Rozporządzenie 2424/2001 w sprawie rozwoju Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II)

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2424/2001
z dnia 6 grudnia 2001 r.
w sprawie rozwoju Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 66,

uwzględniając inicjatywę Królestwa Belgii i Królestwa Szwecji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System Informacyjnego Schengen, ustanowiony na mocy postanowień tytułu IV Konwencji z 1990 r. wykonawczej do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach, dalej zwanej "Konwencją z Schengen z 1990 r.", stanowi zasadniczy instrument stosowania przepisów dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej.

(2) W swojej obecnej postaci System Informacyjny Schengen posiada zdolność obsłużenia nie więcej niż 18 uczestniczących w nim państw. W chwili obecnej działa on w 13 Państwach Członkowskich i dwóch innych państwach (Islandia i Norwegia), a w najbliższej przyszłości będzie funkcjonował w Zjednoczonym Królestwie i Irlandii. Jednakże nie został on zaprojektowany do obsłużenia zwiększonej liczby Państw Członkowskich Unii Europejskiej po jej rozszerzeniu.

(3) Z tego powodu, a także w celu wykorzystania najnowszych osiągnięć w dziedzinie informatyki oraz umożliwienia wprowadzenia nowych funkcji, konieczne jest opracowanie nowej, drugiej generacji Systemu Informacyjny Schengen (SIS II) zgodnie z tym, co zostało już potwierdzone w decyzji SCH/Com-ex (97) 24 Komitetu Wykonawczego z dnia 7 października 1997 r. (3).

(4) Wydatki ponoszone na opracowanie SIS II będą pokrywane z budżetu Unii Europejskiej zgodnie ze stosowanymi wnioskami Rady z dnia 29 maja 2001 r. Wraz z decyzją Rady nr 2001/886/WSiSW z dnia 6 grudnia 2001 r w sprawie rozwoju Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (4), niniejsze rozporządzenie stwarza podstawy prawne wymagane do przeznaczenia w budżecie Unii niezbędnych środków na utworzenie SIS II oraz do wykonania tej części budżetu.

(5) Podstawę prawną stanowią dwa akty: niniejsze rozporządzenie oparte na art. 66 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz decyzja Rady oparta na art. 30 ust. 1 lit. a) i b), art. 31 lit. a) i b) i art. 34 ust. 2 lit. c) Traktatu o Unii Europejskiej. Wynika to z tego, że zgodnie ze wskazaniem art. 92 Konwencji z Schengen z 1990 r. System Informacyjny Schengen umożliwia organom wyznaczonym przez Umawiające się Strony, za pomocą zautomatyzowanej procedury wyszukiwania, dostęp do wpisów dotyczących osób i majątku do celów kontroli granicznej oraz innych kontroli policyjnych i celnych przeprowadzanych w danym kraju zgodnie z prawem krajowym oraz do celów wydawania wiz, dokumentów pobytowych i wykonywania prawodawstwa dotyczącego cudzoziemców w kontekście przepisów dorobku Schengen odnoszących się do przepływu osób.

(6) Fakt, że na podstawę prawną niezbędną do tego, aby umożliwić finansowanie rozwoju SIS II z budżetu Unii składają się dwa odrębne instrumenty, nie narusza zasady, że System Informacyjny Schengen stanowi i powinien stanowić jeden zintegrowany system informacji oraz że SIS II musi być rozwijany jako taki.

(7) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla przyszłego przyjęcia niezbędnych przepisów szczegółowo opisujących działanie i wykorzystanie SIS II, w szczególności: zasad określania kategorii danych wprowadzanych do systemu i celów, dla których dane te są wprowadzane i kryteriów ich wprowadzania, zasad dotyczących zawartości informacji SIS, w tym odpowiedzialności za ich prawidłowość, zasad dotyczących okresu utrzymywania wpisów, ich konsolidacji i kompatybilności, zasad dostępu do danych SIS oraz zasad ochrony danych osobowych i ich kontroli.

(8) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (5).

(9) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, należącego do obszaru określonego w art. 1 dział G decyzji Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (6) oraz art. 8 ust. 2 decyzji Rady 2000/365/WE dotycząca wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen (7).

(10) Konieczne jest zawarcie porozumienia pozwalającego na udział przedstawicieli Islandii i Norwegii w pracach komitetów wspierających Komisję w wykonywaniu jej uprawnień wykonawczych. Porozumienie takie było przedmiotem rozważań w ramach wymiany listów, między Wspólnotą a Islandią i Norwegią, załączonych do wskazanego wyżej Układu o Stowarzyszeniu (8).

