Rozporządzenie 1135/2001 zmieniające przepisy dotyczące klasyfikacji według wielkości, prezentacji i oznakowania ustalonych w normach handlowych dla niektórych świeżych warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 659/97

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1135/2001
z dnia 8 czerwca 2001 r.
zmieniające przepisy dotyczące klasyfikacji według wielkości, prezentacji i oznakowania ustalonych w normach handlowych dla niektórych świeżych warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 659/97

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 911/2001(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2 i art. 48,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 2 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 ustanawia, że przy przyjmowaniu norm dla świeżych owoców i warzyw Komisja musi brać pod uwagę normy międzynarodowe ustanowione przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych. Normy te ustanawiają, że oberżyny, kalafiory, kapusty i cukinie mogą być wprowadzone do obrotu w formie produktu miniaturowego, podlegając szczególnym przepisom w sprawie prezentacji i etykietowania. Rozporządzenia ustanawiające normy handlowe dla tych produktów powinny zostać odpowiednio zmienione, tj. rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1292/81 z dnia 12 maja 1981 r. ustanawiające normy jakości oberżyn i cukinii(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 888/97(4), rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1591/87 z dnia 5 czerwca 1987 r. ustanawiające normy jakości kapusty, kapusty brukselskiej, selera naciowego i szpinaku(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1168/1999(6) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 963/98 z dnia 7 maja 1998 r. ustalające normy handlowe dla kalafiorów i karczochów(7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2551/1999(8).

(2) Niektóre odmiany cukini, oberżyny, kalafiora i kapusty mogą osiągać dojrzałość zanim osiągną minimalne wielkości ustanowione odpowiednimi normami handlowymi. Dlatego normy te powinny zostać ustalone w taki sposób, aby wymagania co do wielkości nie stosowały się do produktów miniaturowych. Jednakże przepisy muszą być ustanowione w celu zapewnienia jednorodności wielkości i odpowiedniego oznakowania produktu miniaturowego.

(3) Istnieje bezsprzeczne zainteresowanie handlowe obrotem mieszaninami odmian produktu miniaturowego. Dlatego należy przewidzieć taką prezentację danych miniaturowych warzyw i ustalić odpowiednie przepisy w sprawie etykietowania.

(4) Podczas działań wycofania należy unikać jakiegokolwiek ryzyka pomylenia produktu miniaturowego i produktu odmian nieminiaturowych lub tych, które nie były dostatecznie rozwinięte. Aby zapobiec nadużyciom i zapewnić efektywność kontroli, rozporządzenie Komisji (WE) nr 659/97 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w zakresie ustaleń interwencyjnych w sektorze owoców i warzyw(9), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 398/2000(10), powinno zostać zmienione w taki sposób, aby możliwość wycofania produktu luzem bez klasyfikacji według wielkości nie była rozszerzona na produkt miniaturowy.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1292/81 wprowadza się następujące zmiany:

1) W załączniku II (Normy jakości oberżyn), tytuł III (Przepisy dotyczące wielkości) dodaje się następujący akapit i należące do niego przypisy w brzmieniu:

"Wymagań dotyczących wielkości nie stosuje się do produktów miniaturowych(a).

______

(a) Produkt miniaturowy oznacza rodzaj lub odmianę oberżyny, uzyskaną w hodowli roślin i/lub za pomocą specjalnych technik upraw, wyłączając oberżyny odmian nieminiaturowych, nie w pełni rozwinięte lub które nie osiągnęły odpowiednich wielkości. Muszą być spełnione wszystkie inne wymagania norm."

2) W załączniku II (Normy jakości oberżyn), tytuł V (Przepisy dotyczące prezentacji), ust. A (Jednorodność) po akapicie drugim dodaje się akapit w brzmieniu:

"Miniaturowe oberżyny muszą w uzasadniony sposób być jednorodne pod względem wielkości. Mogą one być zmieszane z innymi miniaturowymi produktami o odmiennym rodzaju i pochodzeniu."

3) W załączniku II (Normy jakości oberżyn), tytuł VI (Przepisy dotyczące oznakowania), ust. D (Specyfikacje handlowe) dodaje się tiret w brzmieniu:

"- »oberżyny mini«, »bakłażanki« lub inny stosowny termin na produkt miniaturowy, jeżeli to właściwe. Jeżeli kilka rodzajów produktów miniaturowych jest wymieszane w tym samym opakowaniu, to muszą być wymienione wszystkie produkty i ich odpowiednie pochodzenie."

4) W załączniku III (Normy jakości cukini), tytuł III (Przepisy dotyczące wielkości lub wagi) dodaje się akapit i należące do niego przypisy w brzmieniu:

"Wymagań dotyczących wielkości nie stosuje się do produktów miniaturowych(2).

______

(2) Produkt miniaturowy oznacza rodzaj lub odmianę oberżyny, uzyskaną w hodowli roślin i/lub za pomocą specjalnych technik upraw, wyłączając oberżyny odmian nieminiaturowych, nie w pełni rozwinięte lub które nie osiągnęły odpowiednich wielkości. Muszą być spełnione wszystkie inne wymagania norm."

