Dyrektywa 2002/5/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2002/5/WE
z dnia 30 stycznia 2002 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/57/WE(2), w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W odniesieniu do zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości powinny odzwierciedlać użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do uzyskania efektywnej ochrony roślin, zastosowanych w taki sposób, że ilość pozostałości jest jak najmniejsza, zarówno z praktycznego, jak i z toksykologicznego punktu widzenia, biorąc pod uwagę ochronę środowiska naturalnego i ochronę zdrowia konsumentów ze względu na przewidywane spożycie przez konsumentów. Wspólnotowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (NDPP) stanowi górną granicę ilości takich pozostałości, które mogłyby się znaleźć w artykułach przy przestrzeganiu przez producentów dobrych praktyk w rolnictwie.

(2) NDPP pestycydów należy poddać kontroli i może on zostać zmieniony celem uwzględnienia nowych informacji i danych. NDPP ustala się na niższym progu oznaczenia analitycznego, w przypadku gdy dozwolone zastosowania środków ochrony roślin nie powodują wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produkcie spożywczym lub na jego powierzchni lub w przypadku braku dozwolonych zastosowań lub w przypadku gdy zastosowania, które otrzymały zezwolenia Państw Członkowskich, nie zostały poparte niezbędnymi danymi albo jeżeli zastosowania w państwach trzecich powodujące pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą znaleźć się w obrocie na rynku wspólnotowym, nie zostały poparte przez niezbędne dane.

(3) W następstwie opublikowania dyrektywy Komisji 2000/42/WE(3) Komisja otrzymała wnioski, poparte dalszymi danymi, o skontrolowanie ustalonych w dyrektywie 2000/42/WE NDPP dla lambda-cyhalotryny i amitrazu w niektórych artykułach spożywczych. Wnioski i dane zostały poddane analizie i w przypadku niektórych połączeń dane wystarczająco uzasadniały ustalenie NDPP powyżej niższego progu oznaczenia analitycznego. W przypadku innych połączeń dostępne informacje są niewystarczające i NDPP należy ustalić na niższym progu oznaczenia analitycznego. W przypadku jeszcze innych połączeń informacje obecnie dostępne są wystarczające, aby dowieść, że ustanowienie NDPP powyżej niższego progu oznaczenia analitycznego może doprowadzić do niedopuszczalnego, ostrego albo przewlekłego narażenia konsumenta na działanie pozostałości. W takich sytuacjach NDPP należy pozostawić na niższym progu oznaczenia analitycznego.

(4) Informacje na temat nowych lub zmienionych zastosowań cypermetryny w odniesieniu do szparagów, etefonu w odniesieniu do ananasów, fenbutatywnego tlenku w odniesieniu do papryki, metalaksylu w odniesieniu do dymki, acefatu w odniesieniu do brzoskwiń i chlorotalonilu w odniesieniu do selera zostały przekazane Komisji i ocenione. W świetle tych informacji należy dokonać zmian istniejących NDPP określonych w Załączniku do dyrektywy.

(5) Długotrwałe narażenie konsumentów za pośrednictwem produktów spożywczych na działanie każdego z pestycydów, o których mowa w niniejszej dyrektywie, zostało ocenione i obliczone zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(4). Jak wynika z obliczeń, ustalony w niniejszej dyrektywie NDPP nie doprowadzi do przekroczenia dopuszczalnego spożycia dziennego.

(6) W stosownych przypadkach ostre narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów za pośrednictwem każdego produktu spożywczego, który może zawierać ich pozostałości, zostało ocenione i obliczone zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Jak wynika z obliczeń, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują ostrych efektów toksycznych.

(7) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzone zostały konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty w sprawie poziomów ustalonych w niniejszej dyrektywie i ich uwagi w sprawie tych poziomów zostały wzięte pod uwagę.

(8) Uwzględniono opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych poddanych działaniu pestycydów. Metodologia opisana przez Światową Organizację Zdrowia, o której mowa powyżej, zastosowana przez Państwa Członkowskie pełniące funkcję sprawozdawcy oraz monitorowana i oceniona przez Komisję za pośrednictwem Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, jest zgodna z wytycznymi Komitetu Naukowego ds. Roślin.

(9) W związku z powyższym do dyrektywy 90/642/EWG należy wprowadzić zmiany, które niezwłocznie wejdą w życie.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odnoszące się do omawianych pestycydów, wymienione w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG, zastępuje się poziomami wymienionymi w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości wymienione w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG dotyczące połączeń pestycydów z artykułami, o których mowa w niniejszym przepisie, zastępuje się następującymi połączeniami: cypermetryna w odniesieniu do szparagów: 0,1 mg/kg, etefon w odniesieniu do ananasów: 2 mg/kg, fenbutatywny tlenek w odniesieniu do papryki: 1 mg/kg, metalaksyl w odniesieniu do dymki: 0,2 mg/kg, metalaksyl w odniesieniu do cykorii liściowej i ziół: 1 mg/kg, chlorotalonil w odniesieniu do selera: 1 mg/kg, acefat w odniesieniu do brzoskwiń: 0,2 mg/kg(5).

