Decyzja 2001/15 zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 15/2001
z dnia 28 lutego 2001 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik IX do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 5/2001 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 31 stycznia 2001 r.(1)

(2) Dyrektywa 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. odnosząca się do podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe(2) konsoliduje kilka aktów obecnie zawartych w załączniku IX do Porozumienia.

(3) Dyrektywa 2000/12/WE ma być włączona do Porozumienia.

(4) Dyrektywa 2000/12/WE uchyla kilka aktów obecnie włączonych do Porozumieniu, łącznie z aktami zawierającymi dostosowania EOG.

(5) Dostosowania EOG do aktów uchylonych dyrektywą 2000/12/WE mają być utrzymane,

PRZYJMUJE NINEIJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku IX do Porozumienia w prowadza się następujące zmiany:

1) tekst w pkt 14 (dyrektywa Rady 73/183/EWG) otrzymuje brzmienie:

"32000 L 0012: dyrektywa 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. odnosząca się do podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (Dz.U. L 126 z 26.5.2000, str. 1).

Przepisy dyrektywy, do celów niniejszego Porozumienia, czyta się z następującymi dostosowaniami:

a) do art. 2 ust. 3 dodaje się:

»- w Islandii 'Byggingarsjóðir ríkisins';

- w Liechtensteinie, 'Liechtensteinische Landesbank'.«;

b) artykuł 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

»Umawiająca się Strona może zadecydować, że instytucje kredytowe już istniejące w dniu 1 stycznia 1994 r., których fundusze własne nie osiągają poziomu kapitału założycielskiego określonego w ust. 1 i 2, mogą w dalszym ciągu prowadzić swoją działalność. W takim jednak razie fundusze własne tych instytucji nie mogą obniżyć się poniżej najwyższego poziomu osiągniętego po dniu 2 maja 1992 r.«;

c) w odniesieniu do stosunków z instytucjami kredytowymi krajów trzecich opisanymi w art. 23 dyrektywy, stosuje się następujące postanowienia:

1. w celu osiągnięcia maksymalnego stopnia zbliżenia w stosowaniu systemu kraju trzeciego w odniesieniu do instytucji kredytowych, Umawiające się Strony wymieniają informacje zgodnie z postanowieniami art. 23 ust. 2 i ust. 6, oraz prowadzone są konsultacje w sprawach określonych w art. 23 ust. 3, ust. 4 i ust. 5, w ramach Wspólnego Komitetu EOG i zgodnie ze szczegółowymi procedurami, które są uzgadniane przez Umawiające się Strony;

2. pozwolenia udzielone przez właściwe władze Umawiających się Stron instytucjom kredytowym, które są bezpośrednimi lub pośrednimi spółkami zależnymi przedsiębiorstwa macierzystego podlegającego prawu państwa trzeciego są ważne zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy na całym terytorium wszystkich Umawiających się Stron. Jednakże

a) gdy państwo trzecie nakłada ograniczenia ilościowe w odniesieniu do zakładania przedsiębiorstw instytucji kredytowych jednego z Państw Członkowskich EFTA, lub nakłada ograniczenia w odniesieniu do takich instytucji kredytowych, a jednocześnie nie nakładach ich w odniesieniu do wspólnotowych instytucji kredytowych, wówczas pozwolenia udzielone przez właściwe władze we Wspólnocie instytucjom kredytowym, które są bezpośrednimi lub pośrednimi spółkami zależnymi przedsiębiorstwa macierzystego podlegającego prawu tego państwa trzeciego mają ważność wyłącznie we Wspólnocie, z wyłączeniem przypadku gdy dane Państwo Członkowskie EFTA podejmuje inną decyzję w zakresie swoich kompetencji;

b) w przypadku gdy Wspólnota postanowiła, że decyzje dotyczące pozwoleń instytucji kredytowych, które są bezpośrednimi lub pośrednimi spółkami zależnymi przedsiębiorstwa macierzystego podlegającego prawu danego państwa trzeciego są ograniczone lub zawieszone, wówczas pozwolenia udzielone przez właściwe władze Państwa Członkowskiego EFTA takim instytucjom kredytowym mają ważność wyłącznie w ramach ich kompetencji, z wyłączeniem przypadku gdy inna Umawiająca się Strona podejmuje inną decyzję w zakresie swoich kompetencji;

c) ograniczenia lub zawieszenia, o których mowa w lit. a) i b) mogą nie być stosowane w odniesieniu do instytucji kredytowych lub ich spółek zależnych już upoważnionych na terytorium danej Umawiającej się Strony;

3. w każdym przypadku, gdy Wspólnota negocjuje z państwem trzecim na podstawie art. 23 ust. 4 i ust. 5, w celu uzyskania traktowania narodowego i faktycznego dostępu do rynku dla jej instytucji kredytowych, dokłada ona wszelkich starań, aby uzyskać równość traktowania dla instytucji kredytowych Państw Członkowskich EFTA;

d) artykuł 24 ust. 2 i 24 ust. 3 nie mają zastosowania;

e) w każdym przypadku, gdy Umawiająca się Strona podejmuje decyzję o rozpoczęciu negocjacji określonych w art. 25 dyrektywy, informuje o tym Wspólny Komitet EOG. Umawiające się Strony zasięgają opinii w ramach Wspólnego Komitetu EOG w sprawie kierunków działań, w każdym przypadku, gdy jest to we wzajemnym interesie;

f) artykuł 61 stosuje się do Norwegii;

g) artykuł 64 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

»Jeżeli, z dniem 28 czerwca 1994 r., instytucja kredytowa już posiadała zaangażowanie lub zaangażowania przewyższające limit koncentracji zaangażowań lub łącznego limitu takich koncentracji ustanowionych w art. 49, właściwe władze wymagają od tej instytucji kredytowej podjęcia kolejnych działań w celu obniżenia tego zaangażowania lub zaangażowań do poziomu limitów określonych w art. 49.«;

h) artykuł 64 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

»Instytucja kredytowa nie może podejmować żadnych działań powodujących przekroczenie przez zaangażowania, o których mowa w ust. 1, wysokości z dnia 28 czerwca 1994 r.«";

2) w pkt 16a (dyrektywa 97/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady), tiret pierwszy dostosowania b) otrzymuje brzmienie:

"- instytucje kredytowe zgodnie z definicją podaną w pierwszym akapicie art. 1 dyrektywy 2000/12/WE,";

3) Tekst w pkt 15 (pierwsza dyrektywa Rady 77/780/EWG), pkt 16 (druga Dyrektywa Rady 89/646/EWG), pkt 17 (dyrektywa Rady 89/299/EWG), pkt 18 (dyrektywa Rady 89/647/EWG), pkt 19 (dyrektywa Komisji 91/31/EWG), pkt 20 (dyrektywa Rady 92/30/EWG) oraz w pkt 23a (dyrektywa Rady 92/121/EWG) skreśla się.

Artykuł  2

Teksty dyrektywy 2000/12/WE w językach islandzkim i norweskim, które mają być opublikowane w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 marca 2001 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lutego 2001 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
P. WESTERLUND
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 66 z 8.3.2001, str. 47.

(2) Dz.U. L 126 z 26.5.2000, str. 1.

(*) Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.117.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/15 zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG
Data aktu: 28/02/2001
Data ogłoszenia: 26/04/2001
Data wejścia w życie: 01/03/2001, 01/05/2004