Rozporządzenie 2383/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek w latach gospodarczych od 1998/1999 do 2003/2004

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2383/2002
z dnia 30 grudnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek w latach gospodarczych od 1998/1999 do 2003/2004

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1513/2001(2), w szczególności jego art. 5,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2261/84 z dnia 17 lipca 1984 r. ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1639/98(4), w szczególności jego art. 19,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1638/98 z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(5), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1513/2001, w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2366/98(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1249/2002(7) stanowi, że przed dniem 1 grudnia każdego roku gospodarczego plantatorzy oliwek muszą składać deklaracje o uprawach. Artykuł 20 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że organizacje producentów lub, gdzie sytuacja tego wymaga, ich stowarzyszenia muszą składać deklaracje o uprawach swoich członków wraz z poprawkami do właściwej agencji danego Państwa Członkowskiego przed dniem 1 stycznia każdego roku gospodarczego.

(2) Jednakże w niektórych regionach upraw oliwek, w szczególności z powodu wysokiej liczby deklaracji o uprawach, trwającej restrukturyzacji plantacji oliwek lub innych szczególnych okoliczności, wyżej wymienione daty nie są już właściwe do celów kontroli. Dlatego należy uwzględnić, aby Państwa Członkowskie w pewnych granicach miały możliwość przedłużenia nieprzekraczalnych terminów na złożenie deklaracji o uprawach do właściwej agencji w celu poprawienia skuteczności kontroli w niektórych regionach.

(3) Zarządzanie i monitorowanie systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek wymaga, aby informacja o nowych sadzeniach roślin przewidziana w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2366/98 była przekazywana w sposób regularny. A zatem ilość drzew oliwnych na lata gospodarcze po 1998/1999 i 1999/2000 powinna także być przekazywana Komisji.

(4) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 2366/98 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(5) Aby umożliwić przedłużenie nieprzekraczalnego terminu określonego w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2366/98 z bieżącego roku gospodarczego, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 30 listopada 2002 r. Dlatego należy uwzględnić jego niezwłoczne wejście w życie.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 2366/98 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do celów przyznania pomocy na produkcję oliwy z oliwek przewidzianą w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 136/66/EWG przed 1 grudnia każdego roku gospodarczego plantatorzy oliwek składają deklaracje o uprawach, podając liczbę drzew oliwnych w produkcji i szczegółowe dane dotyczące zarządzanych przez nich plantacji oliwek do dnia 1 listopada roku gospodarczego, którego deklaracja dotyczy. Jednakże w celu poprawy skuteczności kontroli w niektórych regionach Państwa Członkowskie mogą przedłużyć nieprzekraczalny termin na składanie deklaracji o maksymalnie trzy miesiące.

Przed dniem 1 stycznia danego roku gospodarczego Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o regionach i powodach, dla których nieprzekraczalny termin na złożenie deklaracji został przedłużony, oraz o nowej ustanowionej dacie."

2) W art. 5 ust. 4 zastępuje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Przed dniem 31 października 2001 r. Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o podjętych działaniach w celu monitorowania stosowania ust. 2 i 3 oraz karania naruszających prawo.

5. Przed dniem 31 października danego roku gospodarczego Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o ilości drzew oliwnych, w odniesieniu do których, zgodnie z ust. 2:

- została złożona deklaracja o zamiarze sadzenia,

- Państwo Członkowskie uznaje, że są to sadzenia w celu zastąpieniu drzew wykarczowanych,

- Państwo Członkowskie uznaje, że są to sadzenia w ramach zatwierdzonego programu, zgodnie z art. 4,

- Państwo Członkowskie uznaje, że są to sadzenia dodatkowe, nieuprawnione do pomocy po dniu 31 października 2001 r.

Jednakże dla lat gospodarczych 2000/2001 i 2001/2002 informacja wskazana w akapicie pierwszym jest przekazywana Komisji przed dniem 28 lutego 2003 r."

3) W art. 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przed dniem 1 stycznia każdego roku gospodarczego organizacje producentów lub, stosownie, ich stowarzyszenia powinny złożyć deklaracje o uprawach i wszelkie do nich poprawki właściwej agencji zainteresowanego Państwa Członkowskiego. Jednakże w celu poprawy skuteczności kontroli w niektórych regionach Państwa Członkowskie mogą przedłużyć nieprzekraczalny termin na składanie deklaracji o maksymalnie trzy miesiące.

Przed dniem 1 stycznia danego roku gospodarczego Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o regionach i powodach, dla których nieprzekraczalny termin na złożenie deklaracji został przedłużony, oraz o nowej ustanowionej dacie."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 30 listopada 2002 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 grudnia 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(2) Dz.U. L 201 z 26.7.2001, str. 4.

(3) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(4) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 38.

(5) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.

(6) Dz.U. L 293 z 31.10.1998, str. 50.

(7) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, str. 5.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.358.122

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2383/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek w latach gospodarczych od 1998/1999 do 2003/2004
Data aktu: 30/12/2002
Data ogłoszenia: 31/12/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2003, 30/11/2002