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 31 sierpnia 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od 1 września 2002 r.

2.
Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposoby dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie pierwszego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 stycznia 2002 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(2) Dz.U. L 208 z 1.8.2001, str. 36.

(3) Dz.U. L 158 z 30.6.2000, str. 51.

(4) Wytyczne dotyczące przewidywań w odniesieniu do spożycia pozostałości pestycydów (poprawione), opracowane przez GEMS/ Program Żywnościowy, we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego i opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/ FOS/97.7).

(5) Do czasu przeprowadzenia prób na drugi sezon wyniki mają zostać przedstawione do dnia 1 września 2002 r.

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których mają zastosowanie NDPP Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Lambda-cyhalotryna Amitraz (suma metabolitów zawierających 2,4 dimetyloanilinę, wyrażone jako amitraz)
1. Owoce świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez mrożenie, niezawierające dodatku cukru; orzechy
i) OWOCE CYTRUSOWE 0,05(*)
Grejpfruty 0,1
Cytryny
Limy
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi hybrydami)
Pomarańcze 0,1
Pomele 0,1
Pozostałe 0,02(*)
ii) ORZECHY (w łupinach lub bez) 0,05(*) 0,05(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,1 0,5
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*)
Morele 0,2
Wiśnie
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i podobnymi hybrydami) 0,2
Śliwki
Pozostałe 0,1
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE 0,05(*)
a) Winogrona stołowe i winne 0,2
Winogrona stołowe
Winogrona winne
b) Truskawki (z wyjątkiem dziko rosnących) 0,5
c) Owoce pnączy (z wyjątkiem dziko rosnących) 0,02(*)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Krzyżówki jeżyn i malin
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (z wyjątkiem
dziko rosnących)
Borówki czernice (Czarne jagody)
Żurawina
Porzeczki (czerwone, czarne i białe) 0,1
Agrest 0,1
Pozostałe 0,02*
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce 0,2
vi) RÓŻNE 0,02(*) 0,05(*)
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,05(*)
Burak
Marchew
Seler 0,1
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternaki
Korzeń pietruszki
Rzodkiewki 0,1
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Ignam
Pozostałe 0,02(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,02(*) 0,05(*)
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Rośliny psiankowate (Solanacea)
Pomidory 0,1 0,5
Papryka 0,1
Oberżyny 0,5 0,5
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)
b) Dyniowate - jadalna skórka 0,1 0,05(*)
Ogórki
Korniszony
Cukinie
Pozostałe
c) Dyniowate - niejadalna skórka 0,05 0,05(*)
Melony
Kabaczki
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,02(*) 0,05(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(*)
a) Warzywa kapustne kwiatostanowe 0,1
Brokuły (łącznie z brokułami włoskimi)
Kalafior
Pozostałe
b) Warzywa kapustne głowiaste
Brukselka 0,05
Kapusta głowiasta 0,2
Pozostałe 0,02(*)
c) Kapustne liściaste 0,02(*)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,02(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,05(*)
a) Sałata i inne 1
Rzeżucha
Roszponka warzywna
Sałata
Cykoria liściowa
Pozostałe
b) Szpinak i inne
Szpinak 0,5
Burak liściowy (boćwina)
Pozostałe 0,02(*)
c) Rukiew wodna 0,02(*)
d) Endywia 0,02(*)
e) Zioła 1
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Seler naciowy
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(*)
Fasola (w strąkach) 0,2
Fasola (łuskana) 0,02(*)
Groch (w strąkach) 0,2
Groch (łuskany) 0,2
Pozostałe 0,02(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05(*)
Szparagi
Karczochy
Seler 0,3
Koper włoski (fenkuł)
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Pozostałe 0,02(*)
viii) GRZYBY 0,05(*)
a) Grzyby hodowlane 0,02(*)
b) Grzyby dziko rosnące 0,5
3. Nasiona roślin strączkowych 0,02(*) 0,05(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,02(*)
Nasiona lnu
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny 1
Pozostałe 0,05(*)
5. Ziemniaki 0,02(*) 0,05(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (suszone liście i łodygi, fermentowane lub w inny sposób 1 0,1(*)
przetwarzane części rośliny Camellia sinensis)
7. Chmiel (suszony), łącznie z szyszkami chmielu i nieskoncentrowanym proszkiem 10 20
(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.
Uwaga: Dla wygody czytelnika NDPP oznaczone są pogrubioną czcionką, w przypadku gdy odzwierciedlają zmiany w odniesieniu do NDPP w załącznikach do dyrektyw wcześniejszych niż dyrektywa 2000/42/WE, natomiast oznaczone normalną czcionką są wielokrotnym powtórzeniem istniejących NDPP.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.34.7

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/5/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 30/01/2002
Data ogłoszenia: 05/02/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/02/2002