(11) Zgodnie z art. 3 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską Zjednoczone Królestwo poinformowało listem z dnia 6 września 2001 r. o swojej woli uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszego rozporządzenia.

(12) Niniejsze rozporządzenie i uczestnictwo Zjednoczonego Królestwa w jego przyjęciu i stosowaniu pozostają bez uszczerbku dla porozumień w sprawie częściowego uczestnictwa Zjednoczonego Królestwa w dorobku Schengen, określonych w decyzji Rady 2000/365/WE.

(13) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i w związku z tym nie jest związana jego treścią ani objęta zakresem jego stosowania. Biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie stanowi element dorobku Schengen w rozumieniu przepisów tytułu IV części trzeciej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania zgodnie z art. 5 wspomnianego Protokołu zadecyduje o wprowadzeniu w życie niniejszego instrumentu do własnego prawa krajowego w okresie sześciu miesięcy od jego przyjęcia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

System Informacyjny Schengen, ustanowiony na podstawie postanowień tytułu IV Konwencji z Schengen z 1990 r., zastępuje się nowym systemem, Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II), który umożliwia włączenie nowych Państw Członkowskich do tego systemu.

Artykuł  2 1

SIS II jest rozwijany przez Komisję jako jeden, zintegrowany system, zgodnie z procedurami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Rozwinięcie obejmuje także przygotowanie integracji technicznej w ramach SIS II, w szczególności w odniesieniu do państw członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 r.

Artykuł  3

Środki niezbędne do rozwoju SIS II, w odniesieniu do zagadnień innych, niż wymienione w art. 4, są przyjmowane zgodnie z procedurą zarządzania, określoną w art. 5 ust. 2.

Artykuł  4

Środki niezbędne do rozwoju SIS II w odniesieniu do zagadnień wymienionych poniżej są przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną określoną w art. 5 ust. 3:

a) projekt fizycznej architektury systemu, w tym sieci komunikacyjnej;

b) aspekty techniczne mające wpływ na ochronę danych osobowych;

c) aspekty techniczne mające poważne następstwa finansowe dla budżetów Państw Członkowskich lub mające poważne skutki techniczne dla systemów krajowych Państw Członkowskich;

d) opracowanie wymogów w zakresie bezpieczeństwa.

Artykuł  4A 2
1.
Nie naruszając odpowiedzialności Komisji w zakresie opracowania systemu SIS II, na czas opracowywania systemu jego jednostka centralna jest zlokalizowana w Strasburgu (Francja), a centralna jednostka rezerwowa jest zlokalizowana w Sankt Johann im Pongau (Austria).
2.
Do czasu zakończenia procesu opracowywania Francja i Austria zapewniają odpowiednią infrastrukturę i środki na potrzeby funkcjonowania odpowiednio jednostki centralnej i centralnej jednostki rezerwowej systemu SIS II.
3.
Organ krajowy dostarczający infrastrukturę i środki, o których mowa w ust. 2, może w okresie opracowywania systemu otrzymać od Wspólnoty dotację na przystosowanie i utrzymanie miejsca lokalizacji systemu lub na świadczenie niezbędnych usług wynikających z faktu umiejscowienia SIS II na terytorium kraju.
Artykuł  5
1.
Komisja jest wspomagana odpowiednio przez Komitet zarządzający lub regulacyjny.
2.
W przypadku dokonania odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE określa się na dwa miesiące.

3.
W przypadku dokonania odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji nr 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE określa się na dwa miesiące.

4.
Każdy z komitetów uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  6

Na koniec każdego półrocza, a po raz pierwszy na koniec drugiego półrocza 2002 r., Komisja przedstawia Radzie i Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie okresowe na temat postępu prac związanych z rozwojem SIS II.

Artykuł  7 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie traci moc z dniem 31 grudnia 2008 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 grudnia 2001 r.

W imieniu Rady
M. VERWILGHEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 183 z 29.6.2001, str. 12.

(2) Opinia wydana dnia 23 października 2001 r.(dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 239 z 22.9.2000, str. 442.

(4) Dz.U. L 328 z 13.12.2001, str. 1.

(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(6) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 31.

(7) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, str. 43.

(8) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 53.

1 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1988/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.411.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2006 r.
2 Art. 4A dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1988/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.411.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2006 r.
3 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1988/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.411.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024