Decyzja 2001/810/WE dotycząca decyzji w sprawie ewentualnego włączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 listopada 2001 r.
dotycząca decyzji w sprawie ewentualnego włączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 3685)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/810/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 listopada 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/49/WE(2),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), w szczególności jego art. 7 ust. 3A lit. d) i art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. ustanawiającym substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczającym Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawców przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), wskazano Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawców i powiadamiających dla każdej substancji czynnej.

(2) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 3600/92 Państwo Członkowskie w odniesieniu do każdej substancji czynnej, dla której został wyznaczony sprawozdawca, powinno zbadać dokumentację i przedłożyć Komisji sprawozdanie na temat swojej oceny informacji przedłożonych przez powiadamiających, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3) Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyły takie sprawozdania i określiły w nich dalsze wymogi dotyczące danych. Po otrzymaniu tych sprawozdań Komisja przekazała je Państwom Członkowskim do celów informacyjnych oraz przeprowadziła konsultacje z ekspertami z Państw Członkowskich, a także z głównymi powiadamiającymi, zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 3600/92.

(4) Artykuł 7 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 wymaga, aby wszystkie niezbędne dane zostały przedłożone najpóźniej do dnia 25 maja 2002 r.; w wyjątkowych przypadkach kiedy Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy i Komisja nie były w stanie przedstawić odpowiednich badań do dnia 25 maja 2001 r., może zostać wyznaczona alternatywna data. Ustanowienie alternatywnej, późniejszej daty jest uzasadnione na podstawie czasu trwania i warunków badań w przypadku benalaksylu, chlorotoluronu i dinokapu oraz w związku z badaniami długookresowymi w przypadku benomylu, cypermetryny i chlorotoluronu. Powiadamiający ma obowiązek zapewnić, aby dokumentacja została wypełniona tak, aby wszystkie wymogi dotyczące danych, przewidziane w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG zostały spełnione dla ograniczonego zakresu reprezentatywnych zastosowań. Jednakże w celu udzielenia pomocy powiadamiającym o tych substancjach w przygotowywaniu niezbędnych badań mających na celu wypełnienie dokumentacji Komisja po konsultacji ze Stałym Komitetem ds. Zdrowia Roślin wskazała niektóre badania i informacje jako niezbędne do oceny bezpieczeństwa i skuteczności substancji.

(5) Informacje przedłożone do tej pory nie są wystarczające do określenia, czy zgodnie z proponowanymi warunkami zastosowania środki ochrony roślin zawierające dane substancje czynne zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG. Dlatego nie jest obecnie możliwe podjęcie decyzji, czy należy te substancje czynne włączyć do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(6) Zgodnie z art. 8 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG Państwa Członkowskie powinny zastosować wymogi art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt i)-v) i lit. c)-f) zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi danych, jakie należy dostarczyć. Projekty sprawozdań z oceny określone w akapicie 2 nie ustaliły zagrożeń, które można ograniczyć za pomocą odpowiednich środków zarządzania ryzykiem na poziomie Państwa Członkowskiego. Dlatego na obecnym etapie nie należy zawieszać środków ochrony roślin zawierających wymienione substancje czynne przed dostarczeniem i oceną wymaganych informacji dodatkowych. Należy zatem podjąć decyzję o odroczeniu wydania decyzji o możliwym włączeniu tych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(7) W wyniku dyskusji przeprowadzonych przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin oraz zgodnie z opinią tego Komitetu Komisja ustaliła, że dalsze dane są niezbędne jako minimum przy ustaleniu, czy substancje wymienione w akapicie 4 spełniają wymogi art. 5 dyrektywy 91/414/EWG. Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy powinny dlatego szczegółowo poinformować powiadamiających o wszelkich dalszych badaniach i informacjach niezbędnych do wykazania, iż te wymogi zostały spełnione.

