Decyzja 2000/136/WE zmieniająca decyzję Komisji 2000/2/WE zmieniającą decyzję Rady 79/542/EWG ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz bydła, trzody chlewnej, zwierząt z rodziny koniowatych, owiec i kóz oraz świeżego mięsa i produktów mięsnych i uchylająca decyzję 1999/301/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 lutego 2000 r.
zmieniająca decyzję Komisji 2000/2/WE zmieniającą decyzję Rady 79/542/EWG ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz bydła, trzody chlewnej, zwierząt z rodziny koniowatych, owiec i kóz oraz świeżego mięsa i produktów mięsnych i uchylająca decyzję 1999/301/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 412)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/136/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lutego 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów sanitarnych i kontroli weterynaryjnych przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/79/WE(2), w szczególności jej art. 3 ust. 1,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości w żywych zwierzętach i produktach zwierzęcych oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG(3), w szczególności jej art. 29,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie mogą przywozić świeże mięso, w tym również podroby, wyłącznie z państw trzecich lub niektórych części państw trzecich, znajdujących na wykazie ustalonym przez Radę na wniosek Komisji.

(2) Wykaz wspomnianych państw trzecich lub ich części zawarty jest w decyzji Rady 79/542/EWG(4), ostatnio zmienionej decyzją 99/759/WE(5).

(3) Umieszczenie i utrzymanie państwa trzeciego w wykazie państw trzecich, przewidzianym w prawodawstwie Wspólnoty, z których Państwa Członkowskie mogą sprowadzać produkty pochodzenia zwierzęcego wymienione w dyrektywie Rady 96/23/WE, jest uzależnione od przedłożenia przez dane państwo trzecie planu określającego gwarancje, których może ono udzielić w związku z monitorowaniem niektórych grup pozostałości oraz substancji określonych w załączniku I do wspomnianej dyrektywy; plan ten musi być aktualizowany na wniosek Komisji, zwłaszcza gdy kontrole, o których mowa w art. 29 ust. 3 wspomnianej wyżej dyrektywy wskazują, że istnieje taka konieczność.

(4) Jeśli wymogi zawarte w ust. 3 nie są spełniane, umieszczenie państwa trzeciego w wykazie państw trzecich, przewidzianym w prawodawstwie Wspólnoty, może być zawieszone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 33 dyrektywy Rady 96/23/WE.

(5) Stosowanie planów kontroli pozostałości oraz uzupełnianie ewidencji stosowania niezatwierdzonych substancji lub pozostałości, których poziomy przekraczają najwyższe dopuszczalne we Wspólnocie poziomy pozostałości jest niezbędne z punktu widzenia ochrony zdrowia publicznego.

(6) Stany Zjednoczone Ameryki Północnej wyraziły zgodę na podjęcie środków zaradczych, w celu usunięcia niedociągnięć stwierdzonych w projekcie oraz wdrażaniu programu kontrolowania pozostałości; informacja o tych środkach została przekazana Komisji.

(7) W związku ze środkami o jakich powiadomiły Stany Zjednoczone, Komisja podjęła działania mające na celu sprawdzenie adekwatności i skuteczności tych środków.

(8) W wyniku weryfikacji dokonanej przez Komisję w styczniu/lutym 2000 r. ujawniono, że mimo pewnego postępu, nadal występują poważne problemy z wprowadzeniem w życie i egzekwowaniem programu kontroli pozostałości w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej oraz wykazano, że program nie daje wystarczających gwarancji, wymaganych przez Wspólnotę Europejską, w odniesieniu do ochrony zdrowia publicznego wobec zagrożeń dla zdrowia wynikających z obecności pozostałości; Stany Zjednoczone Ameryki Północnej wyraziły zgodę na podjęcie dalszych kroków w celu natychmiastowego usunięcia niedociągnięć i w dniu 8 lutego 2000 r. złożyły propozycję zawarcia umowy na wykonanie analiz w zakresie wykrywania niektórych substancji z jednym lub kilkoma zatwierdzonymi laboratoriami, dysponującymi możliwościami przeprowadzania wymaganych analiz i mieszczącymi się poza terytorium Stanów Zjednoczonych; uznaje się, że okres jednego miesiąca jest niezbędny w celu podjęcia stosownych kroków i odpowiednich działań przez USA.

(9) W podobnych okolicznościach jak opisano wyżej, odpowiednia prawodawstwo Wspólnoty oraz umowy międzynarodowe, które mają zastosowanie w tym zakresie, zezwalają Wspólnocie Europejskiej na zawieszenie przywozu ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej; należy wyznaczyć Stanom Zjednoczonym czas na podjęcie niezbędnych środków i działań, które w sposób obiektywny zapewnią, że respektowany jest poziom ochrony sanitarnej, obowiązujący we Wspólnocie.

(10) W związku z powyższym, począwszy od dnia 15 marca 2000 r., Stany Zjednoczone Ameryki Północnej powinny zostać tymczasowo usunięte z wykazu państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz mięsa przeznaczonego do spożycia przez ludzi; zawieszenie przywozu w okolicznościach tej sprawy, jest jedynym środkiem, który w sposób uzasadniony jest dostępny Wspólnocie Europejskiej.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny być weryfikowane w świetle gwarancji przedłożonych przez Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, w zakresie skutecznego wprowadzania w życie środków kontroli pozostałości.

(12) W związku z niniejszą decyzją należy wprowadzić zmiany do decyzji Komisji 2000/2/WE(6) zmieniająca decyzję Rady 79/542/EWG ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz bydła, trzody chlewnej, zwierząt z rodziny koniowatych, owiec i kóz oraz świeżego mięsa i produktów mięsnych i uchylająca decyzję 1999/301/WE.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W art. 5 decyzji 2000/2/WE datę "15 lutego 2000 r." zastępuje się datą "15 marca 2000 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lutego 2000 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(2) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 31.

(3) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 10.

(4) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15.

(5) Dz.U. L 300 z 23.11.1999, str. 30.

(6) Dz.U. L 1 z 4.1.2000, str. 17.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.45.41

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/136/WE zmieniająca decyzję Komisji 2000/2/WE zmieniającą decyzję Rady 79/542/EWG ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz bydła, trzody chlewnej, zwierząt z rodziny koniowatych, owiec i kóz oraz świeżego mięsa i produktów mięsnych i uchylająca decyzję 1999/301/WE
Data aktu: 16/02/2000
Data ogłoszenia: 17/02/2000
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/05/2004