5) W załączniku III (Normy jakości cukini), tytuł V (Przepisy dotyczące prezentacji), ust. A (Jednorodność) po akapicie pierwszym dodaje się akapit w brzmieniu:

"Miniaturowe cukinie muszą w uzasadniony sposób być jednorodne pod względem wielkości. Mogą być zmieszane z innymi miniaturowymi produktami o odmiennym rodzaju i pochodzeniu."

6) W załączniku III (Normy jakości cukini), tytuł VI (Przepisy dotyczące oznakowania), ust. D (Specyfikacje handlowe) dodaje się tiret w brzmieniu:

"- »cukinie mini«, »cukinki« lub inny stosowny termin na produkt miniaturowy, jeżeli to właściwe. Jeżeli kilka rodzajów produktów miniaturowych jest wymieszane w tym samym opakowaniu, to muszą być wymienione wszystkie produkty i ich odpowiednie pochodzenie."

Artykuł  2

W załączniku I do rozporządzenia (EWG) nr 1591/87 wprowadza się następujące zmiany:

1) W tytule III (Przepisy dotyczące wielkości) dodaje się następujący akapit i należące do niego przypisy w brzmieniu:

"Wymagań dotyczących wielkości nie stosuje się do produktów miniaturowych(a).

______

(a) Produkt miniaturowy oznacza rodzaj lub odmianę oberżyny, uzyskaną w hodowli roślin i/lub za pomocą specjalnych technik upraw, wyłączając oberżyny odmian nieminiaturowych, nie w pełni rozwinięte lub które nie osiągnęły odpowiednich wielkości. Muszą być spełnione wszystkie inne wymagania norm."

2) W tytule V (Przepisy dotyczące prezentacji), ust. A (Jednorodność) po akapicie drugim dodaje się akapit w brzmieniu:

"Miniaturowa kapusta musi w uzasadniony sposób być jednorodna pod względem wielkości. Może być zmieszana z innymi miniaturowymi produktami o odmiennym rodzaju i pochodzeniu."

3) W tytule VI (Przepisy dotyczące oznakowania), ust. D (Specyfikacje handlowe) dodaje się tiret w brzmieniu:

"- »oberżyny mini«, »bakłażanki« lub inny stosowny termin na produkt miniaturowy, jeżeli to właściwe. Jeżeli kilka rodzajów produktów miniaturowych jest wymieszane w tym samym opakowaniu, to muszą być wymienione wszystkie produkty i ich odpowiednie pochodzenie."

Artykuł  3

W załączniku I do rozporządzenia (EWG) nr 963/98 wprowadza się następujące zmiany:

1) W tytule III (Przepisy dotyczące wielkości) dodaje się następujący akapit i należące do niego przypisy w brzmieniu:

"Wymagań dotyczących wielkości nie stosuje się do produktów miniaturowych(2).

______

(2) Produkt miniaturowy oznacza rodzaj lub odmianę oberżyny, uzyskaną w hodowli roślin i/lub za pomocą specjalnych technik upraw, wyłączając oberżyny odmian nieminiaturowych, nie w pełni rozwinięte lub które nie osiągnęły odpowiednich wielkości. Muszą być spełnione wszystkie inne wymagania norm."

2) W tytule V (Przepisy dotyczące prezentacji), ust. A (Jednorodność) po akapicie pierwszym dodaje się akapit w brzmieniu:

"Miniaturowe kalafiory muszą w uzasadniony sposób być jednorodne pod względem wielkości. Mogą być zmieszane z innymi miniaturowymi produktami o odmiennym rodzaju i pochodzeniu."

3) W tytule VI (Przepisy dotyczące oznakowania), ust. D (Specyfikacje handlowe) dodaje się tiret w brzmieniu:

"- »kalafiory mini«, »kalafiorki« lub inny stosowny termin na produkt miniaturowy, jeżeli to właściwe. Jeżeli kilka rodzajów produktów miniaturowych jest wymieszane w tym samym opakowaniu, to muszą być wymienione wszystkie produkty i ich odpowiednie pochodzenie."

Artykuł  4

W art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 659/97 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Jakiekolwiek pomidory wycofane od dnia 16 lipca do dnia 15 października, jak również produkty miniaturowe określone w stosownych normach handlowych, muszą spełniać odpowiednie normy handlowe."

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 czerwca 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 129 z 11.5.2001, str. 3.

(3) Dz.U. L 129 z 15.5.1981, str. 38.

(4) Dz.U. L 126 z 17.5.1997, str. 11.

(5) Dz.U. L 146 z 6.6.1987, str. 36.

(6) Dz.U. L 141 z 4.6.1999, str. 5.

(7) Dz.U. L 135 z 8.5.1998, str. 18.

(8) Dz.U. L 308 z 3.12.1999, str. 26.

(9) Dz.U. L 100 z 17.4.1997, str. 22.

(10) Dz.U. L 50 z 23.2.2000, str. 7.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.154.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1135/2001 zmieniające przepisy dotyczące klasyfikacji według wielkości, prezentacji i oznakowania ustalonych w normach handlowych dla niektórych świeżych warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 659/97
Data aktu: 08/06/2001
Data ogłoszenia: 09/06/2001
Data wejścia w życie: 29/06/2001, 01/05/2004