Wspólne działanie 2001/554/WPZiB w sprawie ustanowienia Instytutu Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY
z dnia 20 lipca 2001 r.
w sprawie ustanowienia Instytutu Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem

(2001/554/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 25 lipca 2001 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 listopada 2000 r. Rada wyraziła ogólną zgodę na ustanowienia Instytutu Studiów nad Bezpieczeństwem, włączając istotne cechy charakterystyczne istniejących struktur Unii Zachodnioeuropejskiej (UZE).

(2) Ustanowienie Instytutu Studiów nad Bezpieczeństwem w ramach Unii Europejskiej będzie wspomagać wykonywanie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), w szczególności europejskiej polityki bezpieczeństwa i obronnej (EPBiO).

(3) Statut i struktura Instytutu powinny umożliwiać mu spełnianie wymagań Unii Europejskiej i Państw Członkowskich, a także wypełnianie swoich funkcji przy ścisłej współpracy ze Wspólnotą oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami.

(4) Instytut Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem powinien posiadać osobowość prawną i funkcjonować w całkowitej niezależności intelektualnej, zachowując jednocześnie bliskie więzi z Radą i działając z należytym podejściem do ogólnych obowiązków politycznych Unii Europejskiej i jej instytucji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Ustanowienie

1.
Niniejszym zostaje ustanowiony Instytut Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem (IUESB), zwany dalej "Instytutem". Rozpoczyna on swoje funkcjonowanie od dnia 1 stycznia 2002 r.
2.
Instytut ma swoją siedzibę w Paryżu.
3.
Pierwotna infrastruktura zostanie zapewniona przez UZE.
Artykuł  2 1

Zadania

Instytut przyczynia się do rozwoju WPZiB, w szczególności EPBiO, zgodnie z europejską strategią bezpieczeństwa. W tym celu prowadzi badania naukowe i dokonuje analiz kierunków polityki, organizuje seminaria oraz prowadzi działania informacyjne i komunikacyjne w tej dziedzinie. Działalność Instytutu między innymi przyczynia się do pogłębiania dialogu transatlantyckiego. Obejmuje ona system wymiany z innymi instytutami badawczymi oraz zespołami ekspertów zarówno na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza nim. Wyniki pracy Instytutu rozpowszechnia się na jak najszerszą skalę, z wyjątkiem informacji niejawnych, do których zastosowanie mają przepisy Rady dotyczące bezpieczeństwa określone w decyzji 2001/264/WE(1).

Artykuł  3

Nadzór polityczny

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa wykonuje, zgodnie z jego obowiązkami w stosunku do WPZiB, w szczególności EPBiO, nadzór polityczny nad działaniami Instytutu, bez naruszania jego intelektualnej niezależności w przeprowadzaniu badań i działalności dydaktycznej.

Artykuł  4

Osobowość prawna

Instytut posiada osobowość prawną konieczną do wykonywania jego funkcji i realizacji jego celów. Każde Państwo Członkowskie podejmuje kroki w celu przyznania mu koniecznej zdolności prawnej przyznawanej osobom prawnym, na podstawie swojego prawa; może on, w szczególności, nabywać lub zbywać mienie ruchome i nieruchome, a także być stroną postępowania sądowego. Instytut nie jest ukierunkowany na przynoszenie zysku.

