Dyrektywa 2000/48/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym, odpowiednio, w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2000/48/WE
z dnia 25 lipca 2000 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym, odpowiednio, w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 2000 r.)

KOMISJAWSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/382/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/42/WE(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/42/WE, w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(4), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/10/WE(5), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowa substancja czynna, azoksystrobina, została włączona do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG na mocy dyrektywy Komisji 98/47/WE(6) w celu stosowania wyłącznie jako fungicyd, bez określenia szczegółowych warunków mających wpływ na uprawy, wobec których można stosować środki ochrony roślin zawierające azoksystrobinę.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla azoksystrobiny we wszystkich produktach oraz na ich powierzchni, objęte dyrektywami 86/362/EWG i 90/642/EWG, zostały ustalone dyrektywą Komisji 1999/71/WE(7).

(3) Przy ustalaniu wspomnianych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla azoksystrobiny uznano, że te poziomy powinny zostać poddane kontroli i powinny zostać zmienione po uwzględnieniu nowych informacji i danych. Dyrektywa 1999/71/WE potwierdziła, że krajowe tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w odniesieniu do innych zbóż oraz owoców i warzyw powinny być ustalone przez Państwa Członkowskie jako część wydawanych przez nie zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających azoksystrobinę i powinny być notyfikowane Komisji zgodnie wymogami art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG. Aby to ułatwić, niektóre z poziomów ustanowionych w dyrektywie 1999/71/WE zostały ustalone w oparciu o tymczasową podstawę, umożliwiając Państwom Członkowskim udzielanie dalszych zezwoleń na nowe stosowanie oraz powiadamianie Komisji zgodnie z procedurą opisaną w wymienionym artykule. Ten artykuł zapewnia, że w przypadku istnienia wspólnotowego tymczasowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości i gdy nowe dozwolone stosowanie prowadzi do podwyższenia poziomów, Państwo Członkowskie udzielające zezwolenia ustanawia krajowy tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG przed udzieleniem zezwolenia.

(4) W celu zapewnienia, że konsument jest odpowiednio chroniony przed narażeniem na pozostałości w produktach lub na ich powierzchni, w odniesieniu do których nie zostały udzielone zezwolenia, uważa się za właściwe, przy przyjmowaniu dyrektywy 1999/71/WE, ustalenie tymczasowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości na niższym poziomie oznaczenia analitycznego dla takich produktów. Ustalenie na poziomie wspólnotowym takich tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pozostaje bez uszczerbku dla udzielania tymczasowych zezwoleń przez Państwa Członkowskie na stosowanie azoksystrobiny w takich produktach zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

(5) W celu wydania zezwolenia na środek ochrony roślin, Państwo Członkowskie musi stosować ujednolicone zasady, przewidziane w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, przy ocenie, w szczególności, opisu sprawy zgodnego z wymogami załącznika III do dyrektywy 91/414/EWG, przedstawionego przez ubiegającego się o wydanie zezwolenia. Część A pkt 8 załącznika III do dyrektywy 91/414/EWG stawia ubiegającym się wymóg przedłożenia określonych informacji zawierających proponowane najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości razem z pełnym uzasadnieniem i oszacowaniem potencjalnego i rzeczywistego narażenia poprzez pokarm i innymi sposobami. Część B ppkt 2.4.2 i część C pkt 2.5 załącznika VI do dyrektywy 91/414/EWG przewiduje, że Państwa Członkowskie oceniają przedłożone informacje dotyczące wpływu pozostałości na zdrowie ludzi lub zwierząt oraz wpływu na środowisko oraz podejmują decyzje dotyczące wydawania zezwoleń, które zapewniają, że występujące pozostałości odzwierciedlają minimalne ilości środków ochrony roślin niezbędne do osiągnięcia odpowiedniej kontroli, zgodne z dobrą praktyką rolniczą, stosowaną w taki sposób, że pozostałości przy zbiorze plonów, uboju lub po składowaniu są zmniejszone do minimum.

(6) Zostały przewidziane nowe dane dotyczące stosowania azoksystrobiny w odniesieniu do ryżu, bananów, pomidorów i dyń z jadalną i niejadalną skórką. Te nowe dane zostały ocenione i uważa się za właściwe skorygowanie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ustalonych dla tych produktów w dyrektywie 1999/71/WE.

(7) W momencie włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, techniczna i naukowa ocena azoksystrobiny została zakończona dnia 22 kwietnia 1998 r. w formie kontrolnego sprawozdania Komisji dotyczącego azoksystrobiny. W tym sprawozdaniu kontrolnym dopuszczalne spożycie dzienne (ADI) azoksystrobiny ustalone zostało na poziomie 0,1 mg/kg wagi ciała/dzień. Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano azoksystrobinę, zostało ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, przy uwzględnieniu wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(8) i zostało obliczone, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują przekroczenia dopuszczalnego spożycia dziennego.

