Dyrektywa 2002/5/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2002/5/WE
z dnia 30 stycznia 2002 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/57/WE(2), w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W odniesieniu do zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości powinny odzwierciedlać użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do uzyskania efektywnej ochrony roślin, zastosowanych w taki sposób, że ilość pozostałości jest jak najmniejsza, zarówno z praktycznego, jak i z toksykologicznego punktu widzenia, biorąc pod uwagę ochronę środowiska naturalnego i ochronę zdrowia konsumentów ze względu na przewidywane spożycie przez konsumentów. Wspólnotowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (NDPP) stanowi górną granicę ilości takich pozostałości, które mogłyby się znaleźć w artykułach przy przestrzeganiu przez producentów dobrych praktyk w rolnictwie.

(2) NDPP pestycydów należy poddać kontroli i może on zostać zmieniony celem uwzględnienia nowych informacji i danych. NDPP ustala się na niższym progu oznaczenia analitycznego, w przypadku gdy dozwolone zastosowania środków ochrony roślin nie powodują wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produkcie spożywczym lub na jego powierzchni lub w przypadku braku dozwolonych zastosowań lub w przypadku gdy zastosowania, które otrzymały zezwolenia Państw Członkowskich, nie zostały poparte niezbędnymi danymi albo jeżeli zastosowania w państwach trzecich powodujące pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą znaleźć się w obrocie na rynku wspólnotowym, nie zostały poparte przez niezbędne dane.

(3) W następstwie opublikowania dyrektywy Komisji 2000/42/WE(3) Komisja otrzymała wnioski, poparte dalszymi danymi, o skontrolowanie ustalonych w dyrektywie 2000/42/WE NDPP dla lambda-cyhalotryny i amitrazu w niektórych artykułach spożywczych. Wnioski i dane zostały poddane analizie i w przypadku niektórych połączeń dane wystarczająco uzasadniały ustalenie NDPP powyżej niższego progu oznaczenia analitycznego. W przypadku innych połączeń dostępne informacje są niewystarczające i NDPP należy ustalić na niższym progu oznaczenia analitycznego. W przypadku jeszcze innych połączeń informacje obecnie dostępne są wystarczające, aby dowieść, że ustanowienie NDPP powyżej niższego progu oznaczenia analitycznego może doprowadzić do niedopuszczalnego, ostrego albo przewlekłego narażenia konsumenta na działanie pozostałości. W takich sytuacjach NDPP należy pozostawić na niższym progu oznaczenia analitycznego.

(4) Informacje na temat nowych lub zmienionych zastosowań cypermetryny w odniesieniu do szparagów, etefonu w odniesieniu do ananasów, fenbutatywnego tlenku w odniesieniu do papryki, metalaksylu w odniesieniu do dymki, acefatu w odniesieniu do brzoskwiń i chlorotalonilu w odniesieniu do selera zostały przekazane Komisji i ocenione. W świetle tych informacji należy dokonać zmian istniejących NDPP określonych w Załączniku do dyrektywy.

(5) Długotrwałe narażenie konsumentów za pośrednictwem produktów spożywczych na działanie każdego z pestycydów, o których mowa w niniejszej dyrektywie, zostało ocenione i obliczone zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(4). Jak wynika z obliczeń, ustalony w niniejszej dyrektywie NDPP nie doprowadzi do przekroczenia dopuszczalnego spożycia dziennego.

(6) W stosownych przypadkach ostre narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów za pośrednictwem każdego produktu spożywczego, który może zawierać ich pozostałości, zostało ocenione i obliczone zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Jak wynika z obliczeń, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują ostrych efektów toksycznych.

(7) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzone zostały konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty w sprawie poziomów ustalonych w niniejszej dyrektywie i ich uwagi w sprawie tych poziomów zostały wzięte pod uwagę.

(8) Uwzględniono opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych poddanych działaniu pestycydów. Metodologia opisana przez Światową Organizację Zdrowia, o której mowa powyżej, zastosowana przez Państwa Członkowskie pełniące funkcję sprawozdawcy oraz monitorowana i oceniona przez Komisję za pośrednictwem Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, jest zgodna z wytycznymi Komitetu Naukowego ds. Roślin.

(9) W związku z powyższym do dyrektywy 90/642/EWG należy wprowadzić zmiany, które niezwłocznie wejdą w życie.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odnoszące się do omawianych pestycydów, wymienione w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG, zastępuje się poziomami wymienionymi w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości wymienione w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG dotyczące połączeń pestycydów z artykułami, o których mowa w niniejszym przepisie, zastępuje się następującymi połączeniami: cypermetryna w odniesieniu do szparagów: 0,1 mg/kg, etefon w odniesieniu do ananasów: 2 mg/kg, fenbutatywny tlenek w odniesieniu do papryki: 1 mg/kg, metalaksyl w odniesieniu do dymki: 0,2 mg/kg, metalaksyl w odniesieniu do cykorii liściowej i ziół: 1 mg/kg, chlorotalonil w odniesieniu do selera: 1 mg/kg, acefat w odniesieniu do brzoskwiń: 0,2 mg/kg(5).

