajduje się w ruchu.
(10) Obecnie nie ma żadnych badań uznawanych na poziomie wspólnotowym, dotyczących stosowania systemów zabezpieczenia przez dzieci poniżej trzeciego roku życia w pojazdach kategorii M2 oraz M3. Odpowiednio, mając na względzie ważność ochrony dzieci przed wszelkimi rodzajami wypadków, Komisja powinna prowadzić takie badania w celu określenia najwłaściwszych uzgodnień wspólnotowych stosowanych do podróżowania dzieci w takich pojazdach. Jednakże do czasu zakończenia takich badań,. Państwa Członkowskie powinny zezwolić na wybór stosowanych uzgodnień.
(11) W dziedzinie systemów zabezpieczenia ma miejsce stały rozwój techniczny; dlatego też powinno się ustanowić urządzenia do przystosowania technicznego.
(12) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(11),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | G. DRYS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 96 E z 27.3.2001, str. 330.
(2) Dz.U. C 260 z 17.9.2001, str. 30.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 31 maja 2001 r. (Dz.U. C 47 E z 21.2.2002, str. 156), wspólne stanowisko Rady z dnia 14 listopada 2002 r. (Dz.U. C 299 E z 3.12.2002, str. 38) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. C 104 z 16.4.1984, str. 38.
(5) Dz.U. C 68 z 24.3.1986, str. 35.
(6) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 26.
(7) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 78.
(8)Dyrektywa Komisji 96/36/WE z dnia 17 czerwca 1996 r. dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/541/EWG odnoszącą się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych (Dz.U. L 178 z 17.7.1996, str. 15).
(9)Dyrektywa Komisji 96/37/WE z dnia 17 czerwca 1996 r. dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/408/EWG odnoszącą się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (wytrzymałość siedzeń i ich punktów mocowania) (Dz.U. L 186 z 25.7.1996, str. 28).
(10)Dyrektywa Komisji 96/38/WE z dnia 17 czerwca 1996 r. dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/115/EWG odnoszącą się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych (Dz.U. L 187 z 26.7.1996, str. 95).
(11) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.115.63 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2003/20/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/671/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach poniżej 3,5 tony |
| Data aktu: | 08/04/2003 |
| Data ogłoszenia: | 09/05/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/05/2003 |