Dyrektywa 2002/2/WE zmieniająca dyrektywę Rady 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi i uchylająca dyrektywę Komisji 91/357/EWG

DYREKTYWA 2002/2/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 28 stycznia 2002 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi i uchylająca dyrektywę Komisji 91/357/EWG

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 152 ust. 4 lit. b),

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając konsultacje przeprowadzone z Komitetem Regionów,

działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3) oraz w świetle tekstu jednolitego zatwierdzonego przez Komitet Pojednawczy w dniu 20 listopada 2001 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 79/373/EWG(4) ustala zasady obrotu mieszankami paszowymi we Wspólnocie.

(2) Z uwagi na etykietowanie celem dyrektywy 79/373/EWG jest zapewnienie, że hodowcy bydła są w sposób obiektywny informowani i w sposób możliwe dokładny o składzie i użyciu pasz.

(3) Dyrektywa 79/373/EWG dotychczas przewidywała dość elastyczne deklaracje ograniczone do oznaczenia materiałów paszowych bez wyrażania ich ilości w paszach dla zwierząt produkcyjnych, utrzymując możliwość deklarowania kategorii materiałów paszowych zamiast samych materiałów.

(4) Niemniej jednak kryzys gąbczastej encefalopatii bydła oraz niedawny kryzys dioksynowy ukazały niedoskonałość obowiązujących przepisów i potrzebę bardziej szczegółowej informacji jakościowej i ilościowej w sprawie mieszanek paszowych dla zwierząt produkcyjnych.

(5) Szczegółowa informacja ilościowa może pomóc w zapewnieniu, aby potencjalnie zanieczyszczone materiały paszowe mogły być przeznaczone do określonych partii, które będą korzystne dla zdrowia publicznego i pozwolą uniknąć zniszczenia produktów, które nie przedstawiają istotnego niebezpieczeństwa dla zdrowia publicznego.

(6) Na tym etapie właściwe jest zatem nakazanie sporządzania obowiązkowej deklaracji dla wszystkich materiałów paszowych, jak również ich ilości w mieszankach paszowych dla zwierząt produkcyjnych.

(7) Z przyczyn praktycznych jest właściwe, aby informacje dotyczące materiałów paszowych zawartych w mieszankach paszowych dla zwierząt produkcyjnych dostarczane były ad hoc na etykiecie lub dokumencie towarzyszącym.

(8) Deklaracja dotycząca materiałów paszowych w paszach tworzy w niektórych przypadkach ważne pozycje informacji dla hodowców bydła. Jest zatem właściwe, aby osoba odpowiedzialna za uzupełnianie etykietowania wyszczególniła na żądanie klienta wykaz wszystkich użytych materiałów paszowych i ich rzeczywistej zawartości procentowej w masie.

(9) Jest również ważne, aby dokładność deklaracji mogła zostać urzędowo zweryfikowana na wszystkich etapach obrotu paszami. Właściwe jest zatem, aby, zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalającą zasady regulujące organizację kontroli urzędowych w zakresie żywienia zwierząt(5), właściwe władze sprawdzały dokładność podanej na etykiecie informacji o mieszankach paszowych oraz, aby zapewnić skuteczność takiej kontroli, producenci mieszanek paszowych byli zobligowani do udostępniania właściwym władzom wszelkich dokumentów dotyczących składu pasz przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu.

(10) Na podstawie studium wykonalności Komisja złoży do dnia 31 grudnia 2002 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, wraz ze stosownymi propozycjami dotyczącymi ustanowienia listy pozytywnej, biorącej pod uwagę wnioski ze sprawozdania.

(11) Potrzebne są również specjalne przepisy dla etykietowania pasz dla zwierząt domowych, aby uwzględnić szczególny charakter tego rodzaju pasz.

(12) Skoro w przyszłości nie będzie dłużej możliwe deklarowanie kategorii materiałów paszowych zamiast deklarowania samych materiałów paszowych w przypadku mieszanek paszowych dla zwierząt produkcyjnych, dyrektywa Komisji 91/357/EWG z dnia 13 czerwca 1991 r. ustanawiająca kategorie materiałów paszowych, które mogą być użyte w celu etykietowania mieszanek paszowych dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe(6) powinna zostać uchylona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie Rady 79/373/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 5 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) litera j) otrzymuje brzmienie:

"j) numer referencyjny partii;"

b) 1 (skreślona);

2) w art. 5 ust. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się lit. c);

b) skreśla się lit. g);

3) artykuł 5 ust. 5 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) minimalny dopuszczalny okres przechowywania, masa netto, numer referencyjny partii oraz zezwolenie lub numer rejestracyjny mogą być umieszczone poza miejscem przeznaczonym na etykietowane szczegóły określone w ust. 1, w takim przypadku szczegółom takim towarzyszy wskazanie, gdzie ta informacja się znajduje.";