Artykuł  5

Zarząd

1.
Instytut ma zarząd, który zatwierdza coroczne i długoterminowe programy pracy i właściwy budżet. Zarząd jest forum dyskusyjnym w sprawach odnoszących się do funkcjonowania i personelu Instytutu.
2.
Zarządowi przewodniczy sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel lub, w przypadku jego nieobecności, jego przedstawiciel. Sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel składa Radzie sprawozdanie z działalności zarządu.
3.
Zarząd złożony jest z jednego przedstawiciela mianowanego przez każde Państwo Członkowskie i jednego mianowanego przez Komisję. Każdy członek zarządu może być reprezentowany przez zastępcę lub występować w jego asyście. Pisma mianujące, właściwie zatwierdzone, stosownie od przypadku, przez Państwo Członkowskie lub Komisję, przekazuje się do sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela.
4.
Dyrektor Instytutu lub jego przedstawiciel uczestniczy, co do zasady, w posiedzeniach zarządu. Dyrektor generalny personelu wojskowego i przewodniczący Komitetu Wojskowego lub ich zastępcy mogą także uczestniczyć w posiedzeniach zarządu.
5. 2
Decyzje zarządu podejmowane są w drodze głosowania przedstawicieli państw członkowskich przy uzyskaniu kwalifikowanej większości; głosy ważone są zgodnie z art. 23 ust. 2 akapit trzeci Traktatu, bez uszczerbku dla art. 12 ust. 2 niniejszego wspólnego działania. Zarząd przyjmuje swój regulamin.
6.
Zarząd może podjąć decyzję w sprawie utworzenia grup roboczych ad hoc lub stałych komitetów w takim samym kształcie, co zarząd, zajmujących się określonymi tematami i kwestiami w granicach jego ogólnych kompetencji i pod jego nadzorem. Decyzja o utworzeniu takiej grupy lub komitetu określa jej/jego zadania, skład i okres, na jaki została(został) powołana(-y).
7.
Przewodniczący zwołuje zarząd co najmniej dwa razy w roku, a także na żądanie co najmniej jednej trzeciej jego członków.
Artykuł  6

Dyrektor

1.
Zarząd mianuje dyrektora Instytutu spośród obywateli Państw Członkowskich. Państwa Członkowskie przedstawiają kandydatury sekretarzowi generalnemu/wysokiemu przedstawicielowi, który przekazuje je zarządowi. Dyrektor jest mianowany na trzy lata, z możliwością przedłużenia na okres dwóch kolejnych lat.
2.
Dyrektor jest odpowiedzialny za rekrutację całego personelu Instytutu. Członków zarządu informuje się z wyprzedzeniem o mianowaniu naukowców.
3.
Dyrektor zapewnia realizację zadań Instytutu zgodnie z art. 2. Dyrektor stoi na straży wysokiego poziomu umiejętności i profesjonalizmu Instytutu, jak również wydajności i efektywności w wypełnianiu jego zadań.

Dyrektor jest również odpowiedzialny za:

– przygotowanie projektu rocznego programu pracy Instytutu, jaki również sprawozdań rocznych z jego działalności,

– przygotowywanie pracy zarządu, w szczególności projektu rocznego programu pracy,

– bieżące zarządzanie Instytutem,

– wszystkie sprawy personalne,

– przygotowanie sprawozdania o dochodach i wydatkach, a także z wykonania budżetu Instytutu,

– informowanie Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa o rocznym programie pracy,

– zapewnianie kontaktów i bliskiej współpracy ze Wspólnotą, krajowymi i międzynarodowymi instytucjami we właściwych dziedzinach.

3a. 3
Po przyjęciu budżetu rocznego jednomyślną decyzją przedstawicieli państw członkowskich, jeżeli postanowi tak zarząd, uwzględniając konsekwencje finansowe, dyrektor może być wspierany przez zastępcę dyrektora, w szczególności w wykonywaniu zadań Instytutu zgodnie z art. 2.

