uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską;
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1696/71 z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku chmielu(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1554/97(2), w szczególności jego art. 13 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/98 z dnia 25 maja 1998 r. wprowadzające tymczasowe środki specjalne dla chmielu(3), w szczególności jego art. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1350/72 z dnia 28 czerwca 1972 r. w sprawie zasad przyznawania pomocy producentom chmielu(4), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1136/98(5), zostało kilkakrotnie zmienione w istotny sposób; ze względu na potrzebę wprowadzenia dalszych zmian, należy je dla jasności gruntownie przebudować;
artykuł 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1037/72 z dnia 18 maja 1972 r. ustanawiającego ogólne zasady przyznawania i finansowania pomocy dla producentów chmielu(6), zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1604/91(7), przewiduje wprowadzenie przez Państwa Członkowskie systemu deklaracji i rejestracji obszarów uprawy; w celu zapewnienia zgodności systemów w poszczególnych Państwach Członkowskich należy określić szczegółowe dane, które należy umieszczać w deklaracjach producentów;
rozporządzenie (WE) nr 1098/98 przewiduje przyznawanie dopłat wyrównawczych za lata 1998-2002 w odniesieniu do obszarów, na których stosowane jest tymczasowe odłogowanie i/lub wykarczowanie; obszary te powinny zatem podlegać deklaracji na równi z obszarami uprawy;
obszary uprawy muszą być deklarowane nie później niż 31 maja roku zbiorów; stanowi to problem w Zjednoczonym Królestwie z powodu rozwoju metod produkcji, dzięki którym rośliny rozmnażane poprzez sadzonki mogą dawać zbiory w tym samym roku w którym zostały posadzone; ich uprawa kończy się w czerwcu a nie w maju; zbiory chmielu rozmnożonego tą metodą dotyczą tylko niewielkiego procentu całkowitego obszaru pod uprawę chmielu w Zjednoczonym Królestwie; należy jednak dopilnować, by nie doszło do dyskryminacji producentów stosujących tę metodę i tracących w ten sposób pomoc; w tym celu, należy przyjąć przepis o derogacji dotyczącej Zjednoczonego Królestwa i ustalającej termin deklarowania obszarów na dzień 30 czerwca roku zbiorów;
metody określania obszarów upraw chmielu mogą różnić się w poszczególnych regionach; należy zatem zdefiniować pojęcie "obszaru uprawy" na szczeblu Wspólnoty w celu zapewnienia, że obszary, dla których wypłacana jest pomoc dla produkcji, będą obliczane w ten sam sposób;
należy zwiększyć ostrożność przy stosowaniu pestycydów, a plantatorzy powinni mieć możliwość spryskiwania zewnętrznych rzędów ich upraw chmielu do środka plantacji w celu ochrony innych upraw; należy przewidzieć dodatkowy pas ziemi wzdłuż każdej strony uprawy chmielu; uprawa chmielu jest łatwiejsza, jeśli dwa pasy ziemi znajdujące się na końcach rzędów chmielu i niezbędne do manewrowania maszynami rolniczymi wynoszą osiem metrów, gdyż maszyny używane obecnie są dłuższe i wymagają szerszej przestrzeni manewrowej;
pomoc powinna być wypłacana tylko na szyszki chmielowe, a nie na całe młode rośliny hodowane w szkółkach;
płatności pomocy powinny podlegać spełnieniu warunków zapewniających, że zostaną nimi objęci tylko producenci, którzy właściwie hodowali i zbierali chmiel;
efektywny system zapewniający, że pomoc jest przyznana w sposób uzasadniony i że nie dochodzi do podwójnych płatności powinien zostać wprowadzony według wytycznych systemu przewidzianego w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającego zintegrowany system zarządzania i kontroli dla niektórych programów pomocowych Wspólnoty(8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 820/97(9) i w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli dla niektórych wspólnotowych systemów pomocy(10), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1678/98(11); należy przeprowadzać kontrole na miejscu na dostatecznie dużej próbie wniosków;
Komisja musi znać nazwy i adresy organów odpowiedzialnych za rejestrację obszarów i środki podejmowane przez Państwa Członkowskie w ramach stosowania systemu pomocy producentom chmielu;
w niektórych przypadkach pomoc może być przyznawana bezpośrednio uznanym grupom producentów i ich stowarzyszeniom; w takich przypadkach należy przyjąć przepis o informowaniu Komisji o sposobie zarządzania pomocą lub o tym, w jaki sposób korzysta się z pomocy dla osiągnięcia różnych celów uznanych grup producentów;
w ramach nowej wspólnej organizacji rynku chmielu dzień 31 grudnia jest najbardziej odpowiednim terminem dostarczania przez Państwa Członkowskie informacji dotyczących zarządzania pomocą przez grupy producentów;
konieczne jest zapewnienie poprawności deklaracji obszaru; należy przyjąć przepisy zapobiegające nieprawidłowościom i nadużyciom oraz nakładające, za dopuszczenie się ich, nieuchronne kary w zależności od wagi nieprawidłowości;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Chmielu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 marca 1999 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1.
(2) Dz.U. L 208 z 2.8.1997, str. 1.
(3) Dz.U. L 157 z 30.5.1998, str. 7.
(4) Dz.U. L 148 z 30.6.1972, str. 11.
(5) Dz.U. L 157 z 30.5.1998, str. 104.
(6) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 19.
(7) Dz.U. L 149 z 14.6.1991, str. 13.
(8) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(9) Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 1.
(10) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(11) Dz.U. L 212 z 30.7.1998, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.75.20 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 609/1999 ustanawiające szczegółowe zasady przyznawania pomocy producentom chmielu |
| Data aktu: | 19/03/1999 |
| Data ogłoszenia: | 20/03/1999 |
| Data wejścia w życie: | 23/03/1999, 01/05/2004 |