Decyzja 1999/61/WE dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych

DECYZJA RADY
z dnia 14 grudnia 1998 r.
dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych

(1999/61/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 stycznia 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 54, 57, 63, 66, 73b-73f, 99, 100, 100a i 113, wraz z art. 228 ust. 2 zdanie drugie i art. 228 ust. 3 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Porozumienie z Marakeszu ustanawiające Światową Organizację Handlu (WTO) i związane z nim umowy, jak też decyzje i deklaracje ministerialne oraz Ustalenia w sprawie usług finansowych zostały przyjęte decyzją Rady 94/800/WE z dnia 22 grudnia 1994 r. dotyczącą zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w dziedzinach wchodzących w zakres jej kompetencji, porozumień, będących wynikiem negocjacji wielostronnych w ramach Rundy Urugwajskiej (1986-1994 r.)(4);

całościowe zobowiązania dotyczące usług finansowych wynegocjowane przez Komisję, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, stanowią satysfakcjonujący i zrównoważony wynik tych negocjacji;

w dniu 12 grudnia 1997 r. Rada przyjęła, co podlega ostatecznemu zatwierdzeniu po zakończeniu procedur wewnętrznych, ostateczną lista zobowiązań Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich (GATS/SC/31/Suppl. 4) i upoważniła Komisję do przedłożenia tej listy WTO, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich;

w tym samym czasie Rada upoważniła Komisję do zatwierdzenia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej i jej Państw Członkowskich, ostatecznych wyników negocjacji, w formie określonej w Piątym Protokole do GATS (S/L/45), decyzji przyjmującej ten Protokół (S/L/44) oraz decyzji w sprawie zobowiązań w zakresie usług finansowych (S/L/50);

kompetencja Wspólnoty do zawierania umów międzynarodowych pochodzi nie tylko z wyraźnego nadania jej przez Traktat, lecz może również pochodzić z innych zapisów Traktatu oraz z aktów przyjętych w świetle tych zapisów instytucji Wspólnoty;

gdzie reguły Wspólnotowe zostały przyjęte celem osiągnięcia założeń Traktatu, Państwa Członkowskie nie mogą, poza ramami wspólnych instytucji, zaciągać zobowiązań mogących oddziaływać na te zasady lub zmieniać ich zakresu;

niektóre zobowiązania dotyczące usług finansowych wchodzą w zakres kompetencji Wspólnoty na mocy art. 113 Traktatu; co więcej, inne zobowiązania dotyczące usług finansowych oddziałują na reguły wspólnotowe przyjęte na podstawie art. 54, 57, 63, 66, 99, 100 oraz 100a, stąd mogą być podjęte jedynie przez Wspólnotę;

w szczególności, wykorzystanie art. 100 Traktatu jako podstawy prawnej niniejszej decyzji jest uzasadnione w takim stopniu, w jakim wymienione powyżej zobowiązania dotyczące usług finansowych oddziałują na dyrektywę Rady nr 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów, dotyczących spółek różnych Państw Członkowskich(5) oraz na dyrektywę Rady nr 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich(6), na podstawie art. 100 Traktatu;

w odniesieniu do zobowiązań dotyczących przepływu kapitału zawartych w liście szczególnych zobowiązań Wspólnoty i jej Państw Członkowskich oraz w obecnym stanie prawnym Wspólnoty, Wspólnota posiada ogólne kwalifikacje; Państwa Członkowskie mogą jednak utrzymać kompetencję działania w ramach określonych w postanowieniach art. 73c Traktatu;

w związku z ich charakterem, jest mało prawdopodobne, aby przed sądami Wspólnoty lub Państw Członkowskich powoływano się na porozumienie ustanawiające Światową Organizację Handlu oraz protokoły do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejszym przyjmuje się Piąty Protokół do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami dotyczący usług finansowych (S/L/45) w imieniu Wspólnoty w odniesieniu do części wchodzących w zakres kompetencji Wspólnoty.
2.
Do niniejszej decyzji załącza się tekst Piątego Protokołu, wraz z listą szczególnych zobowiązań (GATS/SC/31/Suppl. 4) i wykazem wyłączeń z art. II Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami (GATS/EL/31) Wspólnoty i Państw Członkowskich dotyczących usług finansowych, jak tez następujące decyzje:

– decyzję Komisji ds. Handlu w Sprawie Usług Finansowych przyjmującą Piąty Protokół do Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami (S/L/44),

– decyzję Rady ds. Handlu Usługami z grudnia 1997 r. w sprawie usług finansowych (S/L/50).

3.
Upoważnia się niniejszym przewodniczącego Rady do wyznaczenia osoby umocowanej do złożenia podpisu pod Układem Ogólnym w sprawie Handlu Usługami celem zobowiązania Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do części Protokołu, wchodzącej w zakres jej kompetencji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1998 r.

W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 400 z 22.12.1998, str. 26.

(2) Dz.U. C 379 z 7.12.1998.

(3) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 279.

(4) Dz.U. L 336 z 23.12.1994, str. 1.

(5) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 1.

(6) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, str. 6.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.20.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/61/WE dotycząca wniosków w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres jej kompetencji, związanych z wynikami negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu w sprawie usług finansowych
Data aktu: 14/12/1998
Data ogłoszenia: 27/01/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/12/1998