Rozporządzenie 502/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 502/1999
z dnia 12 lutego 1999 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 82/97(2), w szczególności jego art. 249,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 46/1999(4), ustanawia przepisy w celu wykonania rozporządzenia (EWG) nr 2913/92.

(2) Trudności, jakie pojawiły się w ostatnich latach w ramach procedur tranzytowych spowodowały i w dalszym ciągu powodują znaczące straty dla budżetu Państw Członkowskich i środków własnych Wspólnoty oraz stanowią stałe zagrożenie dla handlu europejskiego i podmiotów gospodarczych.

(3) Unowocześnienie procedur tranzytowych zostało uznane za konieczne, a ich komputeryzacja stanowi znaczący element tego unowocześnienia.

(4) Rada Rynku Wewnętrznego przyjęła, na swym posiedzeniu w dniu 23 listopada 1995 r.(5), rezolucję Rady dotyczącą komputeryzacji tranzytu celnego; potrzeba komputeryzacji została potwierdzona w decyzji nr 210/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 grudnia 1996 r. przyjmującej program działań dla ceł we Wspólnocie (Cła 2000)(6).

(5) Wprowadzenie komputeryzacji zalecone zostało również przez tymczasową Komisję śledczą Parlamentu Europejskiego ds. Procedury Tranzytu Wspólnotowego(7), jak również przez Komisję w jej planie działań dotyczącym tranzytu w Europie(8).

(6) Wprowadzenie nowych skomputeryzowanych procedur opartych na wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjnych i elektronicznej wymiany danych (EDI) wymaga dostosowania przepisów prawa w celu spełnienia wymagań technicznych w zakresie procedury, bezpieczeństwa i potrzeb pewności prawa.

(7) Wprowadzenie środków bezpieczeństwa technicznego, proceduralnego i fizycznego ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia oraz utrzymania pewności i niezawodności komputerowego systemu tranzytowego.

(8) W dniu 24 października 1995 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę 95/46/WE(9) w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych.

(9) Wprowadzenie nowego skomputeryzowanego systemu tranzytowego na różnych etapach funkcjonalnych wymaga ustanowienia podstaw prawnych zgodnych z jego rozwojem.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 2454/93 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 341 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. »Organy celne mogą dopuścić, na warunkach i w sposób przez nie określony oraz uwzględniając zasady uregulowane przez przepisy prawa celnego, aby zgłoszenie lub niektóre jego dane szczegółowe wnoszone były z wykorzystaniem dysków lub taśm magnetycznych bądź poprzez wymianę informacji z zastosowaniem podobnych środków, a jeżeli jest to wymagane, w postaci zakodowanej«;"

2) w art. 345 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Lista towarowa przedstawiana jest w wymaganej przez organy celne liczbie egzemplarzy;"

3) w art. 346 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. »Zgłoszenie T1 przedstawiane jest w urzędzie wyjścia w wymaganej przez organy celne liczbie egzemplarzy«;"

4) w art. 350 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. »Towary są przewożone wraz z dokumentem T1, wydanym przez urząd celny wyjścia. Za zgodą właściwych władz dokument może zostać wydrukowany przy użyciu komputerowego systemu głównego zobowiązanego«;"

5) dodaje się art. 350a-350d w brzmieniu:

"Artykuł 350a

1. W przypadku przetwarzania zgłoszenia tranzytowego przy użyciu systemu komputerowego w urzędzie wyjścia, dokument T1 zostaje zastąpiony przez tranzytowy dokument towarzyszący, określony w art. 350c akapit pierwszy.

2. W przypadku określonym w ust. 1 urząd wyjścia zatrzymuje zgłoszenie tranzytowe i informuje o zwolnieniu towarów, przekazując głównemu zobowiązanemu tranzytowy dokument towarzyszący. W tym przypadku art. 249 i art. 348 ust. 2 nie stosuje się.

Artykuł 350b

1. Jeżeli przepisy niniejszego tytułu odnoszą się do jakichkolwiek kopii, zgłoszeń lub dokumentów stanowiących dokument T1, towarzyszący przesyłce będącej przedmiotem tranzytu wspólnotowego, przepisy te stosuje się odpowiednio do tranzytowego dokumentu towarzyszącego.

2. Jeżeli odniesienie dokonywane jest w więcej niż jednej kopii dokumentu, organy celne zapewnią dodatkowe kopie tranzytowego dokumentu towarzyszącego.

Artykuł 350c

1. Towarzyszący dokument tranzytowy jest zgodny ze wzorem i szczegółami przedstawionymi w załączniku 45a.

2. Tranzytowy dokument towarzyszący nie może być zmieniany, nie mogą być na nim umieszczane dodatkowe informacje albo dokonywane skreślenia, chyba że niniejsze rozporządzenie stanowi inaczej.

