Decyzja 2002/348/WSiSW dotycząca bezpieczeństwa w związku z meczami piłki nożnej o charakterze międzynarodowym

DECYZJA RADY
z dnia 25 kwietnia 2002 r.
dotycząca bezpieczeństwa w związku z meczami piłki nożnej o charakterze międzynarodowym

(2002/348/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 30 ust. 1 lit. a) i b) oraz art. 34 ust. 2 lit. c),

uwzględniając inicjatywę Królestwa Belgii,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z warunkami art. 29 Traktatu celem Unii Europejskiej jest zapewnienie obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w ramach przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości poprzez rozwój wspólnego działania między Państwami Członkowskimi w obszarze współpracy policyjnej.

(2) W wyniku różnych międzynarodowych i europejskich zawodów oraz znacznej ilości podróżujących kibiców piłka nożna przybiera charakter coraz bardziej międzynarodowy w swej skali. Międzynarodowa skala piłki nożnej czyni niezbędnym zapewnienie bezpieczeństwa w związku z meczami piłki nożnej w sposób wykraczający poza granice krajów.

(3) Piłka nożna powinna być traktowana nie tylko jako potencjalne źródło problemów dotyczących naruszenia prawa oraz porządku lub bezpieczeństwa publicznego, ale jako wydarzenie, które pomimo potencjalnego ryzyka, musi być dobrze obsługiwane.

(4) W szczególności do celów zwalczania i zapobiegania przemocy związanej z piłką nożną niezbędna jest wymiana informacji, tak by właściwe władze policyjne oraz władze w Państwach Członkowskich mogły poczynić odpowiednie przygotowania i odpowiednio zareagować.

(5) W celu wymiany informacji w odniesieniu do wydarzeń związanych z piłką nożną oraz mając na uwadze niezbędną międzynarodową współpracę policyjną w zakresie meczów piłki nożnej o charakterze międzynarodowym jest bardzo ważne, by utworzyć narodowy punkt informacyjny o charakterze policyjnym dla piłki nożnej w każdym Państwie Członkowskim.

(6) Uwzględniając przyjęcie przez Radę Europy następujących aktów prawnych: Konwencji z dnia 28 stycznia 1981 r. o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, Zalecenia nr R(87)15 z dnia 17 września 1987 r. Komitetu Ministrów regulującego wykorzystanie danych osobowych w sektorze policji oraz Konwencji Europejskiej z dnia 19 sierpnia 1985 r. w sprawie aktów przemocy wśród widzów wydarzeń sportowych, w szczególności meczów piłki nożnej.

(7) Dnia 26 maja 1997 r. Rada przyjęła wspólne działanie 97/339/WSiSW w odniesieniu do współpracy w zakresie prawa oraz porządku i bezpieczeństwa publicznego(2), a dnia 9 czerwca 1997 r. rezolucję w sprawie przeciwdziałania i ograniczania chuligaństwa kibiców piłki nożnej poprzez politykę wymiany doświadczeń, wykluczanie ze stadionów oraz politykę medialną(3).

(8) Ponadto dnia 6 grudnia 2001 r. Rada przyjęła rezolucję zawierającą podręcznik zaleceń dla międzynarodowej współpracy policyjnej oraz środków stosowanych w celu przeciwdziałania oraz kontroli przemocy oraz zakłóceń w odniesieniu do meczów piłki nożnej o charakterze międzynarodowym, w których uczestniczy co najmniej jedno Państwo Członkowskie(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanawianie narodowych punktów informacyjnych dla piłki nożnej

1.
Każde Państwo Członkowskie ustanawia bądź wyznacza narodowy punkt informacyjny o charakterze policyjnym dla piłki nożnej.
2.
Na mocy niniejszej decyzji każde Państwo Członkowskie notyfikuje pisemnie Sekretariatowi Generalnemu Rady szczegółowe informacje dotyczące swojego narodowego punktu informacyjnego dla piłki nożnej oraz wszelkie kolejne zmiany. Sekretariat Generalny Rady publikuje te informacje w Dzienniku Urzędowym.
3.
Narodowy punkt informacyjny dla piłki nożnej działa jako bezpośredni, centralny punkt informacyjny dla wymiany istotnych informacji oraz dla ułatwiania międzynarodowej współpracy policyjnej w zakresie meczów piłki nożnej o charakterze międzynarodowym.

