Decyzja 2000/44 zmieniająca protokół 21 do Porozumienia EOG w sprawie wdrażania zasad konkurencji mających zastosowanie do przedsiębiorstw

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 44/2000
z dnia 19 maja 2000 r.
zmieniająca protokół 21 do Porozumienia EOG w sprawie wdrażania zasad konkurencji mających zastosowanie do przedsiębiorstw

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie w sprawie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie w sprawie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zwanym dalej Protokołem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół 21 do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 60/1999 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 30 kwietnia 1999 r.(1).

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1216/1999 z dnia 10 czerwca 1999 r. zmieniające rozporządzenie nr 17, pierwsze rozporządzenie wykonujące art. 81 i 82 Traktatu(2), ma zostać wprowadzone do tego Porozumienia.

(3) Numeracja i słownictwo art. 4 ust. 2 Protokołu 21 do Porozumienia winno zostać dostosowane do numeracji i słownictwa art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 17, pierwszego rozporządzenia wykonującego art. 81 i 82 Traktatu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W pkt 3 (rozporządzenie Rady nr 17/62) art. 3 ust. 1 Protokołu 21 do Porozumienia dodaje się tiret w brzmieniu:

"- 399 R 1216: rozporządzenie Rady (WE) nr 1216/1999 z dnia 10 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 148 z 15.6.1999, str. 5)."

Artykuł  2

Tekst art. 4 ust. 2 Protokołu 21 do Porozumienia otrzymuje brzmienie:

"2. ustęp 1 nie ma zastosowania do porozumień, decyzji oraz uzgodnionych praktyk, w przypadku gdy:

1) jedynymi ich stronami są przedsiębiorstwa z jednego Państwa Członkowskiego WE lub z jednego Państwa EFTA a porozumienia, decyzje lub praktyki nie odnoszą się ani do importu ani do eksportu między Umawiającymi się Stronami;

2) a) porozumienia lub uzgodnione praktyki są wprowadzone przez dwa lub więcej przedsiębiorstwa, każde działające, dla celów porozumienia, na innym poziomie łańcucha produkcji lub dystrybucji, i odnoszą się do warunków, na jakich strony mogą kupować, sprzedawać i odsprzedawać pewne towary lub usługi;

b) nie więcej niż dwa przedsiębiorstwa są ich stroną, a porozumienia nakładają ograniczenia tylko w wykonywaniu praw beneficjanta lub użytkownika praw do własności przemysłowej, w szczególności patentów, wzorów użytkowych, wzorów lub znaków towarowych, lub osoby, zgodnie upoważnionej na mocy umowy do przeniesienia lub udzielenia prawa do stosowania metody produkcji lub wiedzy, odnoszących się do używania i stosowania procesów przemysłowych;

3) ich jedynym celem jest:

a) rozwój lub jednolite stosowanie norm lub typów; lub

b) wspólne badania i rozwój;

c) specjalizacja w wytwarzaniu produktów, włączając porozumienia konieczne do jej osiągnięcia,

- w przypadku gdy produkty będące przedmiotem specjalizacji, na znacznej części terytorium, objętego Porozumieniem, nie reprezentują więcej niż 15 % wielkości dokonanej produkcji w zakresie produktów identycznych lub uznanych za podobne przez konsumentów z powodu ich cech charakterystycznych, ceny i zastosowania, oraz

- w przypadku gdy całkowity obrót roczny uczestniczących przedsiębiorstw nie przekracza 200 milionów EUR.

Takie porozumienia, decyzje i praktyki można notyfikować kompetentnej władzy nadzorującej, stosownie do art. 56 Protokołu 23 oraz przepisów, wymienionych w art. 1-3 tego Protokołu."

Artykuł  3

Teksty rozporządzenia (WE) nr 1216/1999 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich, są autentyczne.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dnia 20 maja 2000 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy do art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Artykuł  5

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 maja 2000 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
F. BARBASO
Przewodniczący

______

(1) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.

(2) Dz.U. L 148 z 15.6.1999, str. 5.

(*) Nie wskazano jakichkolwiek wymogów konstytucyjnych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.174.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/44 zmieniająca protokół 21 do Porozumienia EOG w sprawie wdrażania zasad konkurencji mających zastosowanie do przedsiębiorstw
Data aktu: 19/05/2000
Data ogłoszenia: 13/07/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/05/2000