Dyrektor mianuje swojego zastępcę po zatwierdzeniu przez zarząd. Zastępca dyrektora jest mianowany na okres trzech lat, z możliwością jednorazowego przedłużenia mandatu na okres kolejnych trzech lat

4.
W zakresie uzgodnionego planu działań i budżetu Instytutu dyrektor jest upoważniony do zawierania umów, zatrudniania pracowników zatwierdzonych w budżecie i do ponoszenia wydatków koniecznych do właściwego działania Instytutu.
5.
Dyrektor przygotowuje roczne sprawozdanie z działalności Instytutu do dnia 31 marca następnego roku. Sprawozdanie to przekazywane jest zarządowi i Radzie, która przesyła je do Parlamentu Europejskiego, Komisji i Państw Członkowskich.
6.
Dyrektor odpowiada przed zarządem.
7.
Dyrektor jest prawnym przedstawicielem Instytutu.
Artykuł  7 4

Personel

1.
Personel Instytutu, składający się z naukowców i pracowników administracyjnych, posiada status personelu kontraktowego i jest rekrutowany spośród obywateli państw członkowskich.
2.
Naukowcy Instytutu oraz zastępca dyrektora przyjmowani są na podstawie kompetencji i wiedzy naukowej dotyczącej WPZiB i, w szczególności, EPBiO w drodze sprawiedliwych i przejrzystych procedur konkursowych.
Artykuł  8

Przepisy mające zastosowanie do personelu

Przepisy odnoszące się do personelu Instytutu są ustalane przez Radę stanowiącą na zalecenie dyrektora.

Artykuł  9

Niezależność intelektualna

Dyrektor i naukowcy korzystają z intelektualnej niezależności przy przeprowadzaniu badań i działalności dydaktycznej Instytutu.

Artykuł  10 5

Program działań

1.
Do dnia 30 września każdego roku dyrektor sporządza projekt rocznego programu działań na następny rok, wraz z orientacyjnymi prognozami długoterminowymi na kolejne lata, oraz przedkłada go zarządowi.
2.
Do dnia 30 listopada każdego roku zarząd zatwierdza roczny program działań.
Artykuł  11

Budżet

1.
Wszystkie pozycje dochodów i wydatków Instytutu stanowią przedmiot preliminarza formułowanego na każdy rok budżetowy, który odpowiada rokowi kalendarzowemu, i zostają wykazane w budżecie Instytutu, który zawiera listę personelu.
2.
Budżet Instytutu jest zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków.
3. 6
Na dochody Instytutu składają się składki państw członkowskich zgodnie ze skalą produktu narodowego brutto (PNB). Za zgodą dyrektora na poszczególne działania mogą być przyjmowane dodatkowe wkłady z poszczególnych państw członkowskich lub innych źródeł.
Artykuł  12 7

Procedura budżetowa

1.
Do dnia 30 września każdego roku dyrektor przedkłada zarządowi projekt rocznego budżetu Instytutu zawierający wydatki administracyjne, wydatki operacyjne i przewidywane przychody na następny rok budżetowy.
2.
Do dnia 30 listopada każdego roku zarząd zatwierdza roczny budżet Instytutu jednomyślną decyzją przedstawicieli państw członkowskich.
3.
W przypadku zaistnienia nieuniknionych, wyjątkowych lub nieprzewidzianych okoliczności dyrektor może przedstawić zarządowi projekt budżetu korygującego. Zarząd z należytym uwzględnieniem pilności sprawy zatwierdza budżet korygujący jednomyślną decyzją przedstawicieli państw członkowskich.
Artykuł  13

Kontrola budżetu

1.
Kontrolę zobowiązań i płatności wszystkich wydatków, a także rejestracji i zbierania wszystkich dochodów wykonuje niezależny kontroler finansowy mianowany przez zarząd.
2.
Do dnia 31 marca każdego roku dyrektor przedstawia Radzie i zarządowi dokładne rachunki wszystkich dochodów i wydatków z poprzedniego roku budżetowego, włączając sprawozdanie z działalności Instytutu.
3.
Zarząd udziela dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu.
Artykuł  14

Zasady finansowe

Zarząd, za zgodą Rady, opracowuje na wniosek dyrektora szczegółowe zasady finansowe określające w szczególności procedurę sporządzania i wykonania budżetu Instytutu.