4) artykuł 5c otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5c

1. Wszystkie materiały paszowe użyte w mieszankach paszowych są wyszczególniane pod ich nazwami gatunkowymi.

2. Wykaz materiałów paszowych przeznaczonych do pasz podlega następującym przepisom:

a) mieszanki paszowe przeznaczone dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe:

i) wykaz materiałów paszowych przeznaczonych do pasz z oznaczeniem, w porządku malejącym, zawartości procentowej w masie;

ii) odnośnie do powyższych zawartości procentowych dopuszczone jest odchylenie ± 15 % zadeklarowanej ilości;

b) mieszanki paszowe przeznaczone dla zwierząt domowych: wykaz materiałów paszowych przeznaczonych do pasz albo z oznaczeniem zawartej ilości lub nazwaniem ich w porządku malejącym wagowo.

3. W przypadku mieszanek paszowych przeznaczonych dla zwierząt domowych oznaczenie nazwy gatunkowej materiałów paszowych przeznaczonych do pasz może być zastąpione nazwą kategorii, do której te materiały paszowe przeznaczone do pasz należą, z odniesieniem do kategorii skupiającej kilka materiałów paszowych ustalonych zgodnie z art. 10 lit. a).

Użycie jednej z tych dwóch form deklaracji wyklucza użycie innych, chyba że jeden z użytych materiałów paszowych przeznaczonych do pasz nie należy do żadnej z wyznaczonych kategorii; w takim przypadku materiał paszowy przeznaczony do pasz, oznaczony swoją nazwą gatunkową, będzie wymieniony odnośnie do tych kategorii w porządku malejącym wagowo.

4. Oznaczenie mieszanek paszowych przeznaczonych dla zwierząt domowych może przyciągać uwagę charakterystyczną deklaracją obecności lub niskiej zawartości jednego lub więcej materiałów paszowych przeznaczonych do pasz, która jest istotna przy określaniu właściwości pasz. W takim przypadku minimalna lub maksymalna zawartość, wyrażona zawartością procentową w masie połączonego(-ych) materiału(-ów) paszowego(-ych), będzie wyraźnie oznakowana albo obok przyciągającej specjalną uwagę deklaracji o materiale(-łach) paszowym(-ych), albo w wykazie materiałów paszowych przez wymienienie danego(-ych) materiału(-ów) paszowego(-ych) i zawartości procentowej w masie obok odpowiedniej kategorii materiałów paszowych.";

5) do art. 12 dodaje się akapit:

"Zastrzegają, że producenci mieszanek paszowych zobowiązani są udostępniać, na wniosek, odpowiedzialnym za wykonywanie urzędowych kontroli władzom, wszelkie dokumenty dotyczące składu pasz przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu, które umożliwią sprawdzenie ścisłości informacji podanych na etykiecie";

6) 2 dodaje się następujący artykuł:

"Artykuł 15a

Najpóźniej do dnia 6 listopada 2006 r. Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie sporządzone na podstawie informacji otrzymanych z państw członkowskich w sprawie realizacji środków wprowadzonych na podstawie art. 5 ust. 1 lit. j) i ust. 5 lit. d) oraz art. 5c i art. 12 akapit drugi, w szczególności w odniesieniu do oznaczenia na etykiecie mieszanek paszowych, w formie zawartości procentowej w masie zawierającej dopuszczalne odchylenie, masy materiałów paszowych wraz z wszelkimi propozycjami mającymi na celu poprawę tych środków."

Artykuł  2

Dyrektywa Komisji 91/357/EWG traci moc z dniem 6 listopada 2003 r.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przed dniem 6 marca 2003 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 6 listopada 2003 r.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 stycznia 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX J. PIQUÉ I CAMPS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 120 E z 24.4.2001, str. 178.

(2) Dz.U. C 140 z 18.5.2000, str. 12.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2000 r. (Dz.U. C 178 z 22.6.2001, str. 177), wspólne stanowisko Rady z dnia 19 grudnia 2000 r. (Dz.U. C 36 z 2.2.2001, str. 35) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 grudnia 2001 r. i decyzja Rady z dnia 19 grudnia 2001.

(4) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/16/WE (Dz.U. L 105 z 3.5.2000, str. 36).

(5) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/20/WE (Dz.U. L 80 z 25.3.1999, str. 20).

(6) Dz.U. L 193 z 17.7.1991, str. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/67/WE (Dz.U. L 261 z 24.9.1998, str. 10).

1 Art. 1 pkt 1 lit. b) skreślona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 623/2007/WE z dnia 23 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.154.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 czerwca 2007 r.
2 Art. 1 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 623/2007/WE z dnia 23 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.154.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 czerwca 2007 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.63.23

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/2/WE zmieniająca dyrektywę Rady 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi i uchylająca dyrektywę Komisji 91/357/EWG
Data aktu: 28/01/2002
Data ogłoszenia: 06/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/03/2002