Artykuł 350d

1. W przypadku gdy zaistnieje taka potrzeba, do tranzytowego dokumentu towarzyszącego dołącza się wykaz towarów, którego wzór i szczegóły przedstawione są w załączniku 45b, lub też listę towarową.

2. Lista towarowa lub wykaz towarów, dotyczące tranzytowego dokumentu towarzyszącego, stanowią jego integralną część i nie mogą być od niego oddzielane;"

6) w art. 373 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. »Zabezpieczenie określone w ust. 1, może być złożone w gotówce w urzędzie wyjścia. W tym przypadku jest ono zwracane, gdy procedura zewnętrznego tranzytu wspólnotowego zostaje zakończona w urzędzie wyjścia«;"

7) artykuł 374 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 374

Gwarant zwolniony jest ze swoich zobowiązań, jak przewidziano w art. 199 ust. 1 kodeksu, a ponadto jest on zwolniony ze swoich zobowiązań po upływie dwunastu miesięcy od daty zarejestrowania zgłoszenia T1, jeżeli nie został on poinformowany przez organy celne Państwa Członkowskiego wyjścia o niezakończeniu procedury zewnętrznego tranzytu wspólnotowego.

Jeżeli w terminie określonym w akapicie pierwszym gwarant został poinformowany przez organy celne o niezakończeniu procedury zewnętrznego tranzytu wspólnotowego, wówczas należy go także zawiadomić, że musi on lub w danym przypadku będzie musiał uiścić kwoty, za które odpowiada w odniesieniu do danej procedury tranzytu wspólnotowego. Zawiadomienie to musi zostać doręczone gwarantowi najpóźniej w terminie trzech lat od zarejestrowania zgłoszenia T1. W przypadku braku zawiadomienia w powyższym terminie, gwarant jest również zwolniony ze swoich zobowiązań;"

8) po art. 388 dodaje się tekst w brzmieniu:

"ROZDZIAŁ 6a

Dodatkowe przepisy stosowane w przypadku wymiany między organami celnymi informacji tranzytowych przy użyciu technologii informatycznej i sieci komputerowych

Sekcja 1

Zakres

Artykuł 388a

1. Bez uszczerbku dla szczególnych okoliczności i przepisów niniejszego tytułu dotyczących procedury tranzytu wspólnotowego, które, w zależności od przypadku, stosuje się mutatis mutandis, wymiana informacji między organami celnymi opisana w niniejszym rozdziale odbywa się z zastosowaniem technologii informacyjnych i sieci komputerowych.

2. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się wyłącznie do procedury zewnętrznego i wewnętrznego tranzytu wspólnotowego.

Artykuł 388b

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

a) transportu towarów koleją, zgodnie z art. 413-441;

b) transportu towarów drogą powietrzną, zgodnie z art. 444;

c) transportu towarów drogą morską, gdy zgodnie z art. 448 stosowane są procedury uproszczone; oraz

d) transportu towarów rurociągami.

Sekcja 2

Bezpieczeństwo

Artykuł 388c

1. Poza wymogami bezpieczeństwa określonymi w art. 4a ust. 2 organy celne wprowadzają i utrzymują odpowiednie środki bezpieczeństwa dla skutecznego, niezawodnego i bezpiecznego funkcjonowania całego systemu tranzytowego.

2. W celu zapewnienia wspomnianego wyżej poziomu bezpieczeństwa każde wprowadzenie, zmiana i usunięcie danych zostaje zarejestrowane ze wskazaniem celu takiego działania, jego czasu i osoby, która tego dokonała. Ponadto pierwotne dane lub każde dane, które były przedmiotem takiego działania, przechowuje się przez okres co najmniej trzech lat kalendarzowych, licząc od końca roku, którego dotyczą albo przez okres dłuższy, jeżeli stanowią tak odrębne przepisy.

3. Organy celne systematycznie nadzorują stosowanie środków bezpieczeństwa.

4. Zainteresowane organy celne informują się wzajemnie o wszystkich podejrzeniach dotyczących naruszeń środków bezpieczeństwa.

Sekcja 3

Zgłoszenie tranzytowe

Artykuł 388d

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 222 ust. 1 zgłoszenie tranzytowe dokonywane z zastosowaniem techniki przetwarzania danych, określonej w art. 4a ust. 1 lit. a), odpowiada pod względem struktury i szczegółów określonym w załącznikach 37a i 37b.

2. Bez uszczerbku dla ust. 1, jeżeli zgłoszenie tranzytowe dokonane jest zgodnie z art. 388f, stosuje się art. 222-224.

Artykuł 388e

Organy celne mogą dopuścić, na warunkach i w sposób, jaki same określą, oraz w poszanowaniu zasad określonych w przepisach prawa celnego, wykorzystanie list towarowych w charakterze części opisowej zgłoszenia tranzytowego sporządzanego przy użyciu techniki przetwarzania danych.

