uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 152 ust. 4 lit. b),
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając konsultacje przeprowadzone z Komitetem Regionów,
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3) oraz w świetle tekstu jednolitego zatwierdzonego przez Komitet Pojednawczy w dniu 20 listopada 2001 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 79/373/EWG(4) ustala zasady obrotu mieszankami paszowymi we Wspólnocie.
(2) Z uwagi na etykietowanie celem dyrektywy 79/373/EWG jest zapewnienie, że hodowcy bydła są w sposób obiektywny informowani i w sposób możliwe dokładny o składzie i użyciu pasz.
(3) Dyrektywa 79/373/EWG dotychczas przewidywała dość elastyczne deklaracje ograniczone do oznaczenia materiałów paszowych bez wyrażania ich ilości w paszach dla zwierząt produkcyjnych, utrzymując możliwość deklarowania kategorii materiałów paszowych zamiast samych materiałów.
(4) Niemniej jednak kryzys gąbczastej encefalopatii bydła oraz niedawny kryzys dioksynowy ukazały niedoskonałość obowiązujących przepisów i potrzebę bardziej szczegółowej informacji jakościowej i ilościowej w sprawie mieszanek paszowych dla zwierząt produkcyjnych.
(5) Szczegółowa informacja ilościowa może pomóc w zapewnieniu, aby potencjalnie zanieczyszczone materiały paszowe mogły być przeznaczone do określonych partii, które będą korzystne dla zdrowia publicznego i pozwolą uniknąć zniszczenia produktów, które nie przedstawiają istotnego niebezpieczeństwa dla zdrowia publicznego.
(6) Na tym etapie właściwe jest zatem nakazanie sporządzania obowiązkowej deklaracji dla wszystkich materiałów paszowych, jak również ich ilości w mieszankach paszowych dla zwierząt produkcyjnych.
(7) Z przyczyn praktycznych jest właściwe, aby informacje dotyczące materiałów paszowych zawartych w mieszankach paszowych dla zwierząt produkcyjnych dostarczane były ad hoc na etykiecie lub dokumencie towarzyszącym.
(8) Deklaracja dotycząca materiałów paszowych w paszach tworzy w niektórych przypadkach ważne pozycje informacji dla hodowców bydła. Jest zatem właściwe, aby osoba odpowiedzialna za uzupełnianie etykietowania wyszczególniła na żądanie klienta wykaz wszystkich użytych materiałów paszowych i ich rzeczywistej zawartości procentowej w masie.
(9) Jest również ważne, aby dokładność deklaracji mogła zostać urzędowo zweryfikowana na wszystkich etapach obrotu paszami. Właściwe jest zatem, aby, zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalającą zasady regulujące organizację kontroli urzędowych w zakresie żywienia zwierząt(5), właściwe władze sprawdzały dokładność podanej na etykiecie informacji o mieszankach paszowych oraz, aby zapewnić skuteczność takiej kontroli, producenci mieszanek paszowych byli zobligowani do udostępniania właściwym władzom wszelkich dokumentów dotyczących składu pasz przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu.
(10) Na podstawie studium wykonalności Komisja złoży do dnia 31 grudnia 2002 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, wraz ze stosownymi propozycjami dotyczącymi ustanowienia listy pozytywnej, biorącej pod uwagę wnioski ze sprawozdania.
(11) Potrzebne są również specjalne przepisy dla etykietowania pasz dla zwierząt domowych, aby uwzględnić szczególny charakter tego rodzaju pasz.
(12) Skoro w przyszłości nie będzie dłużej możliwe deklarowanie kategorii materiałów paszowych zamiast deklarowania samych materiałów paszowych w przypadku mieszanek paszowych dla zwierząt produkcyjnych, dyrektywa Komisji 91/357/EWG z dnia 13 czerwca 1991 r. ustanawiająca kategorie materiałów paszowych, które mogą być użyte w celu etykietowania mieszanek paszowych dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe(6) powinna zostać uchylona,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | J. PIQUÉ I CAMPS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 120 E z 24.4.2001, str. 178.
(2) Dz.U. C 140 z 18.5.2000, str. 12.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2000 r. (Dz.U. C 178 z 22.6.2001, str. 177), wspólne stanowisko Rady z dnia 19 grudnia 2000 r. (Dz.U. C 36 z 2.2.2001, str. 35) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 grudnia 2001 r. i decyzja Rady z dnia 19 grudnia 2001.
(4) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/16/WE (Dz.U. L 105 z 3.5.2000, str. 36).
(5) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/20/WE (Dz.U. L 80 z 25.3.1999, str. 20).
(6) Dz.U. L 193 z 17.7.1991, str. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/67/WE (Dz.U. L 261 z 24.9.1998, str. 10).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.63.23 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2002/2/WE zmieniająca dyrektywę Rady 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi i uchylająca dyrektywę Komisji 91/357/EWG |
| Data aktu: | 28/01/2002 |
| Data ogłoszenia: | 06/03/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/03/2002 |