(8) Aby umożliwić Państwom Członkowskim i Komisji rozplanowanie prac, powiadamiający, który chce, aby Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy i Komisja prowadziły dalej proces weryfikacji, powinien złożyć bezwarunkowe zobowiązanie o dostarczeniu wymaganych informacji dodatkowych. Aby umożliwić Komisji zakończenie w odpowiednim terminie prac nad programem ustanowionym w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92, należy ustalić nieprzekraczalny termin, w jakim powiadamiający o tych substancjach powinni wypełnić swoją dokumentację. Termin ten powinien być jak najkrótszy, z uwzględnieniem czasu koniecznego do wykonania niezbędnych badań.

(9) Jeśli w odniesieniu do danej substancji czynnej wymogi niniejszej decyzji dotyczące przedkładania niezbędnych informacji nie zostaną spełnione, zainteresowane strony mogą wystąpić o włączenie substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG zgodnie z procedurami na mocy art. 6 ust. 2 tej dyrektywy w terminie późniejszym.

(10) Niniejsza decyzja nie ogranicza jakiegokolwiek działania, które Komisja może podjąć na późniejszym etapie w odniesieniu do tych substancji czynnych w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującej wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne(7), ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Decyzja w sprawie możliwego włączenia substancji czynnych określonych w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG zostaje odroczona do czasu otrzymania informacji określonych w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy poinformują powiadamiających w odniesieniu do każdej substancji czynnej wymienionej w Załączniku do niniejszej decyzji, iż muszą oni wypełnić ich dokumentacje tak, aby wszystkie wymogi dotyczące danych określone w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG zostały spełnione dla ograniczonego zakresu reprezentatywnych zastosowań. Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy poinformują powiadamiających, że bez uszczerbku dla dalszych wymogów, jakie mogą zostać wskazane później, wymagane są poszczególne badania dodatkowe i informacje określone przez Komisję po konsultacji ze Stałym Komitetem ds. Zdrowia Roślin.

Każde Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy poinformuje każdego zainteresowanego powiadamiającego, że jeśli chce on by sprawozdawcą i Komisja prowadzi dalej proces weryfikacji zmierzający do włączenia substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, musi on przekazać sprawozdawcy i Komisji w ciągu trzech miesięcy od daty opublikowania niniejszej decyzji zobowiązanie w celu zapewnienia, że dokumentacja spełni wymogi określone w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG najpóźniej w terminie wskazanym w Załączniku do niniejszej decyzji oraz przedłożyć sprawozdawcy badania i informacje określone w akapicie pierwszym w jak najkrótszym czasie, najpóźniej w dniu wskazanym w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Jeśli niezbędne informacje w odniesieniu do niektórych substancji czynnych nie zostaną otrzymane w terminach określonych w Załączniku, Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy powiadomi Komisję w jak najkrótszym czasie, najpóźniej w terminie dwóch miesięcy.

Artykuł  4

Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy niezwłocznie poinformuje o niniejszej decyzji powiadamiających o substancjach czynnych określonych w art. 1.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 listopada 2001 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 176 z 29.6.2001, str. 61.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.

(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.

(6) Dz.U. L 255 z 22.9.1995, str. 1.

(7) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.

ZAŁĄCZNIK 

Ostateczny termin przedłożenia wyników badań Ostateczny termin przedłożenia określonych badań długoterminowych
Alachlor 25.5.2002 31.12.2002
Alfa-cypermetryna 25.5.2002
Benalaksyl 31.1.2003 25.5.2003
Benomyl 25.5.2002 31.12.2003
Bromoksynil 25.5.2002 25.5.2003
Chlorotalonil 25.5.2002 25.5.2003
Chlorotoluron 30.11.2002 31.12.2003
Cypermetryna 25.5.2002 30.6.2003
Dinokap 31.12.2002 31.12.2003
Endosulfan 25.5.2002 31.5.2003
Joksynil 25.5.2002 25.5.2003
Metamidofos 25.5.2002 25.5.2003

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024