Państwo Członkowskie może podjąć decyzję o ustanowieniu niektórych kontaktów w dziedzinach związanych z piłką nożną poprzez służby właściwe dla tych zagadnień, pod warunkiem że minimum informacji jest bezzwłocznie dostarczane do narodowego punktu informacyjnego dla piłki nożnej.

4.
Każde Państwo Członkowskie zapewnia, by jego narodowy punkt informacyjny był w stanie wypełniać zadania mu przypisane w sposób skuteczny i szybki.
5.
Niniejszą decyzję stosuje się bez uszczerbku dla istniejących przepisów prawa krajowego, w szczególności dotyczących podziału kompetencji między różne służby i organy w zainteresowanym Państwie Członkowskim.
Artykuł  2

Zadania narodowych punktów informacyjnych dla piłki nożnej

1.
Narodowe punkty informacyjne dla piłki nożnej są odpowiedzialne za koordynację oraz ułatwianie wymiany informacji policyjnych w zakresie meczów piłki nożnej o charakterze międzynarodowym. Taka wymiana informacji może również dotyczyć innych organów ścigania przyczyniających się do zachowania bezpieczeństwa lub prawa i porządku publicznego, zgodnie z podziałem kompetencji w danym Państwie Członkowskim.
2. 1
Narodowe punkty informacyjne dla piłki nożnej, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami krajowymi i międzynarodowymi, mają dostęp do informacji obejmujących dane osobowe kibiców stanowiących ryzyko.
3.
Narodowe punkty informacyjne dla piłki nożnej ułatwiają, koordynują lub organizują wdrażanie międzynarodowej współpracy policyjnej w zakresie meczów piłki nożnej o charakterze międzynarodowym.
4.
Zgodnie z istniejącymi przepisami prawa krajowego, w szczególności z podziałem kompetencji między różne służby i organy w danym Państwie Członkowskim, narodowe punkty informacyjne mogą być odpowiedzialne za wspieranie właściwych organów krajowych.
5.
Dla meczów o charakterze międzynarodowym narodowy punkt informacyjny dla piłki nożnej dostarcza, przynajmniej na wniosek innego punktu informacji dla piłki nożnej w danym Państwie Członkowskim, ocenę ryzyka dotyczącą klubów danego kraju oraz drużyny narodowej.
6. 2
Narodowe punkty informacyjne dla piłki nożnej opracowują i rozpowszechniają wśród innych narodowych punktów informacyjnych regularne ogólne lub tematyczne oceny krajowych zakłóceń porządku związanych z piłką nożną.
Artykuł  3

Wymiana informacji policyjnej pomiędzy narodowymi punktami informacyjnymi dla piłki nożnej

1.
Przed wydarzeniem piłkarskim o charakterze międzynarodowym, w jego trakcie oraz po nim narodowe punkty informacyjne dla piłki nożnej zajmują się, na wniosek danego narodowego punktu informacyjnego dla piłki nożnej lub z własnej inicjatywy, wzajemną wymianą informacji ogólnych oraz, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3, danych osobowych.
2.
Informacje ogólne wymieniane w związku z meczami piłki nożnej o charakterze międzynarodowym zawierają informacje strategiczne, operacyjne oraz taktyczne. Informacje te definiuje się następująco:

– informacje strategiczne: informacje zawierające dane dotyczące wszystkich zagadnień związanych z wydarzeniem, w szczególności odniesienie do ryzyka bezpieczeństwa z nim związanego;

– informacje operacyjne: informacje dostarczające dokładny obraz postępowania w trakcie wydarzenia;

– informacje taktyczne: informacje umożliwiające osobom odpowiedzialnym za operacje podjęcie odpowiednich działań w celu utrzymania porządku i bezpieczeństwa w odniesieniu do danego wydarzenia.