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 31 sierpnia 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od 1 września 2002 r.

2.
Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposoby dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie pierwszego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 stycznia 2002 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(2) Dz.U. L 208 z 1.8.2001, str. 36.

(3) Dz.U. L 158 z 30.6.2000, str. 51.

(4) Wytyczne dotyczące przewidywań w odniesieniu do spożycia pozostałości pestycydów (poprawione), opracowane przez GEMS/ Program Żywnościowy, we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego i opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/ FOS/97.7).

(5) Do czasu przeprowadzenia prób na drugi sezon wyniki mają zostać przedstawione do dnia 1 września 2002 r.

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których mają zastosowanie NDPP Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Lambda-cyhalotryna Amitraz (suma metabolitów zawierających 2,4 dimetyloanilinę, wyrażone jako amitraz)
1. Owoce świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez mrożenie, niezawierające dodatku cukru; orzechy
i) OWOCE CYTRUSOWE 0,05(*)
Grejpfruty 0,1
Cytryny
Limy
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi hybrydami)
Pomarańcze 0,1
Pomele 0,1
Pozostałe 0,02(*)
ii) ORZECHY (w łupinach lub bez) 0,05(*) 0,05(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,1 0,5
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*)
Morele 0,2
Wiśnie
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i podobnymi hybrydami) 0,2
Śliwki
Pozostałe 0,1
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE 0,05(*)
a) Winogrona stołowe i winne 0,2
Winogrona stołowe
Winogrona winne
b) Truskawki (z wyjątkiem dziko rosnących) 0,5
c) Owoce pnączy (z wyjątkiem dziko rosnących) 0,02(*)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Krzyżówki jeżyn i malin
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (z wyjątkiem
dziko rosnących)
Borówki czernice (Czarne jagody)
Żurawina
Porzeczki (czerwone, czarne i białe) 0,1
Agrest 0,1
Pozostałe 0,02*
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce 0,2
vi) RÓŻNE 0,02(*) 0,05(*)
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,05(*)
Burak
Marchew
Seler 0,1
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternaki
Korzeń pietruszki
Rzodkiewki 0,1
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Ignam
Pozostałe 0,02(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,02(*) 0,05(*)
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Rośliny psiankowate (Solanacea)
Pomidory 0,1 0,5
Papryka 0,1
Oberżyny 0,5 0,5
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)
b) Dyniowate - jadalna skórka 0,1 0,05(*)
Ogórki
Korniszony
Cukinie
Pozostałe
c) Dyniowate - niejadalna skórka 0,05 0,05(*)
Melony
Kabaczki
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,02(*) 0,05(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(*)
a) Warzywa kapustne kwiatostanowe 0,1
Brokuły (łącznie z brokułami włoskimi)
Kalafior
Pozostałe
b) Warzywa kapustne głowiaste
Brukselka 0,05
Kapusta głowiasta 0,2
Pozostałe 0,02(*)
c) Kapustne liściaste 0,02(*)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,02(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,05(*)
a) Sałata i inne 1
Rzeżucha
Roszponka warzywna
Sałata
Cykoria liściowa
Pozostałe
b) Szpinak i inne
Szpinak 0,5
Burak liściowy (boćwina)
Pozostałe 0,02(*)
c) Rukiew wodna 0,02(*)
d) Endywia 0,02(*)
e) Zioła 1
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Seler naciowy
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(*)
Fasola (w strąkach) 0,2
Fasola (łuskana) 0,02(*)
Groch (w strąkach) 0,2
Groch (łuskany) 0,2
Pozostałe 0,02(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05(*)
Szparagi
Karczochy
Seler 0,3
Koper włoski (fenkuł)
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Pozostałe 0,02(*)
viii) GRZYBY 0,05(*)
a) Grzyby hodowlane 0,02(*)
b) Grzyby dziko rosnące 0,5
3. Nasiona roślin strączkowych 0,02(*) 0,05(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,02(*)
Nasiona lnu
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny 1
Pozostałe 0,05(*)
5. Ziemniaki 0,02(*) 0,05(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (suszone liście i łodygi, fermentowane lub w inny sposób 1 0,1(*)
przetwarzane części rośliny Camellia sinensis)
7. Chmiel (suszony), łącznie z szyszkami chmielu i nieskoncentrowanym proszkiem 10 20
(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.
Uwaga: Dla wygody czytelnika NDPP oznaczone są pogrubioną czcionką, w przypadku gdy odzwierciedlają zmiany w odniesieniu do NDPP w załącznikach do dyrektyw wcześniejszych niż dyrektywa 2000/42/WE, natomiast oznaczone normalną czcionką są wielokrotnym powtórzeniem istniejących NDPP.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.34.7

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/5/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 30/01/2002
Data ogłoszenia: 05/02/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/02/2002