Rozporządzenie 315/2002 w sprawie przeglądu cen świeżych i schłodzonych tusz baranich na reprezentatywnych rynkach Wspólnoty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 315/2002
z dnia 20 lutego 2002 r.
w sprawie przeglądu cen świeżych i schłodzonych tusz baranich na reprezentatywnych rynkach Wspólnoty

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2529/2001 z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mięsa baraniego i koziego 1 , w szczególności jego art. 20 i 24,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2529/2001 ustanawia nowy system premii zastępujący system utworzony rozporządzeniem Rady (WE) nr 2467/98 z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mięsa baraniego i koziego 2 , zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1669/2000 3 . Aby można było uwzględnić nowe uzgodnienia i dla większej jasności, należy przyjąć nowe zasady zastępujące te określone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1481/86 z dnia 15 maja 1986 r. w sprawie ustalania cen świeżych i schłodzonych tusz jagnięcych na reprezentatywnych rynkach Wspólnoty i przeglądu cen niektórych innych rodzajów tusz baranich na obszarze Wspólnoty 4 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2877/2000 5 .

(2) Zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 2529/2001 Państwa Członkowskie rejestrują ceny owiec i mięsa baraniego. W związku z tym należy ustalić zasady opracowywania raportów dotyczących cen.

(3) Ceny te są cenami rejestrowanymi na reprezentatywnym rynku lub rynkach każdego Państwa Członkowskiego dla poszczególnych kategorii świeżych i schłodzonych tusz baranich. Ponadto, gdy w danym Państwie Członkowskim jest więcej niż jeden reprezentatywny rynek, należy przyjmować średnią arytmetyczną lub, w razie konieczności, średnią ważoną cen notowanych na tych rynkach.

(4) Ceny rejestrowane na rynku oblicza się na podstawie cen tusz, z wyłączeniem podatku od wartości dodanej, ale bez odliczeń z tytułu innych opłat. Ceny rynkowe winny być rejestrowane w odniesieniu do "wagi tuszy" zgodnie z definicją zawartą w decyzji Komisji 94/434/WE z dnia 30 maja 1994 r. ustanawiającej szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w zakresie prowadzenia przez Państwa Członkowskie badań statystycznych dotyczących pogłowia i hodowli owiec i kóz 6 , ostatnio zmienionej decyzją 1999/47/WE 7 . Jednakże należy dopuścić niestosowanie tej definicji w przypadku tusz młodych jagniąt o wadze od 9 do 16 kilogramów, aby można było uwzględnić zwyczaje rynku, według których całe tusze z głową i podrobami mają większą wartość handlową.

(5) W niektórych Państwach Członkowskich ceny odnoszą się do cen żywych zwierząt. Ceny należy przeliczyć z zastosowaniem odpowiednich współczynników. Jednakże w regionach, gdzie prowadzona jest indywidualna ocena żywych zwierząt zmierzająca do oceny ciężaru tuszy, przelicznik może opierać się na tej ocenie.

(6) W celu wyjaśnienia zasad zbierania przez Państwa Członkowskie informacji o cenach i ich wyliczania Państwa Członkowskie powinny powiadomić Komisję o wyborze reprezentatywnych rynków i kategoriach tusz oraz sposobie ważenia lub względnym wpływie tych elementów na kalkulację cen.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owiec i Kóz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  8  

(skreślony)

Artykuł  2
1. 
Ceny rynkowe są rejestrowane w odniesieniu do "wagi tuszy" w rozumieniu decyzji 94/434/WE.

Gdy ceny rejestrowane są według różnych kategorii tusz, cena na rynku reprezentatywnym jest równa średniej ważonej - z zastosowaniem współczynników ustalonych przez Państwa Członkowskie w celu odzwierciedlenia względnego znaczenia każdej kategorii - wartości cen rejestrowanych na etapie sprzedaży hurtowej dla tych kategorii przez okres siedmiu dni.

2. 
W przypadku tusz jagnięcych o wadze do 16 kilogramów i zgodnie z normalną praktyką handlową ceny mogą być rejestrowane przed usunięciem wnętrzności i głowy.

Gdy ceny są notowane na podstawie wagi przedubojowej, cena kilograma żywca jest dzielona przez maksymalny współczynnik przeliczeniowy 0,5. Jednakże jeżeli normalną praktyką jest pozostawianie głowy i wnętrzności, Państwa Członkowskie mogą ustalić wyższy współczynnik dla jagniąt o ciężarze do 28 kilogramów żywej wagi.

W regionach, gdzie rejestrowane ceny oparte są na jednostkowej ocenie wagi tuszy jagnięcej, przelicznik jest oparty na tej ocenie.

Artykuł  3
1. 
Gdy targ odbywa się częściej niż raz w okresie siedmiodniowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1, cena każdej kategorii jest średnią arytmetyczną cen rejestrowanych podczas każdego targu.
2. 
Gdy w obszarze rejestrowania cen znajduje się więcej niż jeden rynek reprezentatywny, cena dla tego obszaru jest średnią cen notowanych na wspomnianych rynkach, ważoną z uwzględnieniem współczynników ustalonych przez Państwa Członkowskie, odzwierciedlających względne znaczenie każdego rynku lub każdej kategorii.
3. 
Jednakże w przypadku braku danych ceny na rynkach reprezentatywnych danego Państwa Członkowskiego są ustalane przez odniesienie do ostatnich znanych cen.
Artykuł  4

Do dnia 1 marca 2002 r. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o:

a)
reprezentatywnych rynkach w każdym obszarze rejestrowania cen;
b)
kategoriach tusz jagnięcych;
c)
współczynnikach ważenia i przeliczeniowych, o których mowa w art. 2 i 3.

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o wszelkich zmianach w ustaleniach w ciągu jednego miesiąca od ich wprowadzenia.

Artykuł  5

Rozporządzenie (EWG) nr 1481/86 zostaje niniejszym uchylone.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 2002 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji
1 Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 3.
2 Dz.U. L 312 z 20.11.1998, str. 1.
3 Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 8.
4 Dz.U. L 130 z 16.5.1986, str. 12.
5 Dz.U. L 333 z 29.12.2000, str. 57.
6 Dz.U. L 179 z 13.7.1994, str. 33.
7 Dz.U. L 15 z 20.1.1999, str. 10.
8 Art. 1 skreślony przez art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.171.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2017 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024