3. 3
Dane osobowe mogą być wymieniane zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami krajowymi i międzynarodowymi z uwzględnieniem zasad Konwencji Rady Europy nr 108 z dnia 28 stycznia 1981 r. o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych oraz, w odpowiednich przypadkach, zalecenia nr R(87)15 z dnia 17 września 1987 r. Komitetu Ministrów Rady Europy regulującego wykorzystanie danych osobowych w sektorze policji.. Takie wymiany następują w celu przygotowania i podjęcia właściwych środków w celu przestrzegania prawa i zachowania porządku w trakcie wydarzeń piłkarskich. Taka wymiana może w szczególności obejmować informacje dotyczące osób, które stanowią lub mogą stanowić zagrożenie dla prawa i porządku oraz bezpieczeństwa.
4. 4
Wymiana informacji odbywa się przy wykorzystaniu odpowiednich formularzy określonych w dodatku do podręcznika zaleceń w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, w których uczestniczy co najmniej jedno państwo członkowskie. Narodowe punkty informacyjne zapewniają, że informacje przez nie przekazywane są pełne i zgodne z tymi formularzami.
Artykuł  4

Procedura wymiany informacji między narodowymi punktami informacyjnymi dla piłki nożnej

1.
Zarządzanie informacją w zakresie meczów piłki nożnej o charakterze międzynarodowym jest koordynowane poprzez narodowe punkty informacyjne dla piłki nożnej. Zapewniają one, by zainteresowane służby policyjne uzyskiwały na czas niezbędne informacje. Po przetworzeniu informacja jest bądź wykorzystana przez dany narodowy punkt informacyjny bądź przekazana do odpowiednich organów lub sił policyjnych.
2.
Narodowy punkt informacyjny dla piłki nożnej w Państwie Członkowskim, w którym dane wydarzenie piłkarskie ma miejsce, kontaktuje się przed zawodami, w ich trakcie oraz po zawodach lub meczu ze służbami policyjnymi danego Państwa Członkowskiego, tam gdzie jest to właściwe, przez oficera lub oficerów łącznikowych wyznaczonych przez to Państwo Członkowskie. Kontakt z oficerem łącznikowym może nastąpić w odniesieniu do kwestii prawa i porządku oraz bezpieczeństwa, przemocy związanej z piłką nożną, lub zwykłego przestępstwa, w przypadku gdy są związane z danym meczem piłki nożnej lub zawodami.
3.
Narodowe punkty informacyjne dla piłki nożnej przesyłają informacje w sposób, który zapewnia poufność danych. Wymieniane raporty są przechowywane, o ile nie dotyczą one danych osobowych. Mogą być konsultowane kolejno z innymi zainteresowanymi narodowymi punktami informacyjnymi, pod warunkiem że narodowy punkt informacyjny dla piłki nożnej, z którego pochodzi informacja, miał możliwość przyjęcia stanowiska w sprawie takich konsultacji.
Artykuł  5

Używane języki

Narodowe punkty informacyjne dla piłki nożnej przekazują sobie informacje we własnych językach wraz z tłumaczeniem na język roboczy wspólny dla obydwu stron, o ile zainteresowane strony nie ustalą inaczej.

Artykuł  6

Ocena

Rada ocenia wykonanie niniejszej decyzji w ciągu dwóch lat od jej przyjęcia.

Artykuł  7

Data stosowania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 kwietnia 2002 r.

W imieniu Rady
M. RAJOY BREY
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 9 kwietnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 147 z 5.6.1997, str. 1.

(3) Dz.U. C 193 z 24.6.1997, str. 1.

(4) Dz.U. C 22 z 24.1.2002, str. 1.

1 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 2007/412/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.155.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2007 r.
2 Art. 2 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 2007/412/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.155.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2007 r.
3 Art. 3 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 2007/412/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.155.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2007 r.
4 Art. 3 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2007/412/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.155.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 czerwca 2007 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.121.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/348/WSiSW dotycząca bezpieczeństwa w związku z meczami piłki nożnej o charakterze międzynarodowym
Data aktu: 25/04/2002
Data ogłoszenia: 08/05/2002
Data wejścia w życie: 09/05/2002, 01/05/2004