Rozporządzenie 315/2002 w sprawie przeglądu cen świeżych i schłodzonych tusz baranich na reprezentatywnych rynkach Wspólnoty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 315/2002
z dnia 20 lutego 2002 r.
w sprawie przeglądu cen świeżych i schłodzonych tusz baranich na reprezentatywnych rynkach Wspólnoty

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2529/2001 z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mięsa baraniego i koziego 1 , w szczególności jego art. 20 i 24,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2529/2001 ustanawia nowy system premii zastępujący system utworzony rozporządzeniem Rady (WE) nr 2467/98 z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mięsa baraniego i koziego 2 , zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1669/2000 3 . Aby można było uwzględnić nowe uzgodnienia i dla większej jasności, należy przyjąć nowe zasady zastępujące te określone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1481/86 z dnia 15 maja 1986 r. w sprawie ustalania cen świeżych i schłodzonych tusz jagnięcych na reprezentatywnych rynkach Wspólnoty i przeglądu cen niektórych innych rodzajów tusz baranich na obszarze Wspólnoty 4 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2877/2000 5 .

(2) Zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 2529/2001 Państwa Członkowskie rejestrują ceny owiec i mięsa baraniego. W związku z tym należy ustalić zasady opracowywania raportów dotyczących cen.

(3) Ceny te są cenami rejestrowanymi na reprezentatywnym rynku lub rynkach każdego Państwa Członkowskiego dla poszczególnych kategorii świeżych i schłodzonych tusz baranich. Ponadto, gdy w danym Państwie Członkowskim jest więcej niż jeden reprezentatywny rynek, należy przyjmować średnią arytmetyczną lub, w razie konieczności, średnią ważoną cen notowanych na tych rynkach.

(4) Ceny rejestrowane na rynku oblicza się na podstawie cen tusz, z wyłączeniem podatku od wartości dodanej, ale bez odliczeń z tytułu innych opłat. Ceny rynkowe winny być rejestrowane w odniesieniu do "wagi tuszy" zgodnie z definicją zawartą w decyzji Komisji 94/434/WE z dnia 30 maja 1994 r. ustanawiającej szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w zakresie prowadzenia przez Państwa Członkowskie badań statystycznych dotyczących pogłowia i hodowli owiec i kóz 6 , ostatnio zmienionej decyzją 1999/47/WE 7 . Jednakże należy dopuścić niestosowanie tej definicji w przypadku tusz młodych jagniąt o wadze od 9 do 16 kilogramów, aby można było uwzględnić zwyczaje rynku, według których całe tusze z głową i podrobami mają większą wartość handlową.

(5) W niektórych Państwach Członkowskich ceny odnoszą się do cen żywych zwierząt. Ceny należy przeliczyć z zastosowaniem odpowiednich współczynników. Jednakże w regionach, gdzie prowadzona jest indywidualna ocena żywych zwierząt zmierzająca do oceny ciężaru tuszy, przelicznik może opierać się na tej ocenie.

(6) W celu wyjaśnienia zasad zbierania przez Państwa Członkowskie informacji o cenach i ich wyliczania Państwa Członkowskie powinny powiadomić Komisję o wyborze reprezentatywnych rynków i kategoriach tusz oraz sposobie ważenia lub względnym wpływie tych elementów na kalkulację cen.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owiec i Kóz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  8  

(skreślony)

Artykuł  2
1. 
Ceny rynkowe są rejestrowane w odniesieniu do "wagi tuszy" w rozumieniu decyzji 94/434/WE.

Gdy ceny rejestrowane są według różnych kategorii tusz, cena na rynku reprezentatywnym jest równa średniej ważonej - z zastosowaniem współczynników ustalonych przez Państwa Członkowskie w celu odzwierciedlenia względnego znaczenia każdej kategorii - wartości cen rejestrowanych na etapie sprzedaży hurtowej dla tych kategorii przez okres siedmiu dni.

2. 
W przypadku tusz jagnięcych o wadze do 16 kilogramów i zgodnie z normalną praktyką handlową ceny mogą być rejestrowane przed usunięciem wnętrzności i głowy.

Gdy ceny są notowane na podstawie wagi przedubojowej, cena kilograma żywca jest dzielona przez maksymalny współczynnik przeliczeniowy 0,5. Jednakże jeżeli normalną praktyką jest pozostawianie głowy i wnętrzności, Państwa Członkowskie mogą ustalić wyższy współczynnik dla jagniąt o ciężarze do 28 kilogramów żywej wagi.

W regionach, gdzie rejestrowane ceny oparte są na jednostkowej ocenie wagi tuszy jagnięcej, przelicznik jest oparty na tej ocenie.

Artykuł  3
1. 
Gdy targ odbywa się częściej niż raz w okresie siedmiodniowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1, cena każdej kategorii jest średnią arytmetyczną cen rejestrowanych podczas każdego targu.
2. 
Gdy w obszarze rejestrowania cen znajduje się więcej niż jeden rynek reprezentatywny, cena dla tego obszaru jest średnią cen notowanych na wspomnianych rynkach, ważoną z uwzględnieniem współczynników ustalonych przez Państwa Członkowskie, odzwierciedlających względne znaczenie każdego rynku lub każdej kategorii.
3. 
Jednakże w przypadku braku danych ceny na rynkach reprezentatywnych danego Państwa Członkowskiego są ustalane przez odniesienie do ostatnich znanych cen.
Artykuł  4

Do dnia 1 marca 2002 r. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o:

a)
reprezentatywnych rynkach w każdym obszarze rejestrowania cen;
b)
kategoriach tusz jagnięcych;
c)
współczynnikach ważenia i przeliczeniowych, o których mowa w art. 2 i 3.

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o wszelkich zmianach w ustaleniach w ciągu jednego miesiąca od ich wprowadzenia.

Artykuł  5

Rozporządzenie (EWG) nr 1481/86 zostaje niniejszym uchylone.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 2002 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji
1 Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 3.
2 Dz.U. L 312 z 20.11.1998, str. 1.
3 Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 8.
4 Dz.U. L 130 z 16.5.1986, str. 12.
5 Dz.U. L 333 z 29.12.2000, str. 57.
6 Dz.U. L 179 z 13.7.1994, str. 33.
7 Dz.U. L 15 z 20.1.1999, str. 10.
8 Art. 1 skreślony przez art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2017 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.50.47

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 315/2002 w sprawie przeglądu cen świeżych i schłodzonych tusz baranich na reprezentatywnych rynkach Wspólnoty
Data aktu: 20/02/2002
Data ogłoszenia: 21/02/2002
Data wejścia w życie: 24/02/2002, 01/05/2004