(8) Ostre skutki toksyczne wymagające ustanowienia ostrej dawki odniesienia nie wystąpiły podczas oceny i dyskusji, która poprzedzała włączenie azoksystrobiny do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu partnerzy handlowi we Wspólnocie byli konsultowani w zakresie poziomów ustanowionych w niniejszej dyrektywie i ich uwagi odnośnie do tych poziomów zostały uwzględnione. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla określonych kombinacji pestycydów i upraw będzie zbadana przez Komisję w oparciu o dostarczone dane.

(10) Rady i zalecenia Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, wobec których stosowano pestycydy, zostały wzięte pod uwagę.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się:

Pozostałość pestycydu

Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg

"Azoksystrobina

5 Ryż"

Artykuł  2

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w Załączniku do niniejszej dyrektywy zastępują te, które zostały wymienione dla azoksystrobiny w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG.

Artykuł  3
1.
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze lub administracyjne w celu wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 marca 2001 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
3.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 kwietnia 2001 r.
4.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub takie odniesienie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 2000 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 158 z 30.6.2000, str. 51.

(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(4) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(5) Dz.U. L 57 z 2.3.2000, str. 28.

(6) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 50.

(7) Dz.U. L 194 z 27.7.1999, str. 36.

(8)Wytyczne dotyczące przewidywania dawki spożycia pozostałości pestycydów (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIK 

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się MRL Pozostałości pestycydów oraz najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane,
zakonserwowane przez mrożenie,

bez dodatku cukru; orzechy

i) OWOCE CYTRUSOWE 0,05(p)(*)
Grejpfruty
Cytryny
Limy
Mandarynki (włączając klementynki i inne

mieszańce)

Pomarańcze
Pomele
Pozostałe
ii) ORZECHY (ŁUSKANE LUB NIEŁUSKANE) 0,1(p)(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzechy sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,05(p)(*)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(p)(*)
Morele
Wiśnie
Brzoskwinie (włączając nektaryny i podobne
mieszańce)
Śliwki
Pozostałe
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina 2
Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
b) Truskawki (z wyjątkiem dzikich) 0,05(p)(*)
c) Maliny i jeżyny (z wyjątkiem dzikich) 0,05(p)(*)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Owoce mieszańców jeżyn z malinami
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (z 0,05(p)(*)
wyjątkiem dzikich)
Borówka czarna
Żurawiny
Porzeczki (czerwone, czarne i białe)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce 0,05(p)(*)
vi) RÓŻNE
Awokado
Banany 2
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,05(p)(*)
2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub

suszone

i) WARZYWA KORZENIOWE LUB BULWIASTE 0,05(p)(*)
Burak
Marchew
Seler
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternak
Korzeń pietruszki
Rzodkiewka
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(p)(*)
Czosnek
Cebula
Cebula szalotka
Cebula dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Psiankowate
Pomidory 2(p)
Papryka
Oberżyny
Pozostałe 0,05(p)(*)
b) Dyniowate - o jadalnej skórce 1(*)
Ogórki
Korniszony
Cukinie
Pozostałe
c) Dyniowate - o niejadalnej skórce 0,5(p)
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Słodka kukurydza 0,05(p)(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(p)(*)
a) Kwiatostanowe
Brokuły
Kalafior
Pozostałe
b) Głowiaste
Kapusta brukselska
Kapusta głowiasta
Pozostałe
c) Liściaste
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa
v) WARZYWA LIŚCIASTE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,05(p)(*)
a) Sałata i podobne
Rzeżucha
Roszponka jadalna
Sałata
Skarolia
Pozostałe
b) Szpinak i podobne
Szpinak
Boćwina
Pozostałe
c) Rukiew wodna
d) Cykoria
e) Zioła
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka
Seler liściasty
Pozostałe
vi) ROŚLINY STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(p)(*)
Fasola (ze strąkami)
Fasola (bez strąków)
Groch (ze strąkami)
Groch (bez strąków)
Pozostałe
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05(p)(*)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler zwyczajny
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Pozostałe
viii) GRZYBY 0,05(p)(*)
a) Grzyby hodowlane
b) Grzyby dziko rosnące
3. Rośliny strączkowe 0,05(p)(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona roślin oleistych 0,05(p)(*)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny
Pozostałe
5. Ziemniaki 0,05(p)(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (liście i łodygi suszone, sfermentowane

lub w inny sposób przetwarzane, z liści Camellia

sinensis)

0,1(p)(*)
7. Chmiel (suszony), włącznie z granulatem chmielu i

nieskoncentrowanym proszkiem

0,1(p)(*)
(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.197.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/48/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym, odpowiednio, w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni
Data aktu: 25/07/2000
Data ogłoszenia: 03/08/2000
Data wejścia w życie: 23/08/2000, 01/05/2004