Artykuł  15

Przywileje i immunitety

Przywileje i immunitety konieczne do wykonywania obowiązków Instytutu, dyrektora i personelu przewidziane są w umowie zawartej między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  16

Odpowiedzialność prawna

1.
Odpowiedzialność umowna Instytutu jest regulowana przez prawo właściwe dla danej umowy.
2.
Odpowiedzialność osobista personelu wobec Instytutu regulowana jest przez właściwe przepisy, które mają zastosowanie do personelu Instytutu.
Artykuł  17 8

Oddelegowywanie

1.
Naukowcy wizytujący mogą być na określony okres oddelegowywani do Instytutu przez państwa członkowskie i państwa trzecie, za zgodą dyrektora, w celu ich uczestnictwa w działalności Instytutu zgodnie z art. 2.
2.
Za zgodą dyrektora eksperci z państw członkowskich i urzędnicy instytucji lub agencji UE mogą być na określony okres oddelegowywani do Instytutu w celu objęcia stanowisk w strukturze organizacyjnej Instytutu lub uczestnictwa w określonych zadaniach i projektach.
3.
Członkowie personelu mogą być w interesie Instytutu oddelegowani na określony okres do objęcia stanowiska poza Instytutem, zgodnie z przepisami dotyczącymi personelu Instytutu.
4.
Przepisy dotyczące oddelegowywania przyjmowane są przez zarząd na wniosek dyrektora.
Artykuł  18

Dostęp do dokumentów

Na wniosek dyrektora zarząd przyjmuje do dnia 30 czerwca 2002 r. reguły dotyczące publicznego dostępu do dokumentów Instytutu, uwzględniając zasady i ograniczenia ustanowione w rozporządzeniu nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. dotyczącego publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(2).

Artykuł  18a 9

Włączanie Komisji w prace Instytutu

Komisja jest w pełni włączana w prace Instytutu. Instytut w zależności od potrzeb ustanawia stosunki robocze z Komisją, mając na uwadze wymianę specjalistycznej wiedzy i doradztwa w dziedzinach stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania.

Artykuł  19 10

Sprawozdawczość

W terminie do dnia 31 lipca 2011 r. Sekretarz Generalny/ Wysoki Przedstawiciel przedstawia Radzie sprawozdanie z działalności Instytutu, w miarę potrzeby wraz z odpowiednimi zaleceniami dotyczącymi jego dalszego rozwoju.

Artykuł  20

Przepisy przejściowe

1. 11
(skreślony).
2. 12
(skreślony).
3.
Instytut zastępuje UZE jako pracodawcę personelu zatrudnionego w dniu 31 grudnia 2001 r. Zobowiązania wynikające z obecnych umów z personelem, określonych we właściwych aktach, są honorowane przez nowego pracodawcę.
4. 13
(skreślony).
5. 14
(skreślony).
Artykuł  21

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Artykuł  22

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 2001 r.

W imieniu Rady
J. VANDE LANOTTE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2005/952/WE (Dz.U. L 346 z 29.12.2005, str. 18).

(2) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

1 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
2 Art. 5 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
3 Art. 6 ust. 3a dodany przez art. 1 pkt 3 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
4 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 4 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
5 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 5 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
6 Art. 11 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 6 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
7 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 7 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
8 Art. 17 zmieniony przez art. 1 pkt 8 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
9 Art. 18a dodany przez art. 1 pkt 9 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
10 Art. 19 zmieniony przez art. 1 pkt 10 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
11 Art. 20 ust. 1 skreślony przez art. 1 pkt 11 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
12 Art. 20 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 11 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
13 Art. 20 ust. 4 skreślony przez art. 1 pkt 11 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.
14 Art. 20 ust. 5 skreślony przez art. 1 pkt 11 wspólnego działania nr 2006/1002/WPZiB z dnia 21 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.409.181) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 21 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.200.1

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2001/554/WPZiB w sprawie ustanowienia Instytutu Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem
Data aktu: 20/07/2001
Data ogłoszenia: 25/07/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/07/2001