Sekcja 4

Upoważnieni nadawcy

Artykuł 388f

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 398 upoważniony nadawca składa zgłoszenie tranzytowe w urzędzie wyjścia przed zamierzonym zwolnieniem towarów.

2. Pozwolenie może być udzielone tylko osobie, która poza warunkami ustanowionymi w art. 399 składa swoje zgłoszenia tranzytowe i komunikuje się z organami celnymi przy użyciu techniki przetwarzania danych.

Artykuł 388g

Na zasadzie odstępstwa od art. 400 lit. b) pozwolenie określa w szczególności termin, w jakim upoważniony nadawca składa zgłoszenie, aby organy celne mogły przeprowadzić niezbędną kontrolę przed zamierzonym zwolnieniem towarów.

Sekcja 5

Działanie procedury

Artykuł 388h

Korzystając z komunikatu określonego w załącznikach 37a i 37b, urząd wyjścia powiadamia o transporcie towarów do zadeklarowanego urzędu przeznaczenia najpóźniej z chwilą zwolnienia towarów.

Artykuł 388i

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 356 ust. 2 urząd przeznaczenia zatrzymuje tranzytowy dokument towarzyszący i niezwłocznie powiadamia urząd wyjścia o przybyciu towarów z wykorzystaniem komunikatu określonego w załącznikach 37a i 37b oraz niezwłocznie przekazuje do urzędu wyjścia wyniki kontroli, gdy tylko będą dostępne, z wykorzystaniem komunikatu, określonego w tych samych załącznikach.

2. Komunikat o przybyciu towaru wysłany do urzędu wyjścia nie może być wykorzystany jako dowód prawidłowej realizacji czynności tranzytowej.

Artykuł 388j

Jeżeli dane dotyczące tranzytu są przedmiotem wymiany między urzędem wyjścia a urzędem przeznaczenia z wykorzystaniem technologii informacyjnych i sieci komputerowych, kontrola towarów przeprowadzana jest na podstawie komunikatów otrzymanych z urzędu wyjścia;"

9) dodaje się załącznik 37a przedstawiony w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;

10) dodaje się załącznik 37b przedstawiony w załączniku II do niniejszego rozporządzenia;

11) dodaje się załącznik 38a 1  przedstawiony w załączniku III do niniejszego rozporządzenia;

12) dodaje się załącznik 45a przedstawiony w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia;

13) dodaje się załącznik 45b przedstawiony w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 31 marca 1999 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich

Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 1999 r.

W imieniu Komisji
Mario MONTI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

(2) Dz.U. L 17 z 21.1.1997, str. 1.

(3) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.

(4) Dz.U. L 10 z 15.1.1999, str. 1.

(5) Dz.U. C 327 z 7.12.1995, str. 2.

(6) Dz.U. L 33 z 4.2.1997, str. 24.

(7) Sprawozdanie końcowe (PE 220 895/fin.) z 20.2.1997.

(8) Dz.U. C 176 z 10.6.1997, str. 3.

(9) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK 37a

UWAGA WYJAŚNIAJĄCA DOTYCZĄCA KOMUNIKATÓW PRZEDSTAWIONYCH W ZAŁĄCZNIKU 37b

ORAZ ZASAD I WARUNKÓW STOSOWANYCH DO DANYCH ZAWARTYCH W TYCH KOMUNIKATACH

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK 37b

STRUKTURA WIADOMOŚCI I ZAWARTOŚĆ DANYCH DLA IE (WYMIANY INFORMACJI)

grafika

ZAŁĄCZNIK  III

"ZAŁĄCZNIK 38a 3

DODATKOWE KODY DLA KOMPUTEROWEGO SYSTEMU TRANZYTOWEGO

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

"ZAŁĄCZNIK 45a

TRANZYTOWY DOKUMENT TOWARZYSZĄCY

grafika

ZAŁĄCZNIK  V

"ZAŁĄCZNIK 45a

WYKAZ POZYCJI

grafika

1 Zdaniem Redakcji SIP LEX w procesie tłumaczenia na język polski nin. rozporządzenia nie uwzględniono sprostowania z dnia 21 października 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.271.47), które oznaczenie "załącznik 38a" zastępuje oznaczeniem "załącznik 37c".
2 Art. 2 zmieniony przez art. 4 ust. 6 rozporządzenia nr 2787/2000 z dnia 15 grudnia 2000 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U.UE.L.00.330.1) z dniem 3 stycznia 2001 r.
3 Zdaniem Redakcji SIP LEX w procesie tłumaczenia na język polski nin. rozporządzenia nie uwzględniono sprostowania z dnia 21 października 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.271.47), które oznaczenie "załącznik 38a" zastępuje oznaczeniem "załącznik 37c".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.65.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 502/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny
Data aktu: 12/02/1999
Data ogłoszenia: 12/03/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/03